نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Migration

انیمیشن کوتاه تجربی Migration، ساخته‌ای از گروه فلورسنت هیل، ماجرای کوچ دسته جمعی موجوداتی خیالی و عجیب از آسمان را روایت می‌کند. با معرفی این انیمیشن کوتاه همراه زومجی باشید.

جدیدترین ساخته‌ی گروه فلورسنت هیل (Fluorescent Hill)، متشکل از مارک لوموند (Mark Lomond) و یوهانه استه-ماری (Johanne Ste-Marie)، انیمیشنی کوتاه به نام Migration (به فارسی؛ کوچ) است که از جنبه‌ی بصری و زیبایی شناسی خاصی شبیه مستندهای حیات وحش دهه‌ی هفتاد میلادی برخوردار است و در تصویر خود حس آثاری که با فیلم‌های فراموش شده‌ی Super 8mm به تصویر کشیده شده‌اند را به همراه دارد. حال و هوای خاص این انیمیشن کوتاه و ظاهر آن تداعی کننده‌ی حس دست‌یابی به اسنادی از دست رفته و خاطراتی مخفی از موجوداتی است که تعلق به دنیای ما ندارند و قصد نداشتند ردی از خود برجای بگذارند. Migration برای انجام این کار به دیالوگ و توضیح نیازی ندارد و با استفاده از زبان بدن، موسیقی متن و فضاسازی استادانه احساسات مد نظر خود در داستان را به بیننده عرضه می‌کند.

حال و هوای خاص این انیمیشن کوتاه و ظاهر آن تداعی کننده‌ی حس دست‌یابی به اسنادی از دست رفته و خاطراتی مخفی از موجوداتی است که به دنیای ما تعلق ندارند

این انیمیشن کوتاه با برداشتی از جانوری بانمک، اما عجیب و ناشناخته آغاز می‌شود که در حال پرواز در دل آسمان است و چشمانش را برهم می‌زند. افکت‌های استفاده شده روی تصویر ضمن بخشیدن حالت Vintage به قاب، آرامشی خاص و اندکی حس نوستالژی را بر اثر حاکم می‌کند. بعد از بالا رفتن موجود در آسمان و غیب شدن وی از قاب تصویر، او بی هیچ هشدار و اعلام قبلی با شدت روی زمین فرود می‌آید و بر سطح آسفالت خیابانی به چشم آشنا پهن می‌شود. این طنز ملیح و ملایم فرصت چندانی برای خودنمایی ندارد و سریعا جای خود را به سکانسی می‌دهد که احساساتی همچون سردرگمی و تا حدودی نگرانی را در بیننده القا می‌کند؛ موجود حالا پس از فرود حیران خیابان‌ها و محله‌ها را پشت سر می‌گذارد و سعی می‌کند راه خود را در این محیط غریب و ناآشنا پیدا کند و با هم‌نوعانش متحد شود.

شخصیت اصلی انیمیشن Migrate با پشت زمینه‌ی ایستگاه قطار قرمز رنگ، چمن و بوته‌های بلند

کوچ کردن جانوران از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر عمل چندان آسان و بی دردی نیست. حیوانات زیادی مجبورند از سرزمین‌های خطرناک و قلمرو شکارچیان درنده عبور کنند و در مقابل شرایط اقلیمی سخت و طاقت فرسا قد علم کنند تا به محیطی مطلوب و مناسب برای جفت گیری و تخم گذاشتند برسند. داستان انیمیشن کوتاه Migration نیز نگاهی هر چند فانتزی و متفاوت به این مسئله می‌اندازد؛ جانوری که از دسته‌ی خود جدا افتاده حالا سراسیمه و تنها در پی یافتن هم‌نوعان خود در محیطی تازه، که ممکن است از آنچه به نظر می‌آید بی رحم‌تر باشد، قدم می‌گذارد.

Migration همه چیز را به طبیعی‌ترین شکل ممکن و غوطه‌ور در احساسات قابل لمس مختلف به بیننده عرضه می‌کند

این موجود که به نظر می‌آید اصلا اهل زمین نیست، برای یافتن راه خود چاره‌ای جز سازگار کردن خود با محیط و ارتباط برقرار کردن با این دنیای نو ندارد؛ او کم کم می‌آموزد چگونه در این دنیای جدید سفر کند، از رهگذران راه را جویا می‌شود و از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی همچون قطار استفاده می‌کند. با وجود آنکه پیوند این جانور و زمین با آن سازگاری که از طبیعت واقعی انتظار داریم کمی تا قسمتی متفاوت است، اما Migration همه چیز را به طبیعی‌ترین شکل ممکن و غوطه‌ور در احساسات قابل لمس مختلف به بیننده عرضه می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود این انیمیشن با وجود تمام عناصر خیالی خود، اثری آنقدر باورپذیر باشد که رنگ و بوی مستند به خود بگیرد و تکه‌ای از واقعیت به نظر بیاید.

ادامه‌ی متن بخش پایانی داستان را افشا می‌کند.

بخش پایانی این انیمیشن اما جایی است که داستان برگ برنده‌ی خود را برای بیننده رو می‌کند. در طول Migration ما همراه مسافری می‌شویم که احساساتی متعدد را برای اولین‌بار و در موقعیت‌هایی جدید تجربه کرده است. در پایان این ماجراجویی نه چندان کوتاه، هم نوعان موجود قرار دارند که تک تک از روی صخره‌ای می‌پرند و سوی مقصد کوچ خود روانه می‌شوند. موجود اما در این لحظه تک تک تجربیات و احساساتی که در سفر خود روی سطح زمین کسب کرده را باری دیگر به یاد می‌آورد و تصمیم می‌گیرد این کره‌ی خاکی را ترک نکند. موجود در پایان سفر خود مقصد جدیدی را یافت که از مقصد اولیه‌اش برای او ارزشمندتر است؛ داستان Migration ماجرای پا گذاشتن روی غریضه با قدم‌هایی استوار براساس تجربیات شخصی را بیان می‌کند.

پایان بخش حاوی افشائات داستانی.

شخصیت اصلی انیمیشن Migrate سوار بر قطار سرخ رنگ روی پل با پشت زمینه‌ی دره و تپه‌ی سر سبز با درختان بلند و چمن

Migration داستان یک سفر را مستندگونه از دید دوربینی Super 8mm روایت می‌کند و شخصیتی CG با طراحی ساده اما پر از احساسات مختلف را در مرکز آن قرار می‌دهد

ماجرای کوچ جانور داستان Migration بدون فضاسازی فوق‌العاده و جلوه بصری چشم نواز آن ممکن نبود. با وجود آنکه ترکیب تصاویری از فیلم‌های لایو اکشن با انیمیشن اقدام جدیدی نیست، اما اتمسفر چیره بر تصویر در این ساخته‌ی فلورسنت هیل به آن ظاهری متفاوت و به یادماندنی می‌بخشد که کمتر در آثار هم سبک به چشم می‌خورد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، Migration داستان یک سفر را مستندگونه از دید دوربینی Super 8mm روایت می‌کند و شخصیتی CG با طراحی ساده اما پر از احساسات مختلف را در مرکز آن قرار می‌دهد.

اعضای تیم فلورسنت هیل در رابطه با چالش‌ها و تجربیات خود طی ساخت Migration می‌گویند: «ما همیشه مشتاق بودیم پروژه‌ای را بسازیم که از نظر زیبایی شناسی با تمام آثار پیشین ما متفاوت باشد. ضبط فیلم‌های لایو اکشن ما را به خارج از استودیو کشاند و به فکر آزمایش در ترکیب تصاویر و تنظیم ضرب آهنگ روایت انداخت. به نظر ما ترکیب فیلم لایو اکشن ضبط شده در Super 8mm و طراحی دیجیتال عجیب و جدید بود؛ به‌دلیل چالش‌ها و مشکلات احتمالی بر سر راه این ترکیب غیرمعمول، کم‌تر کسی تصمیم به استفاده از آن می‌گیرد. در ادامه ما عکس‌های پولاروید را با فیلم‌های ضبط شده ترکیب کردیم که این هم به نوبه‌ی خود عملی نادر است. تمام سکانس‌های Migration حاصل ترکیب عکس‌ و فیلم است.»

دانلود انیمیشن از آپارات

ساخت Migration چند سالی برای دو عضو فلورسنت هیل زمان برد، اما نتیجه‌ی نهایی این تلاش‌ها فیلمی است که حس خاص و کم نظیری در خود گنجانده. این فیلم در نمایشگاه‌های بین‌المللی متعددی همچون فستیوال فیلم تورنتو، جشنواره‌ی فیلم AFI و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ملبورن به نمایش درآمد. لوموند و استه-ماری بعد از Migration روی چند اثر کوتاه دیگر، کتاب‌های کمیک و یک مینی سریال نیز کار کردند. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن کوتاه با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده