نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

کارت‌های گرافیک جدید AMD به حافظه GDDR7 مجهز نمی‌شوند

ظاهرا کارت‌های گرافیک نسل جدید AMD از سری Radeon RX 8000 همچنان از حافظه‌های گرافیکی ۱۸ گیگابیتی GDDR6 استفاده خواهند کرد.

براساس ادعای Kepler_L2 که از منابع قابل اعتماد افشای اطلاعات غیررسمی AMD به‌حساب می‌آید، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی تیم قرمز با معماری RDNA4 همچنان از حافظه‌های کندتر GDDR6 با سرعت ۱۸ مگابیت برثانیه استفاده خواهند کرد. Kepler جزء اولین منابعی بود که از برنامه‌های AMD برای تراشه‌های گرافیکی بزرگ Navi4 پرده برداشت. اطلاعاتی که کم‌کم به تأیید مستقیم AMD هم می‌رسند. درحال‌حاضر هیچ نشانه‌ای از وجود GPU بزرگ‌تری که بتواند در آینده نزدیک جایگزین سری RX 7900 شود، وجود ندارد. بااین‌حال انتظار می‌رود که با معرفی تراشه‌های Navi 48 و Navi 44، محصولات میان‌رده و پایین رده‌ی معماری RDNA4 آماده‌ی معرفی شوند.

بسته به اینکه هر یک از کارت‌های گرافیک سری 8000 برای لاین آپ دسکتاپ یا لپ‌تاپ محصولات AMD در نظر گرفته شده باشند، انتظار می‌رود که این تراشه‌ها برای کارت‌های گرافیک Radeon RX 8800 ،Radeon RX 8700 ،Radeon RX 8600 و Radeon RX 8500 مورد استفاده قرار بگیرند. AMD هنوز زمان معرفی و عرضه‌ی این محصولات را تأیید نکرده است، اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که با وجود آغاز تولید انبوه ماژول‌های حافظه GDDR7 و انتشار اخبار مربوط‌به به‌کارگیری این تراشه‌ها در محصولات جدید انویدیا، تراشه‌های نسل جدید AMD از حافظه گرافیکی کندتر و ۱۸ گیگابیتی GDDR6 استفاده خواهند کرد.

اطلاعات مربوط به حافظه GDDR6 کارت های گرافیک AMD Radeon RX 8000

حافظه‌های گرافیکی ۱۸ گیگابیتی GDDR6 هم‌اکنون در کارت‌های گرافیک RX 7900 GRE یا RX 7700 XT و همچنین همه‌ی مدل‌های Navi 33 مورد استفاده قرار می‌گیرند. در فرم فاکتور موبایل یا تراشه‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها نیز این سریع‌ترین ماژول حافظه‌ای است که توسط AMD مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 انویدیا قرار است تا برای اولین‌بار از حافظه‌های گرافیکی ۱۸ گیگابیتی GDDR7 استفاده کنند. البته که این میزان از سرعت انتقال داده در حافظه‌ی گرافیکی حتی نزدیک به حداکثر ظرفیت استاندارد GDDR7 هم نیست که می‌توانند به ۳۷ گیگابیت برثانیه هم برسد. درواقع قرار نیست که در نسل اول پردازنده‌های گرافیکی GDDR7 از سرعت‌های بالای آن استفاده شود، اما در آینده قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

اما نکته‌ی مهمی که درخصوص پردازنده‌های گرافیکی RDNA4 وجود دارد، اطلاعات کمی است که درباره حافظه کش Infinity Cache آن‌ها وجود دارد. درواقع باتوجه به جزئیاتی که تاکنون در این‌باره می‌دانیم، شاید این تراشه‌ها اصلا به حافظه گرافیکی پرسرعتی نیاز نداشته باشند. هنوز مشخص نیست که تراشه‌های سری RDNA4 در مدل‌های رده بالا نیز تعبیه خواهند شد یا خیر. این اخبار اولین‌بار در حساب توییتر Kepler_L2 منتشر شدند که ادعا می‌کرد AMD احتمالاً مدل رده بالایی از سری Radeon RX 8000 را عرضه نخواهد کرد. البته این توییت جزئیاتی از تغییرات احتمالی در برنامه‌های پیش‌روی AMD را شامل نمی‌شود.

اما جدا از این شایعات، AMD همچنان برنامه دارد تا در نسل جدید طراحی گرافیکی APUها حضور گسترده‌تری داشته باشد. این APUها احتمالاً برای تقویت نسل جدید کنسول‌های دستی یا حتی کنسول‌های رده بالای خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تا جایی که از اطلاعات رسمی منتشر شده می‌دانیم، AMD در خصوص معماری RDNA4 سعی در حفظ «رهبری عملکرد پایدار» دارد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده