نویسنده: سجاد پاک آیین
// پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵

درآمدزایی از بازی های رایگان، گزارش کنفرانس آیدین ذوالقدر در نمایشگاه TGC 2017

با گزارش زومجی از کنفرانس آیدین ذوالقدر درباره چگونگی درآمدزایی در بازی‌های رایگان در نمایشگاه TGC 2017 همراه باشید

کنفرانس آیدین ذوالقدر با موضوع «بازی‌های رایگان (free to play) چگونه درآمدزایی می‌کنند» در نمایشگاه TGC 2017 آغاز شد. وی کنفرانس خود را با نحوه درست استفاده کردن از این نوع بازی‌ها شروع کرد و در ادامه با نگاهی رفتارشناسانه، چگونگی ساخت این نوع بازی‌ها و نحوه درآمدزایی بازی‌سازان در این حوزه را مورد بررسی قرار داد.

زوم‌کست Battlefield 1 با حضور آیدن ذوالقدر

آیدین ذوالقدر در کنفرانس خود اعلام کرد به ساخت بازی‌های رایگان علاقه‌ای ندارد و انتقاداتی نسبت به رفتار بازی‌سازان نسبت به ساخت این نوع بازی داشت. کنفرانس وی در دو بخش «رفتارشناسی بازی‌سازان برای کسب درآمد از گیمرها» و «۵ دلیل برای عدم علاقه وی به ساخت این نوع بازی‌ها» پیش رفت. وی در بخش اول ذکر کرد توسعه دهندگان بازی‌های free to play با اعمال آیتم‌هایی با ارزش و قیمت‌هایی وسوسه‌کننده، بازیکنان را علاقه‌مند به خرید آیتم‌های گوناگون می‌کنند. آنها با علم بر اینکه انسان از نظر روانشناسی، به صورت مجازی و به صورت غیر نقدی راحت‌تر هزینه می‌کنند؛ با ایجاد محدودیت‌هایی خاص در بازی‌های خود بازیکنان را ترغیب به خرید آیتم‌های مختلف داخل بازی می‌کنند. همچنین، آنها راه‌های مختلف و ساده‌ای را برای ورود بازیکن مانند قرار دادن بخش فروشگاه در کنار بخش‌های اصلی بازی یا میانبرهای مختلفی ایجاد می‌کنند که با این کار، پروسه خرید درون برنامه‌ای را به راحت‌ترین حالت ممکن در دسترس بازیکنان قرار می‌دهند. آنها حتی سیستم هوشمندی طراحی کرده‌اند که نسبت به نوع خرید بازیکن، تخفیف‌های ویژه‌ای را برای گیمرها در نظر می‌گیرند. ذوالقدر ذکر کرد بازی Pokémon GO یکی از بازی‌های موفق در این حوزه است که استودیو نیانتیک از طریق سیستم خرید درون برنامه‌ای توانسته است ۱۴ میلیون دلار از این بازی درآمد کسب کند.

آیدین ذوالقدر

هدف اصلی بازی‌های رایگان سنجیدن مشکلات بازی، آمارگیری و تست کردن برخی حالات جدید در بازی است، اما امروزه این سبک از بازی از هدف اصلی خود دور شده‌اند و شاهد بازی‌هایی تکراری و بی‌کیفیت هستیم. وی اعتقاد داشت تنها بازی‌سازان مقصر فراهم شدن این شرایط نیستند، بلکه بازیکنان نیز در این موضوع دخیل هستند. براساس آمار منتشر شده، ۱۰ تا ۱۵ درصد از گیمرها آمادگی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی را دارا هستند. این نوع افراد کسانی هستند که علاقه به تکرار بسیار زیاد یک کاری مانند کشتن موجودات مختلف برای ارتقای سطح قهرمان خود، علاقه فراوان برای تکمیل کردن تروفی‌ها یا اچیومنت‌های بازی‌ها و افرادی که اجتماعی و عزلت‌نشین هستند. این افراد نزدیک‌ترین شرایط را برای خرید آیتم‌های داخل بازی‌ها دارند و هزینه‌های زیادی را صرف بازی مورد علاقه خود می‌کنند.

آیدن ذوالقدر

ذوالقدر در بخش دوم کنفرانس خود درباره دلایل عدم علاقه خود نسبت به ساخت بازی‌های F2P صحبت کرد. وی اعلام کرد سازندگان، بازی‌های خود را به صورت ناقص و در حد انتشار توسعه می‌دهند و پس از مدتی باگ‌ها و مشکلات مختلف بازی را رفع می‌کنند که این اتفاق باعث شده است بازیکنان به وجود باگ‌های مختلف در بازی‌ها عادت کنند. بیشتر سازندگان بازی، از یک فرم یکسانی استفاده می‌کنند که امروزه شاهد بازی‌های شبیه به یکدیگر و تکراری هستیم. همچنین، توسعه‌دهندگان تمرکز خود را روی افرادی که در ماه بالای ۵۰ دلار هزینه خرید آیتم بازی می‌کنند که این افراد معروف به Whales هستند، گذاشته‌اند. ذوالقدر در پایان کنفرانس خود به بازی‌سازان توصیه کرد برای ورود به این حوزه، مخاطب خود را به خوبی بشناسند و تلاش کنند بازی‌های باکیفیت و نوآورانه‌ای را توسعه بدهند. پس از کنفرانس آیدین ذوالقدر جلسه پرسش و پاسخ کوتاهی برگزار شد که حاضران در کنفرانس سؤالات مختلفی را در حیطه موضوع کنفرانس مطرح کردند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده