نویسنده: فرشید معتمد
// شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۹

معماری Navi ای ام دی و تاثیر آن در رقابت سازندگان کارت گرافیک

عرضه‌ محصولاتِ گرافیکیِ Navi چه تاثیری بر آینده‌ی بازار گیمینگ و رقابت شرکت‌های سازنده خواهد گذاشت؟

در آستانه‌ی معرفی و عرضه‌ی محصولات جدیدِ AMD بر مبنای معماری Navi قرار داریم و قرار است این شرکت کنفرانس‌های اختصاصیِ ویژه‌ای در نمایشگاه Computex 2019 و همین‌طور E3 2019 برگزار کند. احتمال دارد برخی مدل‌های رده میانی یا رده بالای کارت‌های گرافیکی بر مبنای Navi در هفته‌ی پیش رو در نمایشگاه کامپیوتکس معرفی شوند و رونمایی از برخی مدل‌های حرفه‌ایِ این نسل هم به ماه‌های آینده موکول شود. اما آنچه که مسلم است، به زودی شاهد انتشار اطلاعاتِ دقیق‌تری از این معماری خواهیم بود و شناخت بهتری از پیشرفت‌ها و قابلیت‌های جدید آن پیدا خواهیم کرد. اما عرضه‌ی این نسل چه تاثیری در آینده‌ی صنعت تراشه‌های گرافیکی خواهد داشت؟ آیا برای گیمرهای پی‌سی و کنسولی تفاوتی ایجاد خواهد شد؟ آیا رقابتِ سازندگانِ بزرگ را متاثر خواهد کرد؟

ورود Navi به بازار تجاری

انتظار می‌رود ای‌ام‌دی از تراشه‌ی گرافیکی Navi 12 در ساخت کارت گرافیکِ جدیدش با نامِ Radeon RX 3080 استفاده کند و تراشه‌های قوی‌تر را برای کارت‌های قدرتمندتر در آینده کنار بگذارد. ای‌ام‌دی برای نامگذاریِ نسل جدید دوباره از اسمِ محصولاتِ رقیب استفاده کرده و مانند سری تراشه‌های مادربرد که از اسامیِ شبیه به اسامی مدل‌های اینتل برای نامگذاریِ خود استفاده کرده بود، حالا هم از نامِ محصولاتِ RTX GeForce انویدیا کپی برداری کرده و نام‌ها به شکلی انتخاب شده‌اند که به نظر نسلِ بعدیِ محصولات RTX 2070/2080 را تداعی کنند. در این صورت انویدیا هم در آینده ترجیح نخواهد داد که برای نسلِ بعدی از نام RTX 3080 یا مشابه‌ی آن استفاده کند. شایعاتی هم وجود دارند از این که انویدیا در صددِ ثبتِ نام تجاری 4080، 3080 و امثالِ آن است تا از بکار بردن نام‌های مشابه توسطِ ای‌ام‌دی برای کارت‌های گرافیکیش ممانعت به عمل آورد.

RX 3080 از ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 بهره خواهد گرفت و واحد‌های پردازشیِ آن نسبت به گذشته بهره‌وریِ بالاتری خواهند داشت. تراشه‌ی Navi 12 (یا Navi 10) از ۴۰ واحد CU یا همان Compute Unite استفاده خواهد کرد که هر واحد به نوبه‌ی خود دارای ۶۴ هسته‌ی Shader یا سایه‌زن خواهد بود و بنابراین در مجموع ۲۵۶۰ واحدِ سایه‌زن خواهد داشت. این تراشه همچنین از ۸ واحد موتور سایه‌زن یا Shader engine با طراحیِ جدید برخوردار است که هر کدام از آنها به ۵ واحد CU متصل خواهند بود. در این صورت پیشرفتِ قابلِ توجهی نسبت به معماریِ قبلی متکی بر GCN محسوب خواهد شد. کارت‌های گرافیکی قدرتمندتر از این نسل هم در آینده احتمالا از ۳۸۴۰ یا حتی ۴۰۹۶ واحدِ پردازشی برخوردار خواهند شد و استفاده از ۱۶ گیگابایت حافظه هم دور از ذهن نخواهد بود.

AMD Nextgen Roadmap

با اتکا بر برخی بنچمارک‌های افشا شده در سطح وب که شاید نتوان صحت و سقم همه‌ی آنها را تایید کرد، می‌توان امیدوار بود که کارت رده بالای Radeon RX 3080 با قیمتِ پایه‌ی ۴۹۹ دلار بتواند جایگاهی نزدیک به GeForce RTX 2070 را در رده بندیِ راندمانی تصاحب کند. البته مدل‌های قوی‌تر مثل RX 3080XT یا هر آنچه که نامگذاری شود هم می‌تواند در سطحی بالاتر با کارت‌های گرافیکیِ رقیب مبارزه طلبی کند که هنوز اطلاعاتِ چندانی از زمانِ عرضه و قیمتِ آنها در دست نداریم.

مدل کارت گرافیک

تراشه‌‌ی گرافیکی

تعداد هسته‌ها

رابط حافظه

ظرفیت حافظه

کلاس راندمان

قیمت

RX 3080

Navi XT

2560

256bit

8/16GB

سریع‌تر از

RTX 2070

۴۹۹ دلار

RX 3070

Navi Pro

اعلام خواهد شد

اعلام خواهد شد

اعلام خواهد شد

سریع‌تر از

RTX 2060

۳۹۹ دلار

اما بهبودِ راندمان تنها یک روی سکه است و این بار کاربران انتظار دارند که قابلیتِ جدید و کاربردیِ ray tracing هم به توانایی‌های نسلِ جدید اضافه شود. قبلا خبری از برخی مشخصات احتمالی پلی استیشن 5 به نقل از سازنده‌ی آن منتشر شده بود که صراحتا به پشتیبانیِ این کنسول از تکنیکِ رهگیری پرتو اشاره کرده بود. از آنجایی که می‌دانیم تراشه‌ی گرافیکی PS5 هم قرار است بر اساسِ همین معماریِ Navi ساخته شود، انتظار می‌رود که تراشه‌های گرافیکی پی‌سی هم از این قابلیت برخوردار باشند. هر چند که تا اکنون کمترین اطلاعاتی که دال بر تاییدِ وجود این قابلیت در Navi باشد به بیرون درز نکرده است. آیا این قابلیت اصولا در نسلِ Navi وجود نخواهد داشت یا سازنده‌ی کنسولِ سونی در این مورد اظهاراتِ دقیق یا قطعی نداشته است؟ یا این که نسخه‌ی سفارشیِ ساخته شده برای سونی با کمکِ واحدی مجزا به این قابلیت مجهز خواهد شد؟

مقابله به مثلِ انویدیا

در حالی که اخبارِ زیادی از پردازنده‌های نسلِ بعدیِ Zen 2 و Ryzen 3000 در وب در حالِ گردش است و انتظارها برای معرفی و شگفتی آفرینیِ این محصولات دوچندان شده است، انویدیا هم با وجود پیشرو بودن در عرصه‌ی فنی و تجاری و کسبِ درآمد بالا از فروش کارت‌های جدید، سعی دارد تا جای ممکن از واگذاریِ سهمِ بازارِ خود به AMD پیشگیری کند. به همین علت پیش‌دستی کرده و تیزرِ مرموزی را در اینترنت منتشر ساخته که توجهِ کاربران را از تمرکزِ فعلی روی اخبارِ داغِ Navi منحرف سازد.

دانلود ویدیو از آپارات |‌ تماشا در یوتیوب

این تیزر به طور مشخص به هیچ محصولی اشاره ندارد و نمی‌توان پیامِ روشنی از آن برداشت کرد، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که می‌توان آن را به عرضه‌ی یک محصول جدید از سری کارت‌های گرافیکِ جیفورس یا تایتان منتسب کرد. حتی ممکن است اشاره‌ای به نسل بهبود یافته‌ از سری کارت‌های فعلی تورینگ با حافظه‌های سریع‌ترِ GDDR6 باشد (مشابه‌ی کاری که قبلا با GTX 1080 و عرضه‌ی سریِ جدید با حافظه‌های GDDR5X با سرعت ۱۱ گیگابیت بر ثانیه‌ کرده بود). در هر حال محرز است که انویدیا هم تصمیم دارد برای تنگ‌تر کردنِ رقابت، محصولِ جدیدی را در کامپیوتکس ۲۰۱۹ معرفی کند که احتمالا در نبردِ درگرفته‌ی جدید با حضورِ Navi، یک سربازِ تازه نفس از تیمِ سبز برشمرده خواهد شد.

پیش‌بینی

ای‌ام‌دی قصد دارد به یکه تازی انویدیا در بازار کارت‌های گرافیکیِ رده بالا خاتمه دهد

از اواخرِ مرداد ماهِ سال گذشته که انویدیا محصولاتِ پرچمدارِ مبتنی بر معماری تورینگ را معرفی کرد، بازارِ فناوریِ تراشه‌های گرافیکِ پی‌سی را تحتِ سیطره‌ی تولیدات خود قرار داد و کارت‌های گرافیکیِ رده حرفه‌ایِ جدید با قابلیت رهگیری پرتو را با قیمت‌های گزاف روانه‌ی بازار کرد و انتقادِ کاربران از نحو‌ه‌ی قیمت‌گذاری‌ها را هم با توجیه‌ هزینه‌ی ساخت و کیفیتِ بالاترِ قطعات پشتِ سر گذاشت. هر چند که واضح است علتِ اصلیِ این قیمت‌گذاری، بی‌رقیب بودنِ این محصولات در بازار و این واقعیت بود که تیمِ قرمز هنوز هیچ جوابی در برابرِ انویدیا و محصولاتِ جدیدش نداشت. این شرایط بعد از گذشتِ ماه‌ها و احتمالا تا تابستانِ امسال هم پابرجا خواهد بود تا ای‌ام‌دی رسما محصولاتِ گرافیکیِ نسل ۳۰۰۰ را به بازار عرضه کند، اندکی از التهابِ بازار کاسته شود و شرایط برای رقابتِ بیشتر فرآهم شده و به یکه تازی انویدیا در این عرصه خاتمه داده شود.

AMD-Radeon-NAVI

اما برنامه‌ی نامشخصِ ای‌ام‌دی برای زمان‌بندیِ عرضه‌ی محصولاتِ ناوی هم هنوز وضعیتِ این عرصه از بازار را غیر قابلِ پیش‌بینی نگه داشته است. مشخص نیست که آیا قرار است مدل‌های رده میانی و رده پایین از معماری Navi هم در ما‌ه‌های آینده معرفی و عرضه شوند، یا این عرضه فعلا به محصولاتِ رده بالا محدود خواهد بود. آیا پرچمدارهای رده حرفه‌ای با تعداد هسته‌های پردازشیِ بیشتر و تراشه‌های قدرتمندتر وارد بازار خواهند شد؟ آیا شایعاتِ اخیر از رضایت‌بخش نبودنِ بازدهیِ خطِ تولید تراشه‌های رده بالای Navi و میزانِ مصرفِ این تراشه‌های ۷ نانومتری صحت دارد؟

این موارد و مواردی شبیه به این سوالاتی هستند که احتمالا در جریانِ برگزاری رویدادهای کامپیوتکس ۲۰۱۹ و مدتی بعد از آن E3 2019 آشکار خواهند شد و به وضعیتِ ناروشنِ بازار و همین‌طور تردیدِ گیمرها برای خرید و انتخاب یکی از محصولاتِ موجود خاتمه خواهند داد. زومجی سعی می‌کند رویدادهای پیشِ رو را به بهترین وجه و بالاترین سرعت پوشش داده و کاربرانش را در جریانِ وقایعِ این دو رویدادِ مهم قرار دهد. 

نظرِ شما در رابطه با آینده‌ی معماری Navi و محصولاتِ ای‌ام‌دی چیست؟ چه آینده‌ای برای محصولاتِ این نسل پیش‌بینی‌ می‌کنید؟

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت کارت گرافیک در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع کارت گرافیک را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع کارت گرافیک انویدیا Geforce و Quadro و کارت گرافیک‌ AMD رادئون برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده