// پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

تحلیل و بررسی پچ 7.22 بازی Dota 2

هیروی Drow Ranger نرف شد، حالا همه‌ی هیروهای بازی دارای آقانیم هستند و Mars بلاخره به Capitan Mode اضافه شد. اینها گوشه‌ای از مهم‌ترین تغییرات بازی Dota 2 در پچ 7.22 هستند.

آنالیز و بررسی نسخه‌های مختلف پچ بازی Dota 2 یکی از دغدغه‌های کاربران این بازی محبوب به شمار می‌رود چرا که تغییرات انجام شده در پچ بازی سبب می‌شود تا بسیاری از روش‌ها و استراتژی‌های بازی تغییر کند و در نتیجه هم‌سازی با این تغییرات برای بسیاری از کاربران نوعی چالش را به وجود آورد. در هر سری از مطالب «تحلیل و بررسی پچ بازی Dota 2» سعی می‌شود تا به بررسی و تحلیل پچِ به روزِ بازی Dota 2 پرداخته شود و با پررنگ کردن بخش‌های مهم آن، نکات لازم و کاربردی که کاربران مختلف می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند بیان شوند. پیش از ورود به بررسی و آنالیز پچ، ذکر چند نکته ضروری است:

  • هدف این مطلب به هیچ عنوان پوشش خبری و ترجمه خط به خط پچ‌های Dota 2 نیست بلکه تنها سعی می‌شود تا نکات مهم و کلیدی پچ، با رویکرد بررسی و تحلیل بازتعریف شوند. بنابراین بسیاری از مباحث پایه‌ایِ Dota 2 شامل این مطلب نخواهند شد.

  • مبنای بسیاری از تحلیل‌ها و نتایج، استفاده از آمار و مستندات به روز است و زومجی برای این کار از سایت Dotabuff به‌عنوان مرجع استفاده خواهد کرد. بااین‌حال سعی شده است تا تجربیات نویسنده نیز به‌عنوان مکمل به تحلیل و بررسی‌ها اضافه شود.

  • شما نیز می‌توانید از سایت مرجع Dotabuff برای بررسی بازی‌های خود با جزییات بیشتر استفاده کنید و در صورت لزوم، آن را با زومجی یا دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. برای این کار کافی است در قسمت تنظیمات بازی، تیک گزینه Expose Public Match Data را زده باشید. سپس با مراجعه به سایت Dotabuff و لاگین کردن در آن، از ویژگی‌های کاملا شخصی‌سازی شده آن استفاده کنید.

خوشبختانه در پچ 7.22 برخلاف پچ بزرگ 7.20 شاهد تغییرات گسترده و کلیدی نبودیم که به‌صورت جدی روی مکانیسم‌های بازی تاثیر مستقیم بگذارد اما تغییرات موجود در پچ 7.22 همچنان می‌تواند روی متای گیم‌پلی و حتی فاز زمانی بازی‌ها تأثیرگذار باشد. ماحصل تغییرات موجود در پچ 7.22 اینطور بیان می‌دارد که آیس‌فراگ تمایل دارد تا همه‌ی هیروها در بازی حضور داشته و مهم تلقی شوند و تا حد امکان به لحاظ زمانی، بازی‌ها به سمت Late Game پیش بروند. رد پای این تفکر در جای جایِ این پچ حس می‌شود و احتمالا تا محقق شدن این تفکر به‌صورت کامل، با چندین پچ بزرگ و کوچک دیگر نیز فاصله داریم.

آنالیز و تحلیل پیش رو را می‌توان به سه بخش کلیدی «تغییرات کلی»، «تغییرات آیتم‌ها» و «تغییرات هیروها» تقسیم‌بندی کرد که البته به‌دلیل حجم زیاد تغییرات اعمال شده، مجال پرداختن به همه‌ی آن‌ها به‌صورت جز به جز ممکن نیست و در هر بخش تنها به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. نکته مهم اینکه تمامی این تحلیل‌ها و نظرات مادامی که وضعیت پچ 7.22 به تعادل و ثبات کاملی نرسیده، می‌تواند نادرست یا نیمه‌درست تلقی شود. درست چند روز پس از انتشار 7.22، شاهد انتشار زودهنگام 7.22b بودیم و این احتمال وجود دارد که این روند برای به ثبات رساندن متای فعلی بازی ادامه‌دار باشد.

تغییرات کلی

اکنون دیگر هیرویی در Dota 2 وجود ندارد که از قابلیت آقانیم سپتر بهره نبرد. بسیاری از هیروها حالا می‌توانند با داشتن آقانیم بسیار موثرتر از قبل در بازی ظاهر شوند و این نکته از آن جهت مثبت است که آیس‌فراگ تصمیم گرفت تا پرونده آقانیم را برای همه‌ی هیروها ببندد. هرچند درکنار این نکته مثبت، بعضا شاهد آقانیم‌‎های بی‌خاصیتی نیز در بازی هستیم که به نظر می‌رسد روی آن‌ها اصلا فکر نشده و تنها با هدف «آقانیم‌دار کردن یک هیرو به هر شکلی» انجام شده است. بررسی آقانیم‌های هیروها را جلوتر در بخش تغییرات هیروها مورد بررسی قرار خواهیم داد اما نکاتی در این رابطه وجود دارد که می‌تواند روی روند کلی بازی تغییراتی ایجاد کند.

نخست آنکه آیتم آقانیم اکنون می‌تواند به‌صورت یک باف مصرف شود. دوم آنکه «روشن» (Roshan) سوم و چهارم به ترتیب تصادفا و حتما، بافِ آقانیم را به‌صورت یک آیتم دراپ می‌کنند. اگر بنا باشد آقانیم دراپ شده از روشن به‌صورت باف استفاده شود، این مهم ممکن نیست مگر آنکه بازی به لحاظ زمانی به فاز Late Game کشیده شود. این یعنی برای هیروهای نقش Core یا ساپورت که در صورت احتمال از آقانیم استفاده می‌کنند، یک اسلات خالی دیگر نیز می‌تواند محیا شود. درضمن، روشن سوم و چهارم نیز معمولا در فاز Late Game بازی است که معنا پیدا می‌کنند. این دو مورد حاکی از آن است بازی در صورت کشیده شدن به فاز Late Game نیز می‌تواند برگ برنده‌ای را از هر یک از تیم‌ها برای دیگری رو کند. ازاین‌رو ما شاهد اولین محرک برای کشیده شدن بازی به فاز Late Game هستیم؛ به بیانی ساده‌تر حالا استراتژی کشاندن بازی به مدت زمان طولانی‌تر بیشتر معنا پیدا می‌کند. این در حالی است که پیش از این، اغلب استراتژی‌های بازی بر مبنای تمام کردن آن در فاز Early Game بنا می‌شد. از طرفی هیروهای ساپورتی که آقانیم‌های به درد بخوری در بازی خواهند داشت (به‌عنوان مثال هیروی Distruptor) می‌توانند از آیتم باف آقانیم در روشن به خوبی استفاده کنند. ازاین‌رو Draftهایی که روشن را زودتر از تیم حریف می‌زنند می‌توانند بخشی از متای احتمالی پچ فعلی باشند.

هیروی مارس بلاخره به Capitan Mode اضافه شد. اگر مسابقات ESL ONE متاخر را دنبال کرده باشید، حتما از وجود پیاپی این هیرو در Draftهای تیم‌های مختلف باخبر هستید. این خود نشان می‌دهد که این هیرو همچنان قابلیت‌های خیلی خوبی در درگیری‌های گروهی و تیمی دارد اما در پچ‌های آینده باید این احتمال را بدهیم که هیروی مارس به مرور زمان بیش از این نرف شود.

اکنون هیروهایی که در لاین‌ کریپی از آن‌ها Deny می‌شود، با مجازات نسبتا کمتری از دریافت XP روبه‌رو خواهند شد

XP به دست آمده بابت هر کریپی که از شما Deny می‌شود، به 40% افزایش پیدا کرده است. این مقدار هنوز از 70% ابتدایی فاصله زیادی دارد اما همچنان اختلاف بدی نیست. این بدان معنا است که اکنون هیروهایی که در لاین‌ کریپی از آن‌ها Deny می‌شود، با مجازات نسبتا کمتری از دریافت XP روبه‌رو خواهند شد. این مصیبت عموما برای هیروهای آفلینر تنها (Solo Offlaner) اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث شده بود تا یک هیروی آفلینر به‌تنهایی در لاین حضور نداشته باشد بلکه همیشه یا در ابتدای بازی، یک هیروی کمکی را درکنار خود داشته باشد. علت آنکه پس تغییر Deny XP در لاین، اغلب بازی‌ها با ترکیب کلاسیک 2-1-2 پیش می‌رفت نیز همین بود. حالا اینکه میزان مجازات XP دریافتی کمتر شده، احتمال دارد شاهد بازگشت Laning با ترکیب 3-1-1 به بازی باشیم.

از طرفی XP به دست آمده پس از کشتن یک هیروی دارای Killstreak طولانی‌تر، بیشتر خواهد بود. این تغییر خیلی خیلی دارای اهمیت است. به زبان ساده، زمانی‌که یک یا دو هیروی حریف که یکه‌تاز کیل گرفتن باشند را از بین ببرید، میزان XP زیادی به دست می‌آورید (که البته می‌تواند به‌صورت مشترک میان یاران شما تقسیم شود) که حالا در پچ 7.22 نیز این مقدار XP دریافتی بیشتر از قبل شده است. این بدان معنا است که وقتی یک هیرو در کشتن و پیشروی یکه‌تاز است، حسابی باید حواسش به خودش باشد چرا که در صورت کشته شده به دست حریف، XP بسیار زیادی را نصیب آن می‌کند. از طرفی، اگر یک تیم حسابی از بازی عقب افتاده باشد و یک هیروی Long killstreak را از بین ببرد، حسابی در بازی جلو می‌افتد. از این نظر، در مقیاس بازی‌های سطح حرفه‌ای این احتمال وجود دارد که با کشته شدن یک یا دو هیروی کلیدی، شاهد Comebackهای نتیجه‌سازی باشیم.

Siege creepها حالا با ریتم کندتری اتک می‌دهند، کمی دیرتر در هر Wave ظاهر می‌شوند و مهم‌تر آنکه دیگر قابلیت dominate، enchant و convert شدن را نخواهند داشت. این موضوع خیلی غیرمستفیم بیان می‌دارد که دیگر استراتژی‌های Fast Push در بازی سخت‌‎تر از قبل قابل اجرا هستند و هیروهایی نظیر Lycan، Enigma، Enchantress و Dark Seer که همیشه یک Siege creep را در اختیار گرفته و تاورها را سریعا نابود می‌کردند، از این بابت نرف شده‌اند. از طرفی میزان آرمور تاورهای رده‌ی ۱ و ۲ به اندازه یک عدد افزایش یافته است، تاور رده‌ی ۲ حالا قابلیت multishot attack دارد و میزان دمیج تاور رده ۳ نیز بسیار زیاد شده است. این یعنی دفاع و دفاعی بازی کردن آسان‌‎تر شده و هجوم و هجومی‌ بازی کردن سخت‌تر؛ این تغییرات بار دیگر موکد همان تفکری است که آیس‌فراگ علاقه دارد تا زمان بازی بیشتر به سمت Late Game متمایل شود.

تغییرات آیتم‌ها

خوشبختانه در پچ 7.22 شاهد تغییرات زیادی در آیتم‌ها نیستیم اما همین تغییرات اندک نیز تاثیر مستقیمی روی نحوه و روند بازی گذاشته‌اند که بعضا متوجه هیروها نیز هست. باف ناشی از استک کردن آیتم Bloodstone دیگر کنار رفته است. این مورد خبر بسیار بدی برای بازیکنان Storm Sprit است و از طرفی خبر بسیار خوبی برای افرادی است که جلوی این هیرو با مشکل مواجه بودند. در ادامه خاصیت Mana Regen برای آیتم‌های Drum of endurance و Vladmir's Offering اندکی نرف شده است. این دو آیتم عموما برای هیروهای آفلینر یا به‌صورت کلی، برای هیروهای نقش Utility استفاده می‌شد. میزان نرف اعمال شده بسیار اندک است اما اگر ادامه‌دار باشد، مشکل زیادی برای هیروهای پوزیشن 3 ایجاد می‌کند. در پچ 7.21 شاهد این بودیم که خاصیت HP Regen از آیتم Vladmir's Offering گرفته شد و قیمت آن نیز بالاتر رفت، حالا با نرف خاصیت Mana Regen در این آیتم و آیتم متناظر آن یعنی Drum of endurance مواجهیم. از طرفی شاهد نرف اندک آیتم Pipe و نرف زیاد آیتم Guardian Greaves  از بابت HP Regen در این پچ هستیم! این موارد همگی در تایید نرف شدن هرچه بیشتر پوزیشن ۳ است. بهتر است امیدوار باشیم تا روند نرف شدن این آیتم‌ها از این بیشتر بیشتر نشود چرا که در غیر این صورت، عملا آیتم‌های پوزیشن ۳ به آیتم‌های گران و بی‌خاصیتی در بازی تبدیل و این پوزیشن یکی از دشوارترین پوزیشن‌های بازی خواهد شد.

اهمیت واردینگ و دیواردینگ در بازی، ارزان‌تر، دارای پاداش بیشتر و در یک کلام مهم‌تر از قبل شده است

خبر خوب برای هیروهای ساپورت در بازی اینکه قیمت واردها به طرز محسوسی کاهش یافته است و درکنار آن، دیوارد کردن آن‌ها با پاداش بیشتری از دریافت XP و Gold همراه شده است. از طرفی Sentry Wardها حالا دارای محدودیت خریدِ تعداد بر زمان هستند. این تغییر به خوبی بیان می‌دارد که اهمیت واردینگ و دیواردینگ در بازی، ارزان‌تر، دارای پاداش بیشتر و در یک کلام مهم‌تر از قبل شده است. ازاین‌رو افرادی که در پوزیشن ساپورت بازی می‌کنند، باید حسابی از این تغییرات نهایت بهره را ببرند. اضافه شدن ۲ عدد Tome of Knowledge در دقیقه ۱۰ بازی، باز هم می‌تواند خبر خوبی برای هیروهای ساپورتی باشد که از فقدان XP در اوایل بازی رنج می‌برند. حتی اگر فرض کنیم تا یک هیروی Core بنا به دلایلی از نظر لول آپ در بازی عقب افتاده باشد و بخواهد یکی از Tome of Knowledgeها را برای خودش استفاده کند، یک عدد دیگر برای هیروهای ساپورت نیز باقی می‌ماند.

Dota 2 Lycan

خبر بد برای هیروهای Pusher نیز می‌تواند نرفِ قیمتیِ آیتم Helm of the Dominator باشد. این کار به شکل مستقیمی نرفی برای هیروهایی نظیر Lycan، Dark Seer، Enigma، Chen و Enchantress محسوب می‌شود که همگی از جنس هیروهای Pusher هستند. این مورد باز هم در تکمیل همان تفکری است که آیس‌فراگ تمایل دارد بازی‌ها در فاز Early Game تمام نشود و تا حد امکان به Late Game کشیده شود. از طرفی ما با نرف بسیار اندک آیتم Wraith Band همراه هستیم که باز هم به شکل غیر مستقیمی نرفی برای هیروهایی نظیر Drow Ranger، Medusa، Sniper و مانند اینها محسوب می‌شود. شخصا با چنین نرفی مشکلی ندارم اما در پچ 7.20 دیدیم که تمامیِ آیتم‌های سه‌گانه‌ی Bracer، Wraith Band و Null Talisman در یک سطح قرار گرفتند و این تساوی سطح در قیمت آن‌ها نیز رعایت شد اما حالا ما با نوعی از Wraith Band در میان این سه آیتم طرفیم که قیمتی برابر دوتای دیگر را دارد اما خواصی که به شما می‌دهد، کمتر از آنهاست. لذا این مورد، تعادل این سه آیتم متناظر را بر هم می‌زند و حداقل انتظار می‌رفت تا آیس‌فراگ یا اصلا این نرف را اعمال نکند یا حداقل از نظر قیمتی، این نرف را به تعادل برساند.

تغییرات هیروها

مهم‌ترین و شاید جنجالی‌ترین تغییرات پچ 7.22 مربوط‌به هیروهای آن و خصوصا اضافه شدن قابلیت‌های جدید آقانیم سپتر باشد. در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که آیس‌فراگ تصمیم گرفت تا بلاخره یک بار برای همیشه پرونده آقانیم را برای همه‌ی هیروهای موجود در بازی ببندد. اما بدبختانه آیس‌فراگ همواره در این مورد دچار افراط و تفریط عجیبی می‌شود به طوری در این پچ نیز ما شاهد آقانیم‌هایی هستیم که برای تعدادی از هیروها بسیار کاربردی و قوی‌تر از حدا انتظار و برای تعدادی دیگر عملا بی‌خاصیت هستند. درکنار بررسی این مورد، برخی هیروها نیز مستقل از قابلیت آقانیم آن‌ها، دچار نرف و باف‌های فراوانی شدند؛ لذا در این بخش تصمیم بر آن شد تا درکنار بررسی هیروها را از دو دیدگاه «هیروهای باف شده» و «هیروهای نرف شده»، یک بخش دیگر را به «هیروهای بلاتکلیف» اختصاص دهیم که به‌طور مشخص مربوط‌به هیروهایی است که تغییرات انجام شده روی آن‌ها، نه لزوما باف و نه لزوما نرف محسوب می‌شود.

هیروهای باف شده

Dota AA

Ancient Apparition

این هیرو به‌صورت پیاپی در ریزپچ‌های پیشین نیز حسابی باف شد تا جایی که برخی از بازیکنان با آن در پوزیشن مید نیز بازی می‌کردند. حالا به نظر می‌رسد که 7.22 نقطه اوج باف این هیرو باشد. با باف شدن Ice Vortex (کاهش مصرف مانای آن) همچنان دلایل بیشتری برای بازی با این هیرو در پوزیشن مید وجود دارد. از طرفی کور ماندن دید حریف از Ice Blast نیز یک باف خوب برای افرادی به حساب می‌آید که با این هیرو در پوزیشن ساپورت بازی می‌کنند. اگر در پچ 7.22 به‌دنبال یک هیروی ساپورت خوب یا حتی مید هستید، Ancient Apparition گزینه بسیار عالی است.

Dark Willow

قطعا یکی از برندگان تغییرات پچ 7.22 این هیرو است. قابلیت آقانیم اضافه شده به این هیرو در پچ فعلی به معنای واقعی یک باگ اساسی به شمار می‌رود

قطعا یکی از برندگان تغییرات پچ 7.22 این هیرو است. قابلیت آقانیم اضافه شده به این هیرو در پچ فعلی به معنای واقعی یک باگ اساسی به شمار می‌رود. اگر خاطرتان باشد در اوایل انتشار این هیرو، گاها شاهد استفاده از او در لاین مید یا آفلین نیز بودیم که این روند به‌لطف نرف‌های اعمال شده و درک درستی از قابلیت‌های او، تبدیل به هیرویی در پوزیشن ۵ و ۴ شد. اما حالا که قابلیت آقانیم به این هیرو اضافه شده است، Dark Willow می‌تواند این معادلات را مجددا برهم زند. اگر به آیتم آقانیم این هیرو به‌عنوان یک آیتم اصلی نگاه کنیم، می‌توان اینطور برداشت کرد باید شاهد بازگشت او به لاین مید یا آفلین نیز باشیم. ویژگی‌های دفاعیِ قابلیتِ Shadow Realm درکنار خواصی که آیتم آقانیم به آن می‌دهد، این هیرو را به یکی از OP ترین هیروی پچ فعلی تبدیل می‌کند. نرف‌های اعمال شده در پچ 7.22b نیز این نکته را تایید می‌کند که آیس‌فراگ در باف این هیرو کمی زیادی‌روی کرده اما همچنان معتقدم که این هیرو باز هم مجددا نرف خواهد شد (یا باید بشود) چرا که با وجود نرف‌های 7.22b نیز، Dark Willow همچنان از خطرناک‌ترین هیروی پچ 7.22 به شمار می‌رود.

Slardar

هیروی Slardar قطعا یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین هیروهای پوزیشن آفلین به شمار می‌رود. قابلیت‌های Stun این هیرو، هم در لاین و هم درگیری‌های گروهی و از طرفی تسریع زدن هرچه سریع‌تر روشن (که در پچ فعلی نیز پراهمیت است) او را به یکی از هیروهای اساسی Utility تبدیل می‌کند. حالا این خواص به کمک قابلیت آقانیم بهتر نیز شده است. میزان 40% Status Resitance و 25+ HP Regen و Armor +12 درکنار خواص Guardian Sprint که تنها به کمک یک حوضِ آبِ نسبتا بزرگ به کمک Slithereen Crush به وجود می‌آید واقعا چیز کمی نیست! این خواص به‌تنهایی یک بازیکن پوزیشن ۳ را مجاب می‌کند که پس از آیتم Blink Dagger بلافاصله سراغ آیتم آقانیم سپتر برود.

نکته‌ای که کمتر کسی به آن توجه می‌کند این است که حوض ایجاد شده به وسیله Slithereen Crush پس از کست دوباره‌ی آن، باز هم مجددا می‌تواند به وجود آید. این را با زمان طولانی ماندگاری حوض جمع کنید. این یعنی شما به کمک Slithereen Crush می‌توانید یک زمین مبارزه نسبتا وسیعی را به نفع خودتان (و طبعا تیمتان) بسازید. هیروی Slardar واقعا پیش از این نیز هیروی به‌درد بخوری بوده و حالا قابلیت آقانیم برای او با خواصی که برایش در نظر گرفته شده، او را به یکی از هیروهای برنده در پچ 7.22 تبدیل می‌کند. احتمال نرف شدن این قابلیت برای او در پچ‌های آینده متصور است و از همین جهت توصیه می‌کنم چنانچه به‌دنبال یک هیروی مناسب در پوزیشن آفلین می‌گردید، از هیروی Slardar غافل نشوید.

Dota 2 DP

Death Prophet

آیتم آقانیم برای هیروی Death Prophet حالا تبدیل به یک آیتم اصلی شده است

برنده‌ی دوم آقانیم‌های پچ 7.22 قطعا هیروی Death Prophet است. این هیرو عموما در پوزیشن مید یا آفلین بازی می‌کند اما یکی از و شاید تنها نقطه ضعف این هیرو این باشد که در فاز Mid Game تا Late Game آنچنان که باید به‌تنهایی نمی‌تواند قوی ظاهر شود و داشتن آیتم‌های زیاد و به موقع تنها عاملی است که می‌تواند Death Prophet را کمی جلو بیاندازد. آقانیم معرفی شده در 7.22 برای این هیرو یکی از بهترین آیتم‌هایی است که می‌تواند تغییر محسوسی در اثرگذاری او ایجاد کند. حتی می‌توان گفت که آقانیم برای او نه فقط یک آیتم معمولی بلکه جزیی از آیتم‌های اصلی او به شمار می‌رود. حتی تاثیر این مورد را در سری بازی‌های فینال مسابقات ESL ONE متاخر نیز شاهد بودیم. در بازی سوم، هیروی Death Prophet در تیم  Secret پس از کامل کردن Power treads، بلافاصله سراغ آیتم آقانیم رفت و تاثیر آن نیز منجر به پیروزی این تیم در آن دست از بازی شد. بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که آیتم آقانیم برای این هیرو حالا تبدیل به یک آیتم اصلی شده است.

Chen

به عقیده من یکی از مهم‌ترین تغییرات پچ 7.22 شامل هیروی Chen می‌شود. تا پیش از این، از این هیرو به‌عنوان یک هیروی پوزیشن ۴ استفاده می‌شد که با رفتن به جنگل و استفاده از کریپ‌های تحت فرمان خود عمل Push یا کیل گرفتن را برای تیم خودی آسان می‌کرد. اما حالا با نوع دیگری از این هیرو طرفیم که می‌تواند به‌صورت مستقیم و از همان ابتدا در لاین حضور داشته باشد. خواص Passive قابلیت Divine Favor یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این هیرو در پچ فعلی به شمار می‌رود. با کمک این خواص حالا می‌توان از حضور او به‌عنوان یک هیروی پوزیشن ۵ نیز استفاده کرد اما سؤال اینجا است که چطور و چگونه می‌توان از این هیرو به درستی استفاده کرد؟

بازی با هیروی Chen بسیار آسان‌تر از قبل شده است و دیگر از پیچیدگی خاصی مانند قبل برخوردار نیست

در سری مسابقات ESL ONE متاخر ما شاهد استفاده از این هیرو به‌گونه‌ای بودیم که شاید کمتر کسی به آن فکر می‌کرد. اولا خواص تهاجمی قابلیت Divine Favor برای کریپ‌های تحت فرمان Chen دو برابر می‌شود، این یعنی هیروی Chen پس از کنترل یک یا دو کریپ به درد بخورِ جنگل، می‌تواند بلافاصه به لاین اضافه شده و تهاجمی عمل کند و همچنین خاصیت HP Regen در Divine Favor عملا یک کیل مطمئن را برای تیم خودی تضمین می‌کند. از طرفی ما در این مسابقات این را شاهد بودیم آیتم Guardian Greaves به‌عنوان اولین آیتم برای این هیرو خریداری شد که این موضوع دقیقا در تایید استفاده هرچه بیشتر از خاصیت Heal Amp در Divine Favor است. همچنین قابلیت Hand of God را نیز در این هیرو داریم. در نتیجه حالا ما با هیرویی طرفیم که ابتدای بازی می‌تواند تهاجمی عمل کند و از اواسط تا اواخر بازی می‌تواند به میزان قابل توجهی تنها با یک آیتم و یک قابلیت (یعنی Guardian Greaves و Hand of God) برای یاران خودی یک مهره‌ی دفاعی اساسی باشد. چه چیزی بهتر از این؟ درواقع حالا بازی با این هیرو بسیار آسان‌تر از قبل شده است و دیگر از پیچیدگی خاصی مانند قبل برخوردار نیست. اگر شما هم تاکنون جز کسانی بودید که رقبتی به بازی با این هیرو را نداشته‌اید، بهتر است اکنون تجدیدنظر کرده و یک بار هم که شده بازی با این هیرو را امتحان کنید.

سایر هیروهای باف شده

درکنار هیروهای مهم باف شده در 7.22، هیروهای دیگری نیز وجود دارند که شاید تغییرات آن‌ها خیلی مهم به نظر نرسد اما می‌توان آن‌ها را در بخش هیروهای باف شده دسته‌بندی کرد. خط به خط تغییرات هیروی Void در پچ 7.22 باف به حساب می‌آید. افزایش رشد Strength درکنار افزایش آن در تلنت لول 10 عملا به شکل غیرمستقیمی بیان می‌دارد که هیروی Void بار دیگر می‌تواند به پوزیشن ۳ یعنی آفلین بازگردد. قابلیت آقانیم برای هیروی Bounty Hunter جز معدود باف‌هایی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. اگرچه قابلیت Jinada در این هیرو نرف شده (آن هم بسیار اندک) اما دو برابر شدن کست رنج Shuriken Toss (از ۴۰۰ به ۸۰۰) با درنظرگرفتن قابلیتی که آقانیم به او می‌دهد می‌تواند جز یکی از آیتم بیلدهای این هیرو در پوزیشن ۴ یا حتی ۳ باشد.

اضافه شدن 100+ Movespeed به پانداهای هیروی Brewmaster نیز یک باف اساسی برای افرادی به شمار می‌رود که توانایی خوبی در کنترل و استفاده از پانداهای او را در درگیری‌های گروهی دارند. عوض شدن قابلیت Supernova در هیروی Phoenix که اجازه‌ی کستِ Sun Ray را به او می‌دهد نیز باف خوبی به نظر می‌رسد که درواقع اجازه می‌دهد تا این هیرو پس از کست آلتیمیت خود، بی‌کار نباشد. اضافه شدن آقانیم به هیروی Broodmother اگرچه قوی به نظر می‌رسد اما به عقیده من رابطه مستقیمی با زمان و وضعیت بازی دارد. هیروی Broodmother هم‌اکنون نیز می‌تواند با ۸ عدد Spin Web کاری که باید (یعنی عمل Push یا فارم در جنگل) را انجام دهد. در نتیجه خیلی نمی‌توان روی آقانیم این هیرو در اوایل بازی حساب باز کرد و همچون بسیاری از هیروهای دیگر، تنها در فاز Late Game است که می‌تواند موثر باشد.

تغییرات Clinkz و همچنین قابلیت آقانیم برای او در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد و می‌توان روی آیتم آقانیم او حتی در فاز Mid Game نیز حساب باز کرد. هیروی Clinkz جز نرم‌ترین هیروهای بازی به شمار می‌رود و تغییر آلتیمیت او در پچ‌های قبلی باعث شد تا گنک کردن برای او دشوارتر از قبل شود اما حالا به نظر می‌رسد که قابلیت آقانیم علاوه‌بر اینکه هیروی Clinkz را کمی سفت‌تر از قبل می‌کند، عمل گنک را برایش آسان‌تر از قبل خواهد کرد. با وجود نرف‌های اندک اعمل شده در پچ 7.22b همچنان می‌توان تغییرات این هیرو را در پچ 7.22 نوعی باف به حساب آورد.

Dota 2 DK

آقانیم هیروی Dragon Knight عملا خواص چندین آیتم را به‌صورت یکجا به شما می‌دهد

آقانیم در نظر گرفته شده برای هیروی Dragon Knight باف‌های بسیار مهمی را به او می‌دهد. توجه داشته باشید که این هیرو عموما در لاین مید یا آفلین بازی می‌کند اما هرچه به سمت Late Game پیش می‌رویم، تاثیر این هیرو کم‌رنگ‌تر می‌شود. ازاین‌رو استفاده از آقانیم به موقع برای این هیرو خصوصا در فاز Mid Game به خوبی می‌تواند تاثیرگذاری او را در بازی چند برابر کند. از طرفی آقانیم هیروی Dragon Knight عملا خواص چندین آیتم را به‌صورت یکجا به شما می‌دهد و چه چیزی بهتر از این؟ اگر پیش از این، برای بازی کردن با هیروی Dragon Knight ریسک یا ابهامی وجود داشت، با قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای آقانیم آن، اکنون آن ریسک کمتر شده است.

آقانیم هیروی Elder Titan نیز بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. اگر پیش از این، کستِ Echo Stomp ریسک و خطر کنسل شدن توسط حریف را به همراه داشت، حالا این مورد با درنظرگرفتن آقانیم و خاصیت Spell Immuninty حل شده است. آقانیم هیروی Grimstroke نیز واقعا جز مواردی است که بسیار از آنچه فکرش را بکنید کاربرد دارد. ساخت ایلوژن از هیروی Core حریف آن هم به مدت نسبتا زیادی، می‌تواند تمرکز تیم حریف را بر هم بزند، حال فرض کنید با کمک آلتیمیت هیروی Grimstroke این کار را برای دو هیروی حریف انجام دهید! خوشبختانه این مورد در پچ 7.22b اندکی نرف شد اما بهتر شدن قابلیت Ink Swell نیز مجددا مهر تاییدی بر باف شدن این هیرو در پچ فعلی است.

هیروهای نرف شده

Dota 2 Blood

Bloodseeker

از دیدن نام این هیرو در این بخش تعجب نکنید. درست که Rupture بار دیگر می‌تواند هیروی حریف را به‌صورت مستقیم بکشد اما میزان دمیجی که وارد می‌کند نیز کاهش یافته است. از طرفی با تغییر Bloodseeker در پچ‌های قبلی، این هیرو از فقدان شدید دمیج رنج می‌برد که حالا فقط با Attack Speed تعویض شده است. حالا در 7.22 میزان رشد Agility او نیز کاهش یافته است. همه‌ی اینها درکنار کاهش میزان مصرف مانای Blood Rite (که نوعی باف به حساب می‌آید) باز هم در مجموع نرف زیادی است. هیروی Bloodseeker در حال حاضر یکی از مظلوم‌ترین هیروهای بازی به حساب می‌آید و بسیار عجیب است که آیس‌فراگ همچنان او را پیاپی نرف می‌کند. اگر مقصود آیس‌فراگ، تغییر نقش این هیرو با بافِ اندکِ قابلیت Blood Rite باشد، این تغییر در شرایط فعلی ممکن نیست. تنها زمانی می‌توان این هیرو را در سایر نقش‌ها متصور شد که آیس‌فراگ آن را مجددا Rework کند، در غیر این صورت این هیرو هیچ نقش مهمی در متای فعلی بازی ندارد.

Drow Ranger

Drow Ranger تا پیش از 7.22 یک هیروی فوق‌آلعاده قوی به حساب می‌آمد که در حالا در 7.22 فقط به یک هیروی نسبتا قوی تبدیل شده است

و بلاخره شد آنچه باید می‌شد! همه‌ی ما از دیدن پیاپی این هیرو در بازی‌های مختلف خسته شده بودیم. واقعا هیروی Drow Ranger در پچ قبلی جز یکی از باگ‌ترین‌ها به شمار می‌رفت و دیر یا زود باید نرف‌های مورد انتظار روی او انجام می‌شد. پچ 7.22 اولین قدم برای نرف‌های مورد نظر است. قابلیت فارم سریع از کریپ‌های نوع Ancient عملا از او گرفته شده است اما یادتان نرود که این هیرو همچنان می‌تواند از کریپ‌های معمولی در جنگل فارم کند. از طرفی قابلیت Marksmanship حالا فقط روی Base armor کار می‌کند. این بخش از نرف، یک پیام غیر مستقیم نیز به همراه دارد و آن این است که حالا آیتم‌هایی که به شما و هم‌تیمی‌هایتان آرمور می‌دهند که در صدر آن‌ها Assault Cuirass قرار دارد، بار دیگر اهمیت بیشتری در مقابل این هیرو پیدا می‌کنند. اعمل نرف روی هیروی Drow Ranger در پچ 7.22 حتی پیش از انتظار نیز قابل پیشبینی بود اما شخصا معتقدم که این هیرو همچنان به نرف‌های بیشتری نیاز دارد. Drow Ranger تا پیش از 7.22 یک هیروی فوق‌آلعاده قوی به حساب می‌آمد که در حالا در 7.22 فقط به یک هیروی نسبتا قوی تبدیل شده است. ازاین‌رو اعمال نرف‌های بیشتر روی این هیرو در پچ‌های آینده می‌تواند محتمل باشد.

Mars

به غیر از اضافه شدن قابلیت آقانیم برای این هیرو (که باف محسوب می‌شود)، خط به خط تغییرات او در 7.22 سراسر نرف به شمار می‌رود. هیروی Mars یکی از معدود هیروهایی به شمار می‌رفت که پس از انتشارش به طرز احمقانه‌ای قوی بود. به همین خاطر اولین نرف‌های او در پچ 7.22 اعمال شد. اما ظاهرا این نرف‌ها کارساز نبوده است! جدا از کاهش آرمور، دمیج و همچنین نرف شدن تلنت لول ۱۵ این هیرو، نرف اساسی این هیرو به Arena Of Blood بازمی‌گردد. اگر مطلب بررسی هیروی Mars در زومجی را مطالعه کرده باشید، در آن‌جا بر قدرت آلتیمیت این هیرو تاکید کردم و نوشتم که حتی لازم است دمیج دیواره‌های آلتیمیت او کاهش یابد و حالا این اتفاق در 7.22 افتاده است. نکته جالب و شاید خنده‌دار این باشد که تمامی این نرف‌ها با اضافه شدن این هیرو به Capitan Mode همراه بوده و نکته‌ی خنده‌دارتر اینکه با وجود همه‌ی اینها، ما همچنان شاهد حضور این هیرو در مسابقاتی از جمله ESL ONE متاخر هم بودیم! آیا باید بیش از این نیز منتظر نرف شدن یا Rework زودهنگام این هیرو باشیم؟!

Windranger

در خصوص اینکه آیا باید هیروی Windranger را نرف شده یا جز هیروهای بلاتکلیف در نظر گرفت، تردید وجود دارد. واقعیت اینکه شخصا از تغییر قابلیت آقانیم برای این هیرو خوشحال نیستم. حالا برای اینکه آلتیمت این هیرو به دمیج خروجی قابل قبولی برسد، حتما باید به تلنت لول ۲۵ سید و این یعنی تا پیش از لول ۲۵ (که جز Late Game به حساب می‌آید) تاثیرگذاری این هیرو در فازهای Mid Game و Early game عملا کم شده است. از طرفی این تلنت در لول ۲۵ با تلنت Cooldown Reduction تعویض شده است که جز بهترین تلنت‌های این هیرو به شمار می‌رفت! بنابراین هیروی Windranger تا همین‌جا بدون درنظرگرفتن قابلیت آقانیم را باید نرف شده به حساب آورد. نکته خنده‌دار اما اینجا است که آقانیم دو عدد شارژ به قابلیت Windrun اضافه می‌کند که واقعا غیرضروری است. Windrun تا همین‌جا بدون شارژی شدن هم قابل استفاده و به درد بخور است، پس اکنون شارژی شدن آن قرار است چه بافی سنگینی برای این هیرو به حساب آید؟ واقعیت این است آیس‌فراگ خواسته یا ناخواسته بدترین تغییر ممکن را روی این هیرو اعمال کرده است و طبق معمول فقدان خلاقیت باعث شده تا مانند آقانیم بسیاری از هیروهای دیگر، فقط و فقط یک قابلیت را به شکل شارژی (مانند آقانیم هیروی Blood Seeker) تبدیل کند.

Terror Blade

جایزه بدترین نوع تغییر و بدترین آقانیم ممکن به هیروی Terror Blade تعلق می‌گیرد. کار نکردن Reflection روی ایلوژن‌ها نرف بسیار سنگینی برای هیروی Terror Blade به حساب می‌آید و به شکل غیرمستقیمی بیان می‌دارد که حالا هیروهای الیوژن‌محوری مانند Phantom Lancer یا Naga Siren کانترهای مناسبی مقابل این هیرو خواهند بود. از طرفی قابلیت آقانیم برای این هیرو جز یکی از مسخره‌ترین آقانیم‌های ممکن در طول تاریخ Dota 2 است. ما در حال صحبت کردن در مورد قابلیتی هستیم تنها با قابلیت Metamorphosis که کولدان بسیار بالایی دارد کار می‌کند و بدتر از این، این قابلیت تنها برای سه ثانیه عمل می‌کند! و تازه اینکه روی هیروهای Spell Immune کار نخواهد کرد! فرض کنیم شخصی با هیروی Terror Blade بازی می‌کند؛ با دلایلی که گفته شد، چه لزومی دارد تا آیتم‌های بسیار مهم‌تر خود را رها کرده و سراغ آقانیم برود؟ خرید این آیتم حتی در فاز Late Game هم توجیحی ندارد چرا که در آن فاز زمانی از بازی، اغلب هیروهای حریف دارای آیتم BKB هستند. آیس‌فراگ تنها با دو خط تغییر، هیروی Terror Blade را به طرز احمقانه‌ای ضعیف کرده است.

هیروهای بلاتکلیف

درکنار هیروهای باف یا نرف شده، تغییرات برخی هیروها از آن جهت قابل بررسی است که این هیروها نه لزوما باف و نه لزوما نرف شده‌اند. درکنار این مورد، هیروهایی در بازی وجود دارند که قابلیت آقانیم آن‌ها روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما وقتی که به ساحت عمل می‌رسد، بلااستفاده و بی‌معنی خواهند بود. در این بخش به شکل مختصری به این هیروها پرداخته می‌شود.

Dota 2 Abba

در پچ 7.22 با نوعی از Abaddon طرفیم که بیش از قابلیت‌های هجومی، قابلیت دفاعی بیشتری دارد

آقانیم هیروی Abaddon عوض شده و روی کاغذ نوعی نرف به حساب می‎‌آید. اما اگر به سایر تغییرات این هیرو نگاهی بیاندازیم، چند نکته مهم قابل بررسی است. نخست آنکه کست رنج Mist Coil از ۸۰۰ به ۵۰۰ کاهش یافته است. این تغییر درواقع تغییری در راستای تدافعی کردن این قابلیت انجام شده است. تا پیش از این، هیروی Abaddon در فاصله بسیار امنِ ۸۰۰ می‌توانست هیروهای حریف در لاین را آزار دهد. اما حالا فاصله مورد نظر بسیار کمتر شده و این یعنی آزار رساندن به هیروی حریف کمی سخت‌تر شده اما در عوض می‌توان روی Heal که به یاران خودی می‌رسد حساب باز کرد. به بیان دیگر، هیروی Abaddon حالا بیش از اینکه هجومی باشد، دفاعی شده است. با در نظر داشتن همین نکته، تغییر آقانیم برای این هیرو عملا یک قابلیت دفاعی خیلی خوب در رنج ۱۶۰۰ است. اما آیا این موضوع را باید نرف در نظر گرفت یا باف؟ واقعیت این است که با این تفاسیر نمی‌توان نتیجه قطعی گرفت. ما تنها شاهد تغییر نوع بازی و نقش این هیرو هستیم. درواقع ما در پچ 7.22 با نوعی از Abaddon طرفیم که بیش از قابلیت‌های هجومی، قابلیت دفاعی و Heal بیشتری دارد.

هیروی Alchemist مدتی است که مجددا به مرکز توجه بازگشته و اخیرا نیز در برخی بازی‌های سری مسابقات ESL ONE از آن استفاده شده بود. قابلیت اضافه شده به آقانیم این هیرو اساسا یک باف به حساب می‌آید، اما تاثیر این باف تنها در فاز Late Game و آن هم زمانی‌که تیم شما واقعا جلو افتاده باشد معنا پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت، واقعا چرا هیروی Alchemist باید قید آیتم‌های مهم و اصلی خودش را بزند و برای خود و دیگران آیتم آقانیم را فراهم کند؟ همواره آیتم‌های مهم‌تری نظیر Radiance، Manta Style و Octarine Core برای این هیرو در اولویت هستند و زمانی‌که هیروی Alchemist به این آیتم‌ها رسیده باشد، عملا می‌توان گفت بازی وارد فاز Late Game شده و از آن‌جا به بعد، هیروی Alchemist بیش از اینکه سعی در فارم و تهیه آقانیم داشته باشد، باید درگیری‌های تیمی شرکت کند.

Dota 2 Arc

آقانیم برای هیروی Arc Warden نیز یک قابلیت غیرضروری را به این هیرو می‌دهد. درست آنکه شما می‌توانید دو عدد Rune را هر زمان که اراده کردید برای تیم خودی بسازید و شاید حتی بتوانید نتیجه یک درگیری را عوض کنید اما این ایده تنها روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسد. کسانی که با هیروی Arc Warden به‌صورت متناوب بازی می‌کنند قطعا این نکته را درک می‌کنند این هیرو تنها با داشتن آیتم‌های اصلی خود می‌تواند نتیجه یک بازی را به‌راحتی تغییر دهد. بنابراین دراین‌میان نیازی به آیتم آقانیم حس نخواهد شد. در فینال مسابقات ESL ONE نیز بازیکن Arteezy در اواخر بازی با وجود داشتن گلد فراوان، این تصور را پدید آورد که شاید بخواهد روی آیتم آقانیم حساب باز کند که البته دیدیم چنین چیزی رخ نداد. آقانیم برای هیروی Arc Warden زمانی توجیه دارد که بخواهیم از او در پوزیشن‌های دیگری مانند پوزیشن ۴ و ۵ استفاده کنیم که البته چنین کارکردی برای این هیرو بسیار غیرمحتمل است.

Beastmaster همواره هیروی خوبی بوده است و در درگیری‌های گروهی نقشی کلیدی را ایفا می‌کند. اضافه شدن قابلیت آقانیم برای این هیرو اساسا یک باف به شمار می‌رود اما در پوزیشن آفلین، آقانیم نمی‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد مگر در پوزیشن‌های دیگری مانند مید استفاده شود که آیتم آقانیم را به‌عنوان آیتم اصلی در نظر بگیریم. اما واقعیت این است که چنین موردی به‌شدت غیرمحتمل به نظر می‌رسد. این هیرو نیز به مراتب آیتم‌های ضروری و مهم‌تری را دارد که باید به آن‌ها برسد و قطعا آقانیم در اولویت بالایی قرار ندارد. با همه اینها قابلیت آقانیم برای این هیرو یک باف به حساب می‌آید که می‌تواند باتوجه‌به شرایط و روند بازی، در فازهای متفاوت زمانی به بازی اضافه شود اما همچنان معتقدم که این مورد نیز یک آقانیم غیرضروری برای این هیرو به حساب می‌آید.

هیروهایی نظیر Spectre، Ember Spirit، Lycan، Monkey King، Phantom Assassin، Templar Assassin، Troll Warlord جز هیروهایی هستند آیتم آقانیم برای آن‌ها کاملا بی‌معنا است. تمام هیروهای بالا در اغلب موارد (یا همیشه) به‌عنوان یک هیروی Core بازی می‌شوند و آیتم‌بیلدهای آنان اساسا بر مبنای بالا بردن دمیج خروجی و در یک کلام، افزایش قابلیت‌های تهاجمی بنا می‌شود. ازاین‌رو همواره در بازی آیتم‌های به مراتب مهم‌تری برای آن‌ها وجود دارد که نیاز به خرید آقانیم را بی‌معنا می‌کنند. این هیروها زمانی می‌توانند از آقانیم استفاده کنند که در صورت کشتن روشن سوم و چهارم، بافِ آن را به دست آورند، در غیر این صورت آیتم آقانیم باتوجه‌به قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای آن‌ها بسیار غیرضروری خواهد بود.

آقانیم هیروی Tiny روی کاغذ خیلی جالب و حتی شاید بسیار قوی به نظر برسد ولی در عمل واقعا اینطور نیست. بازی با هیروی Tiny روی یک مولفه استوار است؛ قابلیت جابه‌جایی و تحرک سریع یا همان Mobility که برای تحقق این مورد، آیتم‌های مهم‌تری مانند Blink Dagger یا Shadow Blade وجود دارند. پس از آن آیتم Echo Saber گزینه مطلوب این هیرو خواهد بود. این آیتم‌ها عملا در فاز Early Game و Mid Game معنا دارند و پس از آن این هیرو بسته به نقشی که در بازی دارد و هیروهای روبه‌رویش، می‌تواند سراغ آیتم‌های دیگر و کاربردی‌تری برود که عموما متوجه قابلیت‌های دفاعی تیمی است (مانند Lotus Orb یا Assault Cuirass) اما آیتم‌هایی که به او دمیج بیشتری بدهند، کمتر در الویت خواهند بود. از آن سوی، قابلیت آقانیم مطرح شده برای Tiny زمانی کاربرد دارد که اولا دمیج خروجی این هیرو بالا باشد و دوما، هیرو یا هیروهای حریف در یک نقطه ثابت مانده باشند. با این تفاسیر، آقانیم هیروی Tiny تنها در ایده‌آل‌ترین شرایط بازی که معمولا هم پیش نخواهد آمد باید استفاده شود.

Dota 2 Timbersaw

هیروی Timbersaw دچار تغییرات جالبی شده است. تغییرات صورت گرفته شاید باف به نظر آیند ولی در حقیقت با چند قابلیت خوب دیگر تعویض شده است. تلنت XP Gain از او گرفته شده و تلنت Spell Amp به لول بالاتری انتقال یافته و در عوض چند تلنت دیگر در تعویض با اینها به او داده شده است. از طرفی رشد Strength و Intelligence او زیاد شده است. خب، آیا همه این موارد روی هم نوعی باف به نظر می‌آید؟ شخصا در این مورد مطمئن نیستم. تلنت XP Gain بسیار تلنت بهتر و به‌دردبخورتری نسبت به Mana Regen است. از طرفی، انتظار داشتم تا قابلیت Reactive Armor در این هیرو کمی قوی‌تر شود که خب این اتفاق نیز رخ نداده و بدون تغییر باقی مانده است. بنابراین به نظر می‌رسد که Timbersaw قبلا یک هیروی نسبتا خوب بوده و حالا با تغییرات اعمال شده نیز همچنان یک هیروی نسبتا خوب اما از نوعی دیگر باقی مانده است. با این تفاسیر، نمی‌توان در مورد باف یا نرف شدن این هیرو نظر قطعی داد.

آقانیم هیروی Morphling خیلی قوی به نظر می‌رسد اما تنها در صورتی که بتوان از این هیرو در نقشی غیر از Core بازی کرد. در آن صورت، یک آقانیم زودهنگام در بازی و استفاده از قابلیت‌های هیروهای خودی یا دشمن می‌تواند تاثیر زیادی در بازی داشته باشد. مثلا خاصیت 35% Cooldown Reduction درکنار استفاده از قابلیت Nimbus هیروی Zeus یا خاصیت 600+ Cast Range درکنار از استفاده از قابلیت Meat Hook هیروی Pudge می‌تواند خیلی خیلی موثر و قوی باشد. اما سؤال این است که آیا بازی کردن با این هیرو در نقشی غیر Core محتمل خواهد بود یا خیر؟

جمع‌بندیی نهایی

تغییرات پچ 7.22 در یک نگاه کلی، حاکی از علاقه آیس‌فراگ برای کشاندن بازی به سمت Late Game را دارد. اغلب راه و روش‌های Fast Push در بازی نرف شده و از طرفی، قابلیت‌های دفاعی تاورها افزایش یافته است. این یعنی حالا باید انتظار داشته باشیم که بازی‌ها اندکی دیرتر به پایان برسد. وقتی میانگین زمان هر بازی زیادتر باشد، این احتمال نیز وجود دارد که یک تیمِ به ظاهر بازنده بتواند با یک Comeback به موقع، نتیجه بازی را برگرداند که خب در پچ 7.22 این مورد به خوبی مشهود است. نکته دیگر آنکه آیس‌فراگ حداقل تلاش کرد تا پرونده آقانیم‌ها را یک بار برای همیشه ببندد که البته این تلاش ضمن تحسین، تا رسیدن به کمال فاصله زیادی دارد! در حال حاضر تنها تعداد محدودی از هیروهای بازی از قابلیت آقانیم بهترین استفاده را برده‌اند و در عوض برخی آقانیم‌ها برای تعدادی از هیروهای بازی یا بی‌تاثیر یا برعکس، بسیار بی‌خاصیت و بی‌معنا جلوه می‌کنند. ازاین‌رو، به عقیده من مقوله آقانیم برای هیروهای بازی در پچ 7.22 تازه آغاز شده و تا بسته شدن فاصله زیادی دارد. اکنون که این مطلب را مطالعه می‌کنید، سایت Dotabuff در حال تدارک دیدن لیستی از تمام هیروهای بازی است که آن‌ها را براساس دو مولفه ضرورت آقانیم و کارکرد هیروها تقسیم‌بندی کرده و در روزهای آتی به مرور تکمیل می‌شود. لذا اگر تمایل دارید تا اطلاعات دقیق و مشروحی از وضعیت هیروها و آقانیم‌ها به دست آورید، پیشنهاد می‌کنم تا هر چند روز یک بار صفحه اصلی این سایت را بررسی کنید.

چنانچه شما نیز نظراتی در خصوص پچ 7.22 بازی Dota 2 دارید، آن را در بخش نظرات زومجی با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده