نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۰

پردازنده‌های بلک‌ول انویدیا باعث رشد بازار دیگر شرکت‌ها خواهند شد

انتظار می‌رود با عرضه میلیون‌ها پردازنده گرافیکی سری بلک‌ول انویدیا تا سال ۲۰۲۵، دیگر بازارهای مرتبط با رشد قابل توجهی مواجه شوند.

به‌نظر می‌رسد که با افزایش عرضه پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا، صنعت HBM و پکیجینگ تراشه‌ها نیز تا سال ۲۰۲۵ با رشد چشمگیری رو‌به‌رو شوند. وبسایت TrendForce گزارش می‌دهد که جدیدترین تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا از سری بلک‌ول با سطح عملکرد بالایی که در این حوزه ارائه می‌کنند، به نقطه عطف دیگری در این صنعت تبدیل خواهند شد. این محصولات شامل ابرتراشه GB200 می‌شوند که تا ۴۰-۵۰ درصد کل تراشه‌های Blackwell را تا سال ۲۰۲۵ به خود اختصاص می‌دهند.

بدین ترتیب میلیون‌ها پردازنده از این خانواده تولید خواهند شد تا موفقیت‌های سری Hopper انویدیا را تکرار کنند. علاوه‌براین با افزایش میزان تقاضا برای این تراشه‌ها، یک سری صنایع وابسته دیگر هم با رشد قابل توجهی مواجه خواهند شد. شرکت‌هایی مانند TSMC و دیگر تولیدکنندگانی که باید ظرفیت تولید خود را با این مسئله هماهنگ کنند. براساس گزارش‌های ارائه شده، کل ظرفیت تولید CoWoS یا Chip-on-Wafer-on-Substrate شرکت TSMC تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۴۰ هزار واحد خواهد رسید که نسبت به سال گذشته یک افزایش ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این اتفاق نشان‌دهنده‌ی رشد خیره کننده‌ی حجم تقاضا برای این غول تایوانی است. علاوه‌براین تکنولوژی CoWoS برای دیگر محصولات مربوط‌به حوزه پردازش هوش مصنوعی نیز نقش کلیدی را ایفا می‌کند. این بدان معنا است که بازار فعالیت زمینه‌هایی مانند پکیجینگ هم با جهش قابل توجهی مواجه خواهد شد.

نقشه راه پردازنده های جدید انویدیا و AMD

تراشه‌های Blackwell علاوه‌بر بازارهای CoWoS منجر به رشد زمینه‌های فعالیت HBM به سطوح جدیدی خواهند شد. به‌ویژه با درنظرگرفتن تغییر نسل از سری HBM3 به HBM3e که همچنان منتظریم تا در محصولات رده مصرف‌کننده‌ی انویدیا و دیگر رقبای آن شاهد پیاده‌سازی آن باشیم.

علاوه‌براین، با شروع عرضه تراشه‌هایی مانند GB200 و B200 و B100 به بازار، نسبت به‌کارگیری فناوری HBM3e در بازار افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که ظرفیت حافظه‌های مورد استفاده نیز تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۹۲ و ۲۸۸ گیگابایت خواهد رسید.

بنابراین بازار پیش روی صنعت هوش مصنوعی با چیزی که هم‌اکنون با آن سروکار داریم متفاوت خواهد بود. جریان درآمدزیایی شرکت‌ها بسیار بالاتر خواهد رفت و حرکت به سمت genAI و AGI نیز اخیرا رشد زیادی داشته است.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده