Sand Land، اقتباسی است از مانگا Sand Land و قصد دارد تجربه‌ای سرگرم کننده و جذاب را ارائه دهد، اما آنطور که باید و شاید سرگرم کننده نیست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اقتباس از آثار مختلف بخشی از مدیوم‌هایی مثل سینما و بازی‌های ویدیویی است. تابه‌امروز سازنده‌هایی را دیده‌ایم که برای جذب مخاطب بیشتر به سراغ اقتباس از مانگا و رمان‌های مختلف رفته‌اند تا بتوانند تجربه‌ای متفاوت را در اختیار علاقه‌مندان به این دسته از آثار قرار دهند. اما، مشکل اینجا است که کمتر استودیویی موفق به ارائه یک تجربه منسجم و خوب بوده است و اکثرا در بخش‌های مختلفی دچار ضعف بوده‌اند.

Sand Land نام مانگایی است که به‌صورت هفتگی توسط مجله شونن جامپ در سال ۲۰۰۰ در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرفت و جزو آثار آکیرا توریاما فقید به حساب می‌آید. شخصی که اکثر مخاطب‌ها او را به خاطر خلق مانگا پرطرفدار Dragon Ball می‌شناسند و انیمه آن هم طرفداران بسیاری دارد و تابه‌امروز هم بازی‌های ویدیویی مختلفی با محوریت درگن بال ساخته شده است. حال بندای نامکو به‌سراغ یک اقتباس دیگر از آثار توریاما رفته و آن هم چیزی جز مانگا Sand Land نیست. بندای نامکو و استودیو ILCA، سازنده بازی One Piece Odyssey، آیا در معرفی بهتر Sand Land به مخاطبان و ارائه تجربه‌ای متفاوت و با کیفیت موفق بوده‌اند؟

مبارزه با تانک در بازی Sand Land

در بازی Sand Land آنطور که باید و شاید به جزئیات داستانی پرداخته نشده است

داستان بازی در مورد سرزمینی است که پس از یک فاجعه، با قحطی آب روبه‌رو شده است و حال یک شیطان به اسم بلیزِباب به همراه گروه خود در حال دزدی آب از انسان‌ها است تا بتواند قبیله خود را نجات دهد. این در حالی است که یک کلانتر به اسم روآ به سراغ بیلزباب آمده و از او کمک می‌خواهد تا یک چشمه آب مخفی را پیدا کنند. ازاین‌رو ازطریق آن می‌توانند مشکل خشک‌سالی و قحطی آب را حل کنند. طی سفر بلیزباب و روآ، آن‌ها با شخصیت‌های مختلفی همراه شده و وارد ماجراجویی بزرگ‌تری می‌شوند. روایت داستان بازی Sand Land، پیچیده و درگیر کننده نیست. صرفا یک داستان بامزه و سرگرم کننده را شاهد هستیم. اما، روایت و نحوه روایت داستان Sand Land به نحوی نیست که بتواند تمامی کاربران بازی‌های ویدیویی را سرگرم کند.

بیشتر برای آن دسته از کاربرانی است که مانگا Sand Land را خوانده باشند یا با وقایع جهان آن آشنا باشند. بازی بیشتر سعی کرده تا داستان کلی این مانگا را به نمایش بگذارد و روی جزئیات خیلی دقیق نشده است. نباید از بازی Sand Land انتظار شخصیت‌پردازی خاصی داشت و صرفا در طول مسیر شخصیت‌هایی که همراه شما هستند، تا حدی با گذشته آن‌ها آشنا می‌شوید. بااین‌حال شاید داستان بازی Sand Land بتواند کاربران علاقه‌مند به بازی‌های اقتباس گرفته شده از انیمه و مانگا را سرگرم کند، اما گیم‌پلی موردی است که آنطور که باید و شاید جذاب و سرگرم کننده طراحی نشده است.

دهکده Spino در بازی Sand Land

ذره‌ای جذابیت در نبردهای تن‌به‌تن بازی Sand Land وجود ندارد، اما نبرد ازطریق وسایل نقلیه حسابی لذت‌بخش است

Sand Land یک بازی اکشن ماجراجویی است که در جریان آن شما هدایت بلیزباب را برعهده ‌می‌گیرید. در طول ماجراجویی شما، دو کاراکتر روآ و تیف (Thief) هم با شما همراه می‌شوند. اولین مشکل گیم‌پلی که در همان چند ساعت ابتدایی نظر شما را به خود جلب می‌کند، سیستم مبارزاتی بازی است. سیستم مبارزاتی Sand Land دو بُعد مختلف دارد. اولین بُعد نبردهای تن‌به‌تن با دشمنان بازی است. مشت و لگد، مواردی هستند که بلیزباب ازطریق آن‌ها دشمنان خود را از بین می‌برد. مشکل گیم‌پلی تو سیستم مبارزات، دقیقا به همین قسمت مربوط می‌شود. موقعی که سازنده از المان‌های براولر در بازی خود استفاده می‌کند، باید نبردهایی روان و یکپارچه را در اختیار مخاطب قرار دهد، اما مبارزات تن‌به‌تن در Sand Land به هیچ‌وجه این حس و حال را القا نمی‌کنند، بلکه ساختاری خشک دارند و لذت‌بخش نیستند.

دراین‌میان تعدادی مهارت‌ Active و Passive هم برای همراه‌های شما درنظر گرفته شده است. متاسفانه طراحی مهارت‌های همراه‌های شما هم آنطور که باید و شاید کاربردی نیست و عملا میل و رغبتی برای استفاده از آن‌ها در مبارزات وجود ندارد. این در حالی است که طراحی درخت مهارت‌های خود بلیزباب در بازی خوب بوده و با خرید ارتقاهای درنظر گرفته شده، می‌توانید قدرت قهرمان دستان را از نظر تدافعی و تهاجمی، بهتر کنید. بااین‌حال بُعد دوم مبارزات در Sand Land نبرد ازطریق وسیله نقلیه‌هایی مثل مدل‌های مختلف تانک‌، موتور و موارد دیگر است. نبرد ازطریق وسایل نقلیه و گشت‌وگذار جهان بازی ازطریق آن‌ها لذت‌بخش بوده و طراحی خیلی خوبی دارند. طراح وسیله نقلیه مکانیسم و ساختار منحصربه‌فردی دارد و متفاوت بودن نوع مبارزه با آن‌ها یا کاربرد متفاوت‌شان در پشت سر گذاشتن مأموریت‌ها، موردی است که نظر شما را حسابی به خود جلب می‌کند.

کاراکتر روآ در بازی Sand Land

تیم سازنده از آنریل انجین ۵ برای خلق جهانی سل‌شید و زیبا سند لند استفاده کرده است

مشکل بعد گیم‌پلی بازی Sand Land به پاداشی که از کشتن دشمنان محیطی بازی دریافت می‌کنید، مربوط می‌شود. تیم سازنده تعادل مناسبی را میان EXP دریافتی از کشتن دشمنان و مینی باس‌های محیطی و کشتن باس‌ها و دشمنان مأموریت‌های اصلی به‌وجود نیاورده است. طبیعی است که دشمنان و باس‌های اصلی EXP بیشتری را دراختیار شما قرار دهند، اما میزان EXP دریافتی از دشمنان فرعی داخل جهان بازی، بیش از اندازه کم است. برای جبران این کار، سازنده میزان متریال‌های دریافتی در راستای ارتقا و ساخت وسایل نقلیه و اجزای آن‌ها را افزایش داده است. بااین‌حال این مورد شما را ترغیب نمی‌کند که به‌سراغ کشتن دشمنان در طول گشت‌و‌گذار خود بروید. زیرا، در طول کشف کردن غارها و گشتن آن‌ها، به اندازه‌ای متریال جمع می‌کنید که بتوانید به‌راحتی مواردی آیتم‌های مدنظر خود را ارتقا دهید یا آن‌ها را بسازید.

بازی Sand Land سعی دارد که یک ادای احترام به آکیرا توریاما و ساخته او باشد، اما ای کاش المان‌های قرار گرفته در آن عمق بیشتری داشتند. برای مثال، غارهایی که پیدا می‌کنید، صرفا به باز کردن چند صندوق ختم می‌شود و نه پلتفرمینگی برای آن درنظر گرفته شده و نه دشمنی را از بین می‌برید. متاسفانه این سادگی صرفا به گیم‌پلی بازی ختم نمی‌شود و در مواردی مثل طراحی باس‌ها هم خود را نشان می‌دهد.

مبارزه بلیزباب با دشمنان در Sand Land

از نظر بصری، Sand Land طراحی سل‌شید دارد و خیلی محیط‌ها و مناظر مانگا Sand Land را بازسازی کرده است. از این نظر کاربر تجربه‌ی خوبی را کسب می‌کند و اگر از هواداران طراحی‌های سل‌شید هستید، سند لند شما را راضی می‌کند. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، دشمنان طراحی قابل قبولی دارند، اما مینی باس‌های محیطی و باس‌های اصلی تاحدی می‌توانستند چالش‌برانگیزتر باشند. درست است که Sand Land به هیچ‌وجه قصد ندارد مخاطب خود را به چالش بکشد، اما هوش مصنوعی یا مکانیسم‌های مبارزه‌ای مینی باس‌ها و باس‌های اصلی به‌سادگی هرچه تمام‌تر انجام شده است و حتی ذره‌ای چالش و جذابیت در آن‌ها وجود ندارد. Sand Land در بخش فنی عملکرد مناسبی را از خود به جا گذاشته است و بازی بدون باگ خاصی یا افت فریم اجرا می‌شود و تجربه‌ای روان را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

گشت و گذار با موتور در بازی Sand Landموسیقی‌های درنظر گرفته شده برای بازی Sand Land به خوبی با فضای بازی هم‌خوانی دارند. موسیقی‌های به هنگام باس‌ها مناسب بوده و تیم سازنده دیالوگ‌هایی را برای شخصیت‌ها درنظر گرفته است تا در طول گشت‌وگذارتان در جهان سند لند، حوصله‌تان سر نرود. طراحی افکت‌های صوتی بازی هم مناسب بوده و مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد. در انتها بازی Sand Land هم جزو آن دسته از اقتباس‌هایی است که نمی‌توان آن را یک اقتباس با کیفیت و مناسب دانست و در بهترین حالت، یک تجربه مناسب برای علاقه‌مندان به آثار آکیرا توریاما و مانگا سند لند است.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Sand Land

بازی Sand Land یک ادای احترام به مانگا سند لند اثر آکیرا توریاما فقید است، اما تجربه خوبی را ارائه نمی‌دهد. در بخش‌هایی مثل طراحی سرگرم کننده مبارزات با تانک و وسایل نقلیه قوی ظاهر شده و ساختار بامزه و سرگرم کننده‌ای را به خود اختصاص داده است، اما در جزئیات داستانی، مهارت‌های همراه‌هان شما و مواردی مثل سیستم مبارزات تن‌به‌تن، عملکرد ضعیف و نامناسبی دارد.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + بازسازی بسیار خوب و زیبا محیط‌های مانگا سند لند
  • + طراحی سرگرم کننده و بامزه مبارزه از طریق تانک و سایر وسایل نقلیه و استفاده مناسب از آن‌ها در پیشروی در جهان بازی
  • + استفاده بسیار خوب از طراحی‌های سل‌شید

نقاط ضعف

  • - داستان بازی آنطور که باید و شاید به جزئيات مانگا سند لند نمی‌پردازد
  • - سیستم مبارزات تن‌به‌تن بازی خشک و بدون جذابیت است
  • - مهارت‌های همراهان شما طراحی مناسبی ندارند
  • - باس‌های اصلی و مینی باس‌ها طراحی بسیار ساده‌ای دارند
  • - سیستم پاداش بازی می‌توانست خیلی بهتر و متعادل‌تر باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده