نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰

15 نکته ایمنی درباره نصب و استفاده از داربست

نصب و استفاده از داربست در بسیاری از موارد یکی از نیازهای اولیه ساختمان سازی است.

اما اگر استفاده از داربست بدون کنترل و نظارت مهندس ناظر و طبق قوانین نظام مهندسی انجام بگیرد، می‌تواند خطرات و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. طبق آمار حوادث ناشی از نصب نادرست داربست و رعایت نکردن قوانین ساختمانی، یکی از پر تکرارترین انواع حوادث در طول اجرای پروژه‌ها است که منجر به مرگ و یا آسیب جدی به کارگران ساختمانی می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم با 15 نکته ایمنی در باره نصب و استفاده از داربست‌ها آشنا شویم و همچنین به بررسی راه‌های جایگزین ایمن برای نصب داربست می‌پردازیم. 

داربست چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از معرفی نکات ایمنی درباره نصب و استفاده از داربست‌ها، بهتر است با ماهیت آن‌ها آشنا شویم. به طور کلی داربست‌ها سازه‌های موفقتی هستند که به کارگران اجازه انجام فعالیت‌های ساختمانی را در ارتفاع می‌دهند. هر داربست از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن اتصالات و تکیه گاه‌ها هستند. اجرای عملیات‌های ساختمانی در ارتفاع بدون استفاده از داربست‌ها تقریباً ناممکن است. به همین دلیل استفاده از آن به یکی از پرمصرف‌ترین انواع سازه‌های موقت در کارگاه‌های ساختمانی تبدیل شده است. 

داربست‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع اتصالات (فلزی یا چوبی) به دسته‌های مختلفی نیز تقسیم می‌شوند. با این حال کاربرد همه آن‌ها یکسان است. البته امروزه کلایمرها به عنوان جایگزین داربست‌ها به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت کلایمر تقریباً برابر با هزینه نصب داربست‌ها در ساختمان‌های بلند مرتبه برابر است، اما کلایمر ها ایمنی بیشتری دارند، استفاده از آن‌ها ساده‌تر است و نصبت به داربست مزایایی بیشتری را برای کار راحت‌تر در اختیار کارگران قرار می‌دهند. 

مردی با تجهیزان ایمنی متصل به داربست

کنترل ایمنی داربست بر عهده کیست؟

وظیفه رعایت نکات ایمنی و نصب داربست‌ها بر عهده مهندس ناظر است. در مبحث دوازدهم مقررات ملی اشاره شده است که علاوه بر مهندس ناظر، انتخاب مجری صاحب صلاحیت و پیمانکار نیز بر عده مجری و مالک است. بنابراین اگر حادثه‌ای در اثر نصب نامناسب داربست‌ها رخ دهد، مهندس ناظر، مجری و مالک باید پاسخگو باشند. مهندس ناظر باید در تمام طول انجام عملیات‌های ساختمانی از رعایت تمامی نکات ایمنی در استفاده از داربست‌ها مطمئن شود. با توجه به خطرات زیادی که نصب داربست به همراه دارد. بسیاری از مهندسان ناظر، پیمانکاران و مجریان طرح‌های عمرانی و ساختمانی استفاده از کلایمر برقی حرفه ای که دارای امنیت بیشتر برای کارگران هستند را به نصب داربست‌ها ترجیح می‌دهند. 

مهم‌ترین نکات ایمنی در نصب داربست که باید رعایت کنید

مهندسان ناظر وظیفه دارند در هنگام نصب و استفاده از داربست، از رعایت نکات زیر اطمینان حاصل کنند:

  1. به کارگیری مسول ایمنی
  2. قبل از شروع کار تمامی افرادی که با داربست کار می‌کنند (داربست بند و …) باید  آموزش داده شوند و سپس کار خود را شروع نمایند.
  3. همچنین از لوازم وتجهیزات مناسب برای کار استفاده شود.
  4. در نگهداری از بست‌ها، لوله‌ها، رابط‌ها و … باید دقت کافی مبذول شود.
  5. هیچ قطعه‌ای از داربست نباید از بالا به پایین پرتاب شود.
  6. استفاده از لوازم حفاظت فردی نظیر کفش ایمنی، کلاه، دستکش، لباس کار راحت (نه گشاد ونه تنگ)، کمربند ایمنی ضروری است.
  7. در هنگام کار بایستی داربست بند از آچار مناسب رینگی برای کار استفاده نماید.
  8. از بکار بردن قطعات معیوب، شکسته وخم شده باید بشدت پرهیز شود.
  9. تمامی بست‌ها و گیره‌ها برای دوام بیشتر بهتر است در یک ظرف محتوی روغن و گازوییل نگهداری شوند.
  10. پایه‌های عمودی داربست یا همان لوله‌های استاندارد نقش مهمی در استحکام داربست دارند که حداکثر فاصله آنها از هم ۲ متر می‌باشد.
  11. داربست خوب داربستی است که شما تمامی پایه‌های استاندارد را در یک خط مستقیم مشاهده کنید.
  12. بستهای با زاویه قائم: برای اتصال لوله‌های داربست در حالت عمود بکار می‌روند. حداکثر بار قابل قبول برای این بستها ۳/۶ کیلو نیوتن می‌باشد.
  13. لجر LEDGER لوله‌های افقی که برای استوار ماندن لو له‌های عمودی برای تحمل بهتر بکار می‌رود هم چنین برای جلوگیری از خم شدن لوله‌های افقی (ترانزوم) هم بکار می‌رود.
  14. بست های PUT LOG COUPLER یا بست تخته برای اتصال ترانزوم ولجر بکار برده می‌شود.
  15.  حداقل بار ایمن برای این بستها ۰/۵۳ کیلو نیوتن می‌باشد.

این موارد تنها بخشی از قوانین و مقررات مهمی هستند که در داربست بندی باید رعایت شود. به همین دلیل است که استفاده از کلایمر مکانیکی و سایر انواع کلایمر گزینه بهتر و کم دردسر تری محسوب می‌شود. 

کلایمر بهترین جایگزین داربست

 کلایمر بهترین جایگزین برای داربست

کلایمر یا دستگاه‌های بالابر با قابلیت نصب و راه اندازی سریع، بهترین جایگزین برای انواع داربست هستند. کلایمرها می‌توانند به صورت ثابت یا موقت در پروژه‌های ساختمانی خصوصاً ساختمان‌های بلند مرتبه مورد استفاده قرار بگیرند. این بالابرها در انواع برقی و مکانیکی موجود هستند و پیمانکاران برحسب نیاز خود می‌توانند از انواع مختلف کلایمرها در پروژه‌های خود استفاده کنند.

نصب ساده، ایمنی بسیار بالاتر، قابلیت جا به جایی بار، تحمل وزن بالا، سرعت در انتقال، فضای بهتر برای کارکردن و ... تنها بخشی از مزایای استفاده از کلایمرها یا بالابرها هستند. اگر برای پروژه خود نیاز به داربست دارید پیشنهاد می‌کنیم خرید یا اجاره انواع کلایمر را هم در نظر داشته باشید تا دیگر نگران مشکلات ایمنی در نصب داربست‌ها نباشید.

خرید انواع کلایمر از عمران داتام

در این مقاله سعی کردیم با مهم‌ترین نکات راه اندازی و نصب کلایمرها در ساختمان‌ها آشنا شویم. این موارد تنها بخشی از نکات پیشگیرانه از حوادث مربوط به نصب نامناسب داربست‌ها هستند. با توجه به خطرات بی شمار نصب داربست، پیشنهاد ما استفاده از انواع کلایمر است. شرکت توسعه عمران داتام، امکان خرید و اجاره انواع کلایمر با قیمت مناسب را در سراسر ایران فراهم کرده است. برای اینکه پروژه‌های ایمن‌تر با سرعت پیشرفت بالاتری در کارها داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به سایت Omrandatam مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد خرید و اجاره انواع کلایمر جایگزین داربست به دست آورید.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده