نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰

انویدیا توضیحات جدیدی را در خصوص طراحی کارت گرافیک‌های سری RTX 30 ارائه کرد

انویدیا تیزر جدیدی را در ارتباط با نسل جدید کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 منتشر کرده که به تحول طراحی سیستم خنک‌کننده و شبکه تأمین توان سیستم اشاره می‌کند.

ویدیوی جدیدی با نام «دانش و هنر بی‌نظیر طراحی کارت گرافیک‌های مدرن» ازطریق وبسایت رسمی انویدیا (NVIDIA) منتشر شده که در آن توضیحاتی در ارتباط با طراحی کارت‌های گرافیک و همچنین سیستم‌های خنک‌کننده و تأمین توان این قطعات ارائه شده است. توسعه‌دهندگان NVIDIA در این ویدیو جزئیات طراحی کانکتورهای برق جدید و ۱۲ پین خود را تشریح کرده و همچنین یه نمایش GPU جدید می‌پردازند که البته از این بخش چیزی نتیجه‌گیری نمی‌شود.

صحبت‌هایی که در این ویدیو مطرح شده به‌طور کلی به چهار مرحله‌ی طراحی یک کارت گرافیک و همچنین چالش مهم انتقال حرارت در نحوه طراحی این قطعات پرداخته می‌شود. در این ویدیو نحوه طراحی مدار چاپی یا همان PCB در ساخت GPU به نمایش گذاشته شده که شکل نامتوازن و غیرمعمولی که قبلاً مشاهده شده بود را تأیید می‌کند.

 

طراحی کانکتور 12 پین کارت گرافیک های RTX 30

بنابراین تصاویری که قبلاً از نسخه Founder Edition نسل جدید این کارت‌ها و همچنین سیستم خنک‌کننده آن‌ها فاش شده بود، تأیید می‌شود. در بخش دیگری از این ویدیو، توضیحات بیشتری در ارتباط با کانکتورهای برق جدید و ۱۲ پین انویدیا ارائه شده است. در تصویری که بالاتر از طراحی این کانکتورها مشاهده می‌کند، عبارت «آداپتور افزوده شده» نشان می‌دهد که طراحی نامتعارفی که در تصاویر فاش شده مشاهده کردیم، درواقع هزینه‌ی بیشتری را به فرایند ساخت این قطعه اضافه خواهد کرد.

این کانکتور قادر به انتقال ۳۰۰ وات توان به قطعات سیستم بوده که با اضافه کردن ۷۵ وات به این میزان، طراحی کلی بورد ۳۷۵ واتی را خواهیم داشت. لذا به نظر می‌رسد که عامل TDP یا «نقطه طراحی حرارتی» کارت گرافیک RTX 3090 در محدوده ۲۵۰ تا ۳۰۰ وات قرار خواهد گرفت.

در این تیزر، یک نمای کوتاه از یک GPU ناشناخته نیز نشان داده می‌شود که البته فعلاً نمی‌توان نتیجه‌گیری خاصی را در ارتباط با آن ارائه کرد. در ادامه می‌توانید ویدیوی مذکور را مشاهده کنید.

دانلود از آپارات

براساس توضیحات ارائه شده در ویدیو رسمی انویدیا، نسخه Founders Edition از کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 به کانکتورهای برق ۱۲ پین Micro-Fit 3.0 مجهز می‌شوند. نسل جدید کارت گرافیک‌ های Nvidia با برخورداری از ۲ کانکتور ۸ ‍‍پین به همراه یک کانکتور ۱۲ پین نیازی به ارتقاء منبع تغذیه سیستم نداشته و کاربران می‌توانند بدون نگرانی از مشکلات عدم سازگاری، از جدیدترین کارت گرافیک ‌های بازار استفاده کنند.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده