نویسنده: بخش تبلیغات
// چهار شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰

بررسی عملکرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال های گذشته

ایکس باکس و پلی استیشن در سال‌های گذشته، چه عملکردی داشته‌اند و چه کسی برگ برنده را در دست‌هایش دارد؟

در سالی که گذشت سرعت خرید و فروش کنسول بازی پلی استیشن 4 دو برابر بیشتر از ایکس باکس وان بود. شرکت مایکروسافت از زمانی به بعد از اعلام آمار خرید و فروش کنسول های خود خودداری کرد، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۲۶ میلیون ایکس‌باکس تا ژانویه ۲۰۱۷ فروش رفته‌ است. اگر به سال ۲۰۱۳ و زمان عرضه شدن هر دو کنسول بازی توسط سونی و مایکروسافت برگردیم به یاد خواهیم آورد که قیمت ایکس‌باکس ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از پلی‌استیشن بود، اما پلی‌استیشن قرار نبود مثل ایکس‌باکس تنها یک سرگرمی برای خانه باشد. شرکت سونی می‌خواست بهترین بازی‌های ممکن را برای خود ارائه کند تا از مایکروسافت جلو بیفتد.

سونی تا ۲۰۱۶ به تعداد ۵۰ میلیون کنسول بازی فروخت. سال ۲۰۱۷ نیز ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه به آن اضافه شد. با این حال تعداد فروش امروز پلی استیشن چهار هنوز از فروش گذشته Wii عقب است.

کنسول «وی» توسط شرکت نینتندو سال ۲۰۰۶ وارد بازی شد، اما در ایران طرفداران زیادی ندارد. در آماری که سال ۲۰۱۶ منتشر شد، بعد از بازی‌های کامپیوتری و اسمارت‌فون‌ها، خرید و فروش کنسول بازی پلی‌استیشن بیشترین طرفدار را داشت. ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان پرسشنامه‌ای که در هفته توسعه‌دهندگان بازی در سال ۲۰۱۶ توزیع شده بود گفته بودند مهم‌ترین پلتفرم بازی برای آنها لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها هستند. بعد از آن ۴۴ درصد نیز اسمارت‌فون و تبلت را پلتفرم مناسب برای بازی می‌دانستند. ۲۸ درصد پلی‌استیشن 4 و ۲۳ درصد ایکس‌باکس را می‌پسندیدند.

مجموعه کنسول بازی سونی با ظرفیت یک ترابایت و همه امکانات جانبی آن ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می‌ارزد. به همراه اين كنسول يك عدد دسته‌ بی‌سيم، كابل‌های رابط و يك عدد هدست مونو هم عرضه می‌شود و دسته‌ Move و Camera امکان بازی‌های هیجانی‌تر را فراهم می‌کند. تجربه بازی کردن با وی آر آن نیز بسیار جذاب است. البته تعداد افرادی که یک پلی‌استیشن را با همه جزییاتش بخواهند کم است. ارزان‌ترین مدل، پلی استیشن 4 اسلیم است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد. از تفاوت‌های این دو مدل ظرفیت حافظه آن است. اسلیم ۵۰۰ گیگابایت حافظه دارد. البته همان مدل یک ترابایتی را بدون تجهیزاتی مانند وی آر و غیره می‌توان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم خریداری کرد. در وب‌سایت دیوار فروشنده‌ای همین مدل پلی‌استیشن را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش گذاشته است.

اگر نمی‌خواهید خود کنسول را به صورت دست دوم بخرید می‌توانید تجهیزات دیگر آن را با قیمتی ارزان‌تر از این طریق تهیه کنید؛ مثلا فرمان، پدال و جعبه دنده چیزی است که در وب‌سایت دیوار به اندازه کافی وجود دارد. قیمت آن هم از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان متفاوت است. همچنین بازی‌های معروف پلی‌استیشن را به جای قیمت‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌توانید با قیمت ۵۰ هزار تومان تهیه کنید. ایکس‌باکس هم طرفداران خاص خود را دارد که برای داشتن این سرگرمی استدلال‌های خود را می‌آورند؛ مثلا تنها از طریق ایکس‌باکس است که می‌توانید به تماشای تلویزیون بنشینید. نرم‌افزارهای کنسول مایکروسافت با فاصله زمانی کمتری به نسبت به سونی به روز می‌شوند.

ایکس‌باکس همچنین قادر است که از طریق مدیا پلیر انواع موزیک و ویدیو را پخش کند، اما سونی از این ویژگی بی‌بهره است. گران‌ترین ایکس‌باکس یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که یک ترابایت ظرفیت دارد. کنسول بازی ۵۰۰ گیگابایتی آن را نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. طراحی این نسل جدید از ایکس‌باکس به‌خصوص به خاطر رنگ سفید و دسته‌های مقعر آن جلوه متمایزی به این کنسول‌ها بخشیده است.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع ویرلن
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده