محسن ظهرابی

محسن ظهرابی

فارس، شيراز
درباره من:
ارتباط با من/ اینستاگرام: mohsenzohrabi71/ ایمیل: mohsenzohrabi1371@gmail.com
عضویت: پنجشنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
    • پست
      چهار شنبه, ۱۳ بهمن ۹۵, ۰۰:۲۹
    • پست
      دوشنبه, ۱۱ بهمن ۹۵, ۲۳:۳۲
    • نظر

      ممنون از نقدتون آقا رضا :)
      خیلی زاویه دید جالبی داره فیلم و پایان اپیزود اولش واقعا هیجان انگیزه اما اپیزود سومش برای من یه کمی خسته کننده بود.

    • نظر

      @آزیتا
      ممنونم لطف دارید.

    • پست
      چهار شنبه, ۶ بهمن ۹۵, ۲۱:۵۹
    • نظر

      @msebrahimi
      فک میکنم تو فیلم گذشته بهترین شخصیت و انسانی ترین کاراکتر فیلم شخصیت ایرانیش بود. و خب گذشته فیلمی هست که هیچ تبلیغ منفی برای ایران نمیکنه و در ضمن امیدوارانه تموم میشه و موفقیت های زیادی هم برای فرهادی آورده.
      فک میکنم اینکار رو انجام داده یه بار!

    • نظر

      @-h4mohammadreza
      این بخش از داستان که میگید نشون میده بعضی از مردا تو تاکسی زنا رو اذیت میکنن که من فک نمیکنم از واقعیت جامعه دور باشه. همون اندازه که نصفه شب با لودر به جون یه زمین افتادن از واقعیت دور نیست.
      شما منظورتون اینه که مردم یا مخاطبای خارجی فیلم جامعه ایران رو فقط شخصیت های فرعی میدونن؟
      البته شخصیت های فرعی هم شخصیت های سیاهی نیستن اونا تو یه موقعیت به خصوص تعریف میشن.
      مثلا صحنه ای وجود داره که بابک (با بازی بابک کریمی) داره لباسهای آهو رو جمع میکنه و توجه اش به یک لباس جلب میشه. حالا ما با این صحنه میتونیم تصمیم بگیریم که بابک هرزه هست؟ واقعا نه چون این آدم خونه هم برای آهو جور کرده یه زمانی. این مسئله به همین شکل درباره پیرمرد هم وجود داره.
      فیلم راجع به معزلاتی هست که منشاً شون بسته بودن فضای جامعه هست که از توش آهو به وجود میاد بابک به وجود میاد و پیرمرد هم به وجود میاد و رعنا و عماد هم از پی اش ضربه میخورند. اگر فیلمساز میخواست جز این هارو بگه فیلمش واقع گرای اجتماعی نبود. و از اون مهمتر مشکلی رو حل نمیکرد.
      اون دوستی که میگفت راه حلی تو فیلم نیست با اینکه خود فرهادی ادعایی نداره تو این موضوع که راه حل داده اما راه حلش تو فیلم مشخصه و مسلماً راه حل این نیست که بکوبیم زمین دوباره بسازیم.(اشاره به یکی از راه حلهایی که تو فیلم عنوان میشه)

    • نظر

      @-h4mohammadreza
      ۴- وقتی موقع خوردن ماکارونی مرد متوجه میشه پول غذا از کجا اومده جلوی بچه و زنش رو میگیره از اینکه غذا رو بخورن. به نظرتون این حلال و حروم کردن و تفاوت گذاشتن بین غذایی که از پول حروم به دست اومده و غذایی که از پول حروم خودش به نوعی نشون دهنده اعتقادات درست مردم ایران نیست؟‌ (صرفاً نظر شخصیم رو درباره این موضوع دارم میگم)
      ۵- عماد همونطور که اغلب مردم تو سینما انتظار داشتند میتونست بلای بدتری سر پیرمرد بیاره. میتونست اصلاً تحقیق نکنه و همونجا که پسره رو تو مغازه نان فروشی میدید میرفت آبروش رو میبرد (همونجور که خودش به پیرمرد میگه دوست داشت اینکار رو انجام بده) اما فیلم فروشنده درباره این هست که در شرایطی به اون سختی چه انتخاب هایی وجود داره و هر آدمی کدوم انتخاب رو می کنه. میتونست تو گوش پیرمرد نزنه. میتونست به زنش نگه و انقد پیرمرد رو تو اون حموم نگه داره تا بمیره. میتونست تلفنی به زنش همه این ماجرا رو بگه و آبروش رو ببره. و هزاران راه دیگه ای که جلوی پاش بود اما اخلاق انسانی این آدم باعث میشه انتخاب کنه که چطوری رفتار کنه و اون میلش به گرفتن انتقام در برابر اخلاقی بودنش یکی از پیچیده ترین کشمکش های سینمایی رو ایجاد کرده. به نظرم همین که یکی از خارج از مرزها ببینه که مرد ایرانی انتخاب اولش کشتن طرف مقابلش نیست مارو آدم های متمدنی میدونه (همونطور که این تمدن و فاصله گرفتن از وحشی بودن تو درصد زیادی از مردم به وجود اومده.) و این یعنی تبلیغ مثبتی برای ایران و مردمش.

    • نظر

      @-h4mohammadreza
      راستش کیارستمی هم تو فیلم گزارش (قبل از انقلاب) خیلی سیاه تر از الان فرهادی جامعه اش و یکی از خانواده های این شهر رو به تصویر میکشه هر چند فیلم خیلی خوب و قابل قبولیه. یا مثلا تو فیلم کلوزآپ داستان یه آدم تقلب کار رو نشون میده که خودش رو جای محسن مخملباف جا زده. حالا کسایی که فیلم رو میبینن باید نتیجه بگیرن که ایران پر از تقلب کاره؟ فک نمیکنم تحلیل اون ها هم این باشه.
      عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو. حالا که انقد بحث درباره سیاه نمایی فیلمهای فرهادی داغه نکات مثبتش رو هم نگاه کنیم:
      ۱- اولین بار بود تو یه فیلم ایرانی میدیدم زن و شوهر دعواشون بالا میگیره و مرد برمیگرده میشینه کنار زنش و بهش میگه عزیزم اگه یه درصد شیشه رفته بود تو چشمت من چیکار باید می کردم؟ تو اغلب فیلمها این دعوا یا به زدو خورد می رسید و یا با سکوت و حرف نزدن تموم میشد.
      ۲- یه جایی یکی از همسایه ها میگه همچین آدمایی رو باید آفتابه انداخت گردنشون تو شهر چرخوندشون. نگاه عموم مردم درباره یک گناهکار در ایران همینه اما نگاه شخصیت اصلی (عماد) کاملاً خلاف این موضوعه و اینطوری دوست نداره نگاه کنه. فک نمیکنید این نشون دهنده رفتار انسانی شخصیت اصلی فیلم به عنوان نماینده یک مرد هنرمند ایرانیه؟
      ۳- جایی که بارون داره وسایل مستأجر قبلی رو خیس میکنه عماد میره بیرون و وسایل رو جمع میکنه میاره تو. واقعاً به نظرتون تو یه کشور خارجی چقدر احتمالش هست که تو همچین شرایطی آدما همچین کاری کنن؟ به نظرم احتمالش خیلی کمه و به علاوه رفتار کاملا انسانی از شخصیت اصلی به عنوان نماینده یک مرد ایرانی نشون داده شده.
      ادامه در کامنت بعدی.

    • نظر

      @نیما رضاییی
      امسال سه تا فیلم توی جشنواره کن بوده در مورد مسئله تجاوز از سه کشور ایران، فرانسه و رومانی (البته من این سه تا رو دیدم) که معنیش اینه که مسئله مهم و جهانی هست لابد فرانسه و رومانی رو هم میخان مسخره کنن با این تحلیل شما؟

صفحه ۲۲ از ۲۶