نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵

قیمت کارت گرافیک پرچمدار RX 7900 XTX به پایین‌ترین میزان خود رسید

فروشگاه Newegg درحال حاضر کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX را پایین‌تر از ۸۵۰ دلار به فروش می‌رساند که این رقم پایین‌ترین رکورد ثبت شده برای این مدل پرچم‌دار محسوب می‌شود.

مدتی بود که مرتب اخبار مربوط‌به کاهش قیمت مداوم کارت گرافیک ۲۰ گیگابایتی Radeon RX 7900 XT به گوش می‌رسید اما این موضوع در خصوص مدل XTX آن چندان صدق نمی‌کرد. حالا به نظر می‌رسد که پیشنهاد جدید Newegg توجه گیمرها را به سمت این GPU جلب کرده است. فروشگاه رسمی Newegg در eBay کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX را با قیمت ۸۴۴ دلار در فهرست فروش خود قرار داده است. این پایین‌ترین قیمتی است که تاکنون برای مدل ۲۴ گیگابایتی XTX با تراشه Navi 31 تعیین شده است. به جز مواردی که شامل مدل‌های نوسازی شده یا دست دوم بودند، قبلا این کارت هیچ وقت به زیر قیمت ۸۵۰ دلار نرسیده بود.

Newegg به‌تازگی برنامه‌ای تحت عنوان Newegg+ را معرفی کرده است که عضویت در آن رایگان است و امکان دسترسی به اینگونه پیشنهاد‌ها را فراهم می‌کند. جالب است که هردو پیشنهاد وبسایت eBay برای این کارت ازطریق این برنامه در دسترس قرار گرفته است. به هرحال خوب است که می‌بینیم قیمت کارت‌های گرافیک سری RTX 7000 شرکت AMD تا این حد پایین آمده است و می‌توان امیدوار بود که سایر عرضه کنندگان این محصولات نیز روند مشابهی را در پیش بگیرند. درحال حاضر این پیشنهاد‌ها بیشتر شامل مدل‌های PowerColor می‌شوند اما قبلا به خاطر داریم که محصولات برند ASRock یا Sapphire قیمت‌های پایین‌تری داشتند.

کاهش قیمت کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX

پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 پرچم‌دار معماری RDNA 3 تیم قرمز است که توان پردازش گرافیکی محصولات سری Radeon RX 7900 XTX/XT را تأمین می‌کند. پردازنده AMD Navi 31 XTX شامل ۱۲۲۸۸ هسته و یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت است که از ۱۹۲ مگابایت حافظه مجموع Infinity Cache و یک دای ۳۰۸ میلی‌متر مربعی GPU با فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC برخوردار است. این مقادیر منجر به ارائه توان پردازش گرافیکی ۶۱ ترافلاپس در این کارت می‌شوند. کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX 24 GB و Radeon RX 7900 XT 20 GB در زمان عرضه با قیمت ۹۹۹ و ۸۹۹ روانه بازار شده بودند. 

AMD و شرکای تجاری آن تاکنون از اعمال تخفیف روی پرچمداران سری RDNA 3 سرباز زدند و قیمت این محصولات حدود ۲ ماه است که به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. البته تا به اینجای کار الگوی مشخصی در کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی به چشم می‌خورد و نشانه‌هایی از شروع قریب الوقوع جنگ قیمت‌ پردازنده‌های گرافیکی جدید به چشم می‌خورد. امید آن می‌رود که این کاهش قیمت‌ها برای تمامی برندها و تمام نقاط جهان نیز اعمال شوند.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده