Dragon’s Dogma 2 لحظات سرگرم کننده و هیجان‌انگیزی را برای کاربران به‌وجود می‌آورد و حتی مشکلات آن هم باعث نشده تا کاربر از محصول نهایی لذت نبرد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سال ۲۰۱۲ بود که کپکام بازی Dragon’s Dogma را روانه بازار کرد. یک بازی نقش‌آفرینی که تجربه‌ای کاملا متفاوت را دراختیار کاربران قرار می‌داد. بازی المان‌های نوآورانه و جذابی داشت که بعضی از آن‌ها به خوبی در دل بازی قرار گرفته بودند و بعضی دیگر، باوجود جذاب بودن ایده، اجرای جالبی نداشتند. حال ۱۲ سال از آن روز می‌گذرد و کپکام دومین نسخه از Dragon’s Dogma 2 را منتشر کرده است. محصولی که در نوع یک بازی متفاوت دیگر نسبت به بازی‌های نقش‌آفرینی موجود در بازار به حساب می‌آید و ازطرفی مشکلاتی هم دارد که نمی‌توان‌ آن‌ها را نادیده گرفت.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

در جهان درگنز دوگما، به شخصی که قلب او توسط اژدها قرمز رنگ بزرگ خورده می‌شود، اریزن (Arisen) گفته می‌شود. درواقع این وسط یک معامل صورت می‌گیرد و در جریان آن اریزن برای پس گرفتن قلب خود باید اژدها قرمز رنگ را شکست دهد. حال در سرزمین ورموند (Vermund)، اریزن‌های وفادار و قهرمان، یک شخص بااحترام و بزرگ قلمداد شده و از آن به‌عنوان حاکم برحق سرزمین یاد می‌شود. داستان درگنز دوگما 2 از جایی شروع می‌شود که شما در نقش یک اریزن در حال تاج گذاری در قصر خود در ورن‌ورث (Vernworth)، پایتخت ورموند، هستید. این در حالی است که ناگهان به خاطر نوشیدنی‌ای که خورده‌اید، بیهوش شده و خود را در یک برده در معدن پیدا می‌کنید.

در ادامه متوجه می‌شوید که حافظه خود را از دست داده و برای پیدا کردن حقیقت راهی ماجراجویی می‌شوید. Dragon’s Dogma 2 شروع جذابی دارد و خیلی خوب زمینه‌سازی اتفاقات آینده را انجام می‌دهد. روایت داستان در درگنز دوگما ۲ یکی از مهم‌ترین مواردی است که هم می‌تواند داستان کلی را جذاب و سرگرم کننده جلوه دهد و هم اینکه یک داستان کاملا ساده از نبرد انسان‌ها با اژدها را به نمایش بگذارد. درواقع این مخاطب است که تصمیم می‌گیرد به چه شکل روایت داستان را پیش ببرد. تیم سازنده به‌گونه‌ای که قصه جهان بازی را تعریف می‌کند که برای فهمیدن و کامل‌تر کردن آن باید با شخصیت‌های جهان بازی در تعامل باشید.

غافل‌گیر کردن ترول در بازی Dragon's Dogma 2

شخصیت‌های فرعی بازی پتانسیل بالایی داشتند ولی کپکام پیش‌زمینه داستانی مناسبی را برای آن‌ها در نظر نگرفته است

برخلاف اکثر بازی‌های ویدیویی که روایت داستان اصلی وابسته به مأموریت‌های اصلی است و کاراکترها و مأموریت‌های فرعی صرفا شاخ و برگ‌هایی را به داستان اضافه می‌کنند، در Dragon’s Dogma 2 برای فهمیدن کامل همان داستان اصلی هم باید مأموریت‌هایی را کامل کنید که متصل به مأموریت‌های اصلی و هدف نهایی شما نیستند. بااین‌حال با پیش‌روی در داستان بازی سوالات مختلفی برای کاربر به‌وجود میاد و به مرور زمان به تمامی آن‌ها پاسخ داده می‌شود. همچنین سه پایان مختلف برای Dragon’s Dogma 2 تدارک دیده شده تا ارزش تکرار بالاتر برود.

این در حالی است که نباید انتظار شخصیت‌پردازی خاصی را برای بازی Dragon’s Dogma 2 داشته باشید. بااین‌که داستان کلی بازی جذاب و درگیر کننده است و روایت داستانی هم به خوبی انجام می‌شود، اما شخصیت‌پردازی خاصی برای کاراکترهای بازی درنظر گرفته نشده است. تیم سازنده می‌توانست پیش‌زمینه داستانی بعضی از کاراکترها را بهتر و عمیق‌تر نشان دهد، زیرا باتوجه به ساختار داستان و بازی، پتانسیل بالایی داشتند که خب آنطور که باید و شاید از این پتانسیل استفاده مناسبی نشده است.

پسر ملکه سرزمین ورموند در Dragon's Dogma 2

تمامی کلاس‌ها یا حرفه‌های بازی ساختار مخصوص‌به خود را داشته و نظر شما را به خود جلب می‌کنند

درگنز دوگما 2 یک بازی یک بازی نقش آفرینی است که در ابتدا و پس از پایان میان‌پرده شروع بازی، باید کاراکتر خود را بسازید. ساخت کاراکتر Dragon’s Dogma 2 جزئیات بالایی دارد و می‌توان آن را یکی از بهترین سیستم‌های ساخت کاراکتر در بازی‌های ویدیویی دانست. این بخش آزادی عمل زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید کاراکتر خود را با جزئیات بالا شخصی‌سازی کنید. در ادامه باید از بین چهار کلاس فایتر، میج، آرچر و تیف یکی را انتخاب کنید. البته که کلاس‌های Dragon’s Dogma 2 با نام حرفه یا Vocation به مخاطب معرفی می‌شوند. اشاره کنم که حرفه‌های درنظر گرفته شده تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود و با پیشروی در بازی و آشنا شدن با کاراکترهای داستانی یا انجام بعضی از مأموریت‌های مشخص، می‌توانید حرفه‌های جدیدتری را آزاد کنید. در مجموع و با درنظر گرفتن چهار کلاس اولیه، ۱۰ کلاس در درگنز دوگما ۲ طراحی شده است و هرکدام از آن‌ها طراحی منحصربه‌فردی داشته و بعضی از آن‌ها تنها مختص به اریزن بازی است.

در شروع بازی جدا از اینکه قهرمان داستان را شخصی‌سازی می‌کنید، می‌توانید یک Pawn هم بسازید. Pawnها درواقع همراهان‌تان در ماجراجویی شما هستند. بااین‌حال Pawnها فقط می‌توانند کلاس‌های مشخصی داشته باشند و درکنار Pawn اصلی، می‌توانید به‌واسطه ریفت‌استون‌ها دو Pawn دیگر را هم احضار کنید. درنهایت یک تیم چهارنفره از کاراکترهایی را دور هم جمع کنید که کلاس یا حرفه‌های مختلفی دارند و بودن‌شان درکنار یکدیگر، می‌توانید مزیت‌های مختلفی را دراختیارتان قرار دهد. جدا از ساختار و شیوه مبارزه‌ای منحصربه‌فرد، هر کلاس مهارت‌های Active و Passive مخصوصی هم دارد. مهارت‌های اکتیو مواردی هستند که می‌توانید آن‌ها را داخلش شورتکات قرار داده و در طول مبارزات از آن‌ها استفاده کنید. دراین‌میان یک سری مهارت Passive هم طراحی شده که ساختار کلاس و نوع مبارزه شما را بهبود می‌بخشند.

چشم انداز بازی Dragon's Dogma 2

ازطریق پخت و پز و استراحت کردن همیشه می‌توانید تیم خود را سر حال و قوی نگه دارید

اشاره کنم که ووکیشن‌های بازی هم دارای سطح هستند. با کشتن دشمنان جدا از اینکه کاراکتر شما XP دریافت می‌کند و باعث افزایش سطح اریزن و Pawn همراه‌اش می‌شود، حرفه انتخابی شما هم XP مخصوصی را کسب می‌کند. ازاین‌رو با افزایش سطح حرفه، مهارت‌های بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند. نکته جالب این است که می‌توانید در طول بازی حرفه خود را تغییر دهید و با تغییر حرفه، تعدادی از مهارت‌های Passive حرفه قبل برای شما همچنان در دسترس است. ازاین‌رو می‌توانید این بخش از بهبود کلاس را به‌صورت ترکیبی بچینید. مواردی که هم مبارزات و هم خود کاراکتر شما را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند شرایط بهتری را سپری کنید. کپکام برای سیستم مبارزات از ساخته‌های خود مثل Monster Hunter World الهام گرفته است. بااینکه ساختار مبارزه و شالوده آن از نسخه اول به نسخه دوم منتقل شده است، اما بهبودهایی که صورت گرفته، مخصوصا برای کلاس‌های Melee بازی، از مانستر هانتر الهام گرفته شده است. البته که به خوبی با فضای بازی و حال و هوای آن ترکیب شده است و سبب شده تا مبارزات و سیستم مبارزاتی Dragon’s Dogma 2 حسابی لذت‌بخش، هیجان‌انگیز و اعتیادآور باشد.

بخشی از جذابیت مبارزات بازی هم به‌خاطر طراحی انیمیشن‌های اعمال ضربات و روون بودن آن‌ها است. همچنین سیتسم مبارزات بازی به شما این امکان را می‌دهد تا کومبوهای مختلفی را اعمال کنید و پیچیدگی‌های خود را هم دارد. برای مثال، کلاس Magic Archer یک کلاس ترکیبی از جادو و کمان است. مهارت‌های خود را می‌توانید به‌گونه‌ای تنظیم کنید که هم ساختار جادویی و پشتیبان مثل Heal کردن داشته باشند و هم اینکه با اعمال جادوهایی مثل آتش و یخ ازطریق کمان، دشمنان را اذیت کنید. همچنین می‌توانید این ضربات را با ضربات معمولی ترکیب کرده و در قالب یک کومبو آن‌ها را اعمال کنید. یا حتی کلاس Warfarer که اجازه استفاده از بیش از یک سلاح را به‌صورت همزمان به قهرمان داستان می‌دهد و دست شما حسابی برای انجام کارهای مختلف باز است.

نبرد با کلاس مجیک آرچر در بازی Dragon's Dogma 2

سیستم گشت‌و‌گذار و سفر در جهان Dragon’s Dogma 2 یکی از مواردی است که آن را تبدیل به یک نقش‌آفرینی متمایز کرده است. معمولا در بازی‌های نقش آفرینی، با رسیدن به محیط‌ها و مناطق مختلف می‌توانید به‌صورت آزادانه از ویژگی Fast Travel استفاده کنید. این در حالی است که در Dragon’s Dogma 2 شرایط متفاوت است. بازی فاقد سیستم Fast Travel مرسوم در بازی‌های این سبک و سیاق است، اما بدین صورت هم نیست که کل مسیر را خودتان عبور کنید. جهان بازی دارای دو سرزمین اصلی و یک جزیره است و هرکدام از این سرزمین‌ها، مناطق و دهکده‌های مخصوص‌به خود را دارند. حال به‌واسطه ارابه‌ای که در شهر اصلی هر سرزمین قرار گرفته، می‌توانید میان این دو سرزمین عبور کنید. همچنین بعضی از محیط‌ها دارای Portcrystal هستند که با پیدا کردن و فعال کردن آن‌ها، می‌توانید ازطریق سنگ‌های جادویی Ferrystone به این مناطق Fast Travel کنید. البته این سنگ‌ها بسیار محدود بوده و باید گوشه و کنار جهان بازی را حسابی بگردید تا آن‌ها را پیدا کنید یا از بعضی از فروشگاه‌های بازی خریداری کنید.

جهان بازی در شب چالش‌های خاص خود را دارد و بعضی از دشمنان بازی فقط در شب به شما حمله می‌کنند

محدود کردن بازیکن از نظر Fast Travel، موردی است که سازنده آن را به عمد انجام داده است و یکی از ویژگی‌های اصلی این مجموعه به حساب می‌آید. در این شرایط محتویات قرار گرفته در جهان بازی، مأموریت‌های فرعی، پاداش درنظر گرفته شده برای گشت‌و‌گذار، سیستم مبارزات و حتی وسعت نقشه باید به‌گونه‌ای باشد که باتوجه به شرایط درنظر گرفته شده، بازیکن را اذیت نکند و شما را برای انجام این کار ترغیب کند. هر یک از سرزمین‌های بازی Dragon’s Dogma 2 طراحی منحصربه‌فرد و متفاوتی دارند. با دشمنای مختلفی روبه‌رو می‌شوید و یکی از مشکلات بازی، تنوع پایین دشمنا است. بااین‌حال هیولاهایی مثل ترول‌ها، گریفین‌ها، اژدهایان بازی و غول‌های سنگی طراحی فوق‌العاده خوبی داشته و تفاوت سیتسم مبارزاتی‌شان حسابی شما را به‌چالش می‌کشد. وجود طراحی بسیار خوب سیستم مبارزاتی، سبب شده تا عدم تنوع دشمنای معمولی بازی، آنطور که باید و شاید روی سرگرم کننده بودن نبردها تأثیرگذار نباشد. از نظر پاداش، با محصولی طرف هستیم که حسابی ریواردینگ طراحی شده است.

نبرد اژدها و ترول در بازی Dragon's Dogma 2

به‌واسطه سلاح و Armorهای جدید می‌توانید قدرت اریزن و Pawn اصلی خود را افزایش دهید

جهان بازی پر از صندوق‌هایی است که آیتم‌های مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد. صندوق‌های چوبی معمولا ارزش کمتری دارند و مواردی مثل معجون‌ها یا حتی تجهیزات جنگی کم ارزش‌تری را دراختیارتان قرار می‌دهند. این در حالی است که صندوق‌های فلزی، با ارزش‌ترین آیتم‌ها مثل سلاح‌ها و Armorهای سطح بالا برای کلاس‌های مختلف، سنگ‌های Ferrystones و شاردهای Wakestone را در اختیارتان قرار می‌‌دهند. ازاین‌رو گشت‌وگذار وجب به وجب در جهان بازی می‌تواند هم باعث قوی‌تر شدن شما شود و هم اینکه آیتم‌های با ارزش بازی را به‌راحتی دراختیارتان قرار دهد. دراین‌میان اشاره کنم که نقشه Dragon’s Dogma 2 آن‌چنان مقیاس بزرگی ندارد و در حد و اندازه‌ای است که عبور در آن و طی کردن یک مسیر مشخص به دفعات مختلف، شما را خسته نکند. همچنین وجود غارهای متعدد و مأموریت‌های پویا یا داینامیک از محتویات دیگری هستند که برای بازیکنان تدارک دیده شده است.

دراین‌میان بد نیست به گفت و گوی میان Pawnهای بازی هم اشاره‌ای داشته باشم. دو Pawn دیگری که در تیم قرار می‌دهید، مربوط‌به سایر بازیکنان جهان بازی هستند. ازاین‌رو مکالمه آن‌ها با یکدیگر یا حتی با Pawn اصلی شما، فکت‌هایی است که جهان اریزن خودشان مربوط می‌شود. بعضی وقت‌ها هم به محیطی می‌رسید که در آن یک نکته نهفته است و احتمال دارد یکی از Pawnها در جهان خود، این منطقه را به همراه اریزن‌اش کامل کشف کرده باشد. ازاین‌رو از شما می‌خواهد که او را دنبال کنید تا مسیر مورد نظر برای رسیدن به آن مورد کشف شده را به شما نشان دهد. مأموریت‌های اصلی طراحی بسیار خوبی دارند و حسابی شما را سرگرم می‌کنند و تنوع خوبی هم دارند. مأموریت‌های فرعی Dragon’s Dogma 2 هم جذاب و سرگرم کننده طراحی شده‌اند. بعضی از آن‌ها در روایت داستان اصلی جهان بازی سهیم هستند و بعضی دیگر داستان‌های فرعی‌ای هستند.

جزیره لب در یا بازی Dragon's Dogma 2

از نظر بصری، Dragon’s Dogma 2 بازی زیبایی است. نورپردازی‌ها، طراحی چهره کاراکترها، افکت‌های حاصل از انفجار و سایر جادوها به زیباتر شدن بازی کمک کرده است. مشکل اصلی، عملکرد نامناسب Dragon’s Dogma 2 از نظر فنی است. بازی روی کامپیوتر نرخ فریم ثابتی ندارد و می‌توان فریم بالاتر از ۳۰ را هم به‌دست آورد. اما، تجربه بازی با همان سیستم پیشنهادی رسمی هم به شما اجازه نمی‌دهد که فریم ریت ثابتی داشته باشید. زمانی‌که وارد پایتخت سرزمین ورموند می‌شوید، افت فریم قابل توجهی را تجربه خواهید کرد و در نبردهای شلوغ هم این مشکل تاحدی به‌وجود می‌آید.

موسیقی‌های درگنز دوگما 2 در سطح بسیار خوبی قرار دارند. موزیک مبارزات، میان‌پرده‌ها و سایر بخش‌های بازی به خوبی مخاطب را سرگرم خواهد کرد و درکنار آن، صداگذاری افکت‌های بازی نظیر استفاده از جادو و سلاح‌ها و انفجارها هم به خوبی انجام شده است. از نظر دیالوگ نویسی و صداپیشگی هم شاهد دیالوگ‌های قابل قبولی میان کاراکترها یا Pawnهای بازی با یکدیگر هستیم و صداپیشگی کاراکترها هم به بهترین شکل انجام شده است. در انتها، Dragon’s Dogma 2 و مشکلات فنی آن مانع از این می‌شود که قشر عظیمی از کاربران کامپیوتر آن را بدون دردسر و مشکل تجربه کنند، اما نقاط قوت آن ارزش این را دارد که مشکلات را به جون خریده و به‌سراغش بروید.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Dragon’s Dogma 2

Dragon's Dogma 2 تجربه‌ای ۲۰ الی ۳۰ ساعته است که یک ماجراجویی دلچسب را ارائه می‌دهد. حتی بعد از تمام کردن داستان و تمامی مأموریت‌های بازی، باز هم دوست دارید به جهان درگنز دوگما ۲ برگشته و سایر ووکیشن‌ها را تجربه کنید و آن‌ها را به آخرین سطح‌شان برسانید. بااین‌حال بازی از مشکلاتی مثل افت فریم، عدم شخصیت‌پردازی برای شخصیت‌هایی که پتانسیل بالایی دارند و تنوع پایین دشمنان معمولی رنج می‌برد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + روایت داستانی درگیر کننده و خوب بازی
  • + کلاس‌های متنوع و منحصربه‌فرد
  • + سیستم مبارزاتی اعتیاد آور و عمیق به لطف مهارت‌های هر کلاس
  • + طراحی متنوع مأموریت‌های اصلی و فرعی
  • + ارزشمند بودن گشت و گذار در جهان بازی
  • + طراحی بسیار خوب هیولاها و اژدهایان بازی

نقاط ضعف

  • - دشمنان معمولی می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند
  • - به خوبی از پتانسیل شخصیت‌های فرعی برای شخصیت پردازی آن‌ها استفاده نشده است
  • - مشکلات فنی و افت فریم روی کامپیوتر
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده