نویسنده: نادر امرایی
// یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۳

نشست خبری شاخص‌ترین آمار مصرف بازی در کشور؛ ایران ۲۸ میلیون گیمر دارد

صبح امروز، نشست خبری شاخص‌ترین آمار مصرف بازی در کشور در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار و جدیدترین آمار موسسه دایرک در زمینه بازی‌های ویدیویی در ایران اعلام شد.

موسسه دایرک، چند سالی است که به جمع‌آوری آمار مختلف در رابطه با حوزه بازی‌های ویدیویی در کشور مشغول به کار است. صبح امروز، ۱۰ تیر ماه، جدیدترین نشست خبری این موسسه در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد که در آن آمار سال ۱۳۹۶ بازی‌های ویدیویی در کشور اعلام شد.

این موسسه هر ۲ سال آمار خود را منتشر می‌کند و سال ۱۳۹۶، ششمین سالی است که دایرک گزارش آماری خود را از وضعیت بازی‌های رایانه‌ای در کشور ارائه می‌کند. در این نشست، حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و سید محمد علی سید حسینی، معاون پژوهش بنیاد شرکت داشتند. جالب‌ترین نکته در رابطه با آمار امسال، روند رشد قابل توجه بازی‌های ویدیویی نسبت به دیگر محصولات فرهنگی در کشور است. حسن کریمی قدوسی، این نشست را با سخنان خود شروع کرد:

همان‌طور که اشاره شد، هر دو سال یک بار پیمایشی برای وضعیت بازی‌های ویدیویی از نظر میزان مصرف و حجم بازار در کشور صورت می‌گیرد. پیمایش سال ۱۳۹۶، با پخش کردن ۸ هزار پرسش‌نامه در سطح کشور انجام شد. این پیمایش صرفا در شهرهای بزرگ انجام نشده و روستاها و شهرهای کوچک نیز در آن گنجانده‌ شده‌اند. بر اساس پژوهش انجام گرفته، در سال ۱۳۹۶ ایران دارای ۲۸ میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای اعم از موبایل و پلتفرم‌های دیگر است.

نرخ رشد مرکب سالانه گیمرها، ۱۲ درصد است. سال ۹۴، مشخص شده بود که در ایران ۲۳ میلیون گیمر داریم و این رشد بیانگر گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت و بازی‌‌های آنلاین و همچنین دسترسی آسانتر به این نوع از سرگرمی است. از مجموع گیمرهای ایران، ۷۴ درصد را بازیکنان مبتدی، ۱۸ درصد را بازیکنان نیمه حرفه‌ای و ۸ درصد را هم گیمرهای حرفه‌ای تشکیل می‌دهند.

نشست خبری دایرک

کریمی قدوسی در ادامه صحبت‌های خود افزود:

در سال ۱۳۹۶، هشتاد و هشت درصد از مجموع بازی‌کنندگان، با موبایل و گوشی هوشمند خود بازی کرده‌اند. ۲۵ درصد روی رایانه شخصی و ۱۸ درصد نیز روی کنسول‌ها به تجربه بازی‌های ویدیویی پرداخته‌اند. لازم به ذکر است که مجموع این آمار لازم نیست که به عدد ۱۰۰ برسد؛ زیرا ممکن است فردی هم روی گوشی موبایل و هم روی کنسول به بازی بپردازد.

نرخ رشد مرکب سالانه رایانه‌های شخصی، منفی ۲۲ درصد است که نشان از کاهش استقبال گیمرها از پی سی می‌دهد و نشان می‌دهد که این دسته از گیمرها، یا بازی کردن روی پی سی را متوقف یا به پلتفرم دیگری کوچ کرده‌اند. از طرف دیگر، نرخ رشد مرکب کنسول‌ها، ۱۹ درصد است که از تمامی پلتفرم‌ها رشد بیشتری داشته است. نکته جالب در رابطه با این آمار این است که ۹۰ درصد از گیمرهای کنسول را آقایان تشکیل می‌دهند و به نوعی کنسول‌ها، یک پلتفرم مردانه محسوب می‌شوند.

تقریبا نیمی از گیمرهایی که با تبلت به بازی می‌پردازند، سنی کمتر از ۱۲ سال دارند و به همین دلیل تبلت‌ها، دستگاه مورد علاقه کودکان برای انجام بازی‌های ویدیویی است. نسبت جنسیتی گیمرها از سال ۹۴ دستخوش تغییری نشده است و کماکان ۶۵ درصد گیمرها را آقایان و ۳۵ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در پژوهش جدید دایرک قابل توجه است، میانگین سنی گیمرها در ایران است که شاهد روندی بر خلاف روند جهانی بوده است. میانگین سنی گیمرها در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۱ سال بوده است که این سن در سال ۱۳۹۶ با دو سال کاهش به ۱۹ سال رسیده است. تولید و توسعه بازی‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل در کاهش میانگین سنی گیمرها در ایران بوده است. میانگین سنی گیمرها در دنیا، ۳۵ سال است. یکی از نکات منفی پایین بودن میانگین سنی گیمرها، این است که ممکن است سواد لازم برای استفاده از بازی‌های مختلف در بین آنها وجود نداشته باشد.

قدوسی در رابطه با سن گیمرها نیز آماری را ارائه کرد. وی اعلام کرد که آنها گیمرها را به پنج گروه سنی تقسیم کرده‌اند که بیشترین سهم با ۳۶ درصد در اختیار نوجوانان است. کودکان نیز ۳۱ درصد گیمرها را تشکیل می‌دهند. وی در ادامه گفت که در سال ۱۳۹۴، بازیکنان زیر ۲۰ سال، ۵۸ درصد گیمرها را تشکیل می‌دهند که این آمار در سال ۱۳۹۶ به ۶۷ درصد رسیده است. در ادامه قدوسی اطلاعاتی را در رابطه با استان‌های با بیشترین گیمر ارائه کرد:

چهار استان تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس بیشترین گیمرها را در ایران دارند. حجم بازار و درآمدهای حاصل از بازی‌های ویدیویی در سال ۱۳۹۶ برابر با ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ که ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است، رشدی تقریبا دوبرابری داشته است.

یکی از نکات بسیار جالب این آمار، به فروش سخت‌افزار بر می‌گردد که سهمی ۵۷ درصدی از حجم بازار را به خود اختصاص داده است. از مجموع این ۵۷ درصد، فقط ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به فروش پلی‌استیشن 4 بوده که با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم در بازار ایران در سال ۱۳۹۶، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه پلی‌استیشن 4 به فروش رفته است که متاسفانه اکثر این کنسول‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده است. قدوسی در رابطه با قانون کپی‌رایت نیز صحبت‌هایی ارائه کرد:

علی‌رغم اینکه می‌گوییم که گیمرهای ایرانی به بازی‌های کرک شده علاقه دارند و از خرید بازی‌های اوریجینال پرهیز می‌کنند، این تعداد فروش کنسول پلی‌استیشن 4 نشان می‌دهد که اگر قانون کپی‌رایت در کشور وجود داشته باشد، مردم و گیمرها به سمت استفاده قانونمند و صحیح از بازی‌ها سوق داده می‌شوند.

همچنین بیشترین سهم بازی‌ها را بازی‌های موبایل با ۵۸ درصد در اختیار داشتند و بازی‌های کنسولی و بازی‌های پی‌سی به ترتیب ۲۵ و ۱۷ درصد از حجم بازار را تشکیل می‌دهند. در سال ۱۳۹۶، چهارده درصد درآمد بازار متعلق به بازی‌های ویدیویی بومی بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۴ که این رقم ۱۱ درصد بوده است، رشدی ۳ درصدی داشته است.

نشست خبری دایرک

پس از اتمام سخنان کریمی قدوسی، سید حسینی، معاون پژوهش بنیاد، سخنان خود را آغاز کرد:

در ماه‌های آینده ما گزارش‌های جداگانه‌ای برای تفسیر آمار ارائه شده منتشر می‌کنیم و همچنین به زودی اینفوگرافیکی را برای مقایسه گیمرهای PES و فیفا، در دسترس علاقمندان قرار می‌دهیم. بازی در مقابل رسانه‌های دیگر به لحاظ حجم بازار از دیگر فرم‌های سرگرمی جلوتر است. به طور مثال سرانه مطالعه در ایران ۱۲ دقیقه در روز است که این رقم در رابطه با بازی به ۳۱ دقیقه رسیده است.

از هر ۱۰۰ ایرانی، ۳۵ نفر گیمر هستند. گیمر به کسی می‌گویند که حداقل یک ساعت از هفته را صرف انجام بازی‌های ویدیویی بکند. از هر ۱۰۰ زن، ۲۴ نفر و از هر ۱۰۰ مرد، ۴۵ نفر گیمر محسوب می‌شوند. هر خانواده ایرانی حداقل یک نفر گیمر دارد که متوسط سن گیمرها بر اساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۹۶، نوزده سال است.

نشست خبری دایرک

۵ ژانر بازی‌های پازل، رانر پلتفرمینگ، ریسینگ، ورزشی و آرکید، پنج ژانر محبوب در بین گیمرهای ایرانی هستند و همچنین بازی Clash of Clans، محبوب‌ترین بازی در میان گیمرهای ایرانی در سال ۱۳۹۶ بوده است. بازی‌های PES و GTA نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر، در میان ۱۰ بازی پرطرفدار در ایران، نام بازی Pou نیز دیده می‌شود که تنها بازی‌ای است که در آن گیمرهای دختر از گیمرهای پسر بیشتر هستند. به طور متوسط، از ۲۸ میلیون گیمر ایرانی هر کدام روزانه ۹۰ دقیقه به انجام می‌پردازند که این رقم در سال ۱۳۹۴ برابر با ۷۹ دقیقه بوده است. سامسونگ، سونی، هواوی، لنوو و مایکروسافت نیز به ترتیب محبوب‌ترین برندهای سخت‌افزاری در ایران هستند.

در انتهای این نشست خبری، سید حسینی آماری از دسترسی به اینترنت در کشور ارائه کرد. بر طبق آمار وی، نرخ دسترسی به اینترنت در ایران ۷۰ درصد است و ۸۴ درصد از گیمرها به اینترنت دسترسی دارند. ۴۸ درصد از گیمرها نیز به صورت آنلاین بازی می‌کنند که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۴ با رشدی ۹ درصد روبه‌رو شده است. ۵۹ درصد از طریق اینترنت سیم‌کارت، ۲۱ درصد از طریق ADSL، پنج درصد از طریق وایمکس و یک درصد نیز از طریق اینترنت دایل آپ به اینترنت متصل هستند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده