نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

انویدیا مشکل عملکرد ناپایدار بازی‌ها را گردن اینتل انداخت

انویدیا در خصوص تداوم عملکرد ناپایدار بازی‌ها روی پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل به کاربران توصیه می‌کند که برای رفع مشکل سراغ اینتل بروند.

انویدیا با اعلام اینکه از برخی مشکلات به‌وجود آمده از سوی پردازنده‌های سری K نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل آگاهی دارد، به کاربران اطمینان می‌دهد که این ایرادات به پردازنده‌های گرافیکی GeForce ارتباطی ندارد و توصیه می‌‌کند مسائل خود را با اینتل مطرح کنند. این مشکلات شامل عملکرد ناپایدار CPU و خطاهای مربوط‌به حافظه گرافیکی سیستم می‌شوند که معمولا در جریان اجرای بازی‌ها یا فرایند Shader Compilation به‌وجود می‌آیند.

براین‌اساس شرکت Nvidia از کاربران درخواست کرده است تا برای رفع این مشکلات با اینتل ارتباط برقرار کنند. اینتل هم وب‌سایت مخصوصی را برای اشاره به این این مشکلات اختصاص داده است. وب‌سایت یادشده از ماه فوریه ۲۰۲۴ فعال است و این شرکت با وجود اطلاع از مشکلات کاربران و همکاری با شرکای تجاری خود برای بررسی و رفع این موارد، هنوز بیانیه‌ یا هیچ‌گونه راه‌حل قطعی برای برطرف‌کردن آن‌ها ارائه نکرده است.

برای توضیح بیشتر در خصوص این مشکلات باید گفت که معمولا بازی‌های توسعه‌یافته با موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرند. این مسائل می‌تواند به خروج ناگهانی یا عدم اجرای بازی منتهی شوند. سری K تراشه‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل، سریع‌ترین پردازنده‌های حال حاضر این شرکت هستند و بیشتر در سیستم‌های مجهز به مدل‌های رده بالای Core i9 این مشکلات مشاهده شده است. درحال‌حاضر این گزارش‌ها صرفا به تراشه‌های سری Raptor Lake اشاره داشتند که مدل‌های Core i9 نسل سیزدهم و چهاردهم این محصولات را در بر می‌گیرند.

نسل جدید پردازنده های اینتل

براساس گزارش‌های متعددی که در این‌باره منتشر شد، پردازنده‌های Core i9-13900K و Core i7-14900K باعث کرش‌کردن بازی‌ها و نمایش پیام «Out of Video Memory» می‌شوند. ظاهرا کاربران پردازنده‌های Core i9-13700 و Core i7-14700 نیز گاهی با این مشکل مواجه می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که این مشکل، بازی‌های Unreal Engine را بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می‌دهد که به احتمال زیاد دلیل آن عملکرد فناوری فشرده‌سازی Oodle Data باشد.

البته این خطا در نرم‌افزار‌هایی مانند CineBench ،Prime95 و Handbrake نیز مشاهده شده است. برخی کاربران توصیه کردند که می‌توان برای پیشگیری از ایجاد این مشکلات، توان مصرفی CPU یا سرعت عملکرد آن را کاهش داد.

درهرحال داون کلاک یا کاهش سرعت کلاک CPU، کاهش محدودیت جریان و ولتاژ پردازنده‌ها، به‌دلیل تأثیری که روی عملکرد پردازنده دارد، چیزی نیست که به مذاق اکثر کاربران خوش آید. اما به‌نظر می‌رسد که حداقل تعداد نسبتا کمی از کاربران نسل سیزدهمی پردازنده‌های Core i9/i7 با این مشکل مواجه هستند و بالاخره اینتل و سایر توسعه‌دهندگان دخیل در این مسئله باید به‌زودی راهکار مناسبی را برای آن پیشنهاد کنند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده