بهترین فیلم‌ های آخرالزمانی | وقتی جهان رو به پایان است

بهترین فیلم‌ های آخرالزمانی | وقتی جهان رو به پایان است

جمعه, ۲۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فیلم‌ های آخرالزمانی تاریخ سینما بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

فیلم‌های دیستوپیایی مثالی از بدبینی‌‌ بشر نسبت به آینده‌ی خودش است. آثاری‌ که وقوع پادآرمانشهرها را احتمالی ممکن می‌دانند و فضایی رعب‌انگیز از آینده را برای مخاطبشان ترسیم می‌کنند. زیرژانر آخرالزمانی که با در دست گرفتن ناخودآگاه تماشاگر، مخاطبان زیادی را برای خودش پیدا کرده است مانند دیگر سبک‌ها و ژانرهای سینمایی المان‌هایی را دنبال می‌کند و با آن‌ها بیننده‌اش را در مشت خود نگه می‌دارد. به پایان رسیدن منابع زیست محیطی، تمام شدن آب‌ و غذا، شیوع انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها، حمله‌ی موجودات بیگانه، وقوع تاریخ‌های آلترناتیو، حکومت‌های فاشیستی، طبقه‌بندی کردن مردم و جوامع، انواع هرج‌ومرج‌ها، حملات سایبرپانکی، حمله‌ی زامبی‌ها و خون آشام‌ها و ... خصیصه‌هایی هستند که در گونه‌ی این فیلم‌ها مشترک هستند.  

در ادامه فهرست نسبتا جامعی از بهترین فیلم‌ های آخرالزمانی سینما ارائه خواهیم کرد. فیلم‌های موجود در این لیست بر اساس امتیازهای IMDB رتبه‌بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های آخرالزمانی

دختر مبارزه در حال در تماشا کردن فیلم موتورهای فانی

۴۰. فیلم Mortal Engines

فیلم موتورهای فانی

  • کارگردان: کریستین ریورز
  • نویسنده: فران والش، فیلیپا بوینز، پیتر جکسون
  • بازیگران: هرا هیلمار، رابرت شیهان
  • تاریخ انتشار: ۶ دسامبر ۲۰۱۸

میانگین امتیازات Mortal Engines در  IMDB: ۶.۱

خلاصه داستان: صدها سال پس از جنگ ۶۰ دقیقه‌ای که منجر به نابودی کل تمدن بشر می‌شود شهرها به صورت متحرک روی چرخ‌هایی ساخته شده‌اند. در این زمان کره‌ی زمین منابع‌اش را از دست داده و به هزاران قسمت تقسیم شده است. شهرهای بزرگ‌تر برای به‌دست آوردن منابع شهرهای کوچکتر آن‌ها را شکار می‌کنند و ولنتاین رهبر شهر لندن برای داشتن قدرت و منابع بیشتر سلاحی کوانتومی را می‌سازد.

تیم ارباب حلقه‌ها این بار به سراغ فیلمی دیستوپیایی آمده است و شانس خود را درجهانی آخرالزمانی امتحان می‌کند. این فیلم اثری سرگرم‌کننده و مهیج است که می‌تواند مخاطبش را برای مدتی تحت تاثیر قرار دهد اما نمی‌تواند حسی آخرالزمانی را به تماشاگر منتقل کنید این اثر به فرمولهای فیلم‌های اینچنینی پایبند است و آنها را اجرا می کند اما آنقدر همه چیز سریع اتفاق می‌افتد که لحن سرد این قوانین خودش را گم می‌کند و داستان آخرالزمانی‌اش به جای اینکه تلنگری به بشر باشد تبدیل به یک ماجراجویی هیجان انگیز برای نوجوانان می‌شود اما خصیصه‌ای که بیننده را در این فیلم به خودش جذب می کند سبک بصری و جلوه‌های ویژه‌ی دیدنی ماشین‌های فانیست، می‌توان گفت این اثر بهشتی برای کسانی است که می‌خواهند فیلمی با تروکاژهای جذاب و تمیز ببینند.

در این فیلم تماشاگر کاملا می‌تواند تفکرات پیتر جکسون را ببیند و با یک خوش‌بینی لطیف پیش برود. موتورهای فانی با اقتباسی از رمانی به همین نام و نوشته‌ی فیلیپ ریو ساخته شده است کتابی که پیتر جکسون تهیه‌کننده این فیلم امتیازش را در سال ۲۰۰۹ خریداری کرد. موتورهای مرگبار از آن دست فیلمهایی است که هوای روحیه مخاطب را دارد و نمی‌گذارد احساسات بیننده جریحه‌دار شود.


ویل در حال آتش زدن در فیلم در شب می‌آید

۳۹. فیلم It Comes At Nigth

فیلم در شب می‌آید

  • کارگردان: تری ادوارد شولتس
  • نویسنده: تری ادوارد شولتس
  • بازیگران: جوئل اجرتون، کریستوفر ابوت، کارمن اجوگو
  • تاریخ انتشار: ۹ ژوئن ۲۰۱۷

میانگین امتیازات It Comes At Nigthدر  IMDB: ۶.۲

خلاصه داستان: با شروع یک بیماری واگیردار پل و سارا به‌همراه خانواده‌شان در خانه‌ای بدون برق در جنگل زندگی می‌کنند آنها ورودی‌های خانه را مسدود کرده‌اند و فقط در مواقع نیاز عبور و مرور انجام می‌دهند. تا اینکه فردی به‌نام ویل برای به‌دست آوردن آب آشامیدنی به خانه آنها نزدیک می‌شود و بعد از اتفاقاتی که بین آنها رخ می‌دهد پل و سارا تصمیم می‌گیرند که با او و خانواده‌اش زندگی کنند. تا اینکه پسر ویل بیمار می‌شود...

این فیلم تریلری روانشناسانه و آخرالزمانی است که توانست در زمان اکرانش توجهات زیادی را به خود جلب کند و امتیازات مثبت منتقدان را نیز به دست آورد. همچنین فیلم با فروش بالای خود سود خوبی را نصیب سازندگانش کرد. این اثر با یک ویروس دنیای دیستوپیایی ویران شده‌ای را روایت می کند که ساکنانش به درون تاریکی و ترس سقوط کردند. این فیلم استعاری و نمادگرا یکی دیگر از آثار متفاوتی این زیر ژانر است که در عمق خود لایه‌های عمیق و روانشناسانه‌ای را دراماتیزه می‌کند. شما هنگام تماشای این فیلم ترسی را حس می‌کنید که کاراکترهای داستان نیز آنها را با تمام وجود در خود حمل می‌کنند. It Comes At Nigth تنها صرفاً نمایشی از پایان دنیا نیست بلکه فیلمی از پایان انسان به واسطه‌ی ترس‌ها و غریزه‌ی اوست. این فیلم یکی دیگر از آثار خاص درون این لیست است که می‌تواند تماشاگر را وارد داستانی چند پهلو کند. قصه‌ای که بیننده را در مقابل خودش قرار می‌دهد.


مردم در حال فرار در فیلم روز پس از فردا

۳۸. فیلم The Day After Tomorrow

فیلم پس از فردا

  • کارگردان: رولاند امریخ
  • نویسنده: رولاند امریخ، جفری ناچمانوف
  • بازیگران: دنیس کوید، جیک جیلنهال، امی رسوم
  • تاریخ انتشار: ۲۸ مه ۲۰۰۴

میانگین امتیازات The Day After Tomorrow در  IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان:  جک هواشناسی آمریکایی است که به‌همراه همکارانش روی دلایل تغییرات جوی و زیست محیطی کار می‌کنند آنها در تحقیقات خود نشان می‌دهند که تغییرات آب و هوایی و گرمایش تدریجی زمین می‌تواند عصر یخبندان جدیدی را ایجاد کند. بعد از مدتی طوفانی در نیمکره شمالی ایجاد می‌شود و به دیگر قسمت‌های زمین هم می‌رسد و به‌تدریج شهرها یکی پس از دیگری وارد عصر یخ می‌شوند و افراد از بین می‌روند.  

روز پس از فردا با یخبندان و تغییرات آب و هوایی تماشاگر را وارد دورانی آخرالزمانی می‌کند. این فیلم چالش‌های دیستوپیایی را شروع تغییرات آب و هوایی می‌داند و بر همین اساس فضای نگران کننده‌اش را دراماتیزه پیش می‌برد. فیلم در زمان اکرانش یکسری حواشی را درباره مسائل علمی و سیاسی دریافت نمود، منتقدان به این باور بودند که معاون رئیس جمهور بکر همان دیک چنی معاون جرج دبلیو بوش است که امریخ برای انتقاد از سیاست‌های آب‌و‌هوایی بوش این شخصیت را بدین صورت پرداخت کرده است.

همچنین برخی دانشمندان هم از جنبه‌های علمی فیلم انتقاد کرده و ورود کره زمین  به عصر یخبندان دوباره‌ای را کاملا مطرود و دور از تصور دانستند که همین باعث شد The Day After Tomorrow جزو ۱۰ فیلم برتر علمی ناصحیح قرار گیرد. این نمایش با اینکه در انتقال لحن سرد و غم انگیز خود خوب عمل می‌کند اما در جاهایی از نظر روایات و سبک‌های بصری و جلوه‌های ویژه کم می‌آورد و مقداری از ایده خودش را جای می‌گذارد. با این حال روز پس از فردا می‌تواند فیلمی سرگرم کننده برای کسانی باشد که می‌خواهند مدتی را در  یک عصر یخبندان مدرن بگذرانند.


اریک در حال تیراندازی در فیلم خانه‌به‌دوش

۳۷. فیلم The Rover

فیلم خانه‌به‌دوش

  • کارگردان: دیوید میشد
  • نویسنده: دیوید میشد
  • بازیگران: گای پیرس، رابرت پتینسون، اسکوت مک نیری
  • تاریخ انتشار: ۲۰ ژوئن ۲۰۱۴

میانگین امتیازات The Rover در  IMDB: ۶.۴

 خلاصه داستان: اریک بعد از کشتن همسرش خانه و زندگی‌اش را از دست می‌دهد و در بیابانهای استرالیا تنها با یک ماشین به جاده می‌زند. او در جایی بین راه برای خوردن چیزی توقف می‌کند که ماشین‌اش توسط گروهی دزدیده می‌شود. اریک برای پیدا کردن اتومبیل‌اش که تنها دارایی اوست رینالدز برادر یکی از سارقین را پیدا می‌کند و از او می‌خواهد تا او را نزد برادرش ببرد. اریک بعد از قتل‌ها و درگیری‌های زیاد ماشین‌اش را می‌یابد.

فیلم یک دهه پس از فروپاشی اقتصادی را روایت می‌کند زمانی که قحطی و خشکسالی سرتاسر کشور را در برگرفته است و مردم برای بقای خودشان دست به اسلحه راه می‌روند. خانه‌به‌دوش نئووسترنی آخرالزمانی است که در جاده و بیابانی می‌گذرد و نمایش خوبی از سقوط تمدن بشری را به‌تصویر می‌کشد. فیلم همان تگزاس افسارگسیخته‌ی فیلم های وسترن کلاسیک است که اسب و کلانترها جای خودشان را با ماشین‌ها و سربازان عوض کرده‌اند. اتمسفر فیلم به‌شدت گرفته و خفقان‌آور است به‌نحوی که مخاطب می‌تواند خطری آخرالزمانی را بیخ گوش خودش حس کند. بازی‌های عمیق دو بازیگر اصلی هم آنچنان در جهت روایت فیلم پیش می‌رود که خانه به دوش تبدیل به اثری مناسب برای درک شیوه‌های بازیگری می‌شود.  این فیلم اثری پخته و عمیق است از موسیقی متن‌اش گرفته تا روایت‌های بصری و تکان دهنده‌اش. بنابراین The Rover فیلمی نیست که به‌راحتی از ذهن مخاطب پاک شود بلکه تبدیل به خاطره‌ای ماندگار و تاثیرگذار از تماشای یک فیلم آنارشیستی می‌شود.


شکارچیان خون‌آشام در حال تیراندازی در فیلم سرزمین ناآرام

۳۶. فیلم Stake Land

فیلم سرزمین ناآرام

  • کارگردان: جیم میکل
  • نویسندگان: نیک دامیچی، جیم میکل
  • بازیگران: کانر پائولا، نیک دامیچی، کلی مگ گلیس
  • تاریخ انتشار: ۱۷ ژوئن ۲۰۱۱

میانگین امتیازات Stake Land در  IMDB: ۶.۵

خلاصه داستان: خون‌آشام‌ها شهرها را تصرف کرده‌اند و فقط تعدادی شهر محافظت شده و امن وجود دارد. مارتین بعد از اینکه خانواده‌اش توسط خون‌آشام‌ها کشته می‌شود توسط مردی که شکارچی این موجودات است مورد حمایت قرار می‌گیرد. او به مارتین اصول و فنون زنده ماندن را آموزش می‌دهد و با او به شکار خون‌آشام می‌رود. آن‌ها قصد دارند که خود را به شمال برسانند جایی که می‌گویند از بقیه‌ی نقاط امن‌تر است. این دو نفر در بین راه با افراد زیادی برخورد می‌کنند.

Stake Land تریلری جاده‌ای آخرالزمانی است که خون‌آشام‌ها  دیستوپیایی را به‌وجود آورده‌اند و گروه‌های خشن و مستبد نیز آن را ادامه می‌دهند. فیلم سرتاسر لحنی سرد و نگران کننده دارد و می‌تواند مخاطبش را آشفته کند. دنیایی که هم خون‌آشام‌ها انسانها را می‌درند و هم آدم‌هایی که به دنبال قدرت و تندخویی بیشتر هستند. در این فیلم همه چیز به‌دقت و زیبایی طراحی و پرداخت شده است از طرفی هم ترس ظریف کنترل شده‌ای از سمت خون‌آشام‌ها به مخاطب می‌رسد. چیزی که می‌تواند توجه مخاطب را به‌خودش جلب کند شخصیت شکارچی خون‌آشام است، کاراکتری عجیب که فیلم را دوست داشتنی می‌کند و دلیلی می‌شود که بیننده تا آخر فیلم را تماشا کند. این اثر هم جز آن دست از آثاری است که تنها فرمی آخرالزمانی را نشان نمی‌دهد بلکه خود را وارد بحث‌های عمیق‌تری هم می‌کند. حرف‌هایی که از انسان زمان هرج‌ومرج پرده برمی‌دارد. 


ناهمتا در حال مبارزه در فیلم سنت شکن

۳۵. فیلم Divergent

فیلم سنت‌شکن

  • کارگردان: نیل برگر
  • نویسنده: ایوان داگرتی، ونسا تیلور
  • بازیگران: شایلین وودلی، تئو جیمز، اشلی جاد
  • تاریخ انتشار: ۲۱ مارس ۲۰۱۴

میانگین امتیازات Divergent در  IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: در یک دنیای پادآرمانشهری در شهر شیکاگو جامعه به پنج بخش تقسیم شده است و حکومت مردم را بر اساس یک آزمون استعدادسنجی وارد این بخش‌ها می‌کند. هر سال ۱۶ ساله‌ها تحت این آزمون استعدادسنجی قرار می گیرند که بتوانند بهترین بخش را برای خود انتخاب کنند. تا اینکه بیاتریس تحت این آزمون‌ها متوجه می‌شود که یک ناهمتا است و تمام استعدادهای این بخش‌ها را یک جا دارد. چیزی که حکومت از آن می‌ترسد.

سنت شکم فیلمی پادآرمانشهری است که براساس رمانی به همین نام و نوشته ورونیکا راث ساخته شده است که  پویا شهبازیان به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم در تولید این اثر نقش داشته است. این نمایش اولین قسمت از مجموعه فیلم‌های سنت‌شکن است که قسمت‌های دوم و سوم آن به‌نام‌های سنت‌شکن شورشی و هم پیمان به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ منتشر شد. Divergent با طبقه‌بندی جامعه و نظامی کنترل‌گر ما را به‌دنیای ضد آرمانشهری می‌کشاند زمانی که همه چیز تحت کنترل حکومت‌هاست. این فیلم بیشتر یک اثر نوجوانانه است که البته دیگر مخاطبان سینما را هم می‌تواند راضی نگه دارد. سنت‌شکن  اقتباسی خوب از خودش را به‌نمایش می‌گذارد و با فیلمبرداری و جلوه‌های بصری عالی‌اش  ارزشی دوچندان به خودش می‌بخشد. شما می‌توانید این فیلم را به‌عنوان یک اثر زیبا و دیستوپیایی ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.


دوستان بازیگر در حال صحبت کردن در فیلم این پایان کار است

۳۴. فیلم This Is The End

فیلم این پایان کار است

  • کارگردان: ایوان گلدبرگ، ست روگن
  • نویسنده: ایوان گلدبرگ، ست روگن
  • بازیگران: جیمز فرانکو، جونا هیل، ست روگن
  • تاریخ انتشار: ۱۲ ژوئن ۲۰۱۳

میانگین امتیازات This Is The End در  IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: جیمز فرانکو یک مهمانی بزرگ را به مناسبت خرید خانه‌اش ترتیب می‌دهد و حدود ۱۰۰ نفر از دوستان و اطرافیانش را دعوت می‌کند. مهمانی وقتی‌که به نیمه‌های خود می‌رسد آخرالزمان شروع می‌شود و دنیا کم‌کم پایان خود را می‌بیند. در ابتدا کسی در مهمانی متوجه اتفاقات نمی‌شود اما بعد از مدتی با یک زلزله سهمگین که کل شهر ویران می‌شود دیوها از وسط زمین بیرون می‌آیند وضعیت خطرناکی رقم می‌خورد.

فرض کنید به یک مهمانی دعوت شده‌اید و دوستانتان هم در آنجا حضور دارند در همین لحظاتی که می خواهید از مهمانی لذت ببرید متوجه می‌شوید که آخرالزمان رخ داده است. این فیلم دقیقا اینگونه پیش می‌رود و با یک فضای خنده آور و کمدی شرایطی را برای پایان دنیا فراهم می‌کند.This Is The End اثری خنده‌آور و دیستوپیایی است که آخرالزمان را طبق کتاب مقدس و مسیحیت دراماتیزه می‌کند. بازیگران این فیلم که در این مهمانی حضور دارند همگی در نقش خودشان حاضر شده‌اند و اینگونه هرج‌ومرج در زندگی آدم‌های معروف اتفاق می‌افتد. This Is The End داستان ساده و روانی دارد که به‌واسطه‌ی بازیگران جذابش و روابط بین آنها خودش را در دل مخاطب جای می‌کند. کمدی فیلم و این هنرپیشگان هالیوودی برگ برنده‌ی این اثر هستند و باعث می‌شوند که فیلم لحظات خوبی را برای تماشاگر رقم بزند.


مردم نابینا در حال عبور از روی پل در فیلم کوری

۳۳. فیلم Blindness

فیلم کوری

  • کارگردان: فرناندو میرلز
  • نویسنده: دون مک کلار
  • بازیگران: جولیان مور، مارک روفالو، گارسیا برنال
  • تاریخ انتشار: ۱۲ سپتامبر۲۰۰۸

میانگین امتیازات Blindness در  IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: یک بیماری ناشناخته باعث می‌شود که افراد دچار نابینایی شوند. دولت تصمیم می‌گیرد که این افراد را  برای جلوگیری از شیوع بیشتر به پناهگاهی متروکه ببرد. پزشکی که این افراد را معاینه کرده است نیز به این بیماری مبتلا می‌شود و همراه بقیه به این ساختمان می‌رود. همسر او که هنوز می‌تواند ببیند به‌عنوان فردی مبتلا با این پزشک به مکان بیماران می‌رود جائیکه هرج‌ومرج زیادی برقرار است و افراد برای بقا می‌جنگند. 

این فیلم بر اساس رمانی به همین نام و نوشته ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی ساخته شده است داستانی که در ایران توانست به شهرتی نسبی دست پیدا کند. در ابتدا ساراماگو با فروش امتیاز این رمان مخالفت می‌کند ولی در آخر سر تهیه‌کنندگان با شرط بی‌نام و نشان بودن لوکیشن‌ها و افراد نویسنده را راضی می‌کنند. این اثر  در گیشه نتوانست به موفقیت خوبی دست پیدا کند و سازندگانش را هم متوجه ضررهایی نمود. کوری در زمان اکران با انتقادهایی روبه‌رو شد و انجمن نابینایان آمریکا از این فیلم به عنوان اثری غیرقابل صحیح در باب زندگی مبتلایان به این بیماری یاد کردند.

Blindness همچنین نمی تواند به‌پای منبع اصلی خود برسد و می‌توان گفت که اثر ساراماگو یک سر و گردن از این فیلم بالاتر است. اما فیلم ویژگی‌های مثبت زیادی نیز دارد که می‌تواند مخاطب را به دنیایی از نمادها و سمبل‌ها ببرد و او را در جهانی بدون تصویر رها کند. این فیلم قطعا می‌تواند ارزش یک‌بار دیدن را داشته باشد و تجربه‌ای نسبتا خوب را به مخاطب‌اش انتقال دهد.


ساندرا بولاک در حال عبور از رودخانه در فیلم جعبه پرنده

۳۲. فیلم Bird Box

فیلم جعبه پرنده

  • کارگردان: سوزان بایر
  • نویسنده: اریک هایزرر
  • بازیگران: ساندرا بولاک، ترونته رودز، سارا پالسون
  • تاریخ انتشار: ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸

میانگین امتیازات Bird Box در  IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: این فیلم زمانی را نشان می‌دهد که دنیا به نابودی کشیده شده است و زمین توسط موجوداتی نامردی تهدید می‌شود به‌طوری‌که اگر مردم به محیط اطراف خود نگاه کنند به‌سرعت جنونی آنی آنها را فرا می‌گیرد و دست به خودکشی می‌زنند به‌همین دلیل مردم هنگام خروج از فضاهای بسته چشم‌بندی به چشمان‌شان می‌زنند تا نتوانند اطراف خود را ببینند. داستان فیلم با تلاش یک مادر برای نجات دادن دو فرزندش پیش می‌رود او می‌خواهد از یک مسیر طولانی با قایقی بگذرد و به جان پناهی امن برسد.

این فیلم بر اساس اقتباس از رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی جاش مالرمن ساخته شده است.Bird Box سرشار از حس مادرانگی و تلاش برای بقا است و بازی درخشان ساندرا بولاک هم باعث شده مخاطب بتواند به‌خوبی حس فیلم‌ درک کند و آن را تا مدت‌ها همراه خود داشته باشد. قفس پرنده به‌صورت فلش بک و با روایت دو داستان مرتبط با هم پیش می‌رود. فضای آخرالزمانی این فیلم ممکن است که شما را به یاد فیلم یک مکان ساکت بیاندازد اثری که در آن کسی نباید حرف می‌زد اما این دو فیلم فقط در بهره‌گیری از حواس آدم‌ها مشترک هستند و وجه شباهت آنچنانی با یکدیگر ندارند.


افراد منتظر در ایستگاه قطار در فیلم زمانه گرک

۳۱. فیلم Time Of The Wolf

فیلم زمانه گرگ

  • کارگردان: میشائیل هانکه
  • نویسنده: میشائیل هانکه
  • بازیگران: ایزابل هوپرت، دانیل دووال
  • تاریخ انتشار: ۸ اکتبر ۲۰۰۳

میانگین امتیازات Time Of The Wolf در  IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: جایی در آینده فاجعه‌ای رخ می‌دهد و آب نایاب می‌شود. جورج و آنا به‌همراه فرزندانشان تصمیم می‌گیرند که از این فاجعه فرار کنند و به خانه ییلاقی‌یشان در حومه شهر بروند آنها بعد از رسیدن متوجه می‌شوند که محل زندگیشان توسط افراد مسلح اشغال شده است جورج به ضرب گلوله کشته می‌شود و دیگر اعضای خانواده نیز آواره می‌شوند. هیچ‌کس در روستا به آنها کمک نمی‌کند و به‌ناچار آنها مجبور می‌شوند که به سمتی دیگر بروند.

فیلم زمانه گرگ یکی از متفاوت ترین آثار میشائیل هانکه در کارنامه هنری است که طبق گفته خودش آن را تحت تاثیر وقایع ۱۱ سپتامبر ساخته است و یک شعر فولک هم الهام بخش او بوده است.Time Of The Wolf فیلمی به‌شدت سیاه و نگران کننده است. هانیکه دیستوپیایی را به‌تصویر می‌کشد که در آن منابع از بین رفته و هرج و مرج بر مردم مستولی شده است و دیگر جامعه‌ای متمدنانه از بشریت وجود ندارد. این فیلم مانند دیگر آثار میشاییل هانیکه سرشار از مفاهیمی عمیق و تکان دهنده درباره بشریت و زندگی است و تنها صرفا فیلمی آخرالزمانی نیست. اثر با توجه به اینکه جهان بینی‌های هانیکه را در خود جای داده است و به زیرژانری مهیج نیز می پردازد قطعاً بعد از دیدنش مخاطب نمی‌تواند از فکرش رهایی یابد و تا مدتها زمانه‌ی گرک را با خود ‌به‌همراه خواهد داشت.


وینسلت در حال صحبت با تلفن در فیلم شیوع

۳۰. فیلم Contagion

فیلم شیوع

  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • نویسنده: اسکات زی بارنز
  • بازیگران: مت دیمون، کیت وینسلت، جودلا
  • تاریخ انتشار: ۸ سپتامبر ۲۰۱۱

میانگین امتیازات Contagion در  IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: بث زنی تاجر است و بعد از سفری که به هنگ کنگ داشته  به شیکاگو باز می‌گردد. او بعد از بازگشت دچار علائم ناشناخته‌ای از یک بیماری می‌شود و بعد از مدتی می‌میرد. این بیماری به‌سرعت در بین مردم پخش می‌شود و قربانیان زیادی را می‌گیرد. یک موسسه‌ی پزشکی برای پی بردن به منشا این بیماری یک پزشک را به خانه‌ی بث و پزشکی دیگر را به هنگ‌کنگ می‌فرستد و در این بین همسر بث متوجه‌ی رازهایی می‌شود.

فیلم شیوع اثری مهیج از استیون سودربرگ است که با الهام از شیوع ویروس سارس آن را ساخت. این اثر در جشنواره ونیز اکران شد و توانست نقدهای مثبتی را به‌دست آورد همچنین فیلم با بودجه ۶۰ میلیون دلاری خود به فروش خوبی در گیشه دست پیدا کرد. از طرفی هم پزشکان اپیدمیولوژیست لایه‌های علمی فیلم را مورد تحسین قرار دادند و آن را اثری واقعگرا در باب علم و دانش معرفی کردند. Contagion بیشترین شباهت را در میان آثار آخرالزمانی سینما به اپیدمی کرونا ویروس این روزها دارد و به خاطر همین تشابهات دو سالی است که مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان فیلمی محبوب مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است. شیوع علاوه بر مسائل پزشکی و همه‌گیری به جامعه‌ی متشنج و روان‌پریش تحت‌تاثیر قرارگرفته‌ی ناشی از هجوم ویروس هم می‌پردازد و خیلی خوب هم از پس خودش برمی‌آید. این فیلم قطعا می تواند اثری مفید و مهیج را برای بیننده باشد چرا که می‌تواند به‌خوبی با انسان امروزی همدردی کند.


محقق در حال تحقیق در فیلم نابودی

۲۹. فیلم Annihilation

فیلم نابودی

  • کارگردان: الکس گارلند
  • نویسنده: الکس گارلند
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، جنیفر جیسون لی
  • تاریخ انتشار: ۱۲ مارس۲۰۱۸

میانگین امتیازات Annihilation در  IMDB: ۶.۸

خلاصه داستان: شوهر ارتشی لینا، کین بعد از مدتها از یک ماموریت در یک منطقه باز می‌گردد وضعیت او پس از بازگشت به سرعت خراب می‌شود. نیروهای امنیتی کین را پیدا می‌کنند و به پایگاهی می‌برند. در آنجا مشخص می‌شود که او تنها بازمانده‌ی گروه ماموریتی خودش است که به‌طرز عجیبی زنده مانده و برگشته است. لینا که یک بیولوژیست با گروهی عازم منطقه‌ی اسرار آمیز می‌شود. جایی‌که همه چیز جهش پیدا کرده است. او جسد شوهرش را در آنجا می‌بیند.

فیلم اثری آخرالزمانی است که از روی رمانی به همین نام و نوشته جف واندرمر ساخته شده است. این نمایش اثری مهیج و عجیب است که با لایه‌های درونی خود آینده‌ای آخرالزمانی را با نمادها و سمبل‌های گذشتگان گره می‌زند. هر اتفاقی که در Annihilation می‌افتد ریشه در روابط دراماتیک خود دارد. به این فیلم تنها به عنوان یک اثر دیستوپیایی صرف نمی‌شود نگاه کرد بلکه این اثر برای کسانی که می‌خواهند به‌دنبال لایه‌هایی عمیق بگردند می‌تواندنمایشی مفید باشد چرا که مخاطب را با داستان هایی نهفته آشنا میکند. این تریلر روانشناسانه هوشی عجیب برای سرگرم کردن و ایجاد دلهره برای مخاطب خودش دارد و از طرفی دیگر هم جهش‌ها و فجایع زیست محیطی نیز  استرس تماشاگر را دوچندان می‌کنند. نابودی تا مدت‌ها تا با مخاطب خودش را همراه می کند و وجه ترسناکش را به درون ناخودآگاه او می‌کشاند.


ایلای در حال رفتن به غرب در فیلم کتاب ایلای

۲۸. فیلم The Book Of Eli

فیلم کتاب ایلای

  • کارگردان: آلبرت هیوز، آلن هیوز
  • نویسنده: گری ویتا
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، گری اولدمن، میلا کونیس
  • تاریخ انتشار: ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰

میانگین امتیازات The Book Of Eli در  IMDB: ۶.۹

خلاصه داستان: بعد از گذشت چند دهه از پایان تمدن دنیا تنها عده‌ی کمی از مردم زنده مانده‌اند. در این میان فردی به نام کارنگی به دنبال به دست آوردن آخرین نسخه‌ی کتاب مقدس است تا به کمک آن بتواند بر روی کره زمین حکومت کند و خود را به عنوان فرستاده‌ای از سمت خدا معرفی نماید از طرفی دیگر هم ایلای کسی است که کتاب مقدس را با خود به‌همراه دارد و می‌خواهد که آن را به جای امنی ببرد تا از آن محافظت شود. کارنگی کتاب را از ایلای می‌گیرد و او را هم زخمی می‌کند...

این فیلم یکی دیگر از آثار جذاب این لیست است که خودش را با هرج و مرج آخرالزمانی پیش می‌برد The Book Of Eli یک اثر آخرالزمانی متفاوت است که با تکیه بر تفکرات دینی پیش می‌رود و ایمان و ادیان الهی را راه نجات از این شرایط دیستوپیایی می‌داند. دنزل واشنگتن در این جا یکی از بازی‌های فوق‌العاده‌ی خود را ارائه می‌دهد و برای مخاطب در نقش یک فرد نابینا به‌خوبی ظاهر می شود از سمت دیگر هم جلوه‌های ویژه و طراحی‌های سبک بصری فیلم خود جذابیتی دوچندان برای اثر هستند. کتاب ایلای مانند دیگر آثار پادآرمانشهری عمیق معناهای دوری را با خود حمل می‌کند و تنها صرفاً یک فیلم ۲ ساعته‌ی سرگرم کننده نیست. The Book Of Eli فیلمی جذاب و مهیج است که می‌تواند تا مدت‌ها همراه مخاطبش باقی بماند.


اژدها در حال حمله در فیلم کلاورفیلد

۲۷. فیلم Cloverfield

  • فیلم کلاورفیلد
  • کارگردان: مت ریوز
  • نویسنده: درو گدارد
  • بازیگران: مایک وگل، جسیکا لوکاس، لیزی کپلان
  • تاریخ انتشار: ۱۸ ژانویه ۲۰۰۸

میانگین امتیازات Cloverfield در  IMDB: ۷

خلاصه داستان: در یک مهمانی خداحافظی که جیسون برای راب ترتیب داده است زمین لرزه‌ای موجب قطع برق می شود. بعد از این اتفاق مهمانان به پشت‌بام رفته و انفجاری را در منهتن می‌بینند که بخش هایی از آن تا ساختمان آنها نیز می‌رسد. یکی از افرادی که دوربین در دست دارد می‌گوید که دوربینش تصویر یک هیولا را ثبت کرده است. بعد از مدتی این هیولا به خراب کردن بیشتر شهر اقدام می‌کند و با دمش پل شهر را از بین می‌برد که در این اتفاق جیسون کشته می شود.

این فیلم شما را با یک موجود غول‌پیکر به فضایی پادآرمانشهری می‌کشاند و از این طریق هرج و مرجی هراس انگیز را به مخاطب انتقال می‌دهد. این فیلم زمان اکران‌اش توانست با بودجه‌ی کم خود فروش خوبی را در گیشه به‌دست آورد و از طرفی هم منتقدان نظرهای مثبتی را برای این اثرثبت نمودند. Cloverfield بر اساس سبک سینما وریته ساخته شده است خصیصه‌ای که باعث شد فیلم خودش را بسیار عالی نشان دهد. کلاورفیلد در ارائه‌ی سبک بصری خودش بسیار خاص و دقیق عمل می‌کند. کسانی‌که این فیلم را دیده باشند متوجه تفاوت‌های کلاورفیلد با دیگر آثار می‌شوند چرا که هنگام تماشا حسی عجیب مخاطب را می‌گیرد. دیدن این فیلم برای کسانی که علاقه زیادی به آثاری چون گودزیلا، کینگ کنگ و... دارند می تواند گزینه خوب و مناسبی باشد.


مامور رباتها در حال استراحت در فیلم فراموشی

۲۶. فیلم Oblivion

فیلم فراموشی

  • کارگردان: جوزف کوسینسکی
  • نویسنده: کارل گادوشک
  • بازیگران: تام کروز، مرگان فریمن
  • تاریخ انتشار: ۱۹ آوریل ۲۰۱۳

میانگین امتیازات Oblivion در  IMDB: ۷

 خلاصه داستان: سال ۲۰۷۷ است و زمین به خاطر جنگی که ۶۰ سال پیش با بیگانگان داشته نابود شده است. بشر این جنگ را می‌برد اما به‌علت استفاده از سلاح‌های اتمی آن را غیرقابل سکونت می‌کند. افرادی که از این جنگ جان سالم به‌در برده‌اند به تایتان مهاجرت می‌کنند. در این میان افراد و فضاپیماهایی برای مراقبت از باقیمانده‌‍‌ی زمین گماشته می‌شوند. جک و ویک یک تیم هستند که از روبات‌های محافظ زمین نگهداری می‌کنند. جک دو هفته قبل از اینکه ماموریت‌اش به‌پایان برسد خواب‌هایی عجیب می‌بیند و از طرفی هم دلبسته‌ی زمین می‌شود.

فیلم بر اساس یک کمیک بوک از ژوف کوسینسکی ساخته شده است. اثر ایده‌ای بسیار عالی و درخور توجه دارد و تنها صرفاً یک فیلم آخرالزمانی خشک و خالی نمی باشد. تام کروز هم با بازی فوق‌العاده‌ی خود تماشاگر را مجذوب خود می‌کند و یک بازی باورپذیر عالی را به‌نمایش می‌گذارد. فراموشی با زمینی عاری از سکونت، موجودات فضایی و... اتمسفری آخرالزمانی را ترسیم می‌کند و درد و ناراحتی حاصل از این اتفاقات را به مخاطب مستاصل این روزهای زمین به‌طرز ماهرانه‌ای القا می کند. جلوه‌های ویژه و سبک بصری فیلم هم خودش دنیایی دیگر دارد و دلیلی بر تماشای این فیلم است. Oblivion می‌تواند سلیقه‌های زیادی را به خود جلب کند و برای طیف مختلف مخاطبان  حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. فراموشی از انسان و قسمت وجودی او صحبت می‌کند و این تفکر را در فرمی آخرالزمانی قرار می‌دهد.


ماموران در حال مبارزه با فرازمینیها در فیلم روز استقلال

۲۵. فیلم Independece Day

فیلم روز استقلال

  • کارگردان: رولند امریخ
  • نویسنده: رولند امریخ، دولین
  • بازیگران: ویل اسمیت، بیل پولمن، جف گلدبلوم
  • تاریخ انتشار: ۳ جولای۱۹۹۶

میانگین امتیازات Independece Day در  IMDB: ۷

خلاصه داستان:  یک بشقاب پرنده بزرگ با منشأ فضایی در آسمان کره‌ی زمین مستقر می‌شود و اقدام به نابودی شهرهای جهان می‌کند. دیوید که تکنسین ارتباطات است عملیات را از قبل پیش‌بینی و رمزگشایی می‌کند اما زمانی‌که این اطلاعات را به رئیس جمهور می‌دهد دیگر خیلی دیر شده است. بعد از مدتی دیوید برای تضعیف آدم‌فضایی‌ها و از بین بردن سپر دفاعی سفینه‌شان ویروسی می‌سازد و به کمک کاپیتان هیلر به نزدیکی این موجودات می‌رود از سمتی دیگر هم خلبانان با موشک‌هایشان محل این موجودات را آتش‌باران می‌کنند.

این فیلم یک فروش خارج از تصور را از آن خود کرد و میلیون‌ها دلار سود را برای سازندگان‌اش به ارمغان آورد و همچنین عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را متعلق به خود کرد. Independece Day توانست جایزه‌ی اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را با خود به خانه ببرد. روز استقلال فیلمی بود که ویل اسمیت  خودش را به سینما معرفی کرد. فیلم با حمله‌ی بیگانگان به زمین فضایی آخرالزمانی را به‌تصویر می کشد اما نمی تواند ترس و پوچی عمیقی را وارد روح و روان مخاطب کند تا جایی که می‌توان گفت روز استقلال بیشتر فیلمی اکشن است تا اثری آخرالزمانی.

از ضعف‌های روایی فیلم که بگذریم جلوه‌های باورپذیر اثر می تواند وزنه‌ای سنگین برای روز استقلال باشد چرا که این خصیصه بیشتر ضعف‌های فیلم را می پوشاند و مخاطب را به‌دیدن ادامه‌ی فیلم ترغیب می‌کند. Independece Day فیلم قابل ستایشی در سینما محسوب می‌شود که می‌تواند مخاطب را برای مدتی سرگرم کند.


مردم در حال رفتن به پناهگاه در فیلم 28 هفته بعد

۲۴. فیلم  28Weeks Later

فیلم ۲۸ هفته بعد

  • کارگردان: خوان کارلوس فرنادیلو
  • نویسنده: روآن جوفه، خوان کارلوس، انریکه لوپز لاوین
  • بازیگران: جرمی رنر، رز بیرن، رابرت کارلایل
  • تاریخ انتشار: ۱۱ مه۲۰۰۷

میانگین امتیازات 28Weeks Later در  IMDB: ۷

خلاصه داستان: ویروس تمام انگلستان را آلوده می‌کند و این اتفاق ظرف ۲۸ روز رخ می‌دهد. ۲۸ هفته بعد از این ماجرا انگلستان از این ویروس پاکسازی می‌شود و مردمی که قبل از شیوع ویروس به خارج از کشور رفته‌اند حال می‌تواند که به لندن بازگردند و در قسمتی که هیچ ویروسی نیست مستقر شوند. حال دوباره طی اتفاقی ویروس دوباره فعال می‌شود و به محیط پاک سازی شده بازمی‌گردد.

این اثر دنباله‌ی فیلم ۲۸ روز بعد است ادامه‌ای که شاید به‌پای قسمت اول خود نرسد اما با این حال می‌تواند مخاطبش را راضی نگه دارد. در این ادامه دیگر  شخصیت های فیلم ۲۸ روز بعد وجود ندارند و کاراکترهای جدید وارد فیلم شده‌اند. 28 Weeks Later جایزه‌هایی از جمله جایزه امپاید آواردز را به‌دست آورد و همچنین توانست نقدهای خوبی را هم دریافت کند.

هنگام تماشای این فیلم موسیقی متن، بازیگرها، تعلیق و ترس پرداخت شده حتماً بیننده را خواهد گرفت و پوچی یک دنیای ویروسی را تا مدت‌ها در ناخودآگاه او می‌گذارد. 28 Weeks Later درست است که نمی‌تواند چیزی شبیه به بخش اول خود را خلق کند اما قطعا نمایشی خوب از اوضاع ناامید کننده‌ی بشر است.


جری در حال صحبت با تلفن در فیلم جنگ جهانی زد

۲۳. فیلم World War Z

فیلم جنگ جهانی زد

  • کارگردان: مارک فورستر
  • نویسنده: متیو مایکل کارنااهان، دامون لیندلوف
  • بازیگران: برد پیت، دیوید مورس، جرمی کلاینر
  • تاریخ انتشار: ۲۱ ژوئن ۲۰۱۳

میانگین امتیازات World War Z در  IMDB: ۷

 خلاصه داستان: زامبی‌ها کنترل شهر را در دست گرفته‌اند و دنیا را هرج‌ومرج فراگرفته است. جری لین مامور تحقیقاتی سابق سازمان ملل در خیابان مورد حمله‌ی زامبی‌ها قرار می‌گیرد. بعد از این اتفاق او و خانواده‌اش به‌وسیله‌ی هلیکوپتر به جایی امن برده می‌شوند. در آنجا به ازای نگهداری از خانواده‌ی جری از او می‌خواهند که سرمنشا ویروس زامبی را پیدا کند. او ماموریت‌اش را با سفر به کره‌ی جنوبی آغاز می‌کند و در آنجا یک مامور سابق سیا را می‌بیند.

این فیلم اقتباسی از رمانی محبوب به‌نام «جنگ جهانی زد: تاریخ شفاهی جنگ زامبی» نوشته‌ی مکس بروکس شاخته شده است. این فیلم با ویروس زامبی جهانی  آخرالزمانی را پرداخت می‌کند و دغدغه‌ی کنترل و درمان آن را هم در فکر مخاطب می‌نشاند. این فیلم در زمان اکرانش به فروش خوبی دست پیدا کرد و همچنین توانست عنوان پردرآمدترین فیلم زامبی تاریخ را از آن خود کند. در طول ساخت و پیش‌تولید این فیلم، World War Z  دچار فرازونشیب‌های زیادی شد چراکه سازندگان امیدی به درخشش فیلم نداشتند.

برد پیت در این فیلم یکی از بازی‌های قدرتمند خود را به‌نمایش می‌گذارد به‌نحوی که مخاطب با او در این داستان همسفر می‌شود. جلوه‌های ویژه‌ی جنگ جهانی زد نیز، از سمتی دیگر بسیار باورپذیر ظاهر می‌شود و تماشاگر را در دل اتفاقات این اثر قرار می‌دهد. اگر به فیلم های زامبی علاقه دارید این فیلم گزینه‌ی خوبی برای شماست. 


مردم در حال فرار از موجود دوزیست در فیلم میزبان

۲۲. فیلم The Host

فیلم میزبان

  • کارگردان: بونگ جون هو
  • نویسنده: بونگ جون هو، وون جون ها
  • بازیگران: کانگ هو سانگ، بیون هی بونگ
  • تاریه انتشار: ۲۷ جولای ۲۰۰۶

میانگین امتیازات The Host در  IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: موجود دوزیست عجیبی که باعث مرگ ماهی‌ها شده است در آبراهی پیدا می‌شود. چند وقت بعد این موجود عظیم الجثه از رودخانه بیرون می‌آید و به مردم حمله می‌کند. گانگ دو سعی می‌کند که دخترش را از میان جمعیت پیدا کند اما بعد از مدتی متوجه می‌شود که این موجود دخترش را همراه خود به اعماق رودخانه برده است. گانگ دو از گانگسترها اسلحه می‌خرد تا بتواند دخترش را نجات دهد. محققان هم مدتی بعد اعلام می‌کنند که این موجود میزبان ویروس کشنده‌ای است. 

به گفته بونگ جون هو ایده‌ی این فیلم از یک مقاله‌ی محلی در مورد ماهی تغییر شکل یافته‌ای به ذهنش رسیده است. فیلم میزبان یکی دیگر از آثار ضدآمریکایی کارنامه هنری این کارگردان سرشناس کره‌ای است که با شدت بیشتری به این مقوله می‌پردازد. با اینکه این فیلم یک اثر هیولایی است جهان‌بینی و تفکر این کارگردان در فیلم موج می‌زند.The Host سرشار از تفکرات سیاسی است و کارگردان از این اتمسفر دیستوپیایی برای صحبت کردن از افکارش بهره برده است. این اثر نمادین هیولایی قطعاً یکی از آثاری است که می‌تواند مخاطب را سر ذوق آورد و فکر او را درگیر خودش کند.

جلوه های ویژه فیلم و خلق صحیح کامپیوتری هیولا هم یکی دیگر از نقاط بسیار مثبت میزبان است که فضای کاملا باورپذیری را برای سینما خلق می‌کند. با این وجود فیلم کمی دچار مضمون زدگی شده است و ممکن است که مخاطب کمی از بابت این اتفاق آزار ببیند.


مردم در حال شورش در فیلم برف‌شکن

۲۱. فیلم Snowpiercer

فیلم برف‌شکن

  • کارگردان: بونگ جون هو
  • نویسنده: بونگ جون هو، کلی مسترسون
  • بازیگران: کریس ایوانز، کانگ هو سانگ، جیمی بل
  • تاریخ انتشار: ۱ آگوست ۲۰۱۳

میانگین امتیازات Snowpiercer در  IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: چندین سال بعد از اینکه آزمایشات آب و هوایی برای جلوگیری از گرمایش زمین به مشکل برمی‌خورد و گاز خنک کننده‌‌ی ساخته شده سرمای شدیدی را در زمین ایجاد می‌کند مردم گرفتار یک عصر یخبندان جدید می شوند. در این تغییر آب‌وهوایی شدید بیشتر مردم کره‌ی زمین از بین می‌روند و تعداد باقی مانده در یک قطار برف‌شکن زندگی می‌کنند. مردم در این قطار به طبقات اجتماعی مختلفی تقسیم شده‌اند و افراد فقیر و ثروتمند جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند. حال فردی به‌نام کورتیس می‌خواهد علیه این سیستم شورش کند.

این فیلم بر اساس یک رمان گرافیکی فرانسوی به همین نام و نوشته ژاک بنجامین لگراند ساخته شده است. این اثر اولین فیلم انگلیسی‌ زبان بونگ جون هو محسوب می‌شود که توانست اقبال خوبی را بین مردم و منتقدان به‌دست آورد و در لیست فیلم‌های برتر بسیاری از منتقدان قرار گیرد. برف‌شکن یکی از گران‌ترین فیلم‌های تولیدی سینمای کره محسوب می‌شود. این اثر از آن دسته  فیلم‌هایی است که با به‌تصویر کشیدن نظام‌های سرکوبگر و فاشیست جهانی پادآرمانشهری را نشان می‌دهد و تماشاگر را با دنیایی خفقان‌آور و ترسناک روبه‌رو می‌سازد.

فیلم برف‌شکن تبحر زیادی در جلوه‌های ویژه و کارگردانی از خود به‌نمایش می‌گذارد و بازیگران را به‌طرز خوبی هدایت می کند. Snowpiercer سرشار از مضامینی است که مخاطب را مجبور به تفکر می‌کند و و تا مدت‌ها هم درگیر خود نگه می دارد Snowpiercer از آن دست  آثاری است که تنها به جهانی آخرالزمانی نمی پردازد بلکه ذات آدمها را بعد از سقوط تمدن بشری دراماتیزه می‌کند.


فرد گیرافتاده در فروشگاه در فیلم مه

۲۰. فیلم The Mist

فیلم مه

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • نویسنده: فرانک دارابونت
  • بازیگران: توماس جین، مارسیا گی هاردن، لوری هولدن
  • تاریخ انتشار: ۲۱ نوامبر ۲۰۰۷

میانگین امتیازات The Mist در  IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: طوفان شدید و سهمگینی شروع به وزیدن می‌کند و همزمان مه غلیظی هم در  اطراف دریاچه‌ی شهر ظاهر می‌گردد. همه‌ی وسایل ارتباطی از کار می‌افتد و زندگی مردم مختل می‌شود. دیوید و پسرش برای خرید به فروشگاه می‌روند.  بعد از مدتی مه غلیظی اطراف فروشگاه را می‌گیرد و مردم همگی در آنجا گرفتار می‌شوند. در این بین دیوید سعی می‌کند که راهی برای نجات از این وضعیت بیابد و در مقابل هم عده‌ای تفکرات دیگری دارند.

این فیلم بر اساس رمانی به همین نام و نوشته‌ی استیون کینگ ساخته شده است که با توجه به تغییراتی که کارگردان برای تاثیرگذاری بیشتر فیلم روی متن اصلی به وجود آورده است می‌توان گفت فیلم به منبع داستان اصلی خود وفادار نبوده است. این اثر اقبال خوبی را در گیشه به‌دست آورد و همچنین نظرات مثبت زیادی را نیز همراه خود کرد. مه لایه‌هایی روانشناسانه را در خود جای داده است و تک‌تک پلان‌هایش نیز در ناخودآگاه بیننده نفوذ می‌کند. این فیلم موقعیت‌محور دقیقا همان استرس و غمی که یک بیننده‌ی فیلم‌های این چنینی نیاز دارد را به مخاطب تزریق می‌کند. مه شما را به درون خودش می‌کشاند و کاری می‌کند که تماشاگرش به‌ واسطه‌ی فضای بصری فیلم با کارکترها همزادپنداری کند. The Mist فیلمی است که تماشایش برای بیننده می‌تواند حسی خوب به ارمغان آورد.


آشپز در حال استراحت در فیلم حس کامل

۱۹. فیلم Perfect Sence

فیلم حس کامل

  • کارگردان: دیوید مکنزی
  • نویسنده: کیم فوپز آاکسون
  • بازیگران: ایوتن مک گرگور، اوا گرین،
  • تاریخ انتشار: ۷ اکتبر ۲۰۱۱

میانگین امتیازات Perfect Sence در  IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: یک اپیدمی شروع به گسترش در زمین می‌کند و باعث می‌شود که انسان‌ها ادراک حسی خود را به‌ترتیب از دست بدهند ابتدا افراد دچار گریه‌های غیر قابل کنترل می‌شوند و بعد از آن حس بویایی خود را از دست می‌دهند. داستان با روایت زندگی دو نفر پیش می‌رود، سوزان دانشمندی است که روی این همه‌گیری کار می‌کند و می‌خواهد که به دلایل این بیماری پی ببرد در نزدیکی سوزان آشپزی به‌نام مایکل کار می‌کند این دو نفر بعد از مدتی یکدیگر را ملاقات می‌کنند و در کنار این اتفاقات رابطه‌ی عاشقانه‌ای بین آنها رخ می دهد.

فیلم داستان آخرالزمانی خود را بر بستر روابط عاطفی دو نفر پیش می برد و از این رابطه برای توضیح خود استفاده می‌کند. Perfect Sence داستانی هیجان‌انگیز دارد و مخاطب باید به‌دنبال معنایی دور در این قصه بگردد. حس کامل کابوسی درونی را نشان می‌دهد و ما را به سمت پرسشهایی عمیق راهنمایی می کند اگرچه زیاد نمی تواند در این فلسفه پرداخت شده‌ی خودش پیش برود. Perfect Sence اضطراب و ناراحتی ناشی از این وضعیت که مخاطب امروزی هم با آن بیگانه نیست را به‌ آرامی در ناخودآگاه بیننده‌اش وارد می کند. حس کامل می‌تواند نمایشی متفاوت از آثار آخرالزمانی باشد فیلمی که غیرمستقیم خودش را بیان می‌کند به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشد که به‌دنبال فلسفه‌ی انسان و زندگی هستند.


خانه امن در فیلم شماره ۱۰  خیابان کلاورفیلد

۱۸. فیلم 10Cloverfield Lane

فیلم خیابان ۱۰ کلاورفیلد

  • کارگردان: دن تراختنبرگ
  • نویسنده: جاش کمبل، متیو استوکن، دیمین شزل
  • بازیگران: جان گودمن، مری الیزابت وینستد، جان گالاگر
  • تاریخ انتشار: ۱۱ مارس ۲۰۱۶

میانگین امتیازات 10Cloverfield Lane در  IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: میشل بعد از دعوایی که با نامزدش دارد وسایلش را جمع می کندو از خانه خارج می شود. او در جاده تصادف می‌کند و بعد از اینکه به هوش می‌آید خودش را در پناهگاهی زندانی می‌بیند. کسی که میشل را زندانی کرده است به او می‌گوید که جانش را بعد از تصادف نجات داده و اگر این کار را نمی‌کرد همانند بقیه در حمله‌ی شیمیایی از بین می‌رفت. سه نفر در این پناهگاه وجود دارند و منتظر هستند تا هوای بیرون پاکسازی شود.

این فیلم یکی از بهترین آثار داخل این لیست است چرا که می‌تواند به‌تنهایی خودش یک کلاس فیلمسازی باشد. اثر به‌طرز ماهرانه‌ای از نظریه‌های روانشناسی استفاده می‌کند و تنها اثری رعب‌آور را از آخرالزمان به مخاطب ارائه نمی‌دهد. فیلم از بزرگترین نقطه ضعف خود سینما که لوکیشن محدود است به‌عنوان قوی‌ترین وزنه‌ی خود بهره می برد و با همین خصیصه اضطراب و ترسی کلاستروفوبیک را وارد ناخودآگاه مخاطبش می‌کند. پروسه‌ی ساخت فیلم مانند خود اثر هم خاص و عجیب است چرا که سازندگان 10Cloverd Lane بدون هیچ‌گونه سروصدا و خبری آن را اکران و روانه‌ی سینماها کردند. مطمئنا فضای گرفته‌ی فیلم شما را خواهد گرفت و تا مدتها هم نمی توانید خود را از بند این احساس رها کنید. 10Cloverd Lane تجربه‌ای بسیار تماشایی را برای شما به‌وجود می‌آورد و تبدیل به رویایی می‌شود که هیچگاه از خاطرتان فراموش نخواهد شد.


خانواده در حال مراقبه قبل از برخورد سیاره

۱۷. فیلم Melancholia

فیلم مالیخولیا

  • کارگردان: لارنس فون تریر
  • نویسنده: لارنس فون تریر
  • بازیگران: کریستن دانست، شارلوت گیسنبورگ،
  • تاریخ انتشار: ۲۶ مه ۲۰۱۱

میانگین امتیازات Melancholia در  IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: جاستین و مایکل در آستانه مراسم ازدواجشان در عمارت مجلل و زیبای خواهر جاستین کلر هستند جاستین به بیماری مالیخولیا مبتلا است و خواهرش از او می‌خواهد که طی مراسم خودش را کنترل کند اما اتفاقاتی می‌افتد که تنش‌های خانوادگی بالا می‌گیرد وهمین باعث می‌شود مراسم عروسی به سمت لغو شدن و متلاشی شدن روابط پیش برود. در همین هنگام هم سیاره‌ای به‌نام مالیخولیا که تهدیدی برای نابودی است هر لحظه به زمین نزدیک تر می شود از طرفی هم همسر کلر ستاره‌شناسی است که حرکات این سیاره را تحت نظر می‌گیرد.

َ فون تریر مالیخولیا را تحت‌تأثیر دورانی ساخت که خودش غرق در افسردگی و الکل بوده است این فیلم قسمت دوم سه گانه‌ی افسردگی فون تریر است که دو قسمت دیگر آن فیلم‌های Antichrist و NYMPHOMANIAC هستند. مالیخولیا اثری آخرالزمانی و روانشناسانه است که شاید نتوانید شباهت زیادی را با دیگر آثار دیستوپیایی درون آن پیدا کنید اما هرچه که هست این فیلم اثری خاص در نوع خودش است نمایشی که در آن خبری از کشمکش‌های بیرونی آخرالزمانی نیست و بیشتر روی درونیات آدم‌ها تمرکز شده است.

فضای سرد و  تنش‌های سکوت کننده‌ی فیلم مخاطب را می‌گیرد و به او تجربه ای جدید می‌دهد. Melancholia فیلمی است که نمی‌توان به راحتی درباره‌اش اظهارنظر کرد چرا که مانند دیگر فیلم‌های این فیلمسازِ پرحاشیه، پر از لایه‌هایی است که تماشاگر برای پی بردن به آنها باید در فیلم غرق شود. بعد از دیدن Melancholia یا عاشق‌اش می‌شوید و یا با تنفر از آن یاد می‌کنید که همه اینها به چگونگی ارتباطی برمی‌گردد که با فیلم برقرار کرده‌اید. این اثر توانست جایزه‌ی بهترین بازیگری زن را برای کریستین دانست به ارمغان بیاورد.


دکتر و سگ‌اش در حال راه رفتن در فیلم من افسانه هستم

۱۶. فیلم I Am Legend

فیلم من افسانه هستم

  • کارگردان: فرانسیس لارنس
  • نویسنده: مارک پروتوسویچ، آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: ویل اسمیت، آلیس براگا
  • تاریخ انتشار: ۱۴ دسامبر ۲۰۰۷

میانگین امتیازات I Am Legend در  IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: در آمریکا ویروسی پخش می‌شود و انسان‌ها را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند. آدم‌ها تبدیل به موجوداتی وحشی می‌شوند که در روشنایی نمی توانند زنده بمانند به‌همین دلیل شبها از مخفیگاه خود بیرون می آیند و دست به هرج و مرج می زنند. در این میان دکتر رابرت نویل کسی است که هنوز آلوده به ویروس نشده است و می‌خواهد با استفاده از بدن این موجودات به داروی این بیماری دست پیدا کند. تا اینکه سگ‌اش توسط یک زامبی از بین می‌رود و در شبی که می‌خواهد انتقام سگ‌اش را بگیرد متوجه چیزی عجیب می‌شود.

من افسانه هستم فیلمی است که بر اساس رمان سال ۱۹۵۴ ریچارد متیسون ساخته شده است. این فیلم پس از آثار آخرین انسان روی زمین و مرد امگا سومین اقتباسی است که از این رمان به‌عمل آمده است. کمپانی برادران وارنر از سال ۱۹۹۴ برنامه‌ریزی‌های این فیلم را با کارگردانان و بازیگران مختلفی انجام دادند تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۰۶ من افسانه هستم به کارگردانی فرانسیس لاورس و بازیگری ویل اسمیت ساخته شد. نکته قابل توجه در این فیلم استفاده از دو پایان متفاوت است که طبق گفته کارگردان این اثر هرکسی می‌تواند طبق سلیقه یکی از این دو پایان را تماشا کند. این فیلم  از آن دست آثاری است که به حال این روزهای ما شبیه است و شما بعد از دیدن این اثر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. من افسانه هستم فیلمی است که به شدت توانسته فضایی آخرالزمانی را به‌تصویر بکشد و تنهایی انسان را با سکانس‌های عالی طراحی کند. I Am Legend هم یکی دیگر از شاهکارهای یک جامعه‌ی آخرالزمانی است که اتمسفر خیره کننده‌اش تا مدتی با شما باقی خواهد ماند.


مورتنسن در حال تفکر در فیلم جاده

۱۵. فیلم The Road

فیلم جاده

  • کارگردان: جان هیل کت
  • نویسنده: کورماک مک کارتی
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، شارلیز ترون، گای پیرس
  • تاریخ انتشار: ۲۵ نوامبر ۲۰۰۹

میانگین امتیازات The Road در  IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان:  زمانی در آینده کره‌ی زمین به کل نابود شده و چیزی از تمدن بشری باقی نمانده است. گیاهان از بین رفتن و غذایی نیز برای خوردن وجود ندارد و آدم‌ها برای به‌دست آوردن غذا با یکدیگر می‌جنگند. داستان حول دو شخصیت روایت می‌شود پدر و پسری که می خواهند به هر نحوی که شده زنده بمانند و از مسیرهای خطرناک بگذرند و به دریای آزاد برسند. شخصیت این مرد تفنگی با دو گلوله در اختیار دارد و با خود تصمیم گرفته که در شرایط بحرانی خودش و پسرش را بکشد.

فیلم اقتباسی از کتابی به‌همین نام و نوشته‌ی کورمک مک کارتی است. با توجه به تغییراتی که نویسنده‌ی فیلمنامه روی داستان اصلی اعمال کرده است می‌توان گفت این اثر اقتباسی وفادار محسوب نمی‌شود. مورتنسن برای اینکه بتواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند مدتی در لباس بی‌خانمان‌ها زندگی می‌کند و گرسنگی می کشد به حدی که او را به ظن ولگرد بودن از فروشگاهی بیرون می اندازند. فیلم فضایی به‌شدت ابزورد و سیاه دارد به‌نحوی که مخاطب کاملا می‌تواند خود را در آنجا احساس کند. مسئله‌ای که در The Road وجود دارد این است که بیننده برای درک بیشتر آن باید احساسات خود را بیش از همیشه به‌کار گیرد تا بتواند از دیدن شاهکاری آخرالزمانی لذت ببرد. جاده جز آن دسته از آثاری است که می‌تواند تا همیشه در به‌تصویر کشیدن فیلمی آخرالزمانی بسیار خوب عمل کند.


میمونها در حال رفتن به جنگ در فیلم جنگ برای سیاره میمونها

۱۴. فیلم War For The Planet Of The Apes

فیلم جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها

  • کارگردان: مت دیوز
  • نویسنده: مارک بامبک، مت ریوز
  • بازیگران: اندی سرکیس، وودی هارلسون، استیو زان
  • تاریخ انتشار: ۱۲ جولای ۲۰۱۷

میانگین امتیازات War For The Planet Of The Apes در  IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: در ۲ قسمت قبل بر اثر ویروسی جمعیت زیادی از انسان‌ها می‌میرند و میمون‌ها دچار جهش می‌شوند و از لحاظ استعدادی پیشرفت بسیاری می‌کند. سزار رهبر میمون‌ها به‌دنبال صلح و دوستی با انسان است اما تعدادی میمون به دنبال دشمنی با انسان‌ها جنگی را آغاز می‌کنند که سزار برای خواباندن این نزاع کوبا رهبر میمون‌های شورشی را می‌کشد. حال در قسمت سوم تعدادی میمون با سرهنگ خشن هم‌پیمان می‌شوند و همسر و فرزند سزار را می‌کشند و صلح را از بین می‌برند.

سیاره میمون‌ها یک سری سینمایی ۹ قسمتی است که ساخت آنها به دست کارگردانان متعددی کلید خورده است. سه‌گانه‌ی جدید سیاره میمونها با ساخت و نمایش فیلم Rise Of The Planet Of The Apes «ظهور سیاره میمون‌ها» کار خود را آغاز کرد و بعد از آن هم در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ به‌ترتیب فیلم‌های Dawn Of The Planet Of The Apes «طلوع سیاره میمون‌ها» و جنگ برای سیاره میمون‌ها به‌عنوان دنباله‌ای برای قسمت اول ساخته شدند. این فیلم به اقبال عمومی خوبی دست پیدا کرد و همچنین توانست در بین منتقدان نظرات مثبت زیادی را به‌خود جلب کند. جنگ برای سیاره میمون‌ها نامزد دریافت بیش از ۹۰ جایزه در بخش‌های مختلف شد که در این میان توانست ۲۰ جایزه را از آن خود کند همچنین این فیلم در گیشه به فروشی عالی دست پیدا کرد و سازندگانش را به سودی خوب رساند. War For The Planet Of The Apes یکی از آثار خارق‌العاده در زمینه بکارگیری جلوه‌های ویژه و موشن کپچر است که مخاطب را وارد دنیایی واقعی می کند و محال است که تماشاگر یک لحظه به واقعی نبودن این میمون‌ها شک کند. جنگ برای سیاره میمون‌ها فضای آخرالزمانییه به‌شدت باورپذیری را به‌تصویر می‌کشد و مخاطب را تا مدت‌ها همراه خود نگه می‌دارد.


خانواده در حال فرار از موجودات در فیلم یک جای ساکت

۱۳. فیلم A Quiet Place

یک مکان ساکت

  • کارگردان: جان کراسینسکی
  • نویسنده: برایان وودز، اسکات بک، جان کراسینسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، جان کراسینسکی
  • تاریخ انتشار: ۶ آوریل ۲۰۱۸

میانگین امتیازات A Quiet Place در  IMDB: ۷.۵

خلاصه داستان: جمعیت زیادی از انسان‌های کره زمین توسط موجودات بیگانه و غول پیکری کشته شده‌اند این موجودات حس بینایی ندارند و نمی توانند چیزی را ببینند ولی در عوض به صدا بسیار حساس هستند و به‌وسیله‌ی ارتعاشات صوتی تحریک میشوند. لیو و اولین در چنین شرایطی زنده ماندند و در حال تلاش برای این هستند که از خانواده‌ی خود محافظت کنند آنها با توجه به اینکه از یک دختر ناشنوا مراقبت می کنند کاملا به زبان اشاره مسلط هستند. ولی با این‌حال یکی از کودکان کشته می‌شود.

این هم یکی دیگر از آثاری است که می‌تواند درس‌های خوبی را در باب فیلمنامه نویسی به ما بدهد شاید در نگاه اول یک مکان ساکت را اثری تکراری ببینیم اما هرقدر  که بیشتر وارد این فیلم می شویم لایه‌هایی عمیق‌تر را از آن درک می‌کنیم و در تنش و ترس فرو می‌رویم. جلوه‌های بصری فیلم از طرفی دیگر به کمک اثر می‌آید و یک مکان ساکت را تبدیل به فیلمی لایق بحث کنند این نمایش فارغ از اینکه اثری آخرالزمانی است مسائل دیگری را نیز به چالش می‌کشد و سکوت را دراماتیزه می‌کند. A Quiet Place می تواند انتخابی بسیار مناسب برای طرفداران این نوع از فیلم‌ها باشد اثری که شما را در سکوتی کر کننده غوطه‌ور می‌کند. قسمت دوم این فیلم مدتی قبل اکران و پخش شد اما نتوانست خودش را به‌پای موفقیت قسمت اولش برساند.


آشپز در حال قصابی کردن در فیلم اغذیه فروشی

۱۲. فیلم Delicatessen

فیلم اغذیه‌فروشی

  • کارگردان: مارک کارو، ژان پیرژونه
  • نویسنده: ژیله آدرین، مارک کارو، ژان پیرژونه
  • بازیگران: دومینیک پینان، ماری لور دونیاک
  • تاریخ انتشار: ۱۷ آوریل ۱۹۹۱

میانگین امتیازات Delicatessen در  IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: در یک آپارتمان فرسوده در فرانسه پس از آخرالزمانی غذا نایاب می‌شود و مردم از غلات به جای پول استفاده می‌کنند در طبقه‌ی همکف این ساختمان یک فروشگاه غذایی توسط صاحب‌خانه اداره می‌شود او برای تهیه گوشت مورد نیازش و فروش به ساکنین آپارتمان آدم‌ها را قصابی می‌کند و به فروش می‌رساند تا اینکه قصاب شاگردی جدید می‌گیرد. بعد از مدتی دختر قصاب به او دل می بندد و او را از نقشه‌ی پدرش آگاه می‌کند چرا که قصاب قصد کشتنش پسر را دارد.

 این فیلم  چندین جایزه مهم اروپا را از آن خود کند. اغذیه فروشی‌ در سزار توانست جایزه بهترین تدوین، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را به‌دست بیاورد. همچنین  این اثر جوایزی دیگر را در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، انجمن سینمای خانه هنر آلمان و جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان کاتالان را از آن خود کرد. Delicatessen با طراحی گنگ و گرفته‌ی خود به‌خوبی فضایی آخرالزمانی را به مخاطب انتقال می‌دهد و او را در جوی پر از ناامیدی و پوچی معلق نگه می‌دارد. فیلم داستانی سر راست و ساده دارد و همین باعث می شود که تماشاگر بتواند در مفهوم فیلم غوطه‌ور شود. اغذیه‌فروشی به‌شدت فیلمی محتوا گراست و از فرم آخرالزمانی برای القای تفکرات خود استفاده می کند. این فیلم با نماد پردازی‌ها و وارد شدن به معنای دور داستانش لایه‌هایی عمیق را در خود وارد می‌کند به‌نحوی که مخاطب نمی‌تواند هیچگاه این فیلم را فراموش کند. این کمدی سیاه سرتاسر در تفکری ابزورد که انسان امروزی در نزدیکی آن قرار دارد غرق شده است و خود را با یک کارگردانی فوق‌العاده به‌تصویر می‌کشد. Delicatessen فیلمی است که حس خوبی را به مخاطبان این زیر ژانر می‌دهد.


کلمبوس در حال انتخاب سلاح در فیلم سرزمین زامبیها

۱۱. فیلم Zombieland

فیلم سرزمین زامبی‌ها

  • کارگردان: روبن فلیشر
  • نویسنده: رت ریز، پل ورنیک
  • بازیگران: جسی آیزنبرگ، اما استون، وودی هارلسون
  • تاریخ انتشار: ۲ اکتبر ۲۰۰۹

میانگین امتیازات Zombieland در  IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: دنیا سقوط کرده است و شهر پر از زامبی‌هایی شده که فقط تخریب می‌کنند و آدم می‌کشند. کلمبوس که دانشجوی کالج است  تصمیم می‌گیرد به دنبال والدینش برود و آنها را در این اوضاع پیدا کند. در بین راه با تالاسی‌ مردی کج‌خلق و عصبانی همسفر می‌شود. این دو در میانه سفرشان با دو خواهر دزد برخورد می‌کنند که مقصدشان یک شهربازی عاری از زامبی است. در نهایت این چهار نفر در یک مسیر قرار می‌گیرند و در طول این ماجراجویی کلمبوس و تالاسی‌ اعتمادهایی ساده‌لوحانه به این دو خواهر می کنند.

زامبی‌لند فیلمی جاده‌ای آخرالزمانی است که با زامبی‌ها مخاطب را در یک هرج و مرج افسار گسیخته وارد می‌کند. این فیلم تینیجری شوخی‌هایی را با خود به‌همراه دارد و با این ترفند خود را تلطیف می‌کند در حقیقت می توان گفت که اگر روحیه‌ای لطیف دارید و در عین حال دوست دارید یک فیلم زامبی آخرالزمانی پر از خون و خشونت را ببینید این فیلم دقیقاً همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. سرزمین زامبی‌ها اثری است که به‌شدت شما را می‌گیرد و با روایت عالی، ریتم و فرمی جذاب به‌راحتی دست از سر شما برنمی‌دارد. این فیلم به‌نحوی ساخته و پرداخته شده است که مخاطب خودش را در Zombieland می‌بیند و دلهره‌ای متناقض‌نما را با خود حمل می‌کند از سمت دیگر هم نمی‌توانیم از بازی‌های خوب و موسیقی عالی زامبی‌لند بگذاریم همه چیز در فیلم مهیا شده است تا شما را سر ذوق بیاورد.


مورفی بعد از به هوش آمدن از کما در فیلم ۲۸ روز بعد

۱۰. فیلم 28Days Later

فیلم ۲۸ روز بعد

  • کارگردان: دنی بویل
  • نویسنده: الکس گارلند
  • بازیگران: سیلیان مورفی، نائومی هریس، کریستوفر اکلستون
  • تاریخ انتشار: ۱ نوامبر ۲۰۰۲

میانگین امتیازات 28Days Later در  IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: گروهی از فعالان حقوق حیوانات شامپانزه‌هایی که آلوده به ویروسی خطرناک و مسری هستند را آزاد می‌کند. این ویروس به سرعت در دنیا می چرخد و منجر به سقوط جامعه می‌شود. ۲۸ روز بعد از شیوع اولیه جیم در بیمارستان سنت توماس در لندن از کما بیرون می‌آید او در ابتدا توسط انسانهای آلوده مورد حمله قرار می‌گیرد اما توسط سلنا و مارک نجات می‌یابد. بعد از اتفاقاتی که برای این چند نفر رخ می‌دهد آنها به یک اردوگاه بازماندگان میرسند جایی که متوجه می‌شوند فرمانده‌هان و سربازان هدف خوبی را دنبال نمی‌کنند.

۲۸ روز بعد یکی از فیلم‌های مهم و زیبای این لیست است. فیلمی که لندن به سکوت فرو رفته‌اش شباهتی عجیب با شهرهای دوران همه‌گیری ما دارد. فضای  آخرالزمانی که این اثر به بیننده انتقال می دهد تماشاگر را وارد بهتی تکان‌دهنده می‌کند و احساسات او را تا مدتی در دست می‌گیرد. این فیلم جاده‌ای دیستوپیایی با کارگردانی و تصویربرداری‌های خوب خود مورد تشویق منتقدان قرار گرفت و امتیازهای خوبی را هم دریافت کرد از طرفی دیگر هم از موسیقی فوق‌العاده‌اش نمی‌توانیم بگذاریم. موزیکی که به شدت در اختیار روایت فیلم قرار دارد و به‌نحوی در پیشبرد آن کمک می‌کند. البته 28Days Later  ایراداتی را هم در خود جای داده است که برای بیننده ممکن است کمی آزاردهنده باشد اما فیلم آنقدر در دیگر قسمت‌ها خوب عمل می کند که ضعف‌‌های اندک فیلم را به‌کل فراموش می‌کنیم.


شان در حال صحبت در فیلم شان مردگان

۹. فیلم Shaun Of The Dead

فیلم شان مردگان

  • کارگردان: ادگار رایت
  • نویسنده: ادگار رایت، سیمون پگ
  • بازیگران: سیمون پگ، نیک فراست، کیت اشفیلد
  • تاریخ انتشار: ۹ آوریل ۲۰۰۴

میانگین امتیازات Shaun Of The Dead در  IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان: شان با همکار خود رابطه خوبی ندارد و از طرفی هم با ناپدری خود فیلیپ کنار نمی‌آید. نامزدش لیز نیز  او را ترک کرده. شان با بهترین دوست خود زندگی می‌کند و وقتی که او تصمیم میگیرد زندگی خود را سر و سامان بدهد و دوباره لیز را بازگرداند زامبی‌ها به لندن حمله می‌کنند و شان تصمیم می گیرد که مادرش و لیزر را نجات دهد. در این میان خیلی‌ها از جمله فلیپ ناپدری‌اش از بین می‌رود. بعد از مدتی همه چیز به حالت عادی بازگشته است.

شان مردگان فیلمی کمدی زامبی‌محور است که شاید با دیگر آثار اینچنینی تفاوت‌هایی داشته باشد. این فیلم هم شما را می‌خنداند و هم می‌ترساند و از طرفی دیگر هم احساسی رمانتیک را به سمت شما روانه میکند. در روزهای ابتدایی اکران این فیلم طبق مصاحبه‌های سازندگانش، آنها امید چندانی به موفقیت فیلم نداشتند اما رفته‌رفته شان مردگان تبدیل به اثری ماندگار در رده فیلم‌های آخرالزمانی شد و نظرات مثبت منتقدان را هم دریافت کرد از طرفی هم با بودجه کم ۶ میلیون دلاری‌اش به فروشی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار دست یافت. Shoun Of The Dead بعد از این فروش نسبتا خوب خودش را در فهرست ۵۰ فیلم برتر کمدی جای داده و دو جایزه را در جوایز فیلم آکادمی انگلیس نیز دریافت کرد.


افسر ارتش در حال نبرد در فیلم لبه‌ی فردا

۸. فیلم Edge Of Tomorrow

فیلم لبه‌ی فردا

  • کارگردان: داگ لیمان
  • نویسنده: کریستوفر مک کواری، جز باتر ورث، جان هنری باتر ورث
  • بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پاکسون
  • تاریخ انتشار: ۶ ژوئن۲۰۱۴

میانگین امتیازات Edge Of Tomorrow در  IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان:  این فیلم در زمانی در آینده رخ می‌دهد هنگامی که زمین توسط یک نژاد بیگانه مورد حمله قرار گرفته است. یک افسر سخنگوی ارتش بدون داشتن تجربه‌ای جنگی توسط موافق خود مامور می‌شود که در خط مقدم یک نبرد مهم علیه بیگانگان شرکت کند او در همان ابتدای کار کشته می شود. او به این دلیل اینه یک آلفا را کشته است وارد سیستم عصبی دشمن می‌شود و توانایی ایجاد یک لوپ زمانی را برای خودش پیدا می‌کند به این صورت که وقتی کشته می‌شود به روز قبل بازمی‌گردد. او بعد از مدتی با ریتا قهرمان این جنگ‌ها ملاقات می‌کند.

این فیلم بر اساس یک رمان ژاپنی به‌نام تنها چیزی که نیاز داری کشتن است و نوشته‌ی هیروشی ساکورازاکا ساخته شده است. این فیلم فروش خوبی را برای سازندگانش به ارمغان آورد و همچنین توانست نقدهای مثبتی را هم دریافت کند. ابتدا قرار بود که برد پیت نقش بیل کیج را بازی کند اما به دلیل انصراف او این نقش به تام کروز رسید. لبه فردا با حمله موجودات فرازمینی سکانس‌هایی آخرالزمانی را به‌تصویر می‌کشد و با سرک کشیدن و ورود به فرضیه‌های دستکاری زمان خودش را پرداخت می‌کند. می‌توان گفت که این فیلم شاهکاری از جلوه‌های ویژه و طراحی‌های اینچنینی هالیوودی است و اثر موفقیت خود را بیشتر مدیون این خصیصه از فیلم‌سازی می‌باشد. جدای از آخرالزمانی بودن اثر، لبه‌ی فردا فیلمی زیبا در باب سفر در زمان خواهد بود و به‌قدری این اتفاق تمییز و زیبا  رخ می‌دهد که بیننده را مسحور خودش می‌کند. Edge Of Tomorrow نیز از آن دسته آثاری است که هوای روحیه‌ی مخاطب را دارد و فضایی تلطیف را با او به اشتراک می‌گذارد.


تئودور در حال صحبت با ماموران در فیلم فرزندان انسان

۷. فیلم Children Of Men

فیلم فرزندان انسان

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • نویسنده: آلفونسو کوارون، تیموتی جی سکستون، دیوید آراتا
  • بازیگران: کلایو اون، جولیان مور، مایکل کین
  • تاریخ انتشار: ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶

میانگین امتیازات Children Of Men در  IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان: در سال ۲۰۲۷ دنیا وارد دورانی از تاریکی و سیاهی شده است و انگلیس تنها کشوری است که با حکومت خودکامه و فاشیستی توانسته از بروز ناآرامی‌ها جلوگیری کند به‌همین دلیل هزاران انسان در اردوگاه‌های پناهندگان منتظر ورود به این کشور هستند. در این زمان انسان قدرت باروری خود را از دست داده و تقریباً ۱۸ سال است که نوزادی متولد نشده است از طرفی هم با مرگ پسر ۱۸ ساله‌ای که جوان ترین انسان روی زمین بوده آخرین امید بشر از دست می‌رود در این میان زنی به‌طرز معجزه‌آسایی باردار می‌شود و تئودور ماموریت نجات او را برعهده می‌گیرد.

این فیلم بر اساس رمانی با همین نام و نوشته‌ی بی دی جیمز ساخته شده است آلفونسو کوارون فیلمسازی است که ثابت کرده می‌تواند در همه‌ی ژانرها استعدادش را به رخ همگان بکشد. او کارگردان صاحب سبکی است که آثارش عمیق و چند لایه هستند و مخاطب باید در معنای دور فیلم دنبال جهان‌بینی این کارگردان بگردد. فرزندان انسان اثری کاملا باورپذیر است به طوری‌که مخاطب می‌تواند خودش را در درون آن آشوب حس کند. اثر فیلمی نمادگرا است و برای فهمیدن آن باید به‌دنبال فلسفه بود تا که مفاهیم صلح، زندگی و انسان خود را به مخاطب نشان دهند. Children Of Men  هم اثری خاص در کارنامه کوارون است و هم فیلمی فاخر در سینمای جهان. نمایش از فرمی آخرالزمانی بهره می‌گیرد تا بتواند محتوایش را منتقل کند. این فیلم گزینه‌ی بسیار مناسبی برای آن دسته از مخاطبانی است که تنها به‌دنبال یک اثر دیستوپیایی نیستند و می‌خواهند سفری مهیج و فلسفه‌مند را تجربه کنند.


زندانی در بیمارستان روانی در فیلم ۱۲ میمون

۶. فیلم 12Monkeys

فیلم ۱۲ میمون

  • کارگردان: تری گیلیام
  • نویسنده: دیوید پیپلز، جنت پیپلز
  • بازیگران: بروس ویلیس، برد پیت، مادلین استو
  • تاریخ انتشار: ۵ ژانویه۱۹۹۶

میانگین امتیازات 12Monkeys در  IMDB: ۸

خلاصه داستان: داستان این فیلم در آینده‌ای دور اتفاق می افتد زمانی‌که بیشتر جمعیت زمین به‌دنبال یک همه‌گیریه ویروسی از بین رفته‌اند. در این بین افراد باقی مانده‌ی بشر برای بقای خود به زیرزمین‌ها پناه برده‌اند و در آنجا زندگی می‌کند. متخصصین ویروس‌شناس جهت دستیابی به درمان این ویروس مهلک تصمیم می‌گیرند که عده‌ای زندانی را به گذشته بفرستند تا اطلاعاتی راجع به ویروس‌ها پیدا کنند. شخصی به‌نام جیمز گول مامور می شود تا به سال ۱۹۹۶ یعنی زمان شروع همه‌گیری برود اما به اشتباه به سال ۱۹۹۰ و به یک بیمارستان روانی فرستاده می شود.

اگر این فیلم را قبل از سال ۲۰۱۹ دیده باشید شاید تصور این فضای آخرالزمانی برایتان بسیار غیرقابل تصور بوده است و احتمال چنین فاجعه‌ای را در حد یک شوخی بی مزه می‌دیدید. اما اکنون اگر دوباره به تماشای این فیلم بنشینید کاملا خود را در شرایط فیلم احساس می‌کنید و به حس‌وحال بد این روزهایتان افزوده می‌شود. این فیلم زمان اکران‌اش به‌فروش خوبی دست پیدا کرد و همچنین توانست نظر مثبت منتقدان را به‌خود جلب نماید. همچنین برد پیت با این فیلم نخستین نامزدی اسکار را به‌دست آورد و در گلدن گلوب هم بسیار خوش درخشید. دوازده میمون با روایت جذابی که دارد بسیار مهیج خود را پیش  می‌برد و مخاطبش را بیش از پیش درگیر یک شرایط وحشت‌زای عمیق می‌کند. این فیلم نئونوآر اخرالزمانی فلسفی جز آن دسته از آثاری است که قادر بوده به‌خوبی یک پادآرمانشهر را به‌تصویر بکشد و لایه‌های عمیق تر را هم به‌خورد تماشاگر بدهد. Monkey 12 اثری است که می‌تواند تمام سلیقه‌ها را به‌خود جلب کند و کاری کند که بیننده هیچگاه این اثر را فر اموش نکند.


استاکر در منطقه در فیلم استاکر

۵. فیلم Stalker

فیلم استاکر

  • کارگردان: آندره تارکوفسکی
  • نویسنده: بوریس و آرکادی، استروگاتسکی، آندره تارکوفسکی
  • بازیگران: الکساندر کایدانوفسکی، آناتولی سولونیتسن
  • تاریخ انتشار: ۱۷ آوریل ۱۹۸۰

میانگین امتیازات Stalker در  IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: در جایی از دنیا زمانی که همه‌چیز بهم ریخته است منطقه‌ای وجود دارد که طبق گفته‌ها نوعی شهاب سنگ با آن برخورد کرده است و توسط نیروهای دولتی محافظت می‌شود. حال این منطقه تبدیل به مکانی برای برآورده شدن آرزوها شده است با این حال هر کسی نمی‌تواند وارد این منطقه شود و  کسی هم که بخواهد به این نقطه برود سرانجام خوبی در انتظارش نخواهد بود. حال دو شخص به نام‌های مستعار نویسنده و دانشمند برای اینکه رویاهایشان محقق شود تصمیم گرفته‌اند که به این مکان بروند و استاکر را به‌عنوان راهنمای منطقه انتخاب کرده‌اند.

این فیلم که جز آثار کلاسیک سینما محسوب می‌شود برداشتی آزاد از رمان گردش کنار جاده به نویسندگی برادران استروگاتسکی است. فیلمی که تمام جهان‌بینی آندره تارکوفسکی را در خود دارد و مخاطب امضای او را در این فیلم میبیند. استاکر برای کسانی که مخاطب سینمای هنری نیستند ممکن است کمی کسل‌کننده و کند باشد اما برای تماشاگری که این سینما را دنبال می‌کند، نمایشی فاخر و قابل بحث خواهد بود تاجائیکه نمی‌تواند به راحتی از کنارش رد شود. استاکر مانند دیگر آثار تارکوفسکی لایه‌هایی از فلسفه و ایمان را در خود جای داده است و به‌سراغ جامعه و تفکر و درونیات انسان هم می‌رود و آنها را به چالش می‌کشاند. فضای آخرالزمانی این فیلم کاملا مخاطب را می‌گیرد و او را در یک سردی و بی‌روحی عظیمی فرو می‌برد تا که بیننده را وادار به تفکر در باب مسائل پیش روی فیلم کند. Stalker یکی از شاهکارهای سینمایی کلاسیک است که به عینه جادوی سینما را به‌نمایش می گذارد. اگر خواستید اثری دیستوپیایی و عمیق و فلسفی را مشاهده کنید و به سینمای هنری هم علاقه‌ای وافر دارید این فیلم می‌تواند پیشنهادی بسیار عالی برای شما باشد.


زد در حال ایجاد توطئه در فیلم ک مثل کین خواهی

۴. فیلم V For Vendeta

فیلم ک مثل کین‌خواهی

  • کارگردان: جیمز مک تیگو
  • نویسنده: لیلی واچوفسکی، لانا واچوفسکی
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، هوگو بافندگی، استفان ریا
  • تاریخ انتشار: ۱۶ مارس ۲۰۰۶

میانگین امتیازات V For Vendeta در  IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: داستان در لندن و در خلال جنگ داخلی آمریکا روایت می‌شود می شود زمانی‌که یک ویروس به نام سنت ماری پخش شده و جهان در جنگ و آشوب فرو رفته است در این بین یک نظام فاشیستی و زورگو به سرپرستی آدام ساتلر در انگلستان حکمرانی می‌کند آنها مردم را به طبقات اجتماعی مختلفی تقسیم کرده‌اند و مخالفان سیاسی، مهاجران و... را در اردوگاه‌های کار اجباری می‌فرستند و شکنجه می کنند. شخصی به‌نام «وی» در مقابل این حکومت سرکوبگر می‌ایستد و مردم را به مقاومت تشویق می‌کند.

این فیلم آخرالزمانی پر از هرج و مرج خود را با یک نظام سیاسی فاشیستی به‌تصویر می کشد و از دریچه‌ی جامعه به یک پادآرمانشهر نگاه می‌کند. این فیلم یکی دیگر از آثار محبوب و معروف این لیست است که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است. ک مثل کین‌خواهی خودش را  گیشه نشان داد و همچنین توانست نقدهای مثبت بسیاری را به‌دست آورد. V For Vendeta یکی از آثار جنجال برانگیز تاریخ سینما است چراکه پس از اکران و نمایش این فیلم صورتک گای‌فاکس تبدیل به نقابی معروف شد و بسیاری از گروه‌های سیاسی از این فیلم و صورتک به‌عنوان نمادی علیه ظلم استفاده کردند. این اثر که اثری آخرالزمانی و حماسی می‌باشد می تواند شما را به‌ درون خود بکشاند و با دنیایی بی پرده آشنا کند. تماشاگر بعد از دیدن این اثر با یکی دیگر از جنبه‌های ترسناک و هراس برانگیز دنیای پادآرمانشهری آشنا می‌شود. ک مثل کین خواهی که یکی دیگر از آثار برادران واچوفسکی است مانند ماتریکس هدایت کننده‌ی ترس‌های درونی بشر است.


مدمکس در حال رانندگی در فیلم مدمکس جاده خشم

۳. فیلم Mad Max: Fury Road

فیلم مکس دیوانه

  • کارگردان: جرج میلر
  • نویسنده: جرج میلر، برندن مک کارتی، نیکو لاتوریس
  • بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت
  • تاریخ انتشار: ۱۴ مه ۲۰۱۵

میانگین امتیازات Mad Max: Fury Road در  IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: در آینده‌ای بسیار دور در یک دوره‌ی آخرالزمانی کره‌ی زمین دچار انواع هرج‌ومرج‌ها شده است و هیچ آب و غذایی پیدا نمی‌شود. در این زمان از کره زمین تنها بیابانی بی آب و علف باقی مانده است و آدم‌ها بر سر بقا با یکدیگر می‌جنگند. در این میان فردی قدرتمند یک قلمرو را برای خودش بنا کرده و اختیارات امور را در دست گرفته است.  زنی به‌نام فیوروسا  فرماندهی او را برنمی‌تابد و قصد نابودی او را می‌کند و در این راه هم با مردی به‌نام مکس که خانواده‌اش را از دست داده ملاقات می‌کند.

فیلم مد مکس: جاده خشم چهارمین قسمت از مجموعه آثار مد‌مکس به‌شمار می رود که نخستین قسمت آن در سال ۱۹۷۹ تولید و اکران شد. این فیلم قرار بود در سال های قبل‌تر تولید و اکران شود که به‌واسطه‌ی حملات ۱۱ سپتامبر و دیگر مشکلات تولیدی مدت‌ها عقب افتاد. مکس دیوانه بعد از اکرانش به فروش خوبی دست پیدا کرد و همچنین توانست ۶ جایزه اسکار را با خود به خانه ببرد. جلوه‌های بصری و نحوه فیلمبرداری اثر بیننده را می‌گیرد و او را کاملاً در اتمسفری دیستوپیایی قرار می دهد به‌نحوی که مخاطب با توجه به تجربه‌ی تلخ این روزهای کرونایی‌اش در یک ترس مطلق فرو می‌رود. این وسترن جاده‌ای آخرالزمانی می‌تواند به‌خوبی شما را سر ذوق بیاورد و خودش را در هر سلیقه‌ای جای دهد. این فیلم اکشن بسیار عالی از پس ایده‌ی خودش برآمده است و تا آخر هم به این اجرای موفق پایبند است. اگر می‌خواهید فیلمی با ترکیب ژانرهای متفاوت با فضایی خاص ببینید Mad Max می‌‌تواند پیشنهادی خوب برای شما باشد.


ترمیناتور در حال تیراندازی در فیلم ترمیناتور

۲. فیلم The Terminator

فیلم ترمیناتور

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون، ویلیام ویشر
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک
  • تاریخ انتشار: ‍ ژوییه ۱۹۹۱

میانگین امتیازات The Terminator در  IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: اسکای نت یک نابودگر را به گذشته می‌فرستد تاکه جان کانر (از نیروهای انسانی) را به قتل برساند. از آن طرف نیروهای مقاومت نیز  ماموری دیگر را برای محافظت از او عازم گذشته می‌کنند. این مامور که آرنولد شوارتزنگر نقش‌اش را بازی می‌کند توسط خود جان کانر از آینده به گذشته فرستاده شده است. چراکه جنگ بین انسان‌ها و ماشین‌ها اجتناب ناپذیر است. 

 این فیلم دومین قسمت از سری فیلمهای ترمیناتور است که اولین قسمت آن در سال ۱۹۸۴ تولید و پخش شد. ترمیناتور در زمان خودش عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کرد و همچنین از سوی منتقدان عنوان بهترین فیلم جیمز کامرون را نیز به‌دست آورد. این فیلم به انتخاب انجمن‌های فیلم جزو ۱۰ فیلم برتر در ژانر علمی تخیلی است. جلوه‌های ویژه فیلم که بالغ بر ۱۹۰ نفر طراحی آن را بر عهده داشتند تحولی بزرگ در زمینه‌ی جلوه‌های ویژه فیلم به‌وجود آورد و توانست جایزه‌ی اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کند. و از طرفی هم جایزه‌ی بهترین جلوه‌های صوتی و تصویری را از سری جوایز آکادمی سینمای ایالات متحده به‌دست آورد. Terminator یکی از آثار هیجان انگیز این زیر ژانر است که مراحل تولیداش دارای حواشی جالبی نیز بوده است به گفته‌ی سازندگان این فیلم هیچگاه آنها تصور  نمی کردند که ترمیناتور به موفقیت اینچنینی دست پیدا کند و جز آثار ماندگار سینمای جهان شود.


کیانو در حال کنترل گلوله ها در فیلم ماتریکس

۱. فیلم Matrix

فیلم ماتریکس

  • کارگردان: لانا واچوفسکی، لیلی واچوفسکی
  • نویسنده: لانا واچوفسکی، لیلی وواچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، لورنس فیشبرن، کری- ان ماس، هوگو ویوینگ
  • تاریخ انتشار: ۳۱ مارس ۱۹۹۹

میانگین امتیازات Matrix در  IMDB: ۸.۷

خلاصه داستان: در اوایل قرن بیست و یکم نبردی میان انسان‌ها و ماشین‌ها رخ می‌دهد. زمانیکه انسان‌ها دسترسی ماشین‌ها را به انرژی خورشیدی قطع می‌کنند و ماشین‌ها از حرارت و فعالیت‌های بدن انسان‌ها به‌عنوان منبعی از انرژی استفاده می‌کنند. در این میان برنامه نویسی به نام نئو متوجه یک باگ می‌شود و می‌فهمد که همگی در دنیایی ساختگی به‌نام ماتریکس هستند و تحت کنترل ماشین آلات قرار دارند. حال نئو به همراه مورفیوس و چند تن دیگر برای اینکه بتوانند به این ماشین‌ها غلبه کنند دست شورش و مبارزه می زنند.

ماتریکس شاید آشناترین و محبوب‌ترین اثر در میان فیلم‌های این لیست باشد که با فلسفه‌ی سنگین خود مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد و در رده‌ی بهترین آثار تاریخ سینما قرار گرفت. این فیلم آخرالزمانی سایبرپانک به‌عنوان سه‌گانه‌ی ماتریکس تولید و پخش شده بود و حال سازندگان اثر در سال ۲۰۲۱ برای مخاطبانشان قسمت چهارم فیلم را آماده می کنند. Matrix به خاطر جلوه‌های ویژه‌ی فوق‌العاده‌‌‌اش نقطه عطفی در آثار اینچنینی محسوب می‌شود و از طرف دیگر هم عناصر روایی فیلم وزنی سنگین برای ماتریکس به‌حساب می‌آید و مخاطب را از هر طرف درگیر خودش می کند. روشی که مبارزات این فیلم از آن استفاده کرده است به گفته کارگردان و سازندگانش تحت تاثیر اکشن انیمه‌های رزمی بوده است. بعد از ساخت این فیلم ماتریکس توانست انقلابی در فیلم های علمی تخیلی به‌پا کند. ماتریکس در گیشه به‌ فروشی عالی دست پیدا کرد و علاوه بر نقدهای مثبتی هم که دریافت نمود توانست چهار جایزه اسکار و ساترن را هم از آن خود کند. این فیلم در سال ۲۰۱۲ به فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا افزوده شد و در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما هم قرار گرفت. بعد از ساخت این فیلم Matrix به کمیک بوک‌ها و بازی‌ها هم راه پیدا کرد. اثر از آن دسته فیلم‌هایی است که تا همیشه بیننده را به‌همراه خود دارد و مخاطب را به دوباره دیدن خود ترغیب می‌کند. ماتریکس همیشه یکی از آثار بحث برانگیز فیلم های سینمایی بوده است.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم های آخرالزمانی کدامند؟

از میان بهترین فیلم های آخرالزمانی می‌توان به فیلم Snowpiercer، فیلم I Am Legend فیلم Shaun Of The Dead اشاره کرد. فهرست ۴۰ فیلم از بهترین فیلم های آخرالزمانی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- بهترین فیلم های آخرالزمانی ویروسی کدامند؟

از میان فیلم های آخرالزمانی که با موضوع شیوع یک بیماری هستند می‌توان به فیلم های Contagion، 28Weeks Later و Perfect Sence اشاره کرد. مقاله کامل بهترین فیلم های اخرالزمانی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده