نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Johnny Express

انیمیشن علمی-تخیلی Johnny Express در کنار انیمیشن معروف Alarm، جزو برجسته‌ترین آثار کوتاه کشور کره‌ی جنوبی به حساب می‌رود. با معرفی انیمیشن کوتاه با ما همراه باشید.

Illumination Entertainment در کنار این مسئله که چندین اثر بزرگ و معروف خود را با بودجه‌ای به نسبت پایین تولید کرده، به این مسئله که یک شرکت چند ملیتی است و با استودیو‌هایی در سراسر جهان با فرهنگ‌هایی متفاوت مشغول همکاری است، افتخار می‌کند. کریس ملدندری، موسس و مدیر عامل ایلومینیشن، وقتی برای هماهنگی تبلیغات و نمایش انیمیشن Minions (مینیون‌ها) به آسیا سفر کرده بود، با حضور در دفتر اصلی استودیوی Alfred ImageWorks، که یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین استودیوهای انیمیشن سازی کره‌ای به حساب می‌آید، با اخذ قراردادی، این استودیوی کهنه کار را به لیست بلند بالای استودیو‌های تابع این شرکت اضافه کرد. انیمیشن کوتاه Johnny Express («جانی اکسپرس») که در همان حین در حال درخشش در جشنواره‌های بین المللی متعدد بود، اولین محصول مشترک این دو استودیو نام گرفت و مهری بر پای این قرار داد شد. «جانی اکسپرس» که تنها تجربه‌ی حرفه‌ای کیونگمین وو، کارگردان، نویسنده و طراح جلوه‌های ویژه این اثر، به حساب می‌رود، در ماه می سال ۲۰۱۴ به طوری رسمی منتشر شد و توانست جوایز بین المللی مختلفی از جمله دو جایزه از جشنواره‌ی بین المللی فیلم کودک نیویورک را کسب کند.

داستان «جانی اکسپرس» درباره‌ی فضانورد تنبلی به همین نام در سال ۲۱۵۰ است که به شغل تحویل بسته‌های پستی در بین کهکشان‌ها مشغول است و دست بر قضا به خاطر فعالیت خوب و مفیدش حتی جوایزی هم دریافت کرده است!‌ وقتی که جانی برای تحویل بسته‌ای بسیار کوچک با مقیاس میکروسکوپی وارد سیاره‌ای می‌شود که آ‌نقدرها هم از سفینه‌اش بزرگتر نیست، مشکلاتی برای او و از آن مهم‌تر برای ساکنین آن سیاره به‌وجود می‌آید که صد البته اینجا ختم ماجرا نیست!‌ 

johnny express

با وجود اینکه این انیمیشن توانسته چندین جایزه‌ی معتبر در جشنواره‌های فیلم کودک کسب کند، اما کمدی سیاه آن آنچنان مناسب کودکان نیست

با وجود اینکه این انیمیشن توانسته چندین جایزه‌ی معتبر در جشنواره‌های فیلم کودک کسب کند، اما به نظر من کمدی سیاه آن آنچنان مناسب کودکان نیست. انیمیشن «جانی اکسپرس» بی رحم، تا حدودی واقع گرا اما خنده دار و سرگرم کننده است؛ البته در نیمه‌ی دوم اثر شیب کمدی کار کمی به سوی پایین می‌رود و شاید شوخی‌ها آنقدر برایتان خنده دار نباشند. این انیمیشن کوتاه سعی دارد نگاهی آمیخته با طنز به این پرسش قدیمی که «اگر موجودات فضایی بسیار از ما کوچک‌تر یا ‌بزرگ‌تر باشند چه؟!» می‌اندازد و فانتزی دوران کودکی بعضی از ما را که دیدن دنیا از دید مورچه‌‌ها و یا سایر موجودات بوده است به واقعیت مبدل می‌کند. شوخی‌های «جانی اکسپرس» از نوع کمدی‌های لحظه‌ای و اتفاقی است؛ البته نه از آن دسته که در آثار کره‌ جنوبی مشاهده می‌کنید. بیشتر ما، کره‌ی جنوبی را با درام‌ها، موسیقی پاپ منحصر به فرد و بتون‌هایش (کمیک‌های آنلاین) می‌شناسیم که در همه‌ی این موارد اصالت و امضای این کشور به چشم می‌خورد، اما در صنعت انیمیشن سازی این کشور، بیشتر از این که فرهنگ، طنز به خصوص و رده پای الهام گیری از سایر اشکال هنر در این کشور دیده شود، بیشتر حال و هوای انیمیشن‌های غربی و سبک روایت داستانی آن‌ها نمایان است و حتی سبک نمایش دادن آینده، فضا و سفینه‌های فضایی بیشتر شبیه آثار غربی است تا شرقی. می‌توان گفت در طراحی شخصیت‌های جانی اکسپرس و ساکنین سیاره‌ی کوچک از شخصیت‌های انیمیشن «من نفرت انگیز»، گرو و مینیون‌ها،‌ تا حدودی الهاماتی گرفته شده ولی با این وجود این انیمیشن کاملا جایگاه منحصر به فرد خودش را دارد و با طنز و نگاه منحصر به فردش، به عنوان اولین ساخته‌ی کیونگمین وو، انتظارات را از آثار بعدی این کارگردان جوان بسیار بالا می‌برد.

johnny express

انیمیشن در «جانی اکسپرس» بهترین جنبه‌ی آن نیست، اما همچنان روان، جذاب و قابل قبول است و به دلیل داشتن هماهنگی در سبک طراحی شخصیت‌ها و محیط با داستان، نهایتا اثری را به مخاطب ارائه می‌دهد که ارزش چندین بار تماشا کردن را دارد. رنگ بندی و نحوه‌ی طراحی محیط‌های مختلف در «جانی اکسپرس» به خوبی انجام شده و این مسئله باعث می‌شود که حین تماشای این انیمیشن، حس حضور در این مکان‌ها، برای مثال داخل سفینه یا بر روی سطح یک سیاره‌ی دیگر در فضا، را داشته باشیم و در دست دیگر طراحی حالات چهره نیز در سطحی رضایت بخش قرار دارد و تماشای چهره‌ی کسل و خواب آلود جانی یا قیافه‌های حیرت زده‌ی موجودات فضایی داستان ممکن است شما را به خنده بیاندازد و هیچ گاه کمبود جزئیات در سبک طراحی شخصیت‌ها و محیط در این انیمیشن شما را آزار نمی‌دهد. پررنگ‌ترین نقطه‌ی منفی «جانی اکسپرس»، حرکات تند و نخراشیده‌ی شخصیت‌های آن است و حتی با توجه به این مسئله که با انیمیشنی فانتزی از دسته‌ی آثاری کمدی طرف هستیم، حرکات بدن و سر شخصیت‌های حاضر در انیمیشن اغلب اوقات بسیار تند، بی عمق و غیر طبیعی به نظر می‌رسند.

انیمیشن «جانی اکسپرس» کار خود را به عنوان یک فیلم کوتاه بسیار خوب انجام می‌دهد

موسیقی و صداگذاری «جانی اکسپرس» به طور کلی در سطح بالایی قرار دارد. موسیقی این انیمیشن با وجود زمان نه چندان طولانی آن (به طور دقیق پنج دقیقه) از تنوع زیادی برخوردار است و در کنار این تنوع در انتخاب قطعات، هر کدام به خوبی بیانگر احساسات مختلفی هستند و با فضا و ساختار انیمیشن تعادل خوبی دارند. صدای موجودات فضایی در «جانی اکسپرس» همچون ظاهرشان، شاید شخصیت‌های مینیون‌ها را در ذهن تداعی کند که البته این مسئله به دلیل تلاش سازنده برای ساخت زبان منحصر به فرد این موجودات است و در کل طراحی صدا و صداگذاری حرفه‌ای و جذاب این اثر صامت از نقاط قوت آن به شمار می‌رود و کارگردان اثر به خوبی توانسته با استفاده از اصوات در بیان احساسات و رنگ و لعاب بخشیدن به اثر موفق ظاهر شود.

انیمیشن «جانی اکسپرس» کار خود را به عنوان یک فیلم کوتاه بسیار خوب انجام می‌دهد؛ نه زیادی بلند است و نه از هدف اصلی داستان منحرف می‌شود. سرگرم کننده است و از همه مهم‌تر ارزش چند بار دیدن را دارد. طنز سیاه «جانی اکسپرس» باعث می‌شود که شما در رفتار با طبیعت و موجودات کوچکتر از خودتان تجدید نظر کنید یا حداقل دفعه‌ی بعدی که یک مورچه را می‌بینید به یاد این انیمیشن بیافتید. انیمیشن «جانی اکسپرس» را در زیر تماشا یا دانلود کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود انیمیشن از آپارات

اگر به انیمیشن کوتاه علاقه دارید می‌توانید برای مشاهده انیمیشن‌های بیشتر به فیلیمو مراجعه کنید


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده