// چهار شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰

فیلم‌های اکشنی که فراتر از انتظارمان پیش رفتند

در این مطلب قرار است به فیلم‌های اکشنی بپردازیم که از حد انتظارمان بالاتر پیش رفتند. با زومجی همراه باشید.

 قبل از انتشار هر فیلمی، تریلرها و تصاویری از آن فیلم منتشر می‌شوند و ما می‌توانیم با تماشای آن‌ها، برای خودمان حدس بزنیم که آیا فیلم‌های خوبی می‌شوند یا نه. فیلم‌های اکشن معمولا با تریلرهای بسیار، اشتیاق و کنجکاوی مردم را بالا می‌برند تا در گیشه فروش خوبی داشته باشند. مخاطب این نوع فیلم‌‌ها، با تماشای تریلر، شناسایی کارگردان یا دیدن فیلم‌های قبلی او، می‌تواند تقریبا بفهمد که فیلم بعدی قرار است چه کیفیتی و چه ساختاری داشته باشد. مخاطبی حدس می‌زند که این فیلم اکشن احتمالا فیلم خوبی نمی‌شود یا دیگر در بهترین شرایط ممکن، به یک فیلم متوسط با چندتا صحنه‌های اکشن خوش‌ساخت بدل می‌شود.

دانلود در آپارات | تماشا در یوتیوب

اما پس از اکران فیلم و تماشای آن، مخاطب سینما به‌شدت شگفت‌زده و غافلگیر می‌شود. زیرا آن فیلم به‌طرز غیر طبیعی‌ای، فراتر از انتظار مخاطب واقع شده است. مخاطب می‌فهمد که نمی‌شود از تریلر و کیفیت فیلم‌های پیشین کارگردان، کیفیت فیلم مورد نظر را پیش‌بینی کند. بنابراین باید فیلم را دید و سپس درباره‌ی آن نظر داد. قطعا در برخی موارد غافلگیر می‌شوید. در این مطلب به فیلم‌هایی پرداختیم که عموم مردم قبل از تماشا به آن‌ها خوشبین نبودند یا انتظار زیادی از آن فیلم‌ها نداشتند، ولی پس از تماشا کاملا غافلگیر شده‌اند.

 

alita

۱۰: Alita: Battle Angel

آلیتا: فرشته نبرد (۲۰۱۹)

کارگردان: رابرت رودریگز

نویسنده: جیمز کامرون، لایتا کالوگیریدیس

بازیگران: رزا سلراز، کریستف والتز، اد اسکرین

آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۳ | راتن تومیتوز: ۶۱

می‌شود گفت انتظارات از یک لایواکشن سینمایی آنقدرا هم بالا نیست. ولی فیلمِ آلیتا کاملا فرق می‌کند. وقتی جیمز کامرون از تهیه‌کننده‌های فیلم باشد و از آن حمایت کند حتما فیلم موفق عمل می‌کند. به زعم برخی از منتقدان شاید آلیتا: فرشته نبرد در آینده به یک فیلم کالت درجه‌یک تبدیل شود. یک سری منتقد دیگر هم به فیلم روی خوشی نشان نداده‌اند. درست است که فیلمنامه پر از حفره ا­ست و داستان خلاقانه‌ای ندارد ولی جلوه‌های ویژه و کامپیوتری فیلم فوق‌العاده‌ هستند و جیمز کامرون هم سعی کرده با آلیتا چیز جدیدی به فیلم‌های اکشن اضافه کند. اغلب طرفداران کامرون و رودریگز هم فیلم را بسیار دوست داشتند.

world war z

۹:  World War Z

جنگ جهانی زد (۲۰۱۳)

کارگردان: مارک فورستر

نویسنده:‌ متیو کارنهان، درو گودارد، دیمون لیندلوف

بازیگران: برد پیت، متیو فاکس، دیوید مورس

آی‌ام‌دی‌بی: ۷ | راتن تومیتوز:‌ ۶۶

 این فیلم از آن فیلم‌هاست که قبل از اکران انتظار زیادی ازش نداشتیم. با خودمان می‌گفتیم باز هم یک فیلم آخرالزمانی دیگر با زامبی‌هایی که به‌دنبال گوشت و خون آدم‌ها هستند، ولی خوشبختانه فیلم این‌طور نبود و از انتظارمان بالاتر پیش رفت. اول اینکه زامبی‌ای در کار نیست و مردمِ ویروسی‌شده در این فیلم به یک ویروس هاری مبتلا شدند و فوق‌العاده وحشی عمل می‌کنند طوری که سرشان را مداوم به دیوار می‌کوبند و دردی هم احساس نمی‌کنند. فضای آخرالزمانی فیلم واقع‌گرایانه ساخته شده و از همان اول که همه چیز نابود می‌شود مخاطبش را همراهی می‌کند. گذشته از این، تماشای برد پیت در یک فیلم آخرالزمانی می‌تواند جالب باشد.

die hard

۸:  Die Hard

جان سخت (۱۹۸۸)

کارگردان: جان مک‌تیرنان

نویسنده: استیون د سوزا، جب استارت

بازیگران‌:‌ بروس ویلیس، آلن ریکمن

آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲ | راتن تومیتوز: ۹۳

یک فیلم اکشن کلاسیک که هنوز هم خیلی‌ها تماشایش می‌کنند و لذت می‌برند و از دیدنش سیر نمی‌شوند. تعداد زیادی دنباله خوب و بد برای فیلم ساخته شده و بروس ویلیس هم با افتخار نقش معروف خودش را ایفا کرده است. این فیلم انگار تاریخ انقضا ندارد و آدم با هربار دیدنش سرحال می‌آید. قبل از اکران فیلم چه کسی می‌دانست که قرار است یکی از بهترین فیلم‌های اکشن به‌نمایش دربیاید و همه را غافلگیر کند. جان‌سخت شاید از مهم‌ترین فیلم‌های بروس ویلیس باشد که مسیر بازیگری‌اش را تغییر داد و به‌شدت محبوبش کرد.

rise of the planet of the apes

۷: Rise of the Planet of the Apes

ظهور سیاره میمونها (۲۰۱۱)

کارگردان: روپرت وایت

نویسنده: ریک جافا، آماندا سیلور

بازیگران: جیمز فرانکو، فریدا پینتو، اندی سرکیس

آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۶ | راتن تومیتوز: ۸۲

حضور اندی سرکیس در یک فیلم خودش باعث می‌شود آدم کنجکاو شود و فیلم را تماشا کند. بازیگری که محبوب‌ترین میمون سینما را بازی کرد آن هم به بهترین شکل ممکن. همین آقای سرکیس یکی از عناصر غافلگیرکننده‌ی فیلم بود و بسیاری از تماشاگرها و منتقدان این حرف را تصدیق می‌کنند. این فیلم که یک بازسازی از یک فیلم کلاسیک محسوب می‌شود، توانست خوب خودش را نشان بدهد و یک مجموعه را راه بی‌اندازد. دنباله‌های فیلم هم ارزش دیدن دارند و مسیر خوبی را نسبت به قسمت اول فیلم پیش برده‌اند. اندی سرکیس هم که در دنباله‌ها حضور دارد بنابراین باید دنباله‌ها را دید.

terminator

۶: The Terminator

ترمیناتور (۱۹۸۴)

کارگردان: جیمز کامرون

نویسنده: جیمز کامرون، ویلیام ویشر جونیور، گیل ان هیورد، هارلان الیسون

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون

آی‌ام‌دی‌بی: ۸ | راتن تومیتوز: ۱۰۰

یکی از فیلم‌های غافلگیرکننده‌ی دهه هشتاد. شاید جالب باشد بدانید آرنولد شوارتزنگر و جیمز کامرون قبل از این فیلم مانند امروز مشهور و محبوب نبودند و این فیلم باعث شد تا هر دویشان دیده بشوند. مخصوصا جیمز کامرون که بعد از این فیلم برایش اتفاقات خوبی افتاد. بنابراین هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که کسی مانند جیمز کامرون بتواند یک فیلم اکشن خوش‌ساخت و فراموش‌نشدنی بسازد و آرنولد را به‌این اندازه معروف و محبوب کند. قطعا دیدن این فیلم برای خیلی‌ها خاطرات را زنده می‌کند. خیلی از ماها با فیلم ترمیناتور بزرگ شده‌ایم و شاید اولین فیلم اکشن تاثیرگذاری که باهایش روبه‌رو شدیم همین فیلمِ ترمیناتور بود. 

edge of tomorrow

۵: Edge of tomorrow

لبه فردا (۲۰۱۴)

کارگردان: داگ لیمان

نویسنده: کریستوفر مک‌کوری، جز باتر ورث، جان هنری باتر ورث

بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، برندن گلیسون

آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹ | راتن تومیتوز: ۹۱

شخصیت اصلی فیلم با نقش‌آفرینی تام کروز درگیر یک لوپ یا حلقه زمانی می‌شود و هر روزش با همان جزئیات تکرار و تکرار می‌شود. حالا شما موجودات فضایی را هم به این دردسر اضافه کنید. خوب شد که حضور تام کروز باعث شد خیلی‌ها فیلم را تماشا کنند. از فیلم‌های هوشمندانه و خلاقانه‌ای که اکشن فوق‌العاده‌ای دارد و تام کروز هم بسیار فیلم را دوست دارد. خبرش هم آمده است که قرار هست دنباله‌ای برای فیلم ساخته شود و تام کروز هم دوباره به فیلم برمی‌گردد. امیدوارم فیلم خوبی شود و محبوبیت فیلم را نابود نکند.

john wick

۴: John Wick

جان ویک (۲۰۱۴)

کارگردان: چد استاهلسکی

نویسنده:‌ دریک کولستاد

بازیگران:‌ کیانو ریوز، آلفی آلن، ایان مک‌شین

آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۴ | راتن تومیتوز: ۸۷

داستان داستانِ جان ویک است که سگِ عزیزش را به‌قتل می‌رسانند و جان ویک بسیار عصبانی و خشمگین می‌شود و می‌خواهد انتقام سگش را بگیرد. همه‌چیز و همه خونریزی‌ها و دردسرها از همین اتفاق شروع می‌شود و تا ساخت چهار فیلم از این مجموعه پیش می‌رود. هیچ‌وقت با سگ جان ویک شوخی نکنید! بدیهی است که داستان همان داستان انتقام‌محور است که در خیلی از فیلم‌ها شاهدش بودیم و از اینجا به بعد دیگر همه‌چیز به فرم کار و خوش‌ساخت بودن صحنه‌های اکشن فیلم وابسته می‌شود. این همان مسیری است که جان ویک پیش می‌برد. درواقع عنصر و تمرکز اصلی جان ویک طراحی سکانس‌های اکشن‌اش است. دنباله‌های فیلم‌ هم همین هدف را پیش می‌برند. پس اگر خیلی دنبال داستان پرمغز و خلاقانه هستید جان ویک فیلم شما نیست. جان ویک برای طرفداران سینه‌چاک سینمای اکشن ساخته شده است.

the matrix

۳: The Matrix

ماتریکس (۱۹۹۹)

کارگردان: واچوفسکی‌ها

نویسنده:‌ واچوفسکی‌ها

بازیگران:‌ کیانو ریوز، کری ان ماس، لارنس فیشبرن

آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۷ | راتن تومیتوز:‌ ۸۸

ماتریکس یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی و اکشن تاریخ سینماست. زمانی‌که همه انتظار فیلم‌های استاروارز را داشتند، ساختن فیلمی مانند ماتریکس و موفق‌شدنش کار سخت و دشواری بود. کسی هم واقعا انتظاری نداشت و کارگردان‌های فیلم هم محبوبیت آنچنانی نداشتند. یک فیلم مستقل ساخته بودند که کمتر کسی آن را دیده بود. ولی با اکران فیلم همه تماشاگرها غافلگیر شدند و به جهان بدیع و نوین ماتریکس دعوت شدند. جهانی که بسیاری از مفاهیم فلسفی را در برمی‌گیرد و در بستر فیلمی اکشن و سای-فای، مفاهیمش را به شکل ماهرانه‌ای به‌تصویر می‌کشد.

mission impossible

۲: Mission Impossible: Fallout

مأموریت: غیر ممکن - فال­اَوت (۲۰۱۸)  

کارگردان: کریستوفر مک‌کوری

نویسنده: کریستوفر مک‌کوری

بازیگران: تام کروز، ربکا فرگوسن، سایمون پگ

آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۷ | راتن تومیتوز: ۹۷

 مجموعه‌ی مأموریت غیر ممکن با ساخته‌ی برایان دی پالما شروع شد و تا ۲۰۱۸ مسیر خودش را ادامه داد. با درنظرگرفتن افت‌و‌خیز‌ های این مجموعه، می‌شود گفت که مجموعه‌ی سینمایی موفقی بوده و تا همین نسخه‌ی آخر هم این موفقیت را حفظ کرده است. انتظارات از این نسخه از مأموریت غیر ممکن خیلی زیاد نبود و واقعا ما انتظار یک فیلم اکشن نفس‌گیر و بدیع را نداشتیم. ولی فال­اوت انگار خون تازه‌ای را به این مجموعه تزریق کرد و قطعا به یکی از بهترین فیلم‌های اکشن قرن بدل شد. سکانس‌های اکشن کاملا واقع‌گرایانه و نوین ساخته شده است. تام کروز را که می‌شناسید، دوست دارد همه‌چیز در فیلم‌هایش واقعی باشد و از جلوه‌های ویژه امتناع کند. بنابراین این فیلم همان فیلمی‌ست که کروز تمام ماجراجویی‌هایش را تجربه می‌کند. آسیب هم می‌بیند ولی از پا در نمی‌آید.

 

قبل از انتخاب اولین فیلم، به سراغ برخی فیلم‌های دیگر می‌رویم که می‌توانستند در این فهرست قرار گیرند:

(Jack Reacher (۲۰۱۲

(Shoot 'Em Up (۲۰۰۷

(Bumblebee (۲۰۱۸

(Point Break (۱۹۹۱

mad max fury road

۱: Mad Max: Fury Road

مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵) 

کارگردان: جورج میلر

نویسنده: جورج میلر، برندن مک‌کارتی، نیکو لاتوریس

بازیگران:‌ تام هاردی، شارلیز ترون، نیکلاس هولت

آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱ | راتن تومیتوز: ۹۷

 برای چه مکس دیوانه را در انتخاب اولمان قرار می‌دهیم؟ به‌خاطر اینکه به معنای واقعی کلمه یک فیلم اکشن است. دقیقه دقیقه‌ی فیلم نفس آدم را می‌بُرد. کل فیلم شاید دو سه خط دیالوگ داشته باشد. دو ساعت لذت خالص. وقتی که یک کارگردان کاربلد و خوش‌سلیقه پشت دوربین باشد همچین شاهکاری خلق می‌شود. در همچین دوره‌ی زمانی، در کدام فیلم می‌توانیم همچین سکانس‌های دیوانه‌وار و هیجان‌آوری پیدا کنیم؟ قبل از اکران، همه فکر می‌کردند که قرار است یک بازسازی متوسط و بی‌حال دیگر از مجموعه فیلم‌های معروف مد مکس/مکس دیوانه ببینند ولی مطمئنم که هیچ‌کس انتظار نداشت یک همچین فیلم دیوانه‌واری تماشا کند. جورج میلر خبر از ساخت دنباله‌های دیگر فیلم هم داده است، همین خبر می‌تواند ما را به آینده سینمای اکشن دلگرم کند.

اگر از طرفداران پر و پاقرص فیلم‌های اکشن هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی بهترین فیلم‌های اکشن سال 2020 را حتما بخوانید. 


منبع zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده