بررسی بازی Rime از دید سایتهای معتبر دنیا
Rime اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و قرار بود با حمایتهای مایکروسافت ساخته شود. ولی بروز مشکلاتی بین تکیلا ورکس، سازنده بازی، و مایکروسافت، باعث شد تا این بازی حمایت مایکروسافت را از دست بدهد و پس از آن سازندگان سراغ سونی رفتند و قرار بود Rime را به صورت انحصاری برای پلیاستیشن 4 بسازند. با این حال این همکاری هم در نهایت به سرانجام نرسید و در سال ۲۰۱۶ تکیلا ورکس ضمن دریافت حقوق بازی از سونی، تصمیم گرفت تا آن را به صورت چند پلتفرمه برای ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و پیسی بسازد و پس از مدتی هم با کمپانیهای گری باکس و سیکس فوت برای انتشار بازی به توافق رسید. در نهایت بازی Rime امروز برای پلتفرمهای مذکور منتشر شد و نمرههای بازی هم خبر از یک اثر ماجراجویی خوشساخت میدهند. در ادامه مروری بر نمره ها و بررسی بازی Rime از دید سایتهای معتبر خواهیم داشت ولی پیش از آن، بد نیست کمی بیشتر با این اثر آشنا شویم.
Rime داستان پسری را روایت میکند که پس از خراب شدن کشتیاش، وارد یک جزیره شده است. حال شما باید به این پسر کمک کنید که از رمز و راز این جزیره آگاه شده و راهی برای فرار از آن پیدا کند. Rime یک بازی ماجراجویی با معماهای مختلف است و در دنیایی بسیار زیبا جریان دارد که در طراحی آن، از رنگهای روشن و شاد استفاده شده است. همچنین سازندگان این بازی اهمیت زیادی به جنبههای صوتی ساخته خود قائل بودند و از این رو در بازی موسیقیهای بسیار گوشنوازی را خواهید شنید و حتی صداها نقش پررنگی را در حل یک سری از معماها ایفا خواهند کرد.
در ادامه مروری بر نمرههای این بازی خواهیم داشت:
Rime
- سازنده: تکیلا ورکس
- ناشر: گریباکس و سیکس فوت
- پلتفرم: ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و پیسی
- سبک: ماجراجویی
- تاریخ انتشار: ۵ خرداد
دوال شاکرز: ۹۰ از ۱۰۰
در سالی که یک سری از بهترین بازیهای نسل فعلی عرضه میشوند، Rime آنقدر خاص هست که بتواند خودش را مطرح کند. با اینکه گیمپلی این بازی تجربه کاملا جدید و اورجینالی نیست، اما مناظر بینهایت زیبای بازی و همچنین موسیقیهای عالی آن، باعث شدهاند تا مدام دلتان برای بازی تنگ شود و بخواهید که آن را بیشتر و بیشتر بازی کنید. همچنین دنیای بازی نیز پرجزییات است و همین باعث میشود تا دوست داشته باشید که گوشه به گوشه آن را بگردید.
گیماینفورمر: ۸۰ از ۱۰۰
پایان بازی Rime واقعا عالی است و باعث میشود تا بفهمید که اتفاقات رخ داده در طول بازی، چه معنایی داشتهاند. به شخصه پس از تمام کردن بازی، دوباره آن را شروع کرده و سعی کردم این بار با دید جدیدی سراغ آن بروم و حتی سعی کنم آیتمها و مواردی را که جمع نکردهام، به دست بیاورم. درست است که بسیاری از المانهای بازی آشنا و شناختهشده هستند، ولی بازی به خوبی از تمام این موارد برای رسیدن به یک پایانبندی عالی بهره برده است.
دیستراکتوید: ۷۰ از ۱۰۰
با اینکه بازی Rime یک سری مشکلات دارد، ولی حتی در ضعیفترین لحظاتش هم کاری میکند که احساسات شما برانگیخته شده و واکنشی به آن نشان دهید. به همین دلیل هم برای سالهای طولانی این بازی و تاثیرش را به یاد خواهم داشت.
پالیگان: ۶۵ از ۱۰۰
Rime بازیای است که نه از آن متنفر شدم و نه من را شیفته خودش کرد. به جز پایان تاثیرگذار بازی، در دیگر لحظاتی که این بازی را تجربه میکردم، حس خاصی نداشتم. تنها جنبههای بصری و صوتی بازی بودند که کمی روی من تاثیر گذاشتند و بقیه المانها همگی ساده و معمولی بودند. همه این موارد دست به دست هم دادهاند تا Rime یک بازی معمولی باشد که چیزی به تجربه شما از این دست بازیها اضافه نخواهد کرد.
گیم اسپات: ۶۰ از ۱۰۰
بازی Rime از حیث هنری واقعا عالی است. تمامی جهانهای بازی ظاهر و حس و حال خاص خودشان را دارند و از یک آرامش خالص در جهان اول، به مجازاتی شدید در جهان آخر خواهید رسید. همچنین بازی از حیث صوتی نیز واقعا عالی است و میتواند احساسات مختلفی از جمله آرامش، تنش و ترس را در مخاطب ایجاد کند. اما وقتی بازی را با آثار مشابه و منابع الهامش از جمله Ico، Shadow of the Colossus و Journey مقایسه کنیم، به مشکلات آن پی خواهیم برد. ضعف در برخی پازلها، المانهای پلتفرمر بد قلق و مشکلاتی چون افت فریم، باعث شدهاند تا بازی به اندازهای که از حیث هنری زیبا است، در بقیه جنبهها عالی نباشد.