نویسنده: بخش تبلیغات
// پنجشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰

کلاس های پروازی بلیط هواپیما چه تفاوت‌ هایی باهم دارند؟

کلاس‌های پروازی نقش بسیار مهمی در هنگام خرید بلیط هواپیما ایفا می‌کنند که متاسفانه اطلاعات در رابطه با کلاس‌های مختلف در بین مسافران خیلی زیاد نیست.

یکی از مواردی که هنگام خرید بلیط هواپیما نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت دارد، کلاس‌های پروازی است. با وجود نقش مهم این کلاس‌ها، شاید به دلیل بالا بودن قیمت یا در واقع اختلاف زیاد آن، ما به خودمان زحمت نداده‌ایم تا اطلاعاتی درباره‌ی آنها کسب کنیم، اما شاید لازم باشد امروز به طور خلاصه یک بار تفاوت‌های این کلاس‌های پروازی را مرور کنیم؛ زیرا کلاس‌های پروازی در سفرهای طولانی نقش بسیار مهمی دارند. در بعضی موارد هم ممکن است ما شرایط خاصی از نظر جسمی یا روحی داشته باشیم و این کلاس‌ها به ما کمک می‌کنند سفر طولانی هوایی را به راحتی طی کنیم. بعد از آشنایی با کلاس‌های پروازی و تفاوت‌های هرکدام می‌توانید با خیال راحت پروازی که مناسب با سفرتان است از وب‌سایت هیپوتریپ رزرو کنید. کافی است در قسمت رزرو بلیط هواپیما روی قسمت کلاس بلیط کلیک کنید و ضمن مشاهده‌ی اختلاف قیمت‌ها، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

قبل از شناخت کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما باید انواع بلیط هواپیما را بشناسید. بلیط هواپیما به دو دسته کلی بلیط هواپیما چارتری و سیستمی تقسیم می‌شود که این دسته‌ها برای پروازهای داخلی و پروازهای خارجی به‌صورت یکسان وجود دارند.

یادتان باشد علاوه بر این مقاله، کارشناسان هیپوتریپ نیز همیشه آماده‌ی پاسخ به سوالات شما هستند و می‌توانید درباره‌ی کلاس‌های پروازی با آنها هم مشورت کنید.

برای شناخت کلاس‌های پروازی در قدم اول باید ببینیم آنها چه انواعی دارند و بعد به سراغ تفاوت و خدمات خاص هرکدام برویم.

بلیط‌ هواپیما شامل کلاس اکونومی، فرست کلاس و بیزینس یا تجاری است که این دسته‌بندی‌ها براساس نوع خدمات و صندلی‌ها تفکیک شده است و مهم‌ترین دلیل این دسته‌بندی‌ها فراهم کردن آسایش مسافر به خصوص در سفرهای طولانی است؛ زیرا در سفرهای کوتاه‌مدت نوع صندلی و امکانات پرواز چندان اهمیتی نخواهد داشت.

بیزنس کلاس یا کلاس پرواز تجاری هواپیما  (Business Class)

اولین دسته‌بندی از انواع بلیط‌ها، کلاس تجاری یا بیزنس است. این کلاس پرواز سطح متوسطی از خدمات را فراهم می‌کند و در واقع چیزی بین فرست کلاس و اکونومی است. هرچند این روزها ایرلاین‌های ایران، کلاس تجاری را به عنوان فرست کلاس ارائه می‌کنند و خدمات آن را بالاترین سطح خدمات موجود می‌دانند اما در ایرلاین‌های خارجی بیزینس کلاس و فرست کلاس متفاوت است.

کلاس‌های بیزنس و اکونومی در پروازهای داخلی تفاوت زیادی ندارند اما در پروازهای طولانی، تفاوت کلاس تجاری با اقتصادی در مواردی مانند کیفیت غذاها و نوشیدنی‌ها کاملا آشکار است. ایرلاین‌هایی مانند ایران ایر و ماهان منوی متفاوتی برای انتخاب غذا توسط مسافر دارند و گزینه‌های بیشتری را پیش پای او می‌گذارند. بعضی ایرلاین‌ها هم به مسافران بیزینس این امکان را می‌دهند تا قبل از پرواز غذای خاصی را علاوه بر غذاهای موجود در منوی عادی پرواز سفارش دهند.

کلاس تجاری فضای خصوصی‌تری دارد؛ زیرا مسافران کلاس اقتصادی معمولا نمی‌توانند به کابین کلاس تجاری سربزنند و آن‌جا محیط آرام‌تری دارد.

 نکته‌ی مهم دیگر علاوه بر کیفیت غذاها و آرامش کابین، نوع صندلی‌های کلاس تجاری است. صندلی‌هایی که تبدیل به تخت‌خواب می‌شوند قبلا فقط مخصوص پروازهای فرست‌کلاس بود، اما امروز در پروازهای ایرانی صندلی‌های تجاری به این قابلیت مجهز شده‌اند. هواپیمایی بریتیش ایرویز از اولین ایرلاین‌هایی بود که صندلی‌های تاشو یا همان تختخوابشو را در پروازهای خود استفاده کرد.

کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی  (Economy Class)

بیشترین صندلی‌های یک هواپیما مربوط به بخش کلاس اکونومی یا اقتصادی است. بلیط اکونومی کم‌ترین هزینه را دارد و به همین دلیل اغلب افراد برای کنترل و مدیریت هزینه سفر به سراغ این نوع بلیط ها می‌روند. در کلاس اقتصادی صندلی‌ها در ردیف‌های کنار هم قرار دارند و فضای خصوصی در این نوع چینش وجود ندارد. در بعضی از خطوط هواپیمایی، صندلی‌های کلاس اکونومی، مانیتور و هدفون نیز دارند تا مسافران را سرگرم کنند! صندلی‌های کلاس اقتصادی معمولا استاندارد قابل قبولی دارند و هرچند امکان خوابیدن دارند اما به اندازه‌ی صندلی‌هایی که در کلاس بیزینس خواندیم به دلیل فضای محدود امکان موازی شدن با سطح هواپیما را ندارند. درباره‌ی غذا نیز امکان تنوع در منو یا انتخاب‌های متفاوت وجود ندارد اما امروز هواپیمایی‌های مختلف برای توان رقابت با هم و جذب مسافران بیشتر سعی می‌کنند غذاهای باکیفیت و قابل قبولی را در این نوع کلاس‌های پروازی‌شان ارایه کنند.

کلاس پروازی فرست کلاس  (First Class)

لوکس‌ترین و خاص‌ترین نوع کلاس هواپیمایی همانطور که از نام آن پیداست، بلیط‌های فرست‌کلاس است. در این نوع کلاس پروازی تعداد محدودی صندلی وجود دارد که در جلوی هواپیما قرار گرفته است. این صندلی‌ها معمولا در فضایی مدرن و با فاصله‌ی کافی از قرار دارند تا حریم خصوصی بیشتری را به مسافران بدهند.

این نوع پرواز در حال حاضر در هواپیمایی های ایران بسیار کم و محدود است و از آن به عنوان خدمات CIP یاد می‌شود.

این بخش از کلاس‌های پروازی صندلی‌های گران‌تر و خاص‌تری دارد؛ صندلی‌های تک نفره و مبله و گاهی هم اتاقک مانند و خصوصی که فضایی امن و آرام مثل اتاق خواب را برای مسافر تداعی می‌کند.

علاوه بر صندلی‌های راحت و سرویس بهداشتی اختصاصی، امکانات دیگری مانند تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ تاپ و سرویس اینترنت ماهواره‌ای هم از مواردی است که می‌تواند برای مسافران فرست کلاس جذاب باشد.

معمولا در این نوع کلاس پروازی بالاترین تنوع و کیفیت برای سرو غذا وجود دارد. علاوه بر این امکانات رفاهی نکته‌ی مهم دیگر این است که هنگام سوار شدن به هواپیما، این مسافران از آخرین مسافران هستند؛ زیرا جدا از سایر مسافران به هواپیما منتقل می‌شوند تا آرامش بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر آنها موقع پیاده شدن از هواپیما هم جلوتر از بقیه مسافران قرار دارند.

 

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده