نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰

مشخصات APUهای نسل بعدی AMD فاش شد

وب‌سایت HKEPC ادعا کرد که یک سند ۱۴۴ صفحه‌ای شامل مشخصات APUهای جدید AMD از سری Strix Halo و Strix Point فاش شده است.

براساس اطلاعاتی که ازطریق یک سند لورفته از AMD منتشر شد، مشخصات دو APU معرفی‌نشده جدید شرکت AMD فاش شده است. با شروع از تراشه Strix Point که با عنوان STX به آن اشاره شده است، با یک APU نسل جدید ۱۲ هسته‌ای و ۲۴ رشته مواجه هستیم که تکنولوژی هسته‌های پردازشی آن از معماری Zen 5 استفاده می‌کند. ۱۲ مگابایت حافظه L2 و ۲۴ مگابایت L3 نیز حافظه کش این APU را تشکیل می‌دهند.

همچنین در ساختار این تراشه از ۸ واحد WGP یا Work Group Processor برپایه معماری RDNA3.5 استفاده شده است که معادل ۱۶ واحد محاسباتی CU است. مشخصات CPU و GPU این تراشه یک ارتقا نسبت‌به Phonix/Hawk Point به‌حساب می‌آید که از ۸ هسته Zen4 و حداکثر ۸ واحد محاسباتی RDNA3 استفاده می‌کردند.

این سند همچنین تایید می‌کند که شتابدهنده هوش مصنوعی XDNA2 نیز از توان پردازش ۵۰ تاپس یا تریلیون عملیات‌برثانیه برخوردار است که مطابق وعده‌ی AMD بیش از ۳ برابر بیشتر از تراشه Hawk Point از نسل قبل است. همچنین می‌دانیم که این APU از مشخصات دیسپلی پورت 2.1 پشتیبانی خواهد کرد که حداکثر تا حالت ترنسمیشن UHBR10 را شامل می‌شود. تراشه Strix Point یک APU با توان مصرفی ۴۵ تا ۶۵ وات است و از سوکت FP8 استفاده می‌کند. همچنین جا دارد به این نکته اشاره کنیم که این تراشه ۱۶ لاین PCle Gen4 دارد.

مشخصات سری Strix Halo و Strix Point

اما در خصوص پردازنده Strix Halo یا همان STX Halo نیز در این سند به ۱۶ هسته و ۳۲ رشته پردازشی آن برپایه معماری Zen5 اشاره شده است. مشابه مدل STX، در این APU نیز از یک مگابایت حافظه کش به ازای هر هسته استفاده شده است که به معنای ۱۶ مگابایت حافظه L2 و ۳۲ مگابایت L3 به ازای هر CCD خواهد بود؛ با فرض اینکه این APU از دو CCD و هر یک شامل ۸ هسته Zen5 استفاده کند. همچنین در این تراشه از ۳۲ مگابایت حافظه کش MALL استفاده می‌شود که مشابه Infinity Cache عمل خواهد کرد.

این APU از پردازنده‌های XDNA2 برای پردازش هوش مصنوعی استفاده می‌کند که از 60TOPS توان پردازشی برخوردار است. البته این مقادیر فقط برای بخش NPU آن است و نه CPU و GPU. همچنین این تراشه از مشخصات دیسپلی پورت 2.1 پشتیبانی خواهد کرد که حداکثر تا حالت ترنسمیشن UHBR20 را شامل می‌شود.

پردازنده Halo از حافظه ۲۵۶ بیت LPDDR5X-8000 پشتیبانی می‌کند و در مورد مدل Point نیز به استاندارد LPDDR5x-7500 اشاره شده است. بنابراین مدل Halo از ۷۰ وات توان مصرفی TDP به‌صورت پیش‌فرض استفاده خواهد کرد، اما گفته شده است که این میزان تا ۱۳۰ وات هم بالا می‌رود. Halo از سوکت FP11 استفاده می‌کند.

AMD درحال‌حاضر در نظر دارد تا در رویداد Computex سال جاری یک کنفرانس اختصاصی برگزار کند. احتمالا در همین مراسم هم شاهد انتشار اخبار جدیدی از معماری Zen5 برای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها خواهیم بود. می‌توان امیدوار بود که این اخبار شامل سری Ryzen 9000 یا Strix هم باشند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده