گزارش زومجی از نشست با سران 11Bit Studios
صنعت بازیسازی در لهستان در سالهای اخیر به یکی از صنایع بسیار مهم این کشور تبدیل شده است و استودیوهایی مانند سی دی پراجکت رد، تکلند، سی آی گیمز و ۱۱ بیت استودیوز، استودیوهایی هستند که در سالهای اخیر موفق شدند با ارائه بازیهایی در کلاس جهانی، نام لهستان را به عنوان یکی از قطبهای مهم بازیسازی در دنیا مطرح کنند. یکی از استودیوهای مطرح این کشور، 11Bit Studios است که با ساخت و انتشار بازیهایی مانند This War of Mine، Beat Cop و چند بازی مستقل بسیار خوش ساخت دیگر، موفق شد در عرصه بینالمللی نامی برای خود دست و پا کند. اما سال ۲۰۱۸ برای این استودیو، سالی بسیار هیجانانگیز و سرنوشتساز خواهد بود.
11Bit Studios در سال ۲۰۱۸، سه بازی در صف انتشار دارد که هر سه این بازیها، تا بحال با نمایشهایی که داشتهاند باعث شدند توجه بسیاری از گیمرها را به خود معطوف کنند. اولین بازی از سهگانه ۱۱ بیت استودیو در سال ۲۰۱۸، بازی Frostpunk است که قرار است کمتر از دو هفته دیگر برای رایانههای شخصی و در آیندهای نچندان دور برای کنسولها نیز عرضه شود. شما در بازی Frostpunk، فرمانروای تمدنی هستید که در یک منطقه سردسیر زندگی میکنند و باید با اتخاذ تصمیمهای درست جان شهروندانتان را نجات دهید. این بازی دقیقا مانند This War of Mine شما را در موقعیتهای سخت تصمیم گیری قرار میدهد.
اما یکی از مهمترین اتفاقاتی که امسال قرار است برای این استودیو رخ دهد و حتی از درجه اهمیت بالایی نیز برای ما برخوردار است، عرضه بازی Children of Morta است. بازیای که 11Bit Studios فقط وظیفه انتشار آن را بر عهده دارد و خود بازی توسط استودیو Dead Mage که متشکل از افراد ایرانی است، در دست ساخت است. چندی پیش بود که با انتشار خبری مطلع شدیم که این بازی قرار است توسط یک ناشر اروپایی در غرب عرضه شود و مشخص شد که این کمپانی ناشر بازی، کسی نیست جز 11Bit Studios. به همین مناسبت، مارِک زیمک، تهیه کننده ارشد این استودیو و پاوِل فلدمن، مدیر بخش انتشارات این استودیو، اخیرا سفری به ایران داشتند و فرصتی دست داد که در گپی دوستانه، ساعاتی را با این دو سپری کنیم. در این گفتگوی دوستانه، از مباحث مختلفی مانند وضعیت کنونی بازیهای مستقل، نحوه مطرح شدن نام لهستان به عنوان یک قطب بازیسازی، بازیهای آینده این استودیو و هنر ارائه بازی حرف زدیم که در ادامه میتوانید چکیده این گفتگو را مطالعه کنید.
یکی از نکات بسیار جالبی که در رابطه با کشور لهستان وجود دارد، شباهت بسیار زیاد این کشور از لحاظ تاریخ صنعت بازی به کشور خودمان، ایران است. خیلی جالب است بدانید که استودیو CD Projekt Red، پیش از اینکه وارد صنعت بازیسازی شود، به ترجمه بازیها و ساخت زیرنویس برای بازیهای مطرح ویدیویی آن زمان مشغول بود و دقیقا دلیل انتخاب چنین نامی برای این شرکت نیز فعالیت آنها در زمینه عرضه سیدی در بازار لهستان بود. کم کم، این استودیو به صورت رسمی با ناشرین بازیها وارد مذاکره شد و در نهایت تمرکز این شرکت به ساخت بازی تغییر پیدا کرد و همین شد که طی مرور زمان آنها موفق شدند سری بازیهای فوقالعاده The Witcher را بسازند و به عنوان یکی از استودیوهای فوقالعاده خوشنام نام خود را سر زبانها بیندازند. پاول و مارک، هر دو متفقالقول همنظر بودند که دقیقا ایران نیز پتانسیل این را دارد اما برای رسیدن به چنین درجهای، باید تیمی بسیار بزرگ متشکل از توسعهدهندگان خبره دور هم جمع شوند و تمام تمرکز خود را روی ساخت یک بازی فوقالعاده بگذارند. آنها برای این حرف خود، صنعت بازیسازی برزیل را مثال زدند. با اینکه این کشور، کشور فوقالعاده بزرگی است اما ما هنوز به غیر از چند استثنا، یک بازی خوب از این کشور ندیدهایم در حالیکه استعدادهای برنامهنویسی در برزیل، بسیار زیاد هستند. دلیل این مساله نیز این است که یک تیم بزرگ تمام توجه خود را معطوف به ساخت یک بازی خاص نمیکنند.
یکی دیگر از مباحثی که در این گفتگو مطرح شد، وضعیت کنونی بازیهای مستقل یا همان ایندی بود. بنا به نظر مارک و پاول، استودیو 11Bit در حال حاضر روی ساخت بازیهایی تمرکز دارد که نه در دسته بازیهای بزرگ و تریپل A قرار میگیرند و نه بازیهای مستقل صرف هستند. آنها نام بازیهای Premium Indie (پریمیوم ایندی) را برای بازیهای خود انتخاب کردهاند که اگر کمی به سابقه بازیهای آنها دقت کنیم، میبینیم که این دستهبندی جدید کاملا با بازیهای آنها همخوانی دارد. بازیهایی که 11Bit Studios آنها را میسازد یا منتشر میکند، در ظاهر بازیهای مستقل هستند اما شاید به همان اندازه یک بازی Triple A منابع، وقت و نیروی انسانی صرف آنها شده است. به همین دلیل است که این استودیو، از معدود استودیوهایی است که در کشور لهستان در هر دو سازمان بازیهای مستقل (که مختص به بازیهای ایندی است) و سازمان بازیهای لهستان (که مختص به بازیهای بزرگ است) عضو است. با توجه به گفتههای پاول و مارک، یکی از اصلیترین بخشهایی که این استودیو روی آن تمرکز دارد، ساخت بازیهایی است که به راحتی بتوانند آنها را روی هر پلتفرمی اعم از کنسولهای نسل هشتمی، رایانههای شخصی و پلتفرمهای موبایل عرضه کند و به همین دلیل هم هست که بازیای نظیر This War of Mine تقریبا برای تمام پلتفرمهای حال حاضر منتشر شده است.
در هنگام صحبت در رابطه با پروژههای در دست ساخت 11Bit، پاول و مارک به دفعات متعدد، به بازیهای Frostpunk، Moonlighters و Children of Morta اشاره کردند. اگر دنبال کننده اخبار این استودیو باشید، قطعا میدانید که انتشار بازی Frostpunk چندی پیش به تعویق افتاد. در هنگام صحبت در رابطه با تاخیر در عرضه بازیها، آنها اعلام کردند که عرضه یک بازی خوب و بدون باگ، یکی از مهمترین رویکردهای این استودیو است و به همین دلیل آنها تا از بازی خود مطمئن نشوند، آن را منتشر نمیکنند زیرا عرضه یک بازی با ایده خوب در وضعیتی ناکامل، قطعا به فروش بازی ضرر میزند. یکی از بارزترین مثالهای این داستان، بازی Surviving Mars است که با اینکه ایده فوقالعاده جذابی داشت، اما به دلیل باگهای زیاد نتوانست آنطور که باید نام خود را مطرح کند و به همین دلیل، تاخیر در عرضه یک بازی اصولا نکته بدی نیست و نشان میدهد که سازندگان بازی برای تکمیل پروژه خود نهایت وسواس را به خرج میدهند.
در ادامه بحث، سری به وضعیت بازیهای ویدیویی در کشورمان زدیم و از آنها در رابطه با نظرشان در رابطه با وضعیت ایران سوال کردیم. یکی از اعضای این استودیو در نمایشگاه TGC سال گذشته حضور داشت و هم مارک و هم پاول با توجه به اطلاعاتی که از صنعت بازیسازی در ایران به دست آورده بودند، با هم اتفاق نظر داشتند که ایران از لحاظ استعداد، دارای نیروهای بسیار خوبی است اما مشکلی که وجود دارد این است که تمام این استعدادها باید بتوانند خود را بروز نگه دارند و لازمه این، وجود موسسههای تخصصی است که بتواند به آنها آموزش دهد و در وهله بعدی، آنها باید بتوانند با کمک یکدیگر تیمی را تشکیل دهند و تمام تمرکز خود را روی ساخت یک بازی بگذارند تا در نهایت موفق شوند که یک بازی در سطح بینالمللی عرضه کنند. آنها همچنین در ادامه صحبتهای خود در رابطه با هیولا، پلتفرم عرضه بازیهای دیجیتالی روی رایانههای شخصی و شباهتهای آن به استیم صحبت کردند و گفتند که چنین پلتفرمهایی میتوانند به در دسترس قرار گرفتن هر چه راحتتر بازیهای مطرح به صورت بومی به صنعت بازیهای ویدیویی ایران کمک کنند و میتوان امیدوار بود که در آینده، بازیهای بسیار خوب و AAA خارجی نیز از طریق پلتفرم هیولا، به صورت رسمی و بومیسازی شده در دسترس کاربران ایرانی قرار بگیرند.
در انتهای صحبت، هنگامی که از بازی Children of Morta از آنها سوال کردیم، هیجان آنها وصف نشدنی بود. هم پاول و هم مارک، همنظر بودند که این بازی میتواند به یکی از پدیدههای سال ۲۰۱۸ تبدیل شود. آنها هنوز از تاریخ دقیق عرضه بازی، اطلاعی ندارند اما قطعا بازی همین امسال عرضه خواهد شد. دو بازی دیگر این استودیو یعنی Frostpunk و Moonlighters در دو ماه آینده در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.