نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۴

مادربردهای Z890 از استاندارد جدیدی پشتیبانی می‌کنند

جزئیات جدیدی از مشخصات فنی پردازنده‌های نسل جدید Arrow Lake اینتل و مادربردهای Z890 منتشر شده است.

اطلاعات مربوط‌به مشخصات فنی پردازنده‌های نسل جدید اینتل از سری Core Ultra 200 مبتنی بر معماری Arrow Lake-S و همچنین پلتفرم‌های سری 800 آن‌ها کم کم درحال شکل گرفتن هستند و این روزها مرتب شاهد اشاره به جوانب مختلف آن‌ها در رسانه‌ها هستیم. جدیدترین خبری که در اینباره منتشر شده است، از سوی Golden Pig Upgrade مطرح شده است که از منابع قابل اتکایی در افشای اطلاعات غیررسمی اینتل پیش از معرفی رسمی محسوب می‌شود.

این منبع در اظهارات توییتری خود به مدل‌های مختلف سری Arrow Lake-S، پیکربندی پردازنده گرافیکی یکپارچه‌ی این تراشه‌ها و تراشه رده بالای Z890 اشاراتی دارد که در ادامه به شماری از آن‌ها می‌پردازیم. با شروع از مدل‌های مختلف سری Core Ultra 200 باید گفت که خانواده‌ی جدید تراشه‌های اینتل دنباله روی سری Core Ultra 100 از نسل Meteor Lake خواهند بود و پایین‌ترین مدل آن از رده‌ی Core Ultra 5 شروع به کار خواهد کرد.

قبلا و در خبر جداگانه‌ای به مدل‌های آنلاک سری K شامل Core Ultra 9 285K و Core Ultra 7 265K و Core Ultra 5 245K اشاره کرده بودیم. بنابراین دیگری خبری از پردازنده‌های رده پایین Core Ultra 3 که هم سطح سری i3 از نسل‌های قبل محسوب می‌شوند، نخواهد بود. البته اینتل همچنان به فروش تراشه‌های نوسازی شده‌ی Core i3 ادامه خواهد داد اما به نظر می‌رسد که میزان استقبال کاربران از این رده خیلی پایین آمده است. این احتمال هم وجود دارد که اینتل در آینده اقدام به معرفی مدل‌های رفرش شده‌ی جدیدی روی پلتفرم فعلی LGA 1700 کند که سری دسکتاپ Bartlett Lake-S در آینده می‌تواند شامل این محصولات باشد.

اطلاعات جدید از مادربردهای سری Z890

از نظر پیکربندی گرافیک یکپارچه یا iGPU این تراشه‌ها نیز انتظار می‌رود پردازنده‌های Core Ultra 200 در پلتفرم دسکتاپ از حداکثر ۴ هسته‌ی Xe-Core برپایه معماری گرافیکی Alchemist Xe-LPG استفاده کنند. این نیمی از تعداد هسته‌هایی است که در تراشه‌های رده بالای Intel Core Ultra 9 از سری Meteor Lake به کار می‌رود. همچنین برخی مدل‌ها از ۲ یا ۳ هسته‌ی Xe هم استفاده خواهند کرد. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره عملکرد این گرافیک‌ها هستید، می‌توانید به پردازنده Core Ultra 7 165U یا 155U نگاهی داشته باشید که مشابه این تراشه‌ها از چهار هسته‌ی گرافیکی Xe-core بهره‌مند هستند.

همان‌طور که انتظار می‌رود سرعت کلاک این تراشه‌ها باتوجه‌به توان مصرفی بالاتر آن‌ها در پلتفرم دسکتاپ بالاتر خواهد بود. توان بالاتر و سرعت بیشتر به عملکرد بهتر پردازنده‌ها منتهی می‌شود اما انتظار جهش قابل توجهی را نداشته باشید. به‌هرحال این پردازنده‌ها نمی‌توانند با APUهای رده بالای سری AMD Ryzen 8000G رقابت کنند.

آخرین اخبار از تراشه های نسل جدید اینتل

در مورد حافظه‌ی کش این پردازنده‌ها نیز یک منبع دیگر به ۳ مگابایت حافظه L3 به ازای هر هسته‌ی عملکرد P اشاره کرده است. MebiuW ادعا می‌کند که هسته‌های عملکرد Lion Cove P از این میزان حافظه کش برخوردار هستند و هسته‌های بهینه Skymont هم که از کلاسترهای ۴ هسته‌ای E-Core تشکیل می‌شوند، به ۳ مگابایت حافظه کش L3 دسترسی خواهند داشت. مجموع حافظه کش در دسترس CPU به ۳۶ مگابایت برای مدل‌های رده بالای ۲۴ هسته‌ای Core Ultra 9 285K و ۳۳ مگابایت برای مدل‌های میان‌رده Core Ultra 7 265K و ۲۴ مگابایت برای پیکربندی ۶+۸ این تراشه‌ها خواهد رسید.

درنهایت گفته می‌شود که مادربردهای سری Intel Z890 نیز با پشتیبانی از استاندارد انتقال اطلاعات پرسرعت Thunderbolt 4 و چند به‌روزرسانی دیگر در جوانب مختلف عملکردی خود از راه خواهند رسید. پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر رم به‌لطف ارتقا عملکرد کنترلر حافظه تراشه‌های Arrow Lake-S نیز یکی دیگر از این موارد است. در ادامه خلاصه‌ای از اطلاعاتی که تاکنون از این پردازنده‌ها می‌دانیم را ملاحظه می‌کنید:

  • استفاده از سوکت LGA 1851 تا سال ۲۰۲۶
  • سازگاری با استاندارد حافظه DDR5 و عدم پشتیبانی از DDR4
  • عرضه به همراه مادربردهای سری ۸۰۰
  • پشتیبانی از حافظه‌های DDR5-6400
  • افزایش لاین‌های PCIe Gen 5.0
  • برخورداری از ۳ مگابایت حافظه کش L2 به ازای هر هسته
  • برخورداری از گرافیک یکپارچه برپایه معماری Alchemist
  • پیکربندی ۸+۱۶ و ۸+۶ هسته‌ها
  • عدم پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading
  • عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴

انتظار می‌رود که رونمایی رسمی از پردازنده‌های سری Core Ultra 200 ازطریق رویداد Computex 2024 در اوایل ماه ژوئن (خرداد) اتفاق بیافتد.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده