عضو تحریریه
رضا حاجمحمدی
،
درباره من:
عضویت: پنجشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۳
@Amir Z
سهگانه پیشدرآمد در زمان اکرانش به خاطر مشکلات زیاد فیلمنامهنویسیش که مفصلتر از اونیه که بشه اینجا بحث کرد، برای طرفداران سرسخت مجموعه ناامیدکننده بود. شاید این فیلمها در گذشت سالها و مخصوصا در مقایسه با سهگانهی بد دیزنی طرفداران خودشون رو به دست آورده باشن، اما در زمان اکران نه. البته که این به این معنی نیست که شما نمیتونی ازش لذت ببری.
گزارش باکس آفیس: پیوستن مرد عنکبوتی ۳ به جمع ۱۰ فیلم برتر تاریخ
@hh hossein
شرمنده که دیر شده. حتما مینویسمش.
گزارش باکس آفیس: پیوستن مرد عنکبوتی ۳ به جمع ۱۰ فیلم برتر تاریخ
@Kingslayer
اولا که شما به خاطر عادتتون به ریپلای زدن به کامنت اول که بیاحترامی به کاربران دیگهاس شایستهی جواب نیستین، اما:
من وقتی این نقد رو نوشتم، بخش کامنتهای این پست وجود نداشت. در عوض، چیزی که وجود داشت امتیاز متاکریتیک (۶۹) و راتنتومیتوز (۶۵) بودن. همچنین، سابردیت ماتریکس (که اگه اون رو به عنوان منبع طرفداران ماتریکس تو اینترنت قبول داشته باشیم)، دو پُست برای موافقان و مخالفانِ فیلم گذاشته که اولی تا این لحظه ۱۶۰۰تا و دومی ۱۳۰۰تا آپووت داره. یعنی واکنشها تقریبا نصف نصف بوده. تجربهی خودم از خوندن نظرات خارجی در توییتر هم همین بوده. پس، شاید واکنشها در بخش کامنتهای زومجی بیشتر به سمت منفی میل کنه (که طبیعتا اشکالی هم نداره)، اما وضعیت در دنیا فرق میکنه.
نقد فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections) | ماتریکسی برای زمانهی امروز
@traffic eng
مرسی از نظرت.
قبلا برای شوالیه سبز نوشتم:
https://www.zoomg.ir/cinema-articles/338494-the-green-knight-ending-analysis/
نقد فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections) | ماتریکسی برای زمانهی امروز
@soroosh
مرسی که خوندی سروش.
پیماننامهی صلح پایانِ فیلم سوم این بود که از این به بعد هر انسانی که بخواد بیدار بشه، میتونه بیدار بشه. دیگه از سوی ماشینها مقاومتی صورت نمیگیره. گرچه این پیمان همچنان پابرجاست. اما گروهی جداطلب از ماشینها، روشهاشون رو برای نگه داشتن مردم در ماتریکس با وجود آزادیشون برای ترک کردنش ارتقا دادن (استعارهای از تحولات تکنولوژیک در ۲۰ سال اخیر). بنابراین تو این فیلم میبینیم که انسانها نمیخوان بیدار شن. و در اینجا منظور از انسانها به معنای واقعی خودِ انسانهای دنیای واقعی (من و شما) هستیم. اینجا داستان فرامتنی میشه: لانا میگه اگرچه ما با سهگانه پیامآور بیداری و هشداردهندهی سیستمهای کنترل بودیم و همه هم استقبال کردن، اما در گذر زمان با وجود ظهور شبکههای اجتماعی و فیکنیوز و ترند ریبوتسازی سینما (تکرار ایدههای اطمینانبخش گذشته به جای ایدههای اورجینال)، با وجود تمام کسانی که قرص قرمز و تعریف خودشون رو از واقعیت ارائه میکنن، با وجود تحلیلگر جدیدی که به جای منطق، از احساساتِ مردم برای کنترلشون استفاده میکنه، فیلمهای ماتریکس و پیامهای انقلابیشون به معنای واقعی کلمه به یه بازی ویدیویی که صرفا با اکشن و بولتتایمشون به خاطر آورده میشن، تنزل پیدا کردن. در پایان سوال اینه: آیا همونطور که تحلیلگر میگه انسانهای متصل به ماتریکس اینقدر به راحتیِ اطمینان وابسته هستن که به انتخاب سعادت جهالت ادامه میدن یا به وسیلهی تغییرات اورجینالی که نئو و ترینیتی در درون دنیای ماتریکس به وجود میارن (همون کاری که لانا از طریق شکستن بُتِ سهگانه با این فیلم انجام داده)، دوباره به چالش کشیده شده و بیدار میشن؟
نقد فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections) | ماتریکسی برای زمانهی امروز
@Ali Goudarzi
مرسی علی. نظرت برام مهمه و خوشحال شدم که راضی بودی.
نقد فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections) | ماتریکسی برای زمانهی امروز
@Tony Stark
تصمیم خوبیه. مخصوصا بازبینی فیلم جدید. در هر صورت بُرد میکنی. در بهترین حالت دربارهی نظرت به فیلم جدید به قطعیت میرسی (چه مثبت یا منفی) و در بدترین حالت به این بهونه یکی از بهترین سهگانههای سینما رو بازبینی کردی.
نقد فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections) | ماتریکسی برای زمانهی امروز
@Tiliittt
خیلی ممنونم.
اون تئوری دربارهی لایه دیگه شبیهساز درست نیست.
واقعیت اینه که نئو «شخص برگزیده»اس و اسم دیگهی شخص برگزیده، «برنامهی نخست» (Prime Program)ـه. برنامهی نخست (نئو) یکی از ویژگیهای سیستمی ماتریکسه. اتفاقی که میاُفته اینه که ماشینها یه انسان رو بهطور تصادفی برای حمل یه کُد ویژه انتخاب میکنن. عملکرد اون کُد ویژه که به این شخص متصل شده اینه که همهی ناهنجاریها (کسانی که ماتریکس رو پس میزنن) رو به خودش جذب میکنه. پس به عبارت دیگه نئو یه موجود نیمهانسان، نیمهماشینه. اون کُد ویژه که درون نئو نصب شده، از «منبع» سرچشمه میگیره و نئو رو قادر میکنه تا حتی در دنیای خارج هم یکجور ارتباط وایفای با منبع داشته باشه و از این طریق جلوی اون اختاپوسها رو بگیره.
تحلیل فیلم ماتریکس (The Matrix) | نقدی بر سه گانه فراموش نشدنی
@Amino
در پایان چرخه، وقتی صهیون نابود میشه، شخص برگزیده باید ۲۳ نفر (۱۶ زن و هفت مرد) رو برای بازسازی صهیون انتخاب کنه. اما نکته اینه: این ۲۳ نفر از مردم صهیون فعلی نیستن، بلکه شخص برگزیده باید این ۲۳ نفر رو از بینِ کسانی که به ماتریکس متصل هستن انتخاب کنه. پس، این انسانهای تازه آزادشده هیچ اطلاعاتی دربارهی صهیون قدیمی ندارن و فکر میکنن که در نوع خودشون بیسابقه هستن. این باور اشتباه به مرور زمان به افسانه تبدیل میشه؛ افسانهای که مورفیوس تو فیلم اول به نئو میگه: «وقتی ماتریکس اولینبار ساخته شد، مردی داخلش به دنیا اومد که قدرت این رو داشت که هر چیزی رو که میخواد تغییر بده و ماتریکس رو طوری که مناسب میدید بازسازی کنه. اون بود که اولین نفرات ما رو آزاد کرد و این حقیقت رو به ما گفت: تا زمانی که ماتریکس وجود داره، انسانها هرگز آزاد نخواهند بود. بعد از مرگش، اوراکل بازگشتش رو پیشگویی کرد». اما چرا هیچ بقایایی از صهیونهای قبلی وجود نداره. خب، آرشیتکت تو فیلم دوم به نئو میگه: تو اینجایی چون صهیون قراره نابود بشه، تکتک ساکنانِ زندهاش، از بین خواهند رفت. کلِ وجودش ریشهکن خواهد شد. با استناد به شخصیت بسیار بادقت و رُکِ آرشیتکت احتمالا منظورش از «کل وجودش ریشهکن خواهد شد» اینه که صهیون طوری از صفحهی روزگار محو میشه که به معنای واقعی کلمه انگار هیچوقت وجود نداشته. اما چرا شخص برگزیدهای که اون ۲۳ نفر رو بیدار کرده، چیزی دربارهی صهیون قبلی بهشون نمیگه؟ چندتا دلیل میتونه داشته باشه. شاید از اینکه به عنوان قهرمان صهیون، عروسک خیمهشببازی ماشینها از آب در میاد احساس شرمساری میکنه. یا شاید با مخفی نگه داشتن حقیقت میخواد اونا رو برای مبارزه علیه دشمن امیدوار نگه داره.
تحلیل فیلم ماتریکس (The Matrix) | نقدی بر سه گانه فراموش نشدنی
@Eagle Of assassins
شرمنده بابت تاخیر. حتما مینویسمش. این مدت درگیر یه سری مقالههای فورس ماژورتر شدم.
گزارش باکس آفیس: پیش بینی فروش Spider-Man: No Way Home