نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۴

معرفی انیمیشن کوتاه Afternoon Class

انیمیشن کوتاه Afternoon Class نگاهی آمیخته با طنز به اتفاقی دارد که برای اکثر ما بسیار آشناست. با معرفی این انیمیشن خوش ساخت با زومجی همراه باشید.

چه هنوز مشغول تحصیل باشید و چه در دوران فارغ التحصیلی به سر ببرید، به احتمال بسیار قوی تجربه‌ی حضور در کلاس‌های بعد از ظهر را دارید؛ همان کلاس‌های خسته کننده و طاقت فرسایی که دانش آموزان یا دانشجویان ترجیح می‌دهند به جای حضور در آن‌ها روی یک متر شیشه خرده سینه خیز بروند. مهم نیست که درس از چه اهمیت بالایی برخوردار باشد و چند درصد از سوالات امتحان پایانی را تشکیل بدهد یا موضوعی که استاد در کلاس درباره‌ی آن صحبت می‌کند چقدر جذاب باشد، بیدار ماندن در کلاس‌های دو ساعته‌ی بعد از ظهر بعد از طی کردن یک روز طولانی و خسته کننده کار چندان آسانی نیست. در چنین شرایطی است که تجربه‌ی شیرین چرت‌های یکی دو دقیقه‌ای در کلاس که لذتی بیشتر از هفت ساعت خواب شبانه را دارد، رقم می‌خورد. در معرفی انیمیشن کوتاه این هفته، به سراغ اثری می‌رویم که این کشمکش جذاب تلاش برای بیدار ماندن در کلاس و چُرت‌های یک دقیقه‌ای را بسیار جالب به تصویر می‌کشد. Afternoon Class (کلاس بعد از ظهر)، نام انیمیشن کوتاهی است که سئون اوه به عنوان پروژه‌ی فارغ التحصیلی‌اش از دوره‌ی انیمیشن سازی در دانشگاه Chungkang کره که مختص رشته‌های صنعتی مرتبط به فرهنگ است، ساخته است. این انیمیشن به واسطه‌ی تکنیک‌های حرفه‌ای استفاده شده در پویانمایی و داستان جذاب و طنز آمیز خود، توانست با استقبال تعدادی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین المللی مواجه شود و علاوه بر نمایش گسترده در فضای مجازی، فرصت حضور روی پرده‌ی سینما را در اقصی نقاط جهان نیز پیدا کند. «کلاس بعد از ظهر» موفق به کسب جایزه‌ی بهترین انیمیشن در مراسم بین المللی بهترین کارتون و انیمیشن سئول و Animafest Zagreb شد.

afternoon class

در آثاری شبیه به «کلاس بعد از ظهر» نه پایان داستان، که طریقه‌ی رسیدن به آن اهمیت دارد

در «کلاس بعد از ظهر» شاهد تقلای یک دانش‌آموز برای بیدار ماندن در کلاس بعد از ظهری هستیم که تقریبا هیچکس دیگری جز او و معلم بیدار نیست. او تمام تلاشش را می‌کند که از افتادن روی میزش خودداری کند اما سرش به طرز وحشتناکی احساس سنگینی می‌کند و این مسئله با استعاره‌های جذاب در طول کار به نمایش گذاشته می‌شود. او از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و حتی به مرحله‌ای می‌رسد که برای بیدار ماندن مدادش را به پای خود فرو می‌کند، اما آیا این تلاش‌های او واقعا نتیجه‌ای در بر خواهند داشت؟

انیمیشن کوتاه «کلاس بعد از ظهر» در قیاس با اکثر آثار کوتاهی که در میان مردم محبوب می‌شوند یا در جشنواره‌های مختلف به موفقیت می‌رسند، داستان بسیار ساده و مستقیمی دارد. سئون اوه، سازنده‌ی این انیمیشن، درباره‌ی آن می‌گوید:

وقتی من در مدرسه کلاس بعد از ظهر داشتم، سعی می‌کردم با تکان دادن سرم خودم را به زور بیدار نگه دارم و به طرز عجیبی آن موقع‌ها سرم از حالت عادی سنگین‌تر به نظر می‌رسید. این مسئله برایم خنده‌دار بود که من تمام تلاش خود را می‌کردم که بیدار بمانم اما دوستانم به راحتی سر کلاس چرت می‌زدند. من می‌خواستم انیمیشن خنده‌داری بسازم که دو مسئله‌ی شیرینی حس خواب‌آلود بودن و سختی غلبه بر این حس را به نمایش بگذارد. من از عنصر خیال استفاده کردم تا بتوانم احساسات را بهتر نمایش دهم و به بار کمدی داستان بیافزایم. با وجود اینکه «کلاس بعد از ظهر» بر اساس تجربیات شخصی من ساخته شده، اما ممکن است شما هم با داستان آن آشنا باشید.

استفاده از رنگ‌های کدر در طراحی پس زمینه و لباس شخصیت‌ها برای جلب نظرها به سوی شخصیت‌های حاضر در داستان به خصوص شخصیت اصلی است

شاید در همان ثانیه‌های ابتدایی این انیمیشن بتوانید تا ته داستان را بخوانید و متوجه شوید که در نهایت قرار است چه اتفاقی بیافتد، اما در آثاری شبیه به «کلاس بعد از ظهر» نه پایان داستان، که طریقه‌ی رسیدن به آن پایانِ مد نظر است که اهمیت دارد. حس و حال و لبخندی که «کلاس بعد از ظهر» در طول چهار دقیقه با هنرمندانه به نمایش کشیدن خاطره‌ای مشترک برای اغلب انسان‌های کره‌ی زمین برای بینندگان به ارمغان می‌آورد، بدنه‌ی اصلی این اثر است و آن را به چیزی که هست مبدل می‌کند. در این انیمیشن درست مثل یک شعر نو، پایه‌های اثر بر استعاره‌ها، تشبیه‌ها و سایر آرایه‌های ادبی است و در عین رخ دادن کلیت داستان، آن اتفاقات کوچکی که در لابه‌لای مسیر کلی رخ می‌دهند، هویت اصلی این اثر را تشکیل می‌دهند.

afternoon class

شاید اولین چیزی که در حین تماشای «کلاس بعد از ظهر» نظر شما را جلب کند، رنگ بدن غیرعادی و درخشان شخصیت‌های حاضر در آن باشد. با توجه به استفاده از رنگ‌های کدر در طراحی پس زمینه و لباس شخصیت‌ها، بدیهی است که این انتخاب رنگ برای جلب نظرها به سوی شخصیت‌های حاضر در داستان به خصوص شخصیت اصلی است. سبک سایه دهی ساده‌ی اثر در ترکیب با بافت نرم و رنگ‌بندی آرامش‌بخشی که برای طراحی کلاس انتخاب شده، به خوبی توانسته‌اند آن محیط خواب‌آور و راحتی را که کارگردان در نظر داشته در اثر منتقل کنند. این راحتی را نه فقط در محیط و پس زمینه که در سبک لباس پوشیدن شخصیت‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد. حرکات در این انیمیشن روان و مایع‌گونه (در بعضی سکانس‌ها به معنای واقعی کلمه) هستند و صداگذاری در هماهنگی کامل با حرکات قرار دارد، اما اگر بخواهیم از یک عنصر به عنوان نقطه قوت انیمیشن نام ببریم، بدون شک باید به تغییر تصاویر تمیز و سریعی که در این اثر در سکانس‌های تغییر شکل سر شخصیت اصلی انجام می‌شود اشاره کنیم. این مسئله را انکار نمی‌کنم که صداگذاری این اثر بسیار خوب از آب درآمده و طراحی صداهای موجود در اثر، از صداهای کوچک در پس زمینه گرفته تا صدای حداقلی شخصیت‌ها، به خوبی توانسته‌ حال و هوای انیمیشن را در خود منعکس کند، اما تغییر تصاویری که در این اثر مشاهده می‌کنیم برای یک تجربه آموزشگاهی با این بودجه واقعا خارق‌ العاده است.

دانلود انیمیشن از آپارات

«کلاس بعد از ظهر» انیمیشنی هوشمندانه، خوش‌ساخت و سرگرم کننده است که به خاطر حس طنز و سبک طراحی منحصر به فرد خود، ارزش تماشای چندین باره را دارد. نظرات خود را درباره‌ی این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده