نویسنده: رضا اکبری
// شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۵

پردازنده رایزن 1920 از خانواده تردریپر در لیست AMD مشاهده شد

شرکت AMD پردازنده دیگری به لیست پردازنده‌هایی که قبلا اعلام کرده بود اضافه کرد که Ryzen Threadripper 1920 نام دارد.

کمپانی AMD‌ چند روز پیش به طور رسمی سه پردازنده از سری Ryzen Threadripper را معرفی کرد که پرچمدار آنها پردازنده ۱۶ هسته‌ای 1950X است؛ همراه با پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای 1920X و ۸ هسته‌ای 1900X. همچنین شایعاتی مبنی بر حضور یک پردازنده دیگر در این لیست، البته با قیمتی پایین‌تر، بود که گفته می‌شد Ryzen Threadripper 1900‌ است، اما از طرف AMD خبری اعلام نشد.

پیشرفت چشمگیری از زمان معرفی رسمی مادربرد‌های AMD X399 صورت گرفته است. با نگاهی دقیق به داخل لیست پردازنده‌های قابل پشتیبانی، جای خالی چهارمین CPU از سری Ryzen Threadripper به چشم می‌خورد که به زودی معرفی خواهد شد. انتظار می‌رفت این پردازنده Threadripper 1900 باشد، اما این محصول، 1920 است. این تنها پردازنده Ryzen Threadripper است که در لیست بدون ویژگی XFR است و با TDP پایین‌تر ۱۴۰ وات در مقایسه با مدل‌های ۱۸۰ واتی ساخته شده است. در عکس زیر به مادربرد Gigabyte X399 AORUS Gaming 7 اشاره شده که از این محصول پشتیبانی می‌کند.

Ryzen

با اینکه پردازنده 1900 به طور رسمی معرفی شده، اما Threadripper 1920 در جایگاهی بالاتر از آن قرار دارد. این به دلیل داشتن تعداد هسته‌های بیشتر است که مانند Threadripper 1920X دارای ۱۲ هسته‌ و ۲۴ رشته‌ پردازشی است. در هر حال این پردازنده حداکثر توان مصرفی پایین‌تری نسبت به 1900 دارد و در فرکانس پایه کمتر ۳.۲ گیگاهرتز در مقابل ۳.۵ گیگاهرتز کار می‌کند که در حالت Turbo تا ۳.۸ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده از مقدار حافظه کش یکسان ۶ مگابایت برای L2 و ۳۲ مگابایت برای L3 استفاده می‌کند که کاملا مشابه Threadripper 1920X است.

Ryzen

در مقایسه، پردازنده 1900X تنها ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی دارد و با این حال در فرکانس پایه بالاتر ۳.۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کند که به وسیله Turbo به ۴ گیگاهرتز می‌رسد و با استفاده از قابلیت XFR می‌تواند تا ۴.۲ گیگاهرتز هم بالا ‌رود.

قیمت و دسترسی

هنوز این پردازنده توسط AMD معرفی نشده است، اما جا گرفتن در لیست مادربرد‌های سازگار نشان می‌دهد که نمونه فیزیکی آن ساخته شده است. این یعنی امکان عرضه این پردازنده حتی زودتر از 1900X هم هست؛ در صورتی که کارخانه‌های ساخت مادربرد آزمایش‌هایشان روی این مدل به پایان برسد. در پایان از نظر قیمت، این پردازنده به دلیل تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازشی به نظر می‌رسد در رده پایین‌تری نسبت به Threadripper 1920X قرار بگیرد.


منبع eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده