نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۲

GH100 Hopper احتمالا بزرگترین پردازنده گرافیکی تاریخ است

پردازنده گرافیکی دیتاسنتر انویدیا GH100 Hopper می‌تواند با اندازه‌ی ۱۰۰۰ میلی‌متر مربعی خود لقب بزرگ‌ترین پردازنده گرافیکی ساخته شده تا به امروز را از آن خود کند.

براساس جدیدترین گزارش kopite7kimi، از فاش‌کنندگان شناخته‌شده‌ی اطلاعات انویدیا در توییتر، شتاب‌دهنده HPC جدید این شرکت GH100 نام دارد و مساحت سطح آن تنها اندکی کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌متر مربع است. این یعنی ۲۰ درصد بزرگتر از پردازنده گرافیکی GA100 مبتنی بر معماری امپر که در حال حاضر بزرگ‌ترین GPU بازار به شمار می‌رود.

دیروز خبری مبنی بر دعوای حقوقی انویدیا بر سر ثبت نام تجاری Hopper مطرح شده بود که البته مانعی برای توسعه‌ی فنی این تراشه محسوب نمی‌شود. ظاهرا انویدیا و شرکت Dish Network از نام مشابهی بر محصولات خود استفاده کردند که باعث ایجاد یک سری مسائل قانونی شده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که مذاکرات دو شرکت چند هفته‌ای طول می‌کشد که این اتفاق می‌تواند مانع رونمایی از پردازنده گرافیکی جدید GH100 در رویداد ماه مارس GTC 2022 شود.

در ادامه گفته می‌شود که احتمالا شایعات مربوط‌به طراحی Multi-Chip-Module پردازنده گرافیکی GH100 درست نبوده‌اند و این تراشه همچنان از یک طراحی یکپارچه برخوردار است. حالا دو فاش‌کننده‌ی مشهور اطلاعات از جمله kopite7kimi و greymon55 نیز ادعا کردند که GH100 یک تراشه‌ی یکپارچه با طراحی single-die خواهد بود. هرچند به نظر می‌رسد به هرحال یک تراشه‌ی MCM از سری Hopper وجود دارد که ظاهرا GH102 نام دارد.

معماری انویدیا Hopper

همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر بزرگ‌ترین پردازنده گرافیکی در حال تولید انویدیا Ampere GA100 است که سایز دای آن به ۸۲۶ میلی‌متر مربع می‌رسد. پردازنده گرافیکی GH100 به احتمال زیاد یک تراشه‌ی بسیار پرمصرف خواهد بود. Kopite پیش از این گزارش داده داده بود که توان مصرفی این GPU احتمالاً به ۱۰۰۰ وات هم می‌رسد که قاعدتا باید سیستم خنک‌کننده‌ی بسیار کارآمدی داشته باشد. البته این شرکت پیش از این هم سابقه معرفی سیستم‌های خنک‌کننده مایع برای پردازنده‌های گرافیکی دیتا سنتر خود را دارد که HGX نامیده می‌شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد که در این خصوص مشکل خاصی وجود داشته باشد.

گفته می‌شود انویدیا برخلاف AMD که از سبک MCM در تراشه‌های خود استفاده خواهد کرد، قصد دارد در پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace از نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا از سری GeForce RTX 40 استفاده کند و همچنان به طراحی سنتی و یکپارچه محصولات خود پایبند باشد. هرچند برخی شایعات از احتمال به کارگیری این روش در پردازنده‌های گرافیکی Hopper، ویژه‌ی دیتاسنترها و مصارف هوش مصنوعی (AI) حکایت دارند. اما آنچه که مسلم است، عدم استفاده از معماری MCM در محصولات گیمینگ Ada Lovelace برای مصرف‌کنندگان عمومی است.

مسیر پیش روی انویدیا برای پردازنده های گرافیکی خود

در سمت مقابل، AMD محصولات جدید خود را در دو خانواده RDNA 3 و CDNA 2 مبتنی بر معماری تراشه‌های MCM و Monolithic معرفی خواهد کرد. به طوری که پردازنده‌های گرافیکی CDNA 2 منحصرا از تراشه‌های MCM بهره می‌برد و مدل‌های RDNA 3 نیز به‌صورت ترکیبی از طراحی MCM و یکپارچه برخوردار خواهد بود.

هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که کدام یک از محصولات این دو شرکت بر پایه‌ی چه فناوری ساختی تولید خواهند شد. اما گفته می‌شود خانواده‌‌ی RDNA 3 و CDNA 2 از محصولات جدید AMD، ترکیبی از تراشه‌های ۶ و ۵ نانومتری نوسازی‌شده‌ی این شرکت را به کار خواهند گرفت. از طرفی انویدیا از پروسس نود 5nm شرکت TSMC در سری Ada Lovelace استفاده خواهد کرد. البته اینجا هم مشخص نیست که این محصولات بر پایه نود N5 تولید می‌شوند یا N5P.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده