آموزش سئو سایت؛ چطور در جستجوی کلمات کلیدی رقابتی به ۱۰ رتبه اول گوگل برسیم؟
قرارگرفتن وب سایت در بالای لیست نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی رقابتی بسیار دشوار است؛ مگر اینکه شما یک استراتژی عالی در جهت حرکت به سمت بالا داشته باشید.
در این مقاله ما نکاتی برای دستیابی به موفقیت از طریق سئو سایت را معرفی کردهایم. با ویرلن همراه باشید:
حقیقت این است که بهینه سازی سایت برای موتور جستجو و بهبود رتبه سایت در گوگل چالش بزرگی به حساب میآید؛ زیرا الگوریتم های گوگل هر روز در حال تکامل هستند و بسیاری از این عوامل میتوانند رتبهبندی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهند.
هدف گوگل این است که به کاربران براساس کلمات کلیدی مورد نظرشان، نتایجی مرتبط ارائه کند؛ زیرا برای آنها رضایت کاربر مهم است، تا اینکه آنها همچنان گوگل را به عنوان اولین گزینه برای جستجوهای خود به کار گیرند؛ چراکه هرچه کاربران بیشتر از گوگل استفاده کنند، گوگل پول بیشتری را بهدست میآورد. و این یک حرکت هوشمندانه تجاری است که به آنها ختم میشود.
برای اینکه بهترین نتیجه را در جستجوها بهدست بیاورید و در بالای رتبه بندی قرار گیرید، باید وب سایت خود را با پر کردن صفحاتی از کلمات کلیدی هدف و محتوای مفید بهینهسازی و سئو کنید. دانستن نحوه رتبهبندی کلمات کلیدی رقابتی در ۱۰ نتیجه ارگانیک گوگل میتواند موفقیت یا شکست کمپین شما را به همراه داشته باشد.
اما این کار قابل اجرا است؛ بیایید تعدادی از روش های موثر برای رساندن یک کلیدواژه رقابتی در صفحه اول نتایج ارگانیک گوگل را بررسی کنیم:
مرحله ۱: با شناسایی کلمات کلیدی رقابتی، زمینه فعالیت را فراهم کنید
هدف این مرحله شناسایی کلمات کلیدی رقابتی مربوط به کسب و کار شما است؛ کلماتی که میخواهید در بالای نتایج صفحه اول گوگل رتبهبندی کنید. انجام یک جستجوی ساده برای یک کلید واژه به منظور شناسایی مهمترین کلمات کلیدی، بخش جدایی ناپذیری از یک استراتژی موفق سئو SEO است. شما همچنین به ارزیابی کلمات کلیدی مناسب برای هدف گیری نیاز دارید و باید مطمئن شوید که آنها مربوط و هدفمند بوده و پتانسیل جذب فروش یا ترافیک اینترنتی را دارند.
با اینکه قصد شما هدف گیری کلمات کلیدی "رقابتی" است، باید اطمینان حاصل کنید که در نهایت ROI شما برای زمان، پول، لینک ها و منابع دیگری که برایشان سرمایه گذاری کردهاید، به حداکثر میرسد. مهم نیست که صنعت شما چیست؛ کلمات کلیدی رقابتی فراوانی وجود دارند که میتوانید به کار گیرید.
توجه: این کلمات کلیدی رقابتی میتوانند کلمات کلیدی کانونی یا عبارات کلیدی طولانی باشند. شما میتوانید با بررسی تعداد وب سایتهای معتبری که آنها را هدف قرار دادهاند (Results) و حجم جستجوی آنها (Volume)، این کلمات را پیدا کنید.
تحقیق و ارزیابی کلمات کلیدی مناسب نه تنها نیازمند زمان است، بلکه به دانش و تجربه نیز احتیاج دارد. با صرف زمان کافی برای انجام تحقیقات برای کلمات کلیدی، شما در نهایت با گلچینی جامع از کلمات کلیدی که میتوانید برای بهینه سازی وب سایت تان استفاده کنید، این مرحله را تمام خواهید کرد.
مرحله ۲: جستجوهای مرتبط را پیدا کنید
همیشه هدف گیری چندین کلیدواژه مرتبط در صفحات وب ایدهی خوبی است؛ به طوری که گوگل به راحتی بتواند متوجه محتوای سایت شما شود. ادغام کلمات کلیدیِ با ارزش و تنوعی از این کلمات کلیدی در محتوا، یک راه هوشمند برای پیش افتادن در این رقابت است. یکی از سریعترین کانال ها برای پیدا کردن جستجوهای مرتبط از طریق موتور جستجوی گوگل است.
برای انجام این کار، به سادگی یک کلیدواژه را جستجو کنید، به پایین صفحه اسکرول و جستجوهای مرتبط را پیدا کنید. در کنار گوگل، شما میتوانید از ابزارهای شخص ثالث نیز استفاده کنید. SEMRush یک ابزار قدرتمند برای تولید کلمات کلیدی مرتبط برای وب سایت شماست و اطلاعاتی دقیق در مورد ارزشِ این کلمات کلیدی در نتایج جستجوی ارگانیک و پرداختی ارائه میدهد.
برای هر کلمه کلیدیای که پیدا میکنید، این ابزار اطلاعات ارزشمند دیگری مانند حجم جستجو، تعداد نتایج جستجو، CPC، ترند و متن تبلیغاتی را برای عبارت مورد نظر شما نشان میدهد.
شما همچنین متوجه خواهید شد که وب سایت های برتر از چه کلمات کلیدی خاصی استفاده می کنند و کدام صفحات، صفحات لندینگ (Landing pages) مورد علاقه آنها است و با استفاده از SEMRush میتوانید لیستی از کلمات کلیدی را که با کلیدواژه اولیهتان مطابقت داشته باشد، مشاهده کنید.
فهرستی از جستجوهای جایگزین که شامل کلمات کلیدی خاص یا گروههای کلمات کلیدی است، همچنین میتواند برای شما ایدههایی برای افزایش میزان دیدهشدن سایتتان در وب فراهم کند. برای تولید کلمات کلیدی مشابه، SEMrush 100 دامنه برتر نتایج گوگل و بینگ را برای عبارت خاص تجزیه و تحلیل میکند و لیستی از کلیدواژههایی که بین آنها مشترک است، ایجاد میکند. این لیست گسترده از مترادفها و لغات مشابه مرتبط با عبارت جستجو، به شما منبعی بیپایان خواهد داد تا لیست خود را با کلمات کلیدی پر کنید.
برای به دست آوردن نتایج دقیقتر، میتوانید موقعیت جغرافیایی و نوع دستگاه مورد استفاده برای جستجو را مشخص کنید و حتی Google Analytics و Google Search Console را با استراتژی سئو خود یکپارچه و هماهنگ کنید تا نتایج را به حداکثر برسانید.
اگر میخواهید روی برخی از کلمات کلیدی بسیار خاصی که در پایگاه داده SEMRush وجود ندارد، نظارت داشته باشید، میتوانید آنها را به کمپین خزنده (Crawl) اضافه کنید.
یکی از بهترین ویژگی های این ابزار، توانایی انتخاب ۱ تا ۵ رقیب است که میتوانید از این طریق موقعیتشان را بررسی کرده و با موقعیت خود مقایسه کنید. به علاوه میتوانید اطلاعاتی را در مورد وب سایت هایی که به شدت در مدت زمان مورد نظر شما افزایش یا کاهش داشتهاند بررسی و مشاهده کنید که به این ترتیب رقبایتان به سرعت شناسایی میشوند.
مرحله ۳: محتوا را مفهوم سازی کنید
هر استراتژی محتوا باید شامل موضوعی باشد که محتوا قرار است حول آن ساخته شود. برای مفهومسازی این مورد، باید هدف مشخصی داشته باشید که هنگام ایجاد و انتشار محتوا آن را در ذهن داشته باشید.
کسانی هستند که فکر میکنند که برای جذب هزاران بازدیدکننده در هر ماه برای یک وبلاگ، باید مطالب جدیدی را به طور مداوم منتشر کنند. درست است اما با این حال، یک قاعده خوب این است که یک بار در هفته مطلبی دهید اما مرتبط و به موقع. مهمتر از همه، همیشه باید به دنبال یکپارچگی و انسجام محتوای خود باشید و بهتر است که هر بار روی یک یا دو بخش به خوبی کار کنید؛ نه اینکه سعی کنید تمام مطلب را در یک زمان انجام دهید.
به همین دلیل است که ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا جامع که به شناسایی و درک انگیزه نهایی کاربر وابسته است، به هنجاری جدید تبدیل شده است. هر کسی که بخواهد در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز به خوبی رنک شود، باید مطالبی غنی و مفید را به اشتراک بگذارد؛ مانند برجسته کردن یک موضوع با استفاده از دیدگاههای مختلف، پاسخ به پرسش های متداول یا FAQ و ارائه راه حل.
اگر محتوای مورد نظر این الزامات را برآورده کند، حق این را دارد که به اشتراک گذاشته شود و گوگل نیز متوجه این موضوع خواهد شد. این نوع محتوای مکالمه ای و مفید ذاتاً برای کلمات کلیدی و مترادف هایش بدون نیاز به دستکاری الگوریتم خزیدن کلمه کلیدی موتور جستجو، بهینه شده است. اگر شما در ابتدا به دنبال کلیدواژههایی رقابتی هستید که حداقل میزان بازدید جستجوی ماهانه ای حدود یک هزار جستجو را داشته باشد، مطمئن شوید که آنها طولانی بوده و برای رسیدن به مخاطبانی خاص ساخته شدهاند.
مرحله ۴: اجرا
در حالت ایدهآل، کلمه کلیدی اصلی شما باید اول از همه ظاهر شود یا در ابتدای عنوان یا تیتر نمایش داده شود. این موضوع مهم است؛ زیرا Googlebot اول به قسمت تیتر محتوای شما دسترسی پیدا میکند؛ یعنی قبل از حرکت به سمت بدنهی اصلی متنتان.
نه تنها گوگل به "عنوان" متن اهمیت زیادی میدهد، بلکه بار اول در نقطه شروع کاربر نیز به عنوان نگاه میکند. تِد نیکلاس میگوید:
هشت نفر از هر ۱۰ نفر عنوانِ محتوای شما را خوانده و ۷۳ درصد از تصمیماتِ خرید در آن لحظه انجام میشوند.
اکثر مردم سرفصل ها را میخوانند نه بقیه متن را؛ به ویژه هنگام مطالعه یک مقاله یا پست وبلاگ، کاربران ابتدا عنوانها یا سرفصلها را بررسی میکنند (و کلمه کلیدی مربوطه) و در عرض چند ثانیه تعیین میکنند که آیا بقیه مقاله ارزش خواندن دارد یا خیر. طبق بسیاری از مطالعات، موتورهای جستجو، آغاز و پایان یک مقاله را بسیار مهم به شمار میآورند؛ زیرا بسیاری از کاربران وبسایت ها، مقدمه و/یا نتیجه را مطالعه میکنند.
بنابراین مهمترین کلیدواژه ها همیشه باید در مقدمه و نتیجه گیری حضور داشته باشند. در زیر یک مثال از یک عنوان با کلمه کلیدی مورد نظر که در تیتر نمایش داده شده، قابل مشاهده است: "یک کلمه کلیدی همیشه باید در ابتدای یک عنوان ظاهر شود."
زیرعنوانهای مقالات نیز نقاط جذب بصری در نظر گرفته شده و باید حاوی کلمات کلیدی باشند؛ زیرا آنها یک نمای کلی از آنچه کاربران (و گوگل) در بخش بعدی متن پیدا میکنند، ارائه میکنند. زیرعنوانها نیز تا حد زیادی به کل محتوای صفحه گره میخورند.
مرحله ۵: برای کلید واژه مورد نظرتان بهینه سازی کنید
اگر کلمات کلیدی مرتبط را که به طور مستقیم به محصول یا سرویستان مرتبط هستند پیدا کردهاید، پس باید صفحهی فرود یا Landing page ایجاد کنید تا این کلمات کلیدی را به درستی هدفگیری کنید. از کلمه کلیدیِ دقیق در عنوان صفحه، در عنوانهای H1 و H2، در توضیحات متا و در بدنه محتوا خود استفاده کنید.
مطمئن شوید که کلمات کلیدی طبیعی جلوه کند و به یکدیگر خیلی نزدیک نباشند. با این حال بهتر است از کلمات کلیدی اصلی چند بار استفاده کنید و سپس بر کلمات کلیدی LSI یا مترادفها تمرکز کنید. از آنجایی که گوگل به طور فزایندهای به متن یک صفحه نگاه میکند، مهم است که از اصطلاحات مرتبط از نظر معنایی نیز استفاده کنید. اما در اغلب موارد، شما مجبور نیستید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید. فقط به طور طبیعی بنویسید؛ بقیه هم خود به خود به دنبالتان خواهد آمد.
اساساً، هر بخشی از یک صفحه باید به دلیلی که چرا یک کاربر شما را پیدا کرده و تصمیم به کلیک بر روی صفحه شما را گرفته اشاره کند؛ در همین حال کلمات کلیدی خاص نیز باید یکپارچه باشند. به علاوه از بهینه سازی بیش از حد به هر قیمتی خودداری کنید.
مرحله ۶: انتشار و ارتقا
ارتقاء کلمات کلیدی چیزی بیش از تمرکز بر توزیع هدفمند و دقیق کلمات کلیدی در وب سایتتان نیست؛ در نتیجه آن را بخش مهمی از بهینه سازی آفلاین کرده است. اساسا، بیرون کشیدن کلمه کلیدی و پیدا کردن آن روی سایت ساده ترین راه برای به حداکثر رساندن پتانسیل محتوایتان است.
کلمات کلیدی را منتشر کرده و آنها ارتقا دهید. اینترنت یک پلتفرم تعاملی است؛ به خصوص در بازاریابی رسانه های اجتماعی. بنابراین، برای ارتقای آسان تر محتوای خود باید محتوای دیگران را در درون سایت خود ارتقا دهید. برای انجام این کار، با وبلاگ نویسان با نفوذ و شرکت های جالب در صنعت خود در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. چطور؟ با امتیاز دادن، اشتراک گذاری کردن و لایک کردن محتوای آنها، احتمال اینکه آنها نیز شما و محتوای شما را نیز جلو بیندازند، بیشتر خواهد بود.
باز هم، این اساسا یک وضعیت برد-برد برای شماست. راه های مختلفی وجود دارد که میتوانید این کار را انجام دهید. خودتان را امتحان کنید. هر روز یک گام کوچک برای ارتباط بیشتر با بازدیدکنندگان خود بردارید.
ارتقاء کلید واژه
این بهترین راهی است که استراتژی بازاریابی محتوا نتیجه بخش خواهد بود؛ به زودی ممکن است آن را در وبلاگهای دیگر، سایتهای اجتماعی، انجمنهای بحث و گفتگو و غیره پیدا کنید.
به هرحال نظارت و تحلیل دائمی جایگاه کلمات کلیدی شما یک تاکتیک مهم است که همیشه باید در استراتژی دیجیتال دیجیتال تان وجود داشته باشد.
این موقعیتها/رتبهبندیها در طول زمان، به وضوح موفقیت یا شکست را نشان میدهند، به شما اجازه میدهند تا موقعیت خود را در مقایسه با رقبای خود متوجه شوید و به شما در برنامه ریزی بودجهتان و میزان وقت اختصاص داده شده برای سئو کمک میکنند. اما فراموش نکنید که موقعیت یک کلمه کلیدی تنها یک بخش از پازلِ بزرگ سئو است.
موقعیتها به شما اطلاعاتی فوق العاده میدهند؛ البته اگر بدانید که چگونه به درستی به آن دسترسی پیدا کنید. اگر این موضوع را در نظر بگیرید، میتوانید از تلاش و سرمایه گذاری های خود در سئو بهترین نتیجه را دریافت کنید.
نتیجه
مهم است که هنگام تولید محتوا برای استراتژی رپورتاژ آگهی و سئو ترکیبی از کلمات کلیدی اصلی Head terms و عبارات طولانی Long-tail keywords داشته باشید. کلمات کلیدی اصلی بيشتر در جستجو مورد استفاده قرار می گیرند و رقابتی تر هستند. به همین ترتیب، کلمات کلیدی طولانی منجر به جذب مخاطبان بیشتری میشوند که به مشتری تبدیل میشوند.