نویسنده: مریم اصلانی
// دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹

میوه های شیطانی دنیای وان پیس و خاستگاه آنها

میوه‌های شیطانی بخشی مهم از جهان وان پیس هستند، میوه‌هایی که می‌توانند موهبت‌های بی‌نظیری را به مصرف‌کننده هدیه کنند. اگر دوست دارید با یکی از تئوری‌های شکل گرفته پیرامون چرایی وجود این میوه‌ها آشنا شوید، درادامه با زومجی همراه باشید.

مانگا وان پیس یکی از جذاب‌ترین آثار این حوزه است که در طول سال‌ها انتشار، همچنان محبوب مخاطبان باقی مانده است. انیمه ساخته شده براساس این مانگا هم به موفقیت زیادی دست پیدا کرد. دراین بین ما در این اثر با میوه‌های شیطانی آشنا می‌شویم، میوه‌هایی که برخلاف اسم‌شان بیشتر محصولاتی عرفانی هستند که خوردن آن‌ها می‌تواند توانایی‌هایی خاص و قدرت‌هایی فوق‌العاده را برای فرد مصرف‌کننده به ارمغان بیاورد. میوه‌های شیطانی برای چندین دهه پایه‌های اصلی سیستم قدرت در وان پیس را به‌خود اختصاص داده‌اند، روندی که همچنان ادامه دارد.

انواع میوه های شیطانی انیمه وان پیس

در بخش‌های انتهایی این داستان افسانه‌ای به‌تدریج اسرار بیشتری از دنیای وان پیس در شرف افشا شدن هستند و به‌تازگی حقیقت وجودی میوه‌های شیطانی است که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. بااین‌وجود رمز و رازی خاص در مورد این میوه‌ها وجود دارد که نیازمند توضیحات بیشتری است، و آن چیزی نیست جز منشأ اصلی و خاستگاه این میوه‌های شیطانی که هنوز به‌درستی مشخص نشده است.

میوه‌های شیطانی برای اولین‌بار در مانگا وان پیس و درست در ابتدای داستان به مخاطب معرفی می‌شوند. مانکی دی لوفی معروف اولین کسی است که اولین میوه شیطانی که در این مجموعه به آن اشاره شد را خورد، میوه‌ای که از آن با عنوان «گومو گومو نو می» (Gomu Gomu no Mi) یاد می‌شود. خوردن این میوه باعث لاستیکی شدن بدن لوفی شد و از آن زمان تابه‌امروز او این قدرت را تقویت کرده و با بهره‌مندی از آن به دستاوردهایی بزرگ دست پیدا کرده است.

در طول سالیانی که از عمر داستان وان پیس می‌گذرد، همچنان شاهد حضور و نقش برجسته میوه‌های شیطانی هستیم. به‌این ترتیب درحالی‌که در بخشی از داستان هنوز میوه‌های شیطانی چندان رایج نبوده و بیشتر به‌عنوان یک اسطوره معرفی می‌شدند، در بخشی دیگر با شخصیت‌هایی آشنا می‌شدیم که تقریبا همگی آن‌ها از توانایی‌های حاصل از خوردن میوه شیطانی بهره‌مند بوده و بسته به این قدرت‌ها بر یکدیگر برتری داشتند. طرفداران در طول سال‌ها به‌تدریج با انواع میوه‌های شیطانی و توانایی‌های مختص به هرکدام آشنا شدند، هرچند که دراین بین برخی از انواع میوه‌های شیطانی بسیار کمیاب بوده و به‌ندرت در اختیار کسی قرار می‌گرفتند.

مانکی دی لوفی در حال خوردن میوه شیطانی

به‌عنوان مثال ما با یکی از سه نوع اصلی میوه شیطانی معروف به «لوگیا» (Logia) آشنا شدیم که تاحدی جزو قوی‌ترین انواع میوه در نظر گرفته شده و با جزئیات فراوان مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین «زوئن افسانه‌ای» (Zoan) را دیدیم که جزو کمیاب‌ترین انواع میوه شیطانی بود. درمجموع میوه‌های شیطانی در انواع و اشکال گوناگون و به‌طرزی خیره‌کننده به‌وسیله «ائیچیرو اودا» (Eiichiro Oda) خالق مانگا وان پیس به مخاطب معرفی شدند، میوه‌هایی که حضورشان به طرق مختلف و با پیچیدگی‌های خاص در داستان گنجانده شده است. با ادامه داستان وان پیس، میوه‌های شیطانی هم خاص و پیچیده‌تر شدند. یونکو توانایی‌های قدرتمند میوه شیطانی خود را آشکار کرده و بزرگان دولت جهانی هم اشکال و فرم‌های باورنکردنی یوکای را به نمایش گذاشتند. پرواضح است که میوه‌های شیطانی با ادامه داستان وان پیس از اهمیت بیشتری برخوردار شدند، امری که واقعیتی دیگر را به ما یادآوری کرد. اینکه به‌واقع ما چیز چندانی در مورد این میوه‌های شگفت‌انگیز و جادویی نمی‌دانیم.

به‌گفته شخصیت دکتر «وگاپانک» (Vegapunk) دانشمند ارشد گروه ویژه، میوه‌های شیطانی بنابر میل و خواست انسان‌ها به‌وجود آمده‌اند. هر میوه شیطانی به‌وسیله شخصی در سطحی متفاوت آرزو شده است. به‌این شکل که شخصی آرزو می‌کند که میوه شیطانی وجود داشته باشد و به‌همین دلیل است که میوه شیطانی هم اغلب به‌دنبال شخصی است که برای او مناسب باشد. براین اساس میوه‌های شیطانی وجود دارند، چون کسی می‌خواست آن قدرت و توانایی خاص واقعی باشد و این موضوع نشان می‌دهد که چرا کسی همچون لوفی قدرت خدای خورشید و کسی همچون ریش سیاه قدرت «یامی یامی نو می» (Yami Yami no Mi) را به‌دست آورد. اگرچه این ایده بسیار منطقی به نظر می‌رسد، اما باز هم توضیح نمی‌دهد که میوه‌های شیطانی اساسا چطور به وجود می‌آیند.

تمثیلی از درخت میوه شیطانی با سه نوع میوه اصلی و مهم دنیای وان پیس

آیا درخت میوه شیطان وجود دارد؟

خب همه ما می‌دانیم که هر میوه محصول یک درخت است، درنتیجه قاعدتا باید درختی وجود داشته باشد که منبع میوه شیطانی باشد. شاید کسی آرزوی وجود هر کدام از انواع میوه‌های شیطانی را داشته باشد، اما درنهایت ما در مورد میوه صحبت می‌کنیم. میوه‌ایی که باید جایی رشد و نمو کرده باشد. بنابراین طبیعی است که اولین حدس هر فردی رشد میوه‌ها روی درخت میوه شیطانی باشد.

ایده وجود درخت میوه شیطانی آنقدرها هم دور از ذهن نیست. درواقع اودا در داستان جانبی خود از درخت میوه شیطان نام برده است. اگرچه شاهد بیان این ایده در داستان وان پیس آن هم به‌شکلی صریح نیستیم، اما اودا در مانگا «Romance Dawn» به وجود درخت میوه شیطانی به‌وضوح اشاره می‌کند و این مسئله به‌این معنا است که ممکن است شاهد حضور آن در مراحل بعدی داستان باشیم. حداقل طرفداران می‌توانند از این موضوع مطمئن باشند، چون این ایده به‌وسیله خود مانگاکا مطرح شده است.

جزیره فیشمن وان پیس

ایده دیگری که به‌شدت از مسئله رشد میوه‌های شیطانی روی درختی خاص حمایت می‌کند، این واقعیت است که درحال حاضر هم درختی خاص در دنیای وان پیس وجود دارد. طرفداران پروپاقرص مانگا و انیمه وان پیس به‌خوبی از این حقیقت آگاهی دارند که در «جزیره فیشمن» (Fishman Island) درختی وجود دارد که ایفاگر نقشی بزرگ است. وجود این درخت است که نور جزیره فیشمن را تأمین می‌کند و همین مسئله باعث خاص بودن این درخت شده است. این درخت جذاب این کار را با تنفس انجام می‌دهد، به‌این شکل که نور خورشید را از بخش‌های فوقانی جذب کرده و سپس آن را ازطریق ریشه خود به جزیره فیشمن می‌رساند. از بسیاری جهات می‌توان گفت این درخت غول‌پیکر رئیس بزرگ «Yarukiman Mangroves» است.

به جز این نمونه، درخت عرفانی دیگری هم در دنیای وان پیس وجود دارد که از آن با عنوان «گنج آدم» یاد می‌شود. درحالی که ممکن است بسیاری از طرفداران این مجموعه این درخت را فراموش کرده باشند، اما آدام به‌عنوان درختی شناخته می‌شود که قوی‌ترین و محکم‌ترین چوب دنیای وان پیس را دارد. در ساخت کشتی «اورو جکسون» (Oro Jackson) که به گول. دی راجر پادشاه دزدان دریایی تعلق داشت، از چوب این درخت استفاده شده بود. کشتی هزار خورشید که متعلق به دزدان دریایی کلاه حصیری به رهبری مانکی دی لوفی است هم با چوب همین درخت ساخته شده است و به‌همین خاطر کشتی خاص در نظر گرفته می‌شود.

درخت گنج آدم در انیمه وان پیس

بااین تفاسیر به‌روشنی مشخص است که اودا از قبل درختانی خاص را وارد داستان خود کرده است، درنتیجه می‌توان گفت که شاید درختی دیگری هم وجود داشته باشد که بتواند به چیزهایی همچون میوه‌های شیطانی جان ببخشد. به‌این شکل که وقتی کسی به ایده‌ای خاص فکر می‌کند، آن ایده، طرح یا توانایی می‌تواند در قالب میوه‌ای شیطانی روی این درخت خاص متولد شود.

شاید کسی از پادشاهی باستانی این روش خاص را برای عینیت بخشیدن تخیلات یا امیال انسانی ایجاد کرده باشد. میوه شیطان از خواسته‌های انسانی سرچشمه می‌گیرد، بااین‌حال گرفتن آن خواسته‌ها، تجسم بخشیدن به‌آن‌ها در فرم یک میوه عجیب و خاص و تبدیل کردن آن به امکانی برای تکامل انسان و بهره‌مندی او از توانایی‌هایی خارق‌العاده به‌چیزی شبیه به حضور یک درخت خاص احتیاج دارد. باتوجه به‌اینکه پادشاهی باستانی بسیار پیشرفته بوده و دانش آن‌ها به‌مراتب از کسانی همچون وگاپانک بالاتر بوده است، می‌توان چنین تصور کرد که شاید آن‌ها واقعا موفق شده باشند به‌طریقی درخت میوه‌ای عظیم را شکل داده و از آن برای ساخت انواع میوه‌های شیطانی بهره ببرند.

لوفی و دیگر شخصیتهای وان پیس با میوه های شیطانی خود

محل احتمالی قرار گرفتن این درخت کجا است؟

حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر درخت میوه شیطانی وجود دارد، محل احتمالی قرار گرفتن آن کجا است؟ ممکن است پاسخ این پرسش شما را شگفت‌زده کند. درواقع این درخت می‌تواند فقط در یک مکان قرار داده باشد و آن مکانی است درست بالای خود جزیره فیشمن. در بالای خط قرمز، احتمالا جایی داخل ماریجوا درخت عظیم میوه شیطان قرار دارد.

همان درختی که می‌تواند ریشه‌هایش را تا اعماق اقیانوس گسترش داده و به‌ویژه جزیره فیشمن و ساکنان آن را از نور خورشید بهره‌مند کند. بله، دراصل شاید درختی که به جزیره فیشمن نور می‌دهد، همان درختی باشد که میوه‌های شیطانی را هم به عمل می‌آورد. البته این تنها یک حدس و گمان است و ممکن است درختی کاملا متفاوت هم وجود داشته باشد که این وظیفه خطیر را برعهده دارد. بااین‌حال این ایده که درختی مسئول ایجاد میوه‌های شیطانی است، چندان دور از ذهن نبود و باید به آن و چرایی و چگونگی روند انجام این وظیفه فکر کرد.

در پایا این مطلب نظر شما در مورد ایده به‌عمل آمدن میوه‌های شیطانی روی یک درخت چیست؟ اگر این ایده توجه شما را هم به خود جلب کرد، به‌نظرتان کدام قسمت از جهان وان پیس بهترین مکان برای یافتن چنین درختی است؟ خوشحال می‌شویم همچنان با نظرات و دیدگاه‌های خود ما را همراهی کنید، سپاس.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده