نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰

Rival Games، استودیوی سازنده Alien: Blackout تعطیل شد

استودیوی فنلاندی رایوال گیمز (Rival Games)، توسعه دهنده بازی‌ Thief of Thieves، موفق به جذب ناشر برای بازی جدید خود نشده و تصمیم به تعطیلی شرکت گرفت.

Rival Games، یک استودیوی بازی‌سازی فنلاندی است که حدود هفت سال پیش تأسیس شده و سال گذشته بازی Alien: Blackout را برای گوشی‌های هوشمند عرضه کرد. مدیر اجرایی این استودیو اعلام کرده که مشکلات اقتصادی ناشی از بحران شیوع کرونا نیز در این تصمیم نقش داشته اما «این موضوع تنها یکی از دلایل سطحی مرتبط با این تصمیم بوده و نمی‌توان آن را به عنوان مقصر اصلی معرفی کرد.»

استودیوی رایوال گیمز که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده بود، بازی Thief of Thieves را نیز در کارنامه دارد. Thief of Thieves یک بازی اقتباسی از مجموعه کمیک بوک‌های Robert Kirkman بود که در سال ۲۰۱۸ و با همکاری Skybound Entertainment توسعه‌ داده شد. The Detail به عنوان اولین بازی این استودیو نیز یک بازی داستانی و اپیزودی بود که در سه قسمت و در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. داستان این بازی درباره یک ماجرای جنایی بود که در دوران مدرن آمریکا اتفاق می‌افتاد.

جوکا لاسکو (Jukka Laasko)، مدیر اجرایی Rival در این خصوص می‌نویسد:

بعد از Alien شرایط درحال بهبودی بود. ما یک قرارداد جدید با Universal Studios امضا کرده بودیم و قرار بود روی یک شوتر داستانی با ترکیب دو مجموعه‌ی اسطوره‌ای از دهه ۸۰ و در پلتفرم‌های پی سی و کنسول کار کنیم.

Rival Games

لاسکو امیدوار بود تا با مبالغ قابل توجهی که از این پروژه به دست او می‌رسید، موفق به بازپرداخت وام‌هایی که برای تکمیل و عرضه بازی The Detail گرفته بود، شود. اما بعد از گذشت چند ماه از آغاز مرحله پیش تولید، لاسکو اعلام کرد که Universal تغییرات گسترده‌ای را در اولویت‌های خود ایجاد کرده و نهایتاً تصمیم به لغو قرارداد گرفته است. با این حال، این کمپانی به Rival کمک کرد تا یک ناشر جدید برای بازی خود پیدا کند. اما با توجه به این که این استودیو با تصور این که نیازی به متقاعد کردن ناشران برای سرمایه‌گذاری روی پروژه خود ندارد، برنامه‌های خود را برای عرضه به کاندیدهای احتمالی آماده نکرده بود، این اقدام غیرممکن بود.

لاسکو در ادامه‌ی توضیحات بیان کرده که Rival Games هیچوقت یک استودیوی سود ده نبوده و حتی بهترین سال‌های آن‌ها از نظر درآمدزایی نیز چندان قابل توجه نبوده است. از طرفی، با توجه به این که زمان زیادی از آغاز فعالیت این استودیو گذشته و همچنان موفقیت چشم‌گیری را به‌دست نیاورده بود، اقدامات این شرکت در راستای جذب یک سرمایه‌گذار بزرگ با شکست مواجه شده است.

این استودیو، قبل از تعطیلی مشغول ساخت یک بازی سوم شخص و داستانی جدید به نام The Greenhouse Effect بوده است. در داستان این بازی، تغییرات اقلیمی کره زمین موجب سخت شدن شرایط زندگی و ایجاد چالش‌های بزرگ برای انسان‌ها شده بود. Laasko یک تریلر کوتاه از نسخه آزمایشی بازی را در اختیار وبسایت polygon قرار داده که در ادامه می‌توانید به آن نگاهی داشته باشید.

تماشا در یوتیوب

Rival Games

ما واقعاً هیچ منابعی برای ساخت یک بازی متفاوت و منحصر به فرد نداشتیم تا به کمک آن توجه ناشران را به خود جلب کنیم. Rival Games برای تکمیل The Greenhouse Effect حدود ۲ الی ۴ میلیون دلار سرمایه لازم داشت و شرایط خاص فعلی هم موجب شده بود تا گزینه‌های ما کمتر از سابق باشند.

بعد از این که شماری از ناشران، نسخه‌ی اولیه بازی Rival را متناسب با اهداف خود ندانستند، این استودیو نهایتاً تعطیل شد. همچنان باید اوج عملکرد این استودیو را با بازی Alien: Blackout همزمان دانست. یک بازی تاکتیکی که بازیکنان در آن تلاش می‌کردند تا با مبارزه علیه Xenomorph، چهار انسان را از یک ایستگاه فضایی از کار افتاده نجات دهند. بازی Alien: Blackout در عرض هفت ماه تکمیل شد و به خوبی قابلیت‌های بازی‌سازی این استودیو را به تصویر کشید. لاسکو در خصوص آن می‌گوید:

با وجود اتفاق ناامید کننده‌ای که امروز خبر آن را اعلام کردیم، باید گفت که Alien: Blackout یکی از بازی‌هایی است که در سال‌های بعد به آن افتخار خواهیم کرد.

با وجود تعطیلی این استودیو، بازی‌های Thief of Thieves: Season One و Alien: Blackout همچنان به فروش خود در فروشگاه‌های آنلاین ادامه خواهند داد. اما بازی The Detail از استیم، گوگل پلی استور و اپ استور خارج خواهد شد.


منبع polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده