عضو تحریریه
یاشار گروسیان

یاشار گروسیان

،
درباره من:
عضویت: سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
  1. یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | دوشنبه, ۱۰ تیر ساعت ۱۴:۲۷

    @رحمان پیل تن
    درود
    «حس تنفر داره تو نوشتت موج میزنه» کجا؟
    «نقدت جهت داره آقا» بیشتر و مستدل توضیح می‌دهید چرا؟
    نقاط ضعف و قوت فیلم طبق نظر خودتان ظاهرا برابر هستند و چه بسا نقطا ضعف بیشتر هم بودند اما در آخر متوجه نشدم چرا «در آخر اینکه فیلم خوبی رو شاهد بودیم» ؟

    نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | شنبه, ۲۵ خرداد ساعت ۰۲:۳۴

    @L
    گروسیان هستم البته :)
    من در خصوص رشته معماری تخصصی ندارم که بخواهم اظهار نظر قطعی کنم اما به خاطر آشنایی از طریق یکی از دوستانم، این را می‌دانم که سرفصل‌های زیبایی‌شناسی که در رشته معماری وجود دارد، در بازی‌سازی (بخش طراحی) نیز به کار می‌آید. ممکن است سرفصل‌های مشترک بیشتری نیز در رشته معماری وجود داشته باشد.

    آیا باید Sekiro را وارثی از مجموعه Dark Souls بدانیم؟

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | جمعه, ۱۷ خرداد ساعت ۰۱:۱۳

    @amin-h
    سلام
    قطعا یک برنامه ویدئویی در خیلی از موارد بهتر از یک متن نوشته شده عمل می‌کند و مخاطب نیز راحت‌تر با آن همراه می‌شود. در خصوص آنالیز پچ دوتا نیز حق با شماست و آیتم ویدئویی بهتر است.
    اما فعلا در این رابطه تصمیمی در زومجی گرفته نشده اما من پیشنهادتان را به تیم انتقال می‌دهم.
    در خصوص انتقادتان باید عرض کنم که دو نو رویکرد در این رابطه وجود دارد:
    نخست اینکه پس از انتشار پچ، بلافاصه به بررسی آن بپردازیم و این کار را به صورت فی‌البداهه انجام دهیم که این مورد به نوعی «اولین نگاه به پچ» است؛ مانند کاری که بسیاری از استریمرها انجام می‌دهند.
    دوم اینکه پس از انتشار پچ، چند وقت صبر کنیم، متای بازی را بررسی کنیم، پیک ریت و وین ریت هیروها را بررسی کنیم و یک بررسی دقیق‌تری داشته باشیم که هدف ما این مورد است.
    البته این را مد نظر داشته باشید که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند بهترین و بی‌تقص‌ترین آنالیز ممکن را انجام داده، همواره نقص یا فقدانی هست، مواردی هست که از قلم می‌افتد یا دیرتر به آنها می‌رسیم.
    پچ 7.22b شامل تغییرات اندکی بود که در این مطلب نیز به آنها اشاره شد.

    تحلیل و بررسی پچ 7.22 بازی Dota 2

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۰:۴۷

    @Bojack Horseman
    درود
    ابتدا اینکه مشکل یاد شده، مشکل شخص بنده با بایوشاک نیست، ارجاعی هست به یک پدیده که کلینک هاوکینگ در نقدش به آن اشاره می‌کند. اما در خصوص خودِ مشکل؛ در گیمپلی بایوشاک - و گیم‌پلی بسیاری از بازی‌های اکشن - شمایِ بازیکن برای تحقق و ارضای منافع خودتان پیشروی می‌کنید، بدون آنکه منافع دیگران را در نظر بگیرید. در یک بازی - مثلا اکشن - منافع شما بر دشمنان یا دیگر بازیکنان آنلاین ارجع است، شما آنچه را انجام می‌دهید و برمی‌گزینید که به نغع خودتان است و نفع دیگری را در نظر نخواهید گرفت. در فلسفه به چنین نگاهی Objectivism می‌گویند یا خودمحوری. این فلسفه در گیم‌پلی بازی بایوشاک حاکم است اما در امر روایی بازی، فسلفه «کمک به دیگری» مطرح است. کمک به دیگری یعنی ارجعیتِ نفع دیگری بر نفعِ من و این موضوع در تضاد با Objectivism و فلسفه گیم‌پلی بایوشاک است. در نتیجه گیم‌پلی بازی بایوشاک چیزی را طرح می‌کند که خلافش در قصه حاکم است.

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۰:۵۲

    @Thunderjaw
    درود
    بند اولی که اشاره کردید تماما در ساحت قصه و امر روایی بازی است و نه در گیمپلی که خب این را من در مقاله هم بیان کردم و مشکلی وجود ندارد.
    اینکه آترئوس کار با اهرم‌ها را بلد نباشد نوعی توجیه است چرا که در آن صورت باید پرسید، کریتوس روی چه حسابی کار با آنها را بلد است؟ مشکل آن قسمت این است که بازی برای خالی نکردن گیم‌پلی، بخشی از تعامل بازیکن را به کریتوس واگذار کرده و این تعامل در منطق گیم‌پلی می‌گنجد اما در منطق قصه و روایت خیر.

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۱:۰۱

    @Pooria0071
    درود
    «مرز بین بازی و "واقعیت" کجاست» سوال دیگری است که خیلی هم ارتباطی به مقاله فعلی ندارد اما حدس من این است که منظور شما از واقعیت، همان منطقِ دنیای ماست. قصد بحث فسلفی در مورد «منطق» را ندارم اما حتما با این مخالف نیستید که هر اثر - بازی، فیلم، سریال، موسیقی، نقاشی و حتی جهانی که در آن زیست می‌کنیم - منطق و دنیای خودش را برپا می‌کند. اگر اثر این منطق خود را نقض کند، دیگر امر نسبی در کار نیست، اثر متناقض است، خودش خودش را نقض کرده. تناقض ایراد شده در این مقاله هم اشاره به نوعی خودنقیضی است.
    تناقض بازی روایی تنها در بازی‌های جهان بازی رخ نمی‌دهد - یا امکانش کم است - که بکگراند قصه‌اشان از قبل ساخته و پرداخته نشده باشد.

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۱:۰۵

    @MR. V
    درود
    نکاتی که اشاره کردید درست است که در این مقاله هم به آنها اشاره شد. اما بعید می‌دانم مادامی که یک گیم‌پلی «فان» و جذب انبوه مخاطب جواب می‌دهد، سازندگان بازی دست به چنین کارهایی بزنند.
    گیم‌پلی دارک سولز تنها در یک سری جاهاست که مولد معناست اما امر روایی در سری سولز به نظر من کلا در دیوار به سر می‌برد :)) و اصلا هم ربطی به گیم‌پلی بازی ندارد.

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۱:۰۶

    @battlehunter
    کاش اشاره می‌کردید از چه نظر متوجه نشدید که حداقل در مطالب بعدی روی آنها بیشتر کار کنم.

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۱:۰۸

    @PARSARAD777
    پاسخ سوال شما را در پاسخ به همان دوست عرض کردم

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

    یاشار گروسیان
    یاشار گروسیان | یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ساعت ۰۱:۱۷

    @amirshayan
    درود
    سوالی که مطرح کردید تا همین الان هم ذهن بسیاری از تئوریسن‌های «مطالعات بازی» را درگیر کرده ولی تاکنون هیچ نظریه قطعی و کاملی در این خصوص ارائه نشده و یا بسیاری از نظریه‌ها به مرور زمان نقض شدند. البته خود من در حال کار کردن روی یک نظریه هستم که خروجی‌اش اصلا مشخص نیست چه شود، ممکن است یک مقاله مانند همین شود یا یک کتاب :)
    اما اگر برای پاسخ به سوال اولتان، علاقه به تحلیل و جستجو دارید، مقالاتِ تئوریسن‌های زیر را پیشنهاد می‌کنم اگر چه با هیچکدامشان موافق نیستم.
    1. Procedural Rhetoric by Ian Bogost
    2. Mechanics-Dynamics-Aesthetics (MDA)
    3. مقالات Jesper Juul در حوزه Ludology

    پدیده تناقض بازی روایی و تاثیر آن در بازی‌های ویدئویی

صفحه ۲ از ۶