بهترین مینی سریال های جهان در ژانر‌های متنوع

بهترین مینی سریال های جهان در ژانر‌های متنوع

پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

ما در این مقاله ۵۰ مورد از بهترین مینی سریال های جهان را به شما معرفی می‌کنیم؛ مجموعه‌هایی که از دهه ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۲۱ پخش شدند. با زومجی همراه باشید.

مینی سریال مفهومی نیست که در سال‌های اخیر پدیدار شده باشد؛ بلکه جاذبه‌ای بود که در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی، شهرت و محبوبیت خیلی زیادی داشت. بعد از دهه ۸۰، کمی از محبوبیت آن کاسته شد اما با اوج گرفتن شبکه‌های کابلی، این فرمت دوباره در دهه ۲۰۰۰ محبوب شد. مزیت مینی سریال‌ها به این است که قادر هستند داستانی جذاب را در قالب چند قسمت روایت کرده و به پایانی قطعی دست یابند؛ داستانی که در حالت عادی ممکن بود در طی چند فصل ادامه یابد.

امروزه مردم سرتاسر دنیا به خاطر مشغله‌های خیلی زیادی که دارند، اکثرا سریال‌هایی را ترجیح می‌دهند که تعداد قسمت‌های آن کم و اصطلاحا مختصر و مفید باشند؛ خصوصا سریال‌هایی که تک فصلی هستند و به‌نوبه‌ی خودشان یک هنر به شمار می‌روند. ما در این مقاله قصد داریم ۵۰ مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ را به شما معرفی کنیم.

این مینی سریال‌ها براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و براساس امتیاز IMDB رتبه بندی شده‌اند.


بهترین مینی سریال های جهان

بازیگران بزرگسال مینی سریال It به همراه دلقک وحشتناک

۵۰. مینی سریال It

مینی سریال آن

  • بازیگران: هری اندرسون، دنیس کریستوفر و ریچارد ماسور
  • خالق/کارگردان: تامی لی والاس
  • سال پخش: ۱۹۹۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۲
  • میانگین امتیازات It در IMDB: ۶.۸

«تمام ترس‌های شما، همگی در یک دشمن مرگبار.» ماجرا در سال ۱۹۶۰ اتفاق میفتد که یک گروه از طردشدگان اجتماعی توسط دسته‌ای از قلدرها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ گروهی از طبقه پایین جامعه که توسط هنری باورز هدایت می‌شدند. علاوه‌بر این، اعضای این گروه طردشدگان، توسط یک موجود شرور و شیطانی هم مورد شکنجه قرار می‌گرفتند. این موجود شیطانی توانایی تغییر شکل را داشت و می‌توانست به یک دلقک تبدیل شود، از ترس کودکان تغذیه کند و آن‌ها را بکشد. آن‌ها موفق می‌شوند که این دلقک ترسناک را شکست دهند و تصور می‌کردند که دیگر همه چیز به پایان رسیده است. اما ۳۰ سال بعد از این ماجراها، درست زمانی‌که این کودکان تبدیل به بزرگسالان شدند، دلقک شرور بازمی‌گردد و شخصیت‌های بزرگسال قصه‌ی ما باید یک بار برای همیشه همه چیز را به پایان برسانند.

احتمالا اسم این مورد از فهرست مینی سریال های برتر برای شما آشنا باشد؛ زیرا داستان این مجموعه هم براساس کتابی است که با همین نام در سال ۱۹۸۶ توسط استیفن کینگ منتشر شده بود. تهیه‌کنندگان این مینی سریال ۲ قسمتی برای اینکه تعداد بیننده‌ها را افزایش دهند، سعی کردند تا تمرکز بیشتر خود را روی موضوعات مثبت رمان یعنی وفاداری، دوستی و شهرت بازیگران قرار دهند. مینی سریال آن، بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری داشت که تقریبا دو برابر بودجه آثار معمول بود. فیلم‌برداری آن حدود ۳ ماه طول کشید و فقط ۱۲ هفته جلوه‌های ویژه و طراحی‌های مربوط‌به پنی وایز و شکل اصلی این موجود زمان صرف کرد.


جرنی اسمالت، جاناتان میجرز و آنجالو الیس در فصل اول سریال Lovecraft Country

۴۹. مینی سریال Lovecraft Country

مینی سریال لاوکرفت کانتری

  • بازیگران: جرنی اسمالت، جاناتان میجرز و آنجانو الیس
  • خالق/کارگردان: میشا گرین
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات Lovecraft Country در IMDB: ۷.۱

«مراقب باش که دنبال چه چیزی می‌گردی.» در این مورد از بهترین مینی سریال ها، ما داستان آتیکوس فریمن را دنبال می‌کنیم که به دوست خود یعنی لتیشیا و عمویش جورج می‌پیوندد تا به یک ماجراجویی جاده‌ای در دهه ۱۹۵۰ بروند. این ماجراجویی جاده‌ای در جیم کروی آمریکا جریان دارد و آتیکوس در تلاش است تا پدر گمشده‌ی خود را پیدا کند. همین سفر جاده‌ای یک درگیری بزرگ برای زنده ماندن و غلبه بر اتفاقات وحشتناک را به راه می‌اندازد؛ هم نژاد پرستی آمریکای سفید و هم هیولاهای وحشتناکی که ممکن است از کتاب لاوکرفت را پاره کنند و بیرون بیایند. داستان این سریال براساس رمانی با همین نام که در سال ۲۰۱۶ با قلم مت روف منتشر شده، نوشته شده است.

فصل اول این مجموعه آنقدر محبوب و مشهور شد که فصل دوم آن هم در دست ساخت قرار گرفت. با اینکه Lovecraft Country: Supremacy در حال تولید بود، اما شبکه HBO به‌صورت کامل پروژه را متوقف کرد. در ابتدا قرار بود نقش کریستینا را الیزابت دبیکی ایفا کند اما به خاطر هماهنگ نبودن برنامه این پروژه و فیلم Tenet (تنت)، سرانجام این نقش به ابی لی رسید. از افتخارات این سریال می‌توان به استقبال گسترده‌ی منتقدان و همچنین ۹۴ نامزدی جایزه‌های متنوع اشاره کرد که ۲۳ مورد این جایزه‌ها را از آنِ خود کرد؛ بهترین بازیگر مهمان و بهترین تدوین صدا در مراسم ساعات پربیننده امی، بهترین برنامه تلویزیونی سال در مراسم مؤسسه فیلم آمریکایی، بهترین بازیگر مکمل مرد مراسم گلد دربی از جمله‌ی این افتخارات است.


فلورنس پیو و الکساندر اسکاشگورد در مینی سریال The Little Drummer Girl

۴۸. مینی سریال The Little Drummer Girl

مینی سریال دخترک درامر

  • بازیگران: مایکل شنون، الکساندر اسکاشگورد و فلورنس پیو
  • خالق/کارگردان: پارک چان ووک
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات The Little Drummer Girl در IMDB: ۷.۴

«اغوا. سوءاستفاده. خیانت. هیچوقت به یک جاسوس اعتماد نکن.» یک بمب که در یک چمدان تحویل داده شده بود، در داخل خانه‌ی یک وابسته‌ی اسرائیلی در آلمان غربی منفجر شد. تیمی از اسرائیلی‌ها به‌دنبال راهی برای پایان دادن به بمباران‌های فزاینده هستند؛ بمب‌گذاری‌هایی که همگی خیلی استادانه توسط یک فلسطینی زیرک طراحی شده است. اسرائیلی‌ها یک هنرپیشه‌ی انگلیسی عجیب و غریب را شناسایی می‌کنند و موفق می‌شوند که او را به یکی از ماموران خود تبدیل کنند. او با مهارت‌های چشمگیر خود سعی می‌کند اعتماد شبکه فلسطینی‌ها را به خود جلب کند؛ تا اینکه آن‌ها، این هنرپیشه را به‌عنوان یکی از اعضای خود می‌پذیرند. داستان این مینی سریال براساس رمانی نوشته شده که جان لوکاره در سال ۱۹۸۳ با همین نام منتشر کرده بود.

این مورد از بهترین مینی سریال های جهان، با اینکه سرعت کند و آرامی دارد، اما سبک خارق‌العاده‌ی کارگردانی، نحوه نگارش فیلمنامه و همچنین انتخاب بی‌نظیر بازیگران باعث شده تا این سرعت آرام، تا حد زیادی قابل تحمل باشد. برخی از منتقدان در نظرات خود به این موضوع اشاره کردند که پارک چان ووک برای ساخت این اثر، از فرمول موفق سریال The Night Manager (مدیر شب) پیروی کرده است؛ اثر دیگری که یکی دیگر از رمان‌های جان لوکاره را اقتباس کرده است. دیگر منتقدان این سریال درام را با صفت‌های هوشمندانه، بسیار جذاب، هیجانی، همراه‌با بازی خیره‌کننده فلورنس پیو و الکساندر اسکاشگورد و غیره توصیف کردند.


نیکول کیدمن و هیو گرنت در مینی سریال The Undoing

۴۷. مینی سریال The Undoing

مینی سریال فروپاشی

  • بازیگران: نیکول کیدمن، هیو گرنت و ادگار رمیرز
  • خالق/کارگردان: سوزان بیر
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات The Undoing در IMDB: ۷.۴

«هیچ چیز پنهان باقی نمی‌ماند.» گریس فریزر دقیقا همان زندگی‌ای را زندگی می‌کند که همیشه برای خودش آرزو داشت. او یک درمانگر موفق است، یک شوهر فداکار دارد و یک پسر جوان که در یکی از بهترین مدرسه‌های خصوصی نخبگان در شهر نیویورک تحصیل می‌کند. در عرض یک شب، یک شکاف بزرگ در زندگی او ایجاد می‌شود؛ یک مرگ وحشیانه، یک شوهر گم شده و به‌جای مردی که گریس فکر می‌کرد او را می‌شناسد، زنجیره‌ای از اتفاقات و آشکاری‌های وحشتناک رخ می‌دهد. در پی این اتفاقات، گریس در فاجعه‌ی روز افزونی گیر میفتد که بسیار عمومی شده است و طوری او را به وحشت می‌اندازد که دیگر نمی‌تواند به توصیه‌های خودش هم عمل کند؛ او حالا باید زندگی قبلی خود را از بین ببرد و یک زندگی دیگر برای خودش و فرزندش درست کند. این مورد از بهترین مینی سریال ها، سبکی دلهره‌آور با المان‌های روانشناختی و اسرارآمیز دارد که براساس رمانی به نام You Should Have Known ساخته شده است؛ رمانی که در سال ۲۰۱۴ به قلم جین هانف کوریلتز منتشر شده است.

براساس آمار منتشر شده، این اولین مجموعه‌ی شبکه HBO است که هر هفته به میزان بیننده‌های آن افزوده می‌شد. همین موضوع باعث شد تا فروپاشی به پربیننده‌ترین سریال این شبکه در سال ۲۰۲۰ باشد. بااین‌حال، این مجموعه نقدها و نظرات متنوعی را از منتقدان گرفت؛ اکثر آن‌ها از بازی فوق‌العاده‌ی کیدمن و گرنت، فیلم‌برداری و طراحی تولید تعریف کردند. این در حالی بود که نسبت به نگارش فیلمنامه، سرعت پیش‌روی داستان و همچنین شخصیت‌پردازی‌ها انتقاداتی داشتند.


الیزابت ماس و پیتر مولان در مینی سریال Top of the Lake

۴۶. مینی سریال Top of the Lake

مینی سریال بالای دریاچه

  • بازیگران: دیوید ونهام، الیزابت ماس و پیتر مولان
  • خالق/کارگردان: جین کمپین و جرارد لی
  • سال پخش: ۲۰۱۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات Top of the Lake در IMDB: ۷.۵

«یک روز، دیگر نمی‌توانیم چشمان خود را ببندیم.» این مورد از فهرست بهترین مینی سریال ها، داستان تویی میچام دوازده ساله را حکایت می‌کند. تویی دختر یک قاچاقچی محلی مواد مخدر است که از آب‌های یخ زده‌ی یک دریاچه بیرون کشیده شده است؛ دریاچه‌ای در جزیره جنوبی نیوزلند. بعد از نجات یافتن، مشخص می‌شود که این دختر باردار است و اصلا زیر بار نمی‌رود که نام پدر بچه را بگوید. بعد، خیلی زود ناپدید می‌شود. رابین گریفین یک کاراگاه شجاع اما بی‌تجربه به شمار می‌رود که برای بررسی این پرونده انتخاب شده است. اما هرچه که رابین بیشتر و بیشتر در جستجوی رابین عمیق می‌شود و نسبت به آن وسواس پیدا می‌کند، کم کم به این موضوع پی می‌برد که پیدا کردن این دختر، مساوی با یافتن خودش است؛ خویشتنی که به خوبی برای یک مدت طولانی پنهان نگه داشته بود.

بالای دریاچه یک مجموعه درام و اسرارآمیز است که ما فقط با فصل یک آن کار داریم. این فصل در سال ۲۰۱۳ پخش شده بود که دنباله‌ی آن در سال ۲۰۱۷ و با نام Top of the Lake: China Girl به روی آنتن رفت. این مجموعه به‌صورت گسترده توسط بینندگان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفت. از موفقیت عظیم این مینی سریال همین بس که توانست نامزد دریافت ۷۲ جایزه‌ی متنوع شود و درنهایت ۲۰ مورد از آن‌ها را به‌دست بیاورد؛ از جمله بهترین فیلم‌برداری در مراسم ساعات پربیننده امی، بهترین بازیگری در مراسم استرا، بهترین بازیگر زن در مراسم جایزه تلویزیونی به انتخاب منتقدان، بهترین بازیگر زن در مراسم گلد دربی و غیره.


لوئیس دونالدو کولوسیو در مینی سریال 1994

۴۵. مینی سریال 1994

  • بازیگران: کارلو سالیناس د گورتاری، معاون فرمانده شورشی مارکوس و آگوستین باساو بنیتز
  • خالق/کارگردان: دیگو انریکه اورسونو
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۵
  • میانگین امتیازات 1994 در IMDB: ۷.۵

این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های جهان قرار است در یک ماجراجویی مستندی، ما را به کشور مکزیک و سال ۱۹۹۴ ببرد. ویدیو‌های آرشیوی و مصاحبه‌های جدید، فضایی تحقیقی و مستندی را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم نگاه دقیقی به وضعیت سیاست و دولت مکزیک در سال ۱۹۹۴ بیاندازیم؛ دقیقا همان سالی که با قتل لوئیس دونالدو کولوسیو برجسته‌تر از حالت معمولی شد. در این فهرست، این مورد اولین مینی سریالی محسوب می‌شود که ماجرای آن کاملا به زبان اسپانیایی دنبال می‌شود. مینی سریال ۱۹۹۴ فساد در مکزیک را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ آن هم در دوران پر آشوب سیاست که منتهی به انتخابات همان سال می‌شود.

این مستند سریالی بیشتر از هر چیزی به اعتراضات علیه NAFTA و قیام زاپاتیستا در چیاپاس در ماه ژانویه می‌پردازد؛ به‌علاوه ترور لوئیس دونالدو کولوسیو موریتا، نامزد حزب انقلابی نهادی حاکم برای ریاست جمهوری مکزیک، در تیجوانا در ماه مارس؛ برنده شدن جانشین کولوسیو به نام ارنستو زدیلو در ماه اوت؛ بحران اقتصادی پس از روی کار آمدن زدیلو در ماه دسامبر. این مجموعه حاوی مصاحبه‌های جدید و تصاویر آرشیوی از سخنرانی‌ها، گزارش‌های خبری و گزارش‌های شاهدان عینی است. البته نظراتی که منتقدان برای آن اعلام کردند، چیز دیگری را نشان می‌دهد. نقدهای ثبت شده برای این سریال حاکی از آن است که شبکه نتفلیکس استثنائا در این پروژه مستند خوب عمل نکرده است؛ یعنی به‌جای اینکه یک اثر آگاهانه و جذاب از آن دوران را خلق کند، بیشتر وقت تلف کرده است.


کیت وینسلت در کنار دو بچه خود در مینی سریال Mildred Pierce

۴۴. مینی سریال Mildred Pierce

مینی سریال میلدرد پیرس

  • بازیگران: کیت وینسلت، گای پیرس و ایوان ریچل وود
  • خالق/کارگردان: تاد هینس
  • سال پخش: ۲۰۱۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۵
  • میانگین امتیازات Mildred Pierce در IMDB: ۷.۶

«داشتن همه چیز ممکن است به قیمت همه چیز برای او تمام شود.» داستان این مینی سریال، در سال ۱۹۳۱، گلندیل، ایالت کالیفرنیا رخ می‌دهد. میلدرد پیرس یک مادر جوان است که استعداد زیادی در پخت و پز دارد. او بعد از اینکه شوهر خود، برت، را از خانه بیرون می‌اندازد، مجبور است به‌تنهایی زندگی کند. او حالا باید خودش به‌دنبال کار بگردد تا بتواند از خود و دو دختر کوچکش، ویدای ۱۱ ساله و ری ۷ ساله، حمایت کند. میلدرد به یک آژانس کار می‌رود و با فرصت‌های شغلی خاصی مواجه می‌شود که حس می‌کند پایین‌تر از حد او هستند. در میان همین فرایند جستجوی کار، از دوست و همسایه‌اش یعنی لوسی گسلر، توصیه‌هایی برای آشنایی با فرد جدیدی دریافت می‌کند. کم کم او رابطه‌ای را با شریک تجاری سابق شوهرش یعنی والی بورگان آغاز می‌کند. بعد از مدتی، آژانس کار با میلدرد تماس می‌گیرد تا او را به‌عنوان یک خدمتکار به خانه یک فرد اجتماعی و ثروتمند بفرستد.

او با اکران قبول می‌کند که با این زن ملاقات کند. او بعد از مصاحبه به یک رستوران محلی می‌رود؛ جایی که سرنوشت و پیشخدمتی به نام آیدا، نقش مهمی را در شکل دادن آینده‌ی او ایفا می‌کنند. این مینی سریال درام، براساس رمان جیمز ام. کین که با همین نام در سال ۱۹۴۱ منتشر شده بود، ساخته شده است. پیش از این، یک اثر دیگر هم این رمان را اقتباس کرد؛ اما این اثر، داستان را به روی پرده سینماها برده بود. فیلم نوآر میلدرد پیرس که در سال ۱۹۴۵ توسط شرکت برادران وارنر ساخته شده بود.


سارا گدون در اتاقی کوچک در مینی سریال Alias Grace

۴۳. مینی سریال Alias Grace

مینی سریال گریس دیگر

  • بازیگران: سارا گدون، ادوارد هولکروفت و ربه‌کا لیدیارد
  • خالق/کارگردان: مری هارون
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات Alias Grace در IMDB: ۷.۷

دومین سریال تلویزیونی و اقتباسی سال ۲۰۱۷ که براساس رمان مارگارت اتوود نوشته شده است؛ رمانی که داستان آن براساس زندگی واقعی یک مهاجر ایرلندی در کانادا به نام گریس مارکس نوشته شده است. گریس در سال ۱۸۴۳ به جرم قتل صاحب کار و خانه‌دارش محکوم شد؛ آن هم با کمک کارگر اصطبل به نام جیمز مک‌دورموت. حالا این مینی سریال ۶ قسمتی که در قرن ۱۹ میلادی جریان دارد، می‌خواهد سرنوشت این زن را به تصویر بکشد. یک روانپزشک قرار است تصمیم بگیرد که آیا این قاتل می‌تواند به خاطر جنون تبرئه شود یا باید همانند یک انسان سالم، مجازات شود.

دو قسمت ابتدایی این مجموعه پیش از اینکه در تلویزیون پخش شود، در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نمایش داده شده بود. طبق گفته‌ی منتقدان، تفسیر اجتماعی تند و طعنه‌آمیز به همراه بازی هیپنوتیزم‌کننده‌ی سارا گدون باعث می‌شد تا گریس دیگر به یک جزء ارزشمند در کاتالوگ اقتباسی مارگارت اتوود تبدیل شود. این سریال موفقیت زیادی کسب کرد و در میان ۱۹ جایزه‌ای که نامزد دریافت آن شده بود، ۱۱ مورد آن را دریافت کرد؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ۶ جایزه از هنرهای تصویری کانادا، انجمن فیلمبرداران کانادایی، انجمن کارگردانان کانادا و منتقدان بین‌المللی فیلم آنلاین اشاره کرد. سارا پولی که نقش فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اجرایی این مجموعه را در اختیار داشت، سال ۱۹۹۶ تلاش کرد تا همان ابتدا حق و حقوق این رمان را کسب کند؛ چیزی بیشتر از ۲۰ سال طول کشید تا سارا پولی بتواند این مینی سریال را به تلویزیون بیاورد.


ریس ویترسپون و بازیگران نوجوان مینی سریال Little Fires Everywhere

۴۲. مینی سریال Little Fires Everywhere

مینی سریال آتش‌های کوچک در همه جا

  • بازیگران: ریس ویترسپون، کری واشینگتن و جاشوآ جکسون
  • خالق/کارگردان: لیز تیگلار
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات Little Fires Everywhere در IMDB: ۷.۷

این مورد از فهرست بهترین سربال های کوتاه، داستان سرنوشت درهم تنیده‌ی خانواده‌ی ریچاردسون را نقل می‌کند که از بیرون، همه آن‌ها را بی‌نقص و عالی می‌بینند؛ به‌علاوه، داستانِ یک مادر و دختر مرموز که زندگی‌شان را به هم می‌ریزند. داستان این سریال براساس رمان بسیار مشهور و پرفروش سلست اینگ است که در سال ۲۰۱۷ با همین نام منتشر کرده بود. این داستان، وزن اسرار، طبیعت و ماهیت هنر و همچنین هویت را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ کشش وحشیانه‌ی مادری و همچنین باورِ اینکه پیروی از قوانین می‌تواند از فاجعه جلوگیری کند، چقدر می‌تواند خطرناک باشد. در این داستان که در دهه ۱۹۹۰ جریان دارد، ویترسپون و واشنگتون نقش دو مادر با گذشته‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را بازی می‌کنند. براساس آماری که خود شبکه هولو منتشر کرده، سریال آتش‌های کوچک در همه جا در طی ۶۰ روز اول پخش آنلاین خود توانست رکورد بزند و به‌عنوان پربیننده‌ترین مجموعه درام در تاریخ این سرویس استریم شمرده شود.

مدتی پیش هم واشنگتون در صفحه اینستاگرام خود عنوان کرد که فصل دوم این مجموعه در دست تولید است و در آینده‌ای نزدیک پخش می‌شود. همان‌طور که منتقدان هم به آن اشاره کردند، این سریال در تلاش است که خیلی ایمن ماجراجویی خود را پیش ببرد اما وقتی چالش‌های مختلف پیش می‌آید و دو بازیگر اصلی باید موانع سختی را پشت سر بگذارند، هیجان اوج می‌گیرد و حسابی می‌درخشند.


پدر پاول مراسم کلیسا را آغاز می‌کند سریال عشای ربانی نیمه شب

۴۱. مینی سریال Midnight Mass

مینی سریال عشاء ربانی نیمه شب

    • بازیگران: کیت سیگل، زک گیلفورد و کریستین لمان
    • خالق/کارگردان: مایک فلنگن
    • سال پخش: ۲۰۲۱
    • تعداد قسمت‌ها: ۷
    • میانگین امتیازات Midnight Mass در IMDB: ۷.۷

«نترس باش.» داستان یک جامعه جزیره‌ای کوچک و دورافتاده در این سریال دنبال می‌شود؛ جایی که اختلافات در آن با بازگشت یک مرد جوانِ سیاه‌رو یک ورود یک کشیش کاریزماتیک، شدت می‌گیرد و افزایش پیدا می‌کند. حضور پدر پاول در جزیره کروکت، با یک سری رویدادهای غیرقابل توضیح و به‌ظاهر معجزه‌آسا مصادف می‌شود. همین تصادف ناگهانی باعث می‌شود که شور و اشتیاق مذهبی دوباره جامعه را در خود فرو ببرد؛ اما آیا این معجزه‌ها بهایی هم دارد؟ این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ که مدت زمان زیادی هم از پخش آن نمی‌گذرد، ژانر متفاوتی نسبت به موارد دیگر دارد و المان‌های ماوراطبیعی را با ژانر ترسناک ترکیب کرده است. این سریال به‌صورت گسترده نقدها و نظرات مثبتی از منتقدان گرفت و منتقدان آن را مراقبه‌ای بر غم و ایمان خواندند؛ اثری که درست به اندازه‌ی زیبا بودن، آزاردهنده هم است.

طبق گفته‌ی آن‌ها، این مجموعه به‌گونه‌ای ترس را به مخاطب القا می‌کند که تا مدت‌ها بعد از تمام شدن داستان، همچنان او را در وحشت و تامل می‌گذارد. نمی‌توان این مجموعه را کاملا بی‌نقص دانست اما فوق‌العاده دوست‌داشتنی، دارای هنرنمایی‌های زیبا و انعکاس جذابی از مرگ، ایمان، گناه، اعتیاد و قدرت اراده آزاد است. این سریال ترسناک و ماوراطبیعی، توانست در سه بخش بهترین مجموعه محدود، بهترین بازیگر مرد در یک سریال محدود یا فیلم تلویزیونی و بهترین بازیگر مکمل مرد در یک سریال محدود یا فیلم تلویزیونی از دوازدهمین جشنواره جایزه تلویزیونی به انتخاب منتقدان، نامزد دریافت جایزه شود.


اما استون و جوناه هیل در آسانسور در مینی سریال Maniac

۴۰. مینی سریال Maniac

مینی سریال مجنون

  • بازیگران: اما استون، جوناه هیل و جاستین ثرو
  • خالق/کارگردان: پاتریک سامرویل
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات Maniac در IMDB: ۷.۷

دو غریبه به نام آن و اوون، برای یک برنامه آزمایش دارویی، ثبت نام می‌کنند. در طی این برنامه آزمایشی، بخش‌هایی از حافظه و ذهن آن‌ها، برایشان آشکار می‌شود؛ بخش‌هایی که قبلا برایشان کشف نشده بود. علاوه‌بر این، رویاها و ضمیر ناخودآگاه آن‌ها، کم کم به هم پیوسته می‌شود. البته، همین حین که این اتفاقات در حال رخ دادن است، خطری هم ظاهر می‌شود؛ چیزی که اصلا این دو نفر از وجود آن خبر ندارند. رایانه غول پیکری که این آزمایش‌ها را اجرا می‌کند، سرکش شده است و برنامه را در معرض نابودی قرار می‌دهد. سریال مجنون، مجموعه‌ای است که ترکیب جذابی از درام، کمدی سیاه و البته المان‌های روانشناختی را به وجود می‌آورد. این مجموعه تا حدی براساس یک سریال نروژی است که با همین نام در سال ۲۰۱۵ ساخته و پخش شده بود؛ اما علاوه‌بر آن، از فیلم‌های مشهور خیلی زیاد دیگری هم الهام گرفته است.

مجنون در ابتدای نمایش خود، نقدهای مثبت خیلی زیادی برای جلوه‌های بصری، کارگردانی و بازیگری دریافت کرد. عوامل ساخت این سریال توانستند ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه‌های متنوع در بخش‌های مختلف شوند اما فقط ۲ مورد از آن‌ها را دریافت کردند. همان‌طور که منتقدان هم به این وضوع اشاره کرده بودند، سریال مجنون توانسته با داستان خود، دنیایی خیالی را خلق کند که در عین متفاوت بودن از جهان ما، کاملا قابل تشخیص و آشنا است. این سریال به مرور زمان بارها و بارها خودش را دوباره اختراع می‌کند و بین زمان و فضا و ژانر جابه‌جا می‌شود که داستانی ضروری، عمیق و شدیدا انسانی را بیان کند.


نیک آفرمن در کنار یک درخت در مینی سریال Devs

۳۹. مینی سریال علمی تخیلی Devs

مینی سریال توسعه‌دهندگان

  • بازیگران: سونویا میزونو، نیک آفرمن و جین ها
  • خالق/کارگردان: الکس گارلند
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات Devs در IMDB: ۷.۷

توسعه‌دهندگان که مورد دیگری از بهترین مینی سریال های تاریخ است، سبکی علمی تخیلی و دلهره‌آور دارد. لیلی چان یک مهندس نرم‌افزار در شرکت آمایا است؛ یک شرکت در حوزه رایانش کوانتوم که توسط فردی به نام فارست کنترل می‌شود. مدت زیادی طول نمی‌کشد که لیلی درگیر مرگ مرموز نامزد خود می‌شود؛ کسی که در اولین روز کاری شغل جدیدش در Devs می‌میرد. نکته بسیار مهمی که درباره این مجموعه وجود دارد، این است که داستان آن موضوعات خیلی مهمی مثل اراده آزاد و همچنین جبرگرایی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ همچنین موضوع سیلیکان ولی که محبوبیت و شهرت خیلی زیادی بین این دسته از بینندگان دارد. این مجموعه به‌صورت گسترده مورد استقبال منتقدان قرار گرفت؛ کسانی که قوه تخیل، سبک فیلم‌برداری، مهارت بازیگران و همچنین موسیقی را مورد تحسین قرار داده بودند.

شبکه FX در ابتدا فقط دستور ساخت پایلوت یا همان قسمت آزمایشی را داده بود اما خیلی زود نظر خود را عوض کرد و ساخت یک سریال کامل را دستور داد. از طرف دیگر هم خود الکس گارلند، از همان ابتدا قصد داشت یک سریال تک فصلی بسازد و اصلا تصمیمی برای ادامه دادن آن ندارد. اگر با کارهای معمولِ الکس گارلند آشنایی ندارید، ممکن است هنگام تماشای این مجموعه کمی خسته شوید و اصطلاحا صبر شما به چالش کشیده شود اما اگر از طرفداران قدیمی این فیلمساز باشید، کاملا می‌توانید با سرعت پیش‌روی داستان کنار بیایید و خود را به نحوی سرگرم کنید. اکثر منتقدان، این مینی سریال را به‌طرز شگفت‌انگیزی جاه‌طلبانه، فراموش‌نشدنی و تجربه‌ای ارزشمند خواندند.


رالف اندرسون و دستیارش در مینی سریال the outsider

۳۸. مینی سریال The Outsider

مینی سریال بیگانه

  • بازیگران: بن مندلسون، بیل کمپ و جرمی باب
  • خالق/کارگردان: ریچارد پرینس
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات The Outsider در IMDB: ۷.۷

مینی سریال بیگانه با یک تحقیقِ به‌ظاهر ساده در مورد قتل وحشتناک یک پسر جوان شروع می‌شود. اما وقتی یک نیروی ماوراءطبیعی موذی راه خود را به این پرونده باز می‌کند، یک پلیس کارکشته و یک محقق غیرمعمول را وادار می‌کند تا همه چیزهایی را که به آن اعتقاد دارند زیر سؤال ببرند. این مینی سریال برخلاف اکثر موارد دیگر بهترین مینی سریال های تاریخ، ترکیبی از درام، المان‌های جنایی، ترس و دلهره و البته موضوعات روانشناختی را به مخاطب نشان می‌دهد. این سریال هم براساس رمانی ساخته شده که استیفن کینگ در سال ۲۰۱۸ آن را با همین نام نوشته و منتشر کرده بود. اینطور انتظار می‌رفت که فصل دومی هم برای این مجموعه در کار باشد؛ زیرا حتی استیفن کینگ هم عنوان کرده بود که فیلمنامه‌ی فصل بعدی نوشته شده است و بازیگران و عوامل هم تمایل خود را برای بازگشت اعلام کردند.

اما شبکه HBO اعلام کرد که تصمیم ندارد فصل دومی برای آن بسازد؛ به همین دلیل هم شرکت MRC باید به‌دنبال پلتفرم‌های دیگری برای پخش ادامه‌ی این مجموعه‌ی کوتاه باشد. این مینی سریال هم از سرعت پایین پیش‌روی داستان رنج می‌برد که ممکن است برخی‌ها را خسته کند اما منتقدان اطمینان دادند که بازی فوق‌العاده‌ی بازیگران آن را تماشای می‌کند. دو قسمت اول این مجموعه تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان گرفت؛ خصوصا به خاطر فضای داستان، سبک کارگردانی و همچنین هنرنمایی بازیگران. اما این اسقبال به مرور زمان با هر قسمت کاهش پیدا کرد و همچنان تمام تعریف و تمجیدها، روی بازیگران تمرکز داشت و نسبت به مسائل دیگر انتقاد.


مایکل پیترسون در دادگاه در مینی سریال The Staircase

۳۷. مینی سریال نتفلیکس The Staircase

مینی سریال پلکان

  • بازیگران: مایکل پیترسون، دیوید رودالف و ران گرت
  • خالق/کارگردان: آنتونیو کامپوس
  • سال پخش: ۲۰۰۴-۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۳
  • میانگین امتیازات The Staircase در IMDB: ۷.۹

«آیا او انجام داده است؟» ژان-زاویه دو لیستاد، فیلمساز مستند برنده جایزه اسکار، در این اثر خود یک ماجرای هیجان‌انگیز دادگاهی و البته جذاب را به نمایش می‌گذارد. سریال پلکان با داستان خود مخاطب را به درون یک محاکمه قتل بسیار مشهور می‌برد تا تجربه‌ای نادر و بسیار جذاب را در اختیارش قرار دهد. در سال ۲۰۰۱ نویسنده‌ای به نام مایکل پیترسون به اتهام قتل همسرش کیتلین، به دادگاه احضار شد؛ مقتولی که بدنش در حوضچه خون در راه پله خانه‌شان افتاده بود. دوربین‌های ژان-زاویه دو لیستاد با دسترسی غیرمعمولی که داشتند، وکلای پیترسون، خانه و همچنین خانواده‌ی نزدیک او را تحت نظر داشتند؛ آن هم زمانی‌که تیم مدافع در حال برنامه‌ریزی بودند و گزینه‌های استراتژیک خود را بررسی می‌کردند. The Staircase که یکی دیگر از بهترین مینی سریال های تاریخ به شمار می‌رود، نگاهی جذاب به عدالت آمریکایی دوران معاصر می‌اندازد که پیچش‌های بیشتری نسبت به یک کتاب پرفروش قانونی دارد.

این مینی سریال فرانسوی، ۳ بخش داشت. بخش اول آن در سال ۲۰۰۴ بود که داستان ابتدایی در قالب ۸ قسمت پخش شد. بخش دوم در سال ۲۰۱۳ بود که کارگردان قصد داشت پیشرفتی را که در طی این سال‌ها در پرونده ایجاد شده، در قالب دو قسمت نشان دهد. بخش سوم هم دوباره در همان سال پخش شد که پیشرفت‌های بعدی در قالب ۳ قسمت جدید به مخاطبان نشان داده شد. سرانجام در سال ۲۰۱۸، شبکه نتفلیکس تمام این قسمت‌ها را به‌صورت یک‌جا و در قالب یک سریال، در اختیار مشترکان خود گذاشت.


بریجت بالاسکو در مقابل نوری قرمز رنگ در مینی سریال Flint Town

۳۶. مینی سریال پلیسی Flint Town

مینی سریال شهر فلینت

  • بازیگران: بریجت بالاسکو، دیون برنریتر و جان بویسمیر
  • خالق/کارگردان: زکری کانپری، دری کوپر و جسیکا دیموک
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات Flint Town در IMDB: ۷.۹

سریال مستندی شهر فلینت داستان اداره پلیس در شهر فیلینت ایالت میشیگان را حکایت می‌کند. در این مستند ما شاهد این هستیم که چطور نیروهای پلیس با منابع رو به کاهش و زیرساخت‌های در حال فروپاشی، دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ آن هم در جامعه‌ای که به واسطه‌ی خشونت و بحران آب آلوده فلج شده است. این مستند سریالی روی افکار و احساسات متضاد افسران پلیسی متمرکز است که برای محافظت از مناطق شهری فلینت، چطور تلاش می‌کنند. این شهر درگیر انواع مشکلات فقر، جنایت، کمبود خدمات عمومی، محروم از نظر مالی و بحران آب است.

این مستند، دوره‌ای از نوامبر ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۱۷ را در بر می‌گیرد؛ همان بازی زمانی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶. این بخش از اداره پلیس که در سریال نمایش داده شده، از ۳۰۰ افسر به ۹۸ تن برای ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد؛ کمترین تعداد نیروهای پلیس در بین شهرهایی با اندازه مشابه. در طول این قسمت‌ها، نیروهای پلیس با وضعیت بحرانی و بسیار مهمی روبه‌رو شده بود و دولت این شهر بر سر تأمین بودجه درگیر بود. افرادی که این اثر را تماشا کردند، به‌صورت گسترده آن را مورد تعریف و تمجید قرار دادند. آن‌ها معتقد بودند که این مجموعه مستند، خیلی عالی توانسته این وقایع تاریخی را به تصویر بکشد و شرایط آن دوران را به مخاطبانی که آن شهر را در این سال‌ها ندیدند، نمایش دهد.


ریچی کمپبل به همراه سیاه پوستان دیگر در یک دادگاه در سریال Small Axe

۳۵. مینی سریال Small Axe

مینی سریال تبر کوچک

  • بازیگران: نائومی اکی، کالی بست و گری بیدل
  • خالق/کارگردان: استیو مک‌کویین
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۵
  • میانگین امتیازات Small Axe در IMDB: ۷.۹

«اگر شما آن درخت بزرگ هستید، ما هم همان تبر کوچک هستیم.» این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، تفاوت‌های خیلی زیادی با موارد دیگر دارد؛ مینی سریالی که از ۵ فیلم تلویزیونی تشکیل شده است. سریال اسمال اکس یا همان تبر کوچک، سبکی آنتولوژی دارد که داستان هر قسمت از آن، با قسمت دیگر متفاوت است. داستان این مجموعه درام براساس تجربیات زندگی واقعی جامعه هند غربی شهر لندن است؛ داستانی که از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۸۰ جریان دارد. اینطور که عنوان شده، استیو مک‌کویین از سال ۲۰۱۰ در حال کار کردن روی این پروژه بود و در سال ۲۰۱۲ هم تولید آن چند مرحله جلوتر رفت. از همان ابتدا، قرار بر این بود که سریالی با داستانی دنباله‌دار و ادامه‌دار ساخته شود. اما کم کم مک‌کویین به این نتیجه رسید که متریال و داستان کافی برای ساخت ۵ قسمت مجزا دارد و می‌تواند هر کدام از آن‌ها را به یک فیلم تلویزیونی تبدیل کند.

با اینکه این آنتولوژی از ۵ فیلم بلند تشکیل می‌شود، اما کل مجموعه جایزه «بهترین فیلم» را در چهل و ششمین مراسم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس دریافت کرد. دو قسمت از این مجموعه به‌عنوان رقیبان رسمی برای جشنواره فیم کن ۲۰۲۰ انتخاب شدند. منتقدان حسابی این فیلم را مورد تحسین قرار دادند؛ حتی مجله بریتانیایی سایت اند ساوند، در نظرسنجی‌ای که از ۱۰۴ منتقد جهانی کرده بود، سرانجام فیلم Lovers Rock را به‌عنوان بهترین اثر سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد.


کریس ایوانز به همراه جیدن مارتل و میشل داکری در مینی سریال Defending Jacob

۳۴. مینی سریال Defending Jacob

مینی سریال دفاع از جیکوب

  • بازیگران: کریس ایوانز، میشل داکری و جیدن مارتل
  • خالق/کارگردان: مارک بمبک
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات Defending Jacob در IMDB: ۷.۹

«خانواده بی‌قید و شرط است.» اندی باربر بیش از بیست سال است که دستیار دادستان منطقه حومه ماساچوست بوده است. او در جامعه خود مورد احترام است، در دادگاه سرسخت است و در خانه با همسر خود لوری و پسرش جیکوب زندگی شادی دارد. اما زمانی‌که یک جنایت تکان‌دهنده رخ می‌دهد، شهر آن‌ها را در نیو انگلند در هم می‌شکند. اندی اصلا نمی‌داند که در آینده نزدیک چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد؛ پسر چهارده ساله او متهم به قتل یک دانش‌آموز شده است. اندی برای نجات و محافظت از پسرش، دست به دامن هر روشی می‌شود و به تک تک غریزه‌های خود به‌عنوان یک پدر، تکیه می‌کند. جیکوب اصرار دارد که بی‌گناه است و اندی هم به طبع او را باور می‌کند. اندی باید او را باور کند. او پدر جیکوب است. اما به مرور زمان حقایق نکبت‌بار و افشاگری‌های تکان‌دهنده آشکار می‌شوند، یک زندگی در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد و محاکمه تشدید می‌شود.

در میانه‌ی این بحران مشخص می‌شود که یک پدر، چقدر چیزهای کمی درباره پسر خود می‌داند. حالا اندی باید با محاکمه‌ی خودش روبه‌رو شود؛ محاکمه‌ای بین وفاداری و عدالت، حقیقت و ادعا، گذشته‌ای که در تلاش برای دفن آن بود و آینده‌ای که نمی‌تواند تصور کند. داستان این مجموعه‌ی درام براساس رمانی با همین نام نوشته شده که در سال ۲۰۱۲ با قلم ویلیان لندی منتشر شده بود. منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، حسابی آن را مورد تحسین قرار دادند و بیشتر از هر چیزی از بازی هنرمندان، ابهام و عمق احساسی آن تعریف کردند. اما نسبت به طولانی بودن داستان و همچنین سرعت پیش‌روی آن انتقاداتی هم داشتند.


شخصیت اصلی سریال unorthodox

۳۳. مینی سریال Unorthodox

مینی سریال ناراست‌کیش

  • بازیگران: شیرا هاس، آمیت راهاو و جف ویلبوش
  • خالق/کارگردان: انا وینگر و الکسا کارولینسکی
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • میانگین امتیازات Unorthodox در IMDB: ۸

این سریال داستان یک زن جوان را حکایت می‌کند که در یک جامعه ارتدوکس افراطی در منطقه ویلیامزبورگ بروکلین بزرگ شده است. او به سمت برلین می‌رود و یک ازدواج برنامه‌ریزی شده و یک جامعه مذهبی بسیار خشک را پشت سر می‌گذارد. یکی از دلایل این دختر جوان برای انجام این کار، این است که هدف خود را برای کشف کردن مسیر خود، دنبال کند. این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ یک تفاوت عمده با موارد دیگر دارد و آن هم این است که محصول مشترک آمریکا و آلمان است و اولین اثری از نتفلیکس به شمار می‌رود که بخش عمده آن به زبان ییدیش است.

منبع الهام این مجموعه، زندگی‌نامه‌ی دبورا فلدمن است که با نام Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این سریال درام توانست در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده نامزد دریافت ۸ جایزه شود که درنهایت فقط ماریا شریدر بود که به خاطر کارگردانی این اثر جایزه‌اش را دریافت کرد. همان‌طور که منتقدان هم به این موضوع اشاره کردند، ناراست‌کیش با دقت بسیار بالایی متریال اصلی خود را اقتباس می‌کند؛ در پایان مجموعه‌ای خلق می‌کند که در عین صمیمی بودن، ضروری هم است که همگی حول محور بازی فوق‌العاده‌ی شیرا هاس می‌چرخند. البته یک سری از منتقدان هم نسبت به نحوه نمایش جامعه یهودیت حسیدی انتقاد داشتند و معتقد بودند که اجرای آن بد بوده است.


الیزابت اولسن و پل بتانی در سریال WandaVision

۳۲. مینی سریال WandaVision

مینی سریال واندا ویژن

  • بازیگران: الیزابت اولسن، پل بتانی و دبرا جو روپ
  • خالق/کارگردان: جف شافر
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۹
  • میانگین امتیازات WandaVision در IMDB: ۸

«استودیوی مارول عصر جدیدی از برنامه‌های تلویزیونی را ارائه می‌دهد.» سریال واندا ویژن مجموعه‌ای است که سبک سیتکام‌های کلاسیک را با دنیای سینمایی مارول تلفیق می‌کند؛ سریالی که در آن واندا ماکسیموف و ویژن، کم کم به این شک می‌کنند که همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد، نیست. این دو موجود ابرقدرت و ابرانسان، در حومه شهر، زندگی ایده‌آل خود را سپری می‌کنند و آرامش زیادی دارند. واندا ویژن اولین مجموعه تلویزیونی در دنیای سینمایی مارول است که در سرویس استریم نسبتا تازه‌کار دیزنی پلاس پخش شد. این سریال همان خط زمانی مجموعه فیلم را دنبال می‌کند و اتفاقات آن بعد از فیلم Avengers: Endgame (انتقام جویان: پایان بازی) جریان دارد.

این مجموعه که اولین و نقطه‌ی آغازین فاز چهارم دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شد، ادای احترام زیادی به سیتکام‌های قدیمی کرد. منتقدان این سریال را تا حد زیادی به خاطر بازسازی فوق‌العاده‌ی سیتکام‌های قدیمی و بازی فوق‌العاده‌ی بازیگران، مورد تحسین قرار دادند؛ این در حالی بود که به خاطر نحوه‌ی پایان‌بندی آن، انتقاداتی داشتند. این مجموعه در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده در ۲۳ بخش مختلف نامزد دریافت جایزه شد که سرانجام ۳ مورد از آن‌ها را دریافت کرد. واندا ویژن به‌صورت مستقیم پایه‌های فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness (دکتر استرنج در مولتی‌ورس دیوانگی) را بنا کرد؛ جایی که اولسن دوباره نقش ماکسیموف را ایفا می‌کند. علاوه‌بر این، یک سریال فرعی هم در دست ساخت است که کاترین هان دوباره نقش آگاتا هارکنس را بازی می‌کند.


بنیسیو دل تورو و پال دانو در مینی سریال Escape at Dannemora
۳۱. مینی سریال Escape at Dannemora

مینی سریال فرار به دانمورا

  • بازیگران: بنیسیو دل تورو، پاتریشا آرکت و پال دانو
  • خالق/کارگردان: بن استیلر
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۷
  • میانگین امتیازات Escape at Dannemora در IMDB: ۸

یکی از کارمندان زنِ زندان در شمال ایالت نیویورک، با یک جفت زندانی بیشتر از کارمندان دیگر صمیمی می‌شود و سرانجام به آن‌ها کمک می‌کند که از آن‌جا فرار کنند. داستان این مینی سریال ۷ قسمتی براساس رویدادهای زندگی واقعی است که در سال ۲۰۱۵ و فرار مرکز تادیبی کلینتون رخ داده بود. این ماجرای فرار باعث یک تعقیب و گریز گسترده شد که همه به‌دنبال دو قاتل محکوم می‌گشتند. یکی از حاشیه‌هایی که این سریال به‌دنبال داشت، انتقاد جویس میچل (نگهبان زنِ آن زندان) بود که نسبت به نحوه‌ی نمایش واقعیت اعتراضاتی داشت. او با اشاره به آن دو زندانی، عنوان کرد که رابطه‌ی آن‌ها، آنطور که نشان داده شده، نبوده است. علاوه‌بر این، او کارگردان پروژه را هم یک دروغگو خواند و عنوان کرد که این فیلمساز هیچ اهمیتی برای واقعیت قائل نیست و فقط به فکر پول درآوردن است.

سرعت پیش‌روی داستان این مینی سریال کمی کند است و به صبر نیاز دارد. اما کاملا مناسب کسانی است که یک داستان جذاب با رمز و راز هیجانی و همچنین تیم بازیگری خارق‌العاده، می‌خواهند. پاتریشا آرکت به‌خاطر بازی فوق‌العاده‌ی خود نه‌تنها توانست در بخش بهترین بازیگر زن در یک سریال محدود، جایزه تلویزیونی به انتخاب منتقدان را کسب کند، بلکه جایزه همین بخش را در مراسم گلدن گلوب و همچنین انجمن بازیگران فیلم هم گرفت. بن استیلر هم که کارگردانی این مجموعه برعهده داشت، جایزه بهترین کارگردانی مینی سریال یا فیلم تلویزیونی را از انجمن کارگردانان آمریکایی دریافت کرد.


کتی سسنیک با لباس راهبگی در مینی سریال The Keepers

۳۰. مینی سریال The Keepers

مینی سریال نگهبانان

  • بازیگران: جما هاسکینز، ابی فیتزجرالد اسکاب و جوزف ماسکل
  • خالق/کارگردان: رایان وایت
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۷
  • میانگین امتیازات The Keepers در IMDB: ۸.۱

مجموعه‌های مستندی خیلی باید خوب عمل کنند و ویژگی‌های مثبت زیادی داشته باشند که مردم زیادی به تماشای آن بنشینند و به‌عنوان یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ به شمار بروند. نگهبانان هم یکی از همان سریال‌های مستند است که از ۷ قسمت تشکیل می‌شود و درباره قتل حل نشده‌ی یک راهبه است. علاوه‌بر موضوع قتل، رازها و دردهای وحشتناکی هم در این مجموعه مورد بررسی قرار می‌گیرد که تقریبا تا پنج دهه بعد از مرگ او همچنان باقی است و تاثیرات خودش را دارد. کاترین سسنیک (راهبه‌ای که به قتل رسیده است)، انگلیسی و درام را در دبیرستان دخترانه‌ی سیتون کیو آموزش می‌داد. او در طی مدت زمان تدریس خود به یکی از کشیش‌های مدرسه به نام ای. جوزف ماسکل مشکوک شد و حس می‌کرد که بچه‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

بعد از اینکه چنین اتفاق دردناکی برای این راهبه رخ داد، دانش‌آموزان سابق او باور داشتند که مقامات با ازبین‌بردن کاترین، قصد پوشاندن این رسوایی‌ها را داشتند. زمانی‌که تهیه‌کنندگان شبکه نتفلیکس خواستند درباره این موضوع با کلیسای بزرگ بالتیمور مصاحبه کنند، آن‌ها راضی به انجام این کار نشدند. اما بعدها در بخش پرسش و پاسخ وبسایت خود توضیح دادند که ادعاهای مبنی بر اینکه کلیسای بزرگ از سوءاستفاده‌های ماسکل از سال ۱۹۹۲ اطلاع داشته، گمانه‌زنی‌های نادرست بوده است. رایان وایت، کارگردان مجموعه، در طی مصاحبه‌ای توضیح داد که سریال نگهبانان را یک اثر ضدکاتولیک نمی‌داند؛ بلکه آن را به‌عنوان اثری علیه کودک‌آزاری و سرپوش گذاشتن بر کودک‌آزاری می‌داند.


تام هیدلستون و هیو لوری در مینی سریال The Night Manager

۲۹. مینی سریال The Night Manager

مینی سریال مدیر شب

  • بازیگران: تام هیدلستون، هیو لوری و اولیویا کولمن
  • خالق/کارگردان: سوزان بیر
  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات The Night Manager در IMDB: ۸.۱

«هرچه عمیق‌تر شوی، تاریک‌تر می‌شود.» یک مرد انگلیسی به نام جاناتان پاین به‌عنوان یک مدیر شبانه هتلی در قاهره فعالیت می‌کند. او با یک زن محلی که نامزد یک گانگستر محلی به شمار می‌رود، درگیر می‌شود. این زن جوان به واسطه‌ی ارتباط خود با نامزد گانگسترش، اطلاعاتی را به‌دست آورده که فروش غیرقانونی بین‌المللی اسلحه را با ریچارد روپر، میلیاردر انگلیسی، ارتباط می‌دهد. مدت زیادی نمی‌گذرد که بدن بی‌جان این زن پیدا می‌شود؛ کسی که به‌دلیل داشتن اطلاعات خاص، به قتل رسیده است. پاین که از مرگ خود می‌ترسد، از ترس جان خود فرار می‌کند و سرانجام در هتل دور افتاده‌ای در سوئیس مشغول به کار می‌شود. چهار سال می‌گذرد و روپر از هتل سوئیسی بازدید می‌کند. همین دیدار دوباره، عطش پاین را برای انتقام برانگیخته می‌کند. در همین حین، او توسط سازمان اطلاعات بریتانیا استخدام می‌شود تا از روپر جاسوسی کند.

آنچه در دنباله‌ی آن پیش می‌آید، یک بازی بسیار خطرناک از دسیسه و فریب است. در مورد دیگری از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، درباره این مجموعه صحبت کرده بودیم؛ مجموعه‌ای که براساس یکی دیگر از آثار جان لوکاره ساخته شده است. قرار بود فصل دیگری هم برای این مینی سریال درام و جاسوسی ساخته شود اما هیچوقت عملی نشد. این مجموعه نامزد دریافت ۳۶ جایزه شد که سرانجام ۱۱ مورد آن‌ها را دریافت کرد؛ از جمله بهترین کارگردانی و آهنگسازی در مراسم امی ساعات پربیننده و همچنین ۳ جایزه برای هیدلسون، کولمن و لوری در مراسم گلدن گلوب.


لیلی جیمز در حال روشن کردن شمع در مینی سریال War & Peace

۲۸. مینی سریال War & Peace

مینی سریال جنگ و صلح

  • بازیگران: پال دانو، لیلی جیمز و جیمز نورتون
  • خالق/کارگردان: تام هارپر
  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات War & Peace در IMDB: ۸.۱

زمانی‌که درگیری روسیه با ناپلئون به اوج خود می‌رسد، پنج خانواده اشرافی با این احتمال روبه‌رو می‌شوند که زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر کند. این داستان ۶ قسمتی در حقیقت اقتباسی براساس رمانی با همین نام است که در سال ۱۸۶۹ توسط نویسنده‌ای روس به نام لئو تولستوی نوشته و منتشر شده بود. کنتس ناتاشا روستوا با شاهزاده آندری بولکونسکی نامزد می‌کند اما درنهایت عاشق پیر بزوخوف می‌شود. جنگ و صلح جلوه‌های بصری مجللی دارد و روایت داستانی آن تا حد زیادی به متریال اصلی گسترده ی آن وفادار است. اگرچه سرعت نسبتا پایین آن ممکن است برخی از بینندگان را که صبوری کمتری دارند، خسته کند و جزئیات کمی هم از آن دوره‌ی به‌خصوص داشته باشد.

منتقدانی که این اثر را تماشا کرده بودند، آن را جزو فهرست بزرگ‌ترین اقتباس‌های تلویزیونی تاریخ عنوان کردند؛ سریالی که با طراحی‌های فوق‌العاده لباس، ظاهر شخصیت‌ها و همچنین دقتی که نسبت به جزئیات موجود از آن زمان داشت، استانداردها و انتظارات بیننده‌ها را تا حد زیادی بالا برده است. دیگر منتقدان، آن را نفس‌گیر خواندند و ترکیب درام، زیرکی، اکشن و احساسات، اشتیاق و طنز را بی‌نقص دانستند. این سریال آنقدر محبوب و موفق بود که توانست نامزد دریافت ۱۸ جایزه مختلف شود که سرانجام ۳ مورد از آن‌ها را دریافت کرد؛ جایزه مراسم بفتا در بخش بهترین طراحی تولید، جایزه مراسم Bafta TV Craft در بخش بهترین طراحی تولید و جایزه مراسم انجمن سلطنتی تلویزیونِ انگلستان در بخش بهترین جلوه‌های ویژه.


ایمی آدامز در مینی سریال Sharp Objects کنار یک خانه عروسکی

۲۷. مینی سریال Sharp Objects

مینی سریال چیزهای تیز

  • بازیگران: ایمی آدامز، پاتریشا کلارکسون و کریس مسینا
  • خالق/کارگردان: ژان مارک-ولی
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات Sharp Objects در IMDB: ۸.۱

«به خانه خوش آمدید.» کامیل پریکر، خبرنگاری که به‌تازگی از یک اقامت کوتاه مدت در یک بیمارستان روانی مرخص شده است، با یک مأموریت دردسرساز برخورد می‌کند: او باید به زادگاه کوچک خود بازگردد تا قتل دو دختر زیر ۱۳ سال را پوشش دهد. چندین سال است که کامیل به سختی با مادر عصبی و افسرده خود یا خواهر ناتنی‌اش که به سختی او را می‌شناسد، صحبت کرده است؛ خواهر ناتنی‌اش یک دختر ۱۳ ساله‌ی زیبا است که تاثیر عجیبی روی کل شهر دارد. حالا کامیل به عمارت ویکتوریایی خانوادگی‌اش بازگشته است و در اتاق قدیمی خودش ساکن می‌شود؛ در همین حین، متوجه می‌شود که کمی بیشتر از حد معمول با قربانیان نوجوان همذات‌پنداری می‌کند. او که درگیری زیادی با شیاطین درونی خودش دارد، باید این معمای روانشناختی از گذشته‌ی خود را کشف کند؛ البته اگر می‌خواهد این داستان را به‌دست بیاورد و از ماجراجوییِ بازگشت به خانه جان سالم به در ببرد.

درست حدس زدید، این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ، علاوه‌بر ژانر دلهره‌آور، المان‌های روانشناختی هم در خود دارد؛ داستانی که براساس رمانی با همین نام از گیلیان فلین که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده بود، نوشته شده است. این مجموعه بیشتر از هر چیزی به خاطر جلوه‌های بصری، فضای تاریک، سبک کارگردانی و بازی هنرمندان (خصوصا آدامز، کلارکسون و اسکانلن)، مورد استقبال گسترده‌ی منتقدان قرار گرفت. در میان جایزه‌های این مجموعه کوتاه، می‌توان به جایزه بهترین بازیگر مکمل زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی در گلدن گلوب اشاره کرد.


ریچارد مدن به همراه جینا مک‌کی در مینی سریال Bodyguard۲۶. مینی سریال Bodyguard

مینی سریال محافظ شخصی

  • بازیگران: ریچارد مدن، کیلی هاوز و جینا مک‌کی
  • خالق/کارگردان: توماس وینسنت و جان استریکلند
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات Bodyguard در IMDB: ۸.۱

سریال محافظ شخصی داستان تخیلی و ساختگی دیوید باد را حکایت می‌کند؛ یک کهنه سرباز قهرمان اما بسیار حساس که حالا به‌عنوان افسر متخصص حفاظت از خانواده سلطنتی و زیرشاخه متخصص حفاظتِ پلیس متروپولیتن لندن کار می‌کند. او در این داستان مامور می‌شود که از وزیر کشور جاه‌طلب و قدرتمندی به نام جولیا مونتاگ محافظت کند. سیاست‌های مونتاگ دقیقا از تمام چیزهایی حمایت می‌کند که باد از آن‌ها نفرت دارد. حالا در چنین شرایطی، باد خودش را بین وظیفه و باورهایش می‌بیند، با شرایط جدید درگیر می‌شود و نمی‌داند که باید سمت کدام یکی برود. او که مسئول تأمین امنیت جولیا مونتاگ است، آیا واقعا بزرگ‌ترین تهدید او به شمار می‌رود؟

این سریال به محض اینکه پخش خود را آغاز کرد، به بالاترین میزان از بیننده‌ها به‌عنوان یک اثر درام از شبکه بی بی سی رسید؛ پربیننده‌ترین اثر از سال ۲۰۰۸. بعد از آن، استقبال گسترده‌ی منتقدان بود که در رزومه‌ی این مجموعه ثبت شد؛ خصوصا به خاطر بازی فوق‌العاده‌ی مدن. از موفقیت‌های دیگر این مجموعه می‌توان به ۲۷ نامزد‌ی‌اش برای جایزه‌های مختلف اشاره کرد که ۱۴ مورد آن را در آخر دریافت کرد. جایزه بفتا، جایزه بهترین تدوینِ تدوین‌گران سینمای آمریکا، بهترین بازیگر مرد در گلدن گلوب، بهترین سریال و بهترین ایفای نقش در مراسم تلویزیون ملی و غیره، از جمله افتخارات آن به شمار می‌رود.


راجنیش در حال تمرکز در سریال کشور وحشی وحشی

۲۵. مینی سریال Wild Wild Country

مینی سریال کشور وحشی وحشی

  • بازیگران: راجنیش چاندرا موهان جین (اشو)، ما اناند شیلا و جین استورک
  • خالق/کارگردان: مکلین وی و چپمن وی
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات Wild Wild Country در IMDB: ۸.۱

مورد بعدی فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ قرار است در یک ماجراجویی مستندی، ما را به کشور هند ببرد. وقتی یک گوروی بحث‌برانگیز شهری آرمانی را در صحرای اورگان ساخت، باعث ایجاد درگیری شدیدی در میان دامداران محلی شد. اشو به همراه یکی از اولین پیروان او، دستیار شخصی‌اش و همچنین جامعه‌ی پیروان او که با نام Rajneeshpuram شناخته می‌شوند، در مرکزیت این مستند قرار دارند. این مستند سریالی ماجرای این درگیری را شرح می‌دهد؛ چیزی که منجر به اولین حمله بیوتروریستی در ایالات متحده و یک پرونده بزرگ و گسترده از شنود غیرقانونی می‌شود. این مستند ۶ قسمتی، یک برهه زمانی بسیار مهم در تاریخ فرهنگ آمریکایی را روایت می‌کند که تا حد زیادی فراموش شده است؛ برهه‌ای که در آن اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد که تحمل این کشور را برای جدایی کلیسا و دولت، امتحان می‌کند.

این مینی سریال ابتدا در جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد و بعد هم در شبکه نتفلیکس پخش شد. کشور وحشی وحشی حسابی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت؛ آن‌ها هم معتقد بودند که این مینی سریال به خوبی توانسته این بخش از تاریخ آمریکا را که تقریبا فراموش‌شده، نشان دهد؛ بخشی که حتما باید برای باور کردنش، دیده شود. حتی یکی از منتقدان سایت راجر ایبرت به این موضوع اشاره کرده که سریال با مدیریت هوشمندانه‌ی داستان و با گشودن قلب خود به روی یک ایده‌ی بسیار پیچیده از مفهوم خیر و شر، قدرتی عمیق و مسحورکننده دارد. از میان ۱۳ جایزه‌ای که این مجموعه می‌توانست دریافت کند، تنها ۲ مورد آن را دریافت کرد؛ جایزه بهترین سریال مستند یا غیرداستانی از مراسم ساعت پربیننده امی و بهترین سریال محدود از انجمن بین‌المللی مستند.


دیوید تننت در نقش کراولی و مایکل شین در نقش ازیرافیل در پارک در فصل اول سریال Good Omens

۲۴. مینی سریال کمدی Good Omens

سریال فال نیک

    • بازیگران: مایکل شین، دیوید تننت و دنیل میز
    • خالق/کارگردان: داگلاس مکینن
    • سال پخش: ۲۰۱۹
    • تعداد قسمت‌ها: ۶
    • میانگین امتیازات Good Omens در IMDB: ۸.۱

«پایان نزدیک است.» داستان این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، در سال ۲۰۱۸ جریان دارد. این داستان، ماجرای شیطانی به نام کراولی و فرشته‌ای به نام آزیرافیل را حکایت می‌کند؛ آشنایان دیرینه‌ای که به‌عنوان نمایندگان بهشت و جهنم، به زندگی روی زمین عادت کردند. آن‌ها به‌دنبال راهی هستند تا از آمدن دجال جلوگیری کنند. زیرا اگر پای او به زمین برسد، آرماگدون اتفاق میفتد؛ نبرد نهایی بین بهشت و جهنم. خلق و نگارش فیلمنامه این سریال برعهده نیل گیمن بوده است؛ کسی که رمان منبع اقتباس آن را در سال ۱۹۹۰ به همراه تری پرتچت با همین نام نوشت و منتشر کرد. این سریال فانتزی و البته کمدی، درست همانند رمان، موضوعات و شخصیت‌های زیادی را از مسیحیت در خود دارد؛ ما در این سریال داستان شخصیت‌های مختلفی را می‌بینیم که هر کدام در جلوگیری یا به وقوع پیوستن آرماگدون نقش بزرگی دارند.

با اینکه این ۶ قسمت به‌عنوان یک سریال محدود معرفی شد و با این عنوان که دیگر قرار نیست ادامه داشته باشد، تبلیغ می‌شد، اما برای فصل دوم تمدید شد. همان‌طور که منتقدان زیادی هم به آن اشاره کردند، ارتباط و پویایی خاصی که بین دو بازیگر اصلی وجود دارد، باعث شده تا جذابیت آن چندین برابر شود. شاید بتوان فال نیک را از معدود سریال‌هایی دانست که از وفادار نبودن به متریال اصلی، منفعت برده است. البته این مجموعه با وجود محبوبیت و شهرت خیلی زیادی که کسب کرد، حاشیه‌هایی هم داشت. بعد از پخش این مجموعه، سازمان مذهبی ایالات متحده، دادخواستی را برای لغو کردن پخش ادامه‌ی این سریال ارائه کردند. آن‌ها نسبت به محتوای داستان و نحوه نمایش شخصیت‌ها، اعتراضاتی داشتند.


شخصیت‌های اصلی در مینی سریال Watchmen

۲۳. مینی سریال Watchmen

مینی سریال نگهبانان

  • بازیگران: رجینا کینگ، دان جانسون و تیم بلیک نلسون
  • خالق/کارگردان: دیمن لیندلوف
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۹
  • میانگین امتیازات Watchmen در IMDB: ۸.۲

«هیچ چیز تمام نمی‌شود...» داستان سریال نگهبانان که یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ به شمار می‌رود، در یک واقعیت متناوب رخ می‌دهد. در این واقعیت پارتیزان‌ها به‌عنوان قانون‌شکن‌ها تلقی می‌شوند و باید این وضعیت سخت و دشوار را تحمل کنند. کاراگاه آنجلا بار در حال تحقیق درباره ظهور دوباره‌ی یک گروه تروریستی برتری‌طلب سفیدپوستان است که از رورشاک الهام گرفتند؛ یک مطلق‌گرای اخلاقی که خیلی سال قبل فوق شده است. داستان این مینی سریال براساس یک مجموعه کمیک بوکی نوشته شده که با همین نام در سال ۱۹۸۶ به قلم آلن مور و تحت عنوان دی سی کامیکس منتشر شده بود. با اینکه این سریال از لحاظ فنی دنباله‌ی سری کمیک بوک به شمار می‌رود که ۳۴ سال بعد اتفاق میفتد، اما خالق مجموعه دوست داشت که یک خط داستانی، شخصیت‌ها و درگیری‌های جدیدی را وارد قصه‌ی خود کند؛ به‌جای اینکه به‌صورت کلی این دنیا را بازسازی یا اصطلاحا ریبوت کند.

این مجموعه روی اتفاقاتی تمرکز دارد که حول محور خشونت نژادپرستی در تالسا، اوکلاهما می‌چرخد. در ابتدا برنامه به این شکل بود که این سریال، یک مجموعه ادامه‌دار باشد اما با ۹ قسمت کار خود را به پایان رساند. تهیه‌کننده و خالق سریال هم گفته بود که داستان مورد نظر خودش را به پایان رسانده است و دیگر چیزی برای ارائه ندارد. منتقدان به خاطر هنرنمایی بازیگران، نویسندگی، جلوه بصری، موسیقی و گسترش متریال اصلی داستان، تا حد زیادی آن را مورد تحسین قرار دادند. این مجموعه ۲۶ بار در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده نامزد دریافت جایزه شد که ۱۱ مورد از آن‌ها را هم دریافت کرد.


جیمز فرانکو و جورج مک‌کی در مینی سریال 11.22.63

۲۲. مینی سریال 11.22.63

مینی سریال ۱۱٫۲۲٫۶۳

  • بازیگران: جیمز فرانکو، سارا گادون و چری جونز
  • خالق/کارگردان: بریجت کارپنتر
  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات 11.22.63 در IMDB: ۸.۲

«وقتی با گذشته می‌جنگی، گذشته هم متقابلا با تو می‌جنگد.» یک معلم، پورتال زمانی را کشف می‌کند که به ۲۱ اکتبر سال ۱۹۶۰ ختم می‌شود. او تصمیم می‌گیرد که از این پورتال استفاده کند و در طی ماموریتی، از ترور جان اف. کندی جلوگیری کند. البته این مأموریت به خاطر حضور لی هاروی اسوالد و این حقیقت که خودش عاشق گذشته شده است، کمی پیچیده می‌شود. داستان این سریال که سبکی دلهره‌آور و البته علمی تخیلی دارد، براساس رمانی نوشته شده که استیفن کینگ آن را با همین نام در سال ۲۰۱۱ منتشر کرده بود. استیفن کینگ، داستان او، حضور جی جی آبرامز و بازیگران حرفه‌ای، همگی باعث شده تا ۱۱٫۲۲٫۶۳ به یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ تبدیل شود.

منتقدانی که این اثر را تماشا کرده بودند، به‌صورت گسترده آن را مورد تحسین قرار دادند و نظرات مثبتی را برایش ثبت کردند. یکی از نکات جالب توجهی که در این مجموعه وجود دارد، تیتراژ ابتدایی است که هر هفته تغییرات جزئی در آن اعمال می‌شد؛ این تغییرات کوچک در حقیقت نشان‌دهنده‌ی تغییراتی بود که جیک در خط زمانی ایجاد می‌کرد یا پیش‌نمایشی از اتفاقات همان قسمت بود. در ابتدا قرار بر این بود که جاناتان دمی نگارش فیلمنامه این مجموعه را برعهده داشته باشد اما به خاطر اختلافاتی که بین او و استیفن کینگ پیش آمد، تصمیم گرفت از تیم تولید کنار برود.


مارک رافالو در سریال I Know This Much Is True

۲۱. مینی سریال I Know This Much Is True

مینی سریال می‌دانم حقیقت دارد

  • بازیگران: مارک رافلو، ملیسا لئو و راب هیوبل
  • خالق/کارگردان: درک سیانفرنس
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات I Know This Much Is True در IMDB: ۸.۲

«به همین راحتی نمی‌توانی از افرادی که عاشقشان هستی دست بکشی.» این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، ما داستان زندگی موازی دو برادر دوقلوی همسان به نام دامنیک و توماس بردسی را دنبال می‌کنیم؛ داستانی که المان‌های خیانت، فداکاری و بخشش را به خوبی به تصویر می‌کشد. می‌دانم حقیقت دارد به‌صورت کلی روی تراژدی زندگی انسانی تمرکز دارد. داستان این مجموعه براساس رمانی با همین نام نوشته شده که در سال ۱۹۹۸ توسط والی لم منتشر شد. درک سیانفرنس با رعایت نکات مثبت خیلی زیادی توانست استقبال گسترده منتقدان را به خود جلب کند. با اینکه این سریال داستانی غم‌انگیز دارد و تماشای آن سخت است، اما بازی فوق‌العاده‌ی مارک رافلو آنقدر قدرتمند است که ارزش تحمل این سختی را دارد. منتقد دیگری هم در متن خود از بازی بسیار جذاب این بازیگر در نقش دو برادر دوقلو تعریف کرده اما نسبت به جذاب نبودن این مسیر ماجراجویانه، انتقاد داشت.

این منتقد همچنین به این موضوع اشاره کرد که با وجود سخت بودن مسیر، داستان به شکلی به پایان می‌رسد که دوست‌داشتنی و جذاب می‌شود؛ تا حدی که اصلا در ابتدا و اواسط مسیر، اصلا نمی‌توانی چنین پایانی را در نظر بگیری. این مجموعه توانست در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده، انجمن بازیگران فیلم، گلدن گلوب، گلد دربی و غیره نامزد دریافت جایزه شود که در انتها ۴ مورد آن‌ها را دریافت کرد؛ بهترین بازیگر اصلی مرد در گلدن گلوب، بهترین بازیگر مرد در AARP Movies for Grownups، بهترین بازیگر مرد در انجمن بازیگران فیلم و همچنین بهترین بازیگر اصلی مرد در یک سریال محدود یا فیلم تلویزیونی در مراسم امی ساعات پربیننده.


گاتفراید جان در حال سیگار کشیدن در مینی سریال Eight Hours Don't Make a Day

۲۰. مینی سریال Eight Hours Don't Make a Day

مینی سریال هشت ساعت یک روز را نمی‌سازد

  • بازیگران: گاتفراید جان، هانا اسکیگولا و لوئیس اولریچ
  • خالق/کارگردان: راینر ورنر فاسبیندر
  • سال پخش: ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۵
  • میانگین امتیازات Eight Hours Don't Make a Day در IMDB: ۸.۳

جوخن، ابزارساز جوان، برای دریافت پاداش عملکرد، با همکاران خود رقابت می‌کند و حتی آن‌ها را به مبارزه می‌طلبد. در همین حین، او با دختری به نام ماریون آشنا می‌شود. هر دوی آن‌ها، در اولین نگاه عاشق یکدیگر می‌شوند. برای این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، باید به آلمان غربی سفر کنیم تا با فضای آن آشنا شویم. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که قرار است یک نسخه بازسازی شده از این مینی سریال، در شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نمایش داده شود. در سال ۲۰۱۷ بود که شرکت ارو فیلمز این نسخه را به‌صورت لیمیتد ادیشن در کشور انگلیس عرضه کرد. یک سال بعد از این نسخه، شرکت The Criterion Collection هم آن را در ایالات متحده عرضه کرد. کارگردانی این پنج قسمت برعهده راینر ورنر فاسبیندر بود که در ۳۷ سال عمر خود، آثار زیادی را ساخت و نمایش‌های مختلفی را هم کار کرد.

از آخرین کارهایی که او در رزومه‌ی خود دارد، می‌توان به فیلم Querelle (کوئرله) در سال ۱۹۸۲، فیلم Veronika Voss (ورونیکا واس) در سال ۱۹۸۲ و فیلم Lili Marleen (لی لی مارلین) در سال ۱۹۸۱ اشاره کرد. این کارگردان در اوج جوانی و شهرت از دنیا رفت؛ کسی که یکی از کلیدی‌ترین فیلمسازان سینمای نوین آلمان پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود. این فیلمساز جوان، در سن ۳۷ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد کوکائین و باربیتورات دار فانی را وداع گفت.


سربازی در حال دویدن در میدان جنگ در مینی سریال The Pacific

۱۹. مینی سریال اکشن The Pacific

مینی سریال اقیانوس آرام

  • بازیگران: جیمز بج دیل، جاون سدا و جوزف مازلو
  • خالق/کارگردان: تیم وان پاتن، دیوید ناتر، جرمی پودسوا، گراهام یوست، کارل فرانکلین و تونی تو
  • سال پخش: ۲۰۱۰
  • تعداد قسمت‌ها:
  • میانگین امتیازات The Pacific در IMDB: ۸.۳

مینی سریال اقیانوس آرام داستان زندگی تیم تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده را حکایت می‌کند که در طی جنگ جهانی دوم، در یک لشکرکشی به اقیانوس آرام، مقابل ارتش امپراطوری ژاپن قرار گرفتند. خالقان این مجموعه، ساخت سریال Band of Brothers را در رزومه کاری خود دارند که در ادامه معرفی بهترین مینی سریال های تاریخ، با آن آشنا خواهیم شد. این سریال هم یک خط فکری مشابه را دارد که بیشتر از هر چیزی سختی‌های مردم عادی در طول جنگ را به تصویر می‌کشد. سریال اقیانوس آرام یک مجموعه جنگی به شمار می‌رود که داستان خود را با سرعت بالایی بیان می‌کند؛ اثری که دوستداران ژانر اکشن می‌توانند حسابی از آن لذت ببرند. این در حالی است که جنبه‌ی حساس‌تری را هم نشان می‌دهد؛ آن هم زمانی‌که روابط برادری بین تفنگداران دریایی در میدان نبرد را نمایش می‌دهد.

چیزی که اقیانوس آرام را نسبت به اثر قبلی متفاوت می‌کند، نحوه نمایش و تجسم زندگی سربازانی است که برای افزایش فروش اوراق قرضه جنگی، برای بازگشت به خانه انتخاب شدند. سریال برای نمایش این موضوع، چرخه زندگی سربازانی را هم که به خانه بازگشتند، نشان می‌دهد؛ از شادی اولیه آن‌ها گرفته تا احساس پشیمانی و شرمندگی بیش از حد آن‌ها. این احساس شرم معمولا تا حدی بود که این سربازها می‌خواستند هرچه زودتر به جنگ بازگردند که با مبارزه به دیگر همرزمان یا کشور خود خدمت کنند. این سریال آنقدر محبوب و مشهور شد که توانست در ۴۳ بخش مختلف نامزد دریافت جایزه شود و در پایان ۳۵ مورد آن‌ها را دریافت کند؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جایزه‌های متعدد در شصت و دومین جوایز امی ساعات پربیننده، جایزه امی هنرهای خلاق، مؤسسه فیلم آمریکایی و غیره اشاره کرد.


شخصیت‌های اصلی مینی سریال Godless

۱۸. مینی سریال Godless

مینی سریال بی‌خدا

  • بازیگران: جیمز اوکانل، میشل داکری و اسکوت مک‌نیری
  • خالق/کارگردان: اسکات فرانک
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۷
  • میانگین امتیازات Godless در IMDB: ۸.۳

«به منطقه‌ی بی‌طرف خوش‌آمدید.» جنایتکار بدنام به اسم فرانک گریفین و باند قانون‌شکنان او، یک مأموریت مهم داشتند. مأموریت آن‌ها هم این بود که از روی گود انتقام بگیرند؛ یکی از اعضای قدیمی این گروه که به رابطه برادری‌شان خیانت کرده بود. روی که در حال فرار از دست برادران سابق خود بود، به یک شهر معدنی دورافتاده به نام لا بل، نیو مکزیکو پناه برد. او در این شهر با آلیس فلچر به زندگی خود ادامه داد؛ یک بیوه‌ی سرسخت و طردشده. زمانی‌که اخبار به لا بل می‌رسد (شهری که عمدتا توسط زنان اداره می‌شود)، همه متوجه می‌شوند که گریفین به آن‌جا آمده است و در شهر آن‌ها زندگی می‌کند. به همین ترتیب هم ساکنان این شهر گرد هم می‌آیند و با هم متحد می‌شوند تا از گریفین دربرابر این باند کشنده، محافظت کنند. همان‌طور که انتظار می‌رود، مجموعه تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و حتی در فهرست بهترین آثار سالِ مجله واشنگتون پست و ونیتی فر، یکی از ۱۰ مورد برتر شد.

درست است که ریشه‌های خشن و مناظر منحصربه‌فرد این سریال، آن را در قلمروی وسترن قرار می‌دهد اما ماهیت زن‌محور داستان آن، مجموعه را در این ژانر خاص که اکثرا توسط مردان تسخیر شده، متمایز می‌کند. با اینکه سریال بی‌خدا نمی‌تواند میانه‌ی درست خود را پیدا کند، اما روایت داستانی آن باعث شده که نسخه‌ی تلویزیونی آن نسبت به نسخه سینمایی و سنتی آن سرگرم‌کننده‌تر باشد. این مجموعه کوتاه از میان ۲۸ جایزه‌ای که نامزد دریافت آن شده بود، ۸ مورد آن را دریافت کرده است؛ جایزه بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین موسیقی متن در مراسم ساعت پربیننده امی، بهترین انتخاب بازیگر در انجمن بازیگردانی آمریکا و بهترین موسیقی متن در HMMA.


لیو اولمان و ارلند جوزفسون در مینی سریال Scenes from a Marriage

۱۷. مینی سریال Scenes from a Marriage

مینی سریال صحنه‌هایی از یک ازدواج

  • بازیگران: لیو اولمان، ارلند جوزفسون و بیبی اندرسون
  • خالق/کارگردان: اینگمار برگمان
  • سال پخش: ۱۹۷۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • میانگین امتیازات Scenes from a Marriage در IMDB: ۸.۴

برای این مورد از فهرست مینی سریال های تاریخ، باید به کشور سوئد سفر کنیم. ده سال از رابطه‌ی ماریان و یوهان در این مینی سریال نمایش داده می‌شود. ما برای اولین‌بار، آن‌ها را ده سال بعد از ازدواجشان ملاقات می‌کنیم. یوهان یک استاد کالج است و ماریان هم وکیل طلاق. آن‌ها اینطور می‌گویند که زندگی مشترک خوب و شادی دارند؛ برخلاف دوستانشان یعنی کاترینا و پیتر که آشکارا با هم دعوا می‌کنند، خصوصا زمانی‌که تحت تاثیر الکل هستند. اما با وجود حرفی که می‌زنند، یک سردی دورکننده‌ای در رفتاری که آن‌ها با یکدیگر دارند، دیده می‌شود.

در طی ده سال بعدی، زمانی‌که آن‌ها کم کم به طلاق یا روابط خارج از ازدواج فکر می‌کنند یا حتی می‌خواهد قدمی در جهت آن‌ها بردارند، در هر مرحله از رابطه خود به درک متفاوتی از معنای واقعی‌شان برای یکدیگر می‌رسند. صرف‌نظر از اینکه حس آن‌ها نسبت به هم عشق است یا نفرت (چیزهایی که خط باریکی بین آن‌ها وجود دارد)، به درک خاص دیگری هم رسیدند؛ در مورد اینکه چگونه می‌توانند به بهترین وجه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به‌عنوان زن و شوهر، دوست، عاشق یا هیچ یک از موارد فوق. این نمایش تلویزیونی که اینگمار برگمن نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشت، براساس تجربه‌های خود او ساخته شده است؛ از جمله ارتباطی که با اولمان داشت. این داستان بعد از نمایش در تلویزیون، در قالب یک نسخه سینمایی هم پخش شد که هم در سوئد و هم در کشورهای دیگر حسابی مورد تحسین قرار گرفت. البته حاشیه‌هایی را هم به‌دنبال داشت؛ به خاطر تاثیر محسوسی که روی افزایش نرخ طلاق در اروپا داشت، مورد بحث و مناقشه قرار گرفت. این مینی سریال توانست برنده جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم خارجی زبان و چند جایزه دیگر شود.


دیوید شویمر به همراه استرلینگ کی. براون در مینی سریال The People v. O. J. Simpson American Crime Story

۱۶. مینی سریال The People v. O. J. Simpson: American Crime Story

مینی سریال مردم علیه او. جی. سیمپسون: داستان جنایی آمریکایی

  • بازیگران: استرلینگ کی. براون، کنث چوی و کریستین کلمنسون
  • خالق/کارگردان: رایان مورفی، آنتونی همینگوی و جان سینگلتون
  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات The People v. O. J. Simpson: American Crime Story در IMDB: ۸.۴

به‌صورت کلی، داستان جنایی آمریکایی، سریالی درام است که جنایات تاریخی و بدنام آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در فصل اول آن که همین مردم علیه او. جی. سیمپسون نام دارد، ما داستان دادگاه قتل او. جی. سیمپسون را در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ دنبال می‌کنیم. داستان این فصل براساس کتابی نوشته شده که با نام The Run of His Life: The People v. O. J. Simpson توسط جفری توبین منتشر شده بود. اکثر تعریف‌ها و ستایش‌ها، روی هنرنمایی بازیگران، کارگردانی و نگارش فیلمنامه تمرکز داشت. این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، توانست در مراسم امی و در ۱۳ بخش، نامزد دریافت ۲۲ جایزه شود که در آخر ۹ مورد آن را دریافت کرد؛ از جمله بهترین سریال محدود سال. علاوه‌بر این، جایزه بهترین مینی سریال و بهترین بازیگر زن در یک مینی سریال هم در گلدن گلوب به این مجموعه تعلق گرفت.

این مینی سریال آنقدر شهرت پیدا کرد و موفق بود که فصل دومی هم با نام The Assassination of Gianni Versace ساخته شد؛ فصلی که قتل همان طراح مد معروف یعنی جیانی ورساچی را در سال ۱۹۹۷ نقل می‌کند. کوبا گودینگ جونیور در یکی از مصاحبه‌های خود اعتراف کرد که ایفای نقش او. جی. سیمپسون در فصل اول این مجموعه آنقدر آزاردهنده بود و تجربه تلخی را برایش باقی گذاشت که تا یک ماه بعد از تمام شدن فیلم‌برداری، همچنان در تلاش بود تا از تاثیرات آن رها شود.


جود لاو در حال سیگار کشیدن در مینی سریال The Young Pope

۱۵. مینی سریال The Young Pope

مینی سریال پاپ جوان

  • بازیگران: جود لاو، دیان کیتون و سیلویو اورلاندو
  • خالق/کارگردان: پائولو سورنتینو
  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات The Young Pope در IMDB: ۸.۴

پیوس سیزدهم که با نام مستعار لنی بلاردو شناخته می‌شود، جوان و جذاب است؛ کسی که به‌تازگی انتخاب شده است و به‌عنوان اولین پاپ آمریکایی تاریخ به شمار می‌رود. اینطور به نظر می‌رسد که رسیدنِ او به چنین جایگاهی، نتیجه یک استراتژی رسانه‌ای ساده و موثر بوده است؛ روشی که توسط مجمع کاردینال‌ها اجرا شده بود. بااین‌حال، در واتیکان، حکمت غالب به این صورت است که رهبران کلیسا، شخصیتی مرموز را به‌عنوان نیروی راهنمای خود انتخاب کنند. پیوس سیزدهم هم نشان داد که مرموزترین و متناقض‌ترینِ آن‌ها به شمار می‌رود. زمانی‌که بلاردو سلطنت خود را آغاز کرد، سرسختانه دربرابر ناظران واتیکان مقاومت می‌کرد؛ او در عوض به خواهر مری برای خدمت به‌عنوان مشاور اصلی خود متکی بود.

با اینکه خواهر مری این پاپ جوان را تشویق می‌کرد که روی رهبری میلیاردها پیرو خود تمرکز کند، اما او اصلا علاقه‌ای به مشهور کردن خود نداشت؛ چه در میان کاردینال‌ها و چه در میان پیروان عادی و مردم. این مجموعه درام ۱۰ قسمتی برای اولین‌بار در تاریخ جشنواره‌ها، در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد. تبلیغات این مجموعه به‌گونه‌ای انجام شده بود که انگار یک سریال محدود و مستقل است. اما بعدها مشخص شد که یک دنباله برای سریال The New Pope (پاپ جدید) است. این اولین سریال ایتالیایی محسوب می‌شود که توانست نامزد دریافت یک جایزه در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده شود. در کل این مجموعه نامزد دریافت ۲۷ جایزه شد که درنهایت ۵ مورد آن را دریافت کرد.


دو بازرس در حال بازجویی در سریال باورنکردنی

۱۴. مینی سریال Unbelievable

مینی سریال باورنکردنی

  • بازیگران: تونی کولت، مریت ویور و کیتلین دور
  • خالق/کارگردان: سوزان گرنت، آیلت والدمن و مایکل چبون
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات Unbelievable در IMDB: ۸.۴

«براساس اتفاقات واقعی که هیچکس آن‌ها را باور نمی‌کند.» یک نوجوان متهم به دروغ گفتن در مورد تعرض جنسی خود شده بود. اما دو کاراگاه این مسیر را دنبال کردند تا به حقیقت برسند. باورنکردنی که به‌عنوان یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ نام برده می‌شود، در ژانر جنایت واقعی قرار می‌گیرد و براساس وقایع حقیقی پیش می‌رود؛ داستانی که درباره یک سری تعرض‌های مداوم در واشنگتون و کلورادو است. منبع اقتباس اصلی این سریال، یک مقاله خبری بود که با نام An Unbelievable Story of Rape در سال ۲۰۱۵ به قلم تی. کریستین میلر و کن آرمسترانگ نوشته شده بود؛ همچنین کتاب آن‌ها به نام A False Report که براساس همان مقاله در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود.

از آنجایی که این فیلم، موضوع، داستان و منبع اقتباسی خیلی خوبی داشت، توانست استقبال گسترده‌ی منتقدان را به‌دنبال داشته باشد. کیتلین دور برای اینکه بتواند به خوبی در نقش شخصیت خود قرار بگیرد، آهنگ‌های زیادی از آوریل لوین را گوش می‌کرد. منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، صفت قدرتمند در عین‌حال غم‌انگیز را به آن دادند؛ سریالی که یک قصه‌ی آشنا را نقل می‌کند، با این تفاوت که تمرکز بیشترش روی قربانی‌هاست و داستان آن‌ها را با جذابیت و لطافت زیادی بیان می‌کند. این سریال از بین ۴۰ نامزدی خود، ۶ جایزه را دریافت کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جایزه پیبادی و مؤسسه فیلم آمریکایی اشاره کرد.


مارگارت کوالی به همراه فرزند خود در مینی سریال Maid

۱۳. مینی سریال Maid

مینی سریال خدمتکار

  • بازیگران: مارگارت کوالی، نیک رابینسون و آنیکا نونی رز
  • خالق/کارگردان: مالی اسمیت متزلر
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات Maid در IMDB: ۸.۵

«کار سخت، حقوق پایین و اراده‌ی یک مادر برای زنده ماندن و بقا.» در مورد بعدی بهترین مینی سریال های تاریخ، با یک اثر کوتاه اقتباسی دیگر روبه‌رو هستیم که براساس کتاب شرح حال قدرتمند و پرفروش نیویورک تایمز به نام Maid: Hard Work, Low Pay, and a Mother's Will to Survive ساخته شده است؛ کتابی که با قلم استفانی لند نوشته شده است. خدمتکار داستان یک مادر تنها را به تصویر می‌کشد که خانه‌داری و خدمتکاری روی می‌آورد تا به سختی بتواند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند؛ تا بلکه به این طریق از فقر، بی‌خانمانی و دیوان‌سالاری در امان باشد. اکثر بخش‌های این داستان به‌صورت عمده از زاویه دید مادرِ داستان به تصویر کشیده می‌شود.

مینی سریال Maid خیلی زیبا، زنده، سنگدلانه و الهام‌بخش، فقر در آمریکا را مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد. این مادر از یک رابطه‌ی سوءاستفاده‌گرانه و سمی فرار می‌کند اما خیلی زود درگیر هزینه‌های زندگی و تأمین نیازهای دخترش می‌شود؛ هزینه‌هایی که به سختی می‌تواند از پسِ آن‌ها بربیاید. طبق گفته‌ی منتقدان، خدمتکار با دقت و حساسیت بالایی این موضوع را می‌گیرد و به یک اثر درام تبدیل می‌کند که همیشه هم تماشا کردن آن راحت نیست. اما با تمام وجود، نمی‌توان قدرت بسیار زیاد آن را نادیده گرفت. ما داستان‌های بیشتری از این قبیل نیاز داریم؛ داستانی که گذشتن از بعضی قسمت‌های آن واقعا دشوار است اما به خاطر ماهیت ماجرا، به‌طور شگفت‌انگیزی تماشایی است. این داستان برخی اوقات لطیف و جذاب هم است.


سریال Mare of Easttown شبکه HBO با حضور کیت وینسلت

۱۲. مینی سریال Mare of Easttown

مینی سریال میر اهل ایست‌تاون

  • بازیگران: کیت وینسلت، جولیان نیکولسن و ژان اسمارت
  • خالق/کارگردان: برد اینگلزبی
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۷
  • میانگین امتیازات Mare of Easttown در IMDB: ۸.۵

«تمام حقایق مشخص می‌شوند.» زن جوانی در یک شهر کوچک در پنسیلوانیا به قتل می‌رسد. کاراگاه گروهبان میر شیهان مسئول اصلی این پرونده است؛ یک بازرس جنایی بسیار ماهر. او از بچگی در ایست‌تاون زندگی می‌کرده است و تمام مردم این شهر کوچک را می‌شناسد. اما از آنجایی که اخیرا پسر خود را از دست داده، زندگی‌اش تاریک و پردردسر شده است. المان‌های مختلف زیادی در این سریال وجود داشت (از جمله داستان، شخصیت‌ها، بازیگری و نحوه نمایش زنان) که حسابی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. از موفقیت‌های بزرگ این مجموعه همین بس که توانست نامزد دریافت ۵۶ جایزه مختلف شود و ۱۳ مورد آن‌ها را به‌دست بیاورد.

بهترین بازیگر اصلی زن (کیت وینسلت) و بهترین بازیگر مکمل مرد (ایوان پیترز) در گلدن دربی، بهترین سریال و بهترین بازیگر مکمل مرد در انجمن منتقدان هالیوود، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین بازیگر مکمل زن در هفتاد و سومین جوایز امی ساعات پربیننده، بهترین طراحی تولید در جایزه امی هنرهای خلاق، بهترین دستاورد در فیلم‌ها، مینی سریال و قسمت‌های ویژه در انجمن منتقدان تلویزیونی، جایزه‌هایی بودند که این مجموعه درام ۷ قسمتی کسب کرد؛ همین موارد دست به‌دست دادند تا میر اهل ایست‌تاون به یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ تبدیل شود.


شطرنج بازی کردن آنیا در سریال گامبی وزیر

۱۱. مینی سریال The Queen's Gambit

مینی سریال گامبی وزیر

  • بازیگران: آنیا تیلور-جوی، بیل کمپ و موزز اینگرم
  • خالق/کارگردان: اسکات فرنک
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۷
  • میانگین امتیازات The Queen's Gambit در IMDB: ۸.۶

بث هارمن، یتیم نه ساله، ساکت، عبوس و از همه نظر عادی است. این عادی بودن تا زمانی ادامه دارد که او برای اولین‌بار به مهره‌های شطرنج دست می‌زند و بازی می‌کند. حواس او تیزتر می‌شود، تفکرش واضح‌تر می‌شود و برای اولین‌بار در عمرش، احساس می‌کند که خودش را کاملا تحت کنترل دارد. او تا سن شانزده سالگی به رقابت قهرمانی آزاد ایالات متحده رفت. اما همان‌طور که بث مهارت‌هایش را در مسیر زندگی حرفه‌ای خودش تقویت می‌کند، ریسک‌ها هم بیشتر می‌شوند، انزوای او ترسناک‌تر از قبل می‌شود و فکر فرار بیشتر وسوسه‌اش می‌کند. داستان این سریال براساس کتابی با همین نام است که توسط والتر تیویس نوشته شده بود. از جمله افتخارات این مینی سریال می‌توان به ۵۳ نامزدی و ۵۱ جایزه در جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف اشاره کرد؛ ۱۱ جایزه را فقط در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده کسب کرده است.

همین موضوع باعث شده تا یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ تبدیل شود. برخلاف خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها، در این مجموعه مهره‌های شطرنج در جای درست خودشان قرار دارند و همه چیز آن واقعی است. تنها بعد از گذشت چهار هفته از پخش این مجموعه، تبدیل به پربیننده‌ترین اثر اقتباسی این سرویس استریم شد و در ۶۳ کشور، بهترین سریال نتفلیکس عنوان شد. منتقدان حسابی آن را مورد تحسین قرار دادند؛ هم به خاطر سبک کارگردانی، بازی چشمگیر تیلور جوی، فیلم‌برداری و ارزش‌های تولید. جامعه شطرنج‌بازان هم تا حد زیادی از این سریال استقبال کردند. داده‌ها نشان می‌دهد که علاقه مردم نسبت به شطرنج، بعد از تماشای این سریال، چندین برابر شده است.


خانواده در حال رفتن از خانه در سریال تسخیرشدگی خانه هیل

۱۰. مینی سریال The Haunting of Hill House

مینی سریال تسخیرشدگی خانه هیل

  • بازیگران: میخیل هایسمان، کارلا گوجینو و هنری توماس
  • خالق/کارگردان: مایک فلنگن
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات The Haunting of Hill House در IMDB: ۸.۶

تسخیرشدگی خانه هیل داستان چند خواهر و برادر را نقل می‌کند که در ابتدای داستان سن کمی دارند، به مرور بزرگ می‌شوند و برای چندین سال در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به مشهورترین خانه‌ی جن‌زده در کشور تبدیل می‌شود؛ خانه‌ای که در آن، بچه‌ها اتفاقات ماوراطبیعی مختلفی را تجربه می‌کنند و تا بزرگسالی ترس این اتفاقات، آن‌ها را دنبال می‌کند. داستان ای مجموعه بین دو خط زمانی مختلف جابه‌جا می‌شود. بعد از چندین سال که بزرگ شدند، مجبور هستند که بازگردند و همگی با یک تراژدی روبه‌رو شوند. اعضای این خانواده بالاخره باید با ارواح گذشته‌ی خود برخورد و مقابله کنند. برخی از این ارواح همچنان در ذهن آن‌ها قرار دارند و کمین کردند؛ این در حالی است که دیگر ارواح، سایه‌های خانه هیل را زیر نظر دارند و در تعقیب ساکنان هستند.

تسخیرشدگی خانه هیل اولین قسمت از مجموعه The Haunting به شمار می‌رود که هر کدام از این قسمت‌ها، یک داستان مجزا را نقل می‌کند. داستان این سریال تا حدودی براساس رمانی با همین نام است که در سال ۱۹۵۹ توسط شرلی جکسون منتشر شده بود. وقتی این مجموعه پخش شد، تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت؛ آن هم به خاطر بازی بازیگران، سبک کارگردانی و ارزش‌های تولید. این مجموعه آنقدر محبوب و مشهور شد که یک دنباله هم با نام The Haunting of Bly Manor (تسخیرشدگی خانه بلای) برای آن ساخته و منتشر شد؛ دنباله‌ای که اکثر اعضای قدیمی تیم و بازیگران سابق در آن حضور داشتند، اما با یک داستان و شخصیت‌های جدید.


جان تورتورو در مینی سریال The Night Of پشت یک میز نشسته است

۹. مینی سریال The Night Of

مینی سریال آن شب

    • بازیگران: جان تورتورو، ریز احمد و بیل کمپ
    • خالق/کارگردان: استیون زیلیان و جیمز مارش
    • سال پخش: ۲۰۱۶
    • تعداد قسمت‌ها: ۸
    • میانگین امتیازات The Night Of در IMDB: ۸.۶

ناز یک دانشجوی آمریکایی-پاکستانی است که برای یک مهمانی جمعه شب دعوت شده است؛ مهمانی‌ای که حتما باید در آن حضور پیدا کند. تنها وسیله نقلیه‌ای که برای استفاده در دسترس او قرار دارد، تاکسی پدرش است؛ به همین ترتیب هم تصمیم می‌گیرد که به منهتن برود. آن شب که یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ به شمار می‌رود، سبکی درام و جنایی دارد که داستان خود را در ۸ قسمت به مخاطب منتقل می‌کند. داستان این مجموعه براساس اولین فصل از سریال Criminal Justice (عدالت کیفری) که در سال ۲۰۰۸ پخش شده بود، نوشته شده است. این مجموعه بعد از پخش با استقبال گسترده‌ی منتقدان روبه‌رو شد.

آن‌ها معتقد بودند که آن شب ساختی غنی، هنرنمایی‌های قدرتمند و اسراری جذاب دارد که به خوبی مخاطب را هیجان‌زده می‌کند و در پایان نابود شده رها می‌کند. علاوه‌بر این، آن شب توانست نامزد دریافت ۱۳ جایزه امی شود که در پایان ۵ مورد از آن‌ها را دریافت کرد؛ از جمله بهترین بازیگر اصلی مرد در یک سریال محدود (برای ریز احمد). در ابتدا قرار بود جیمز گاندولفینی نقش جان استون را ایفا کند. بعد از فوت این بازیگر، رابرت دنیرو برای ایفای نقش او انتخاب شد؛ اما به خاطر تداخلاتی که بین برنامه‌ی این بازیگر و تیم تولید وجود داشت، سرانجام جان تورتورو نقش را بازی کرد. ریز احمد برای اینکه بتواند نقش خود را به نحو احسنت ایفا کند، مدت زمانی را صرف تحقیق درباره جنبه‌های مختلف نقشش در شهر نیویورک کرد.


شخصیت‌های راست کول و مارتین هارت در سریال True detective

۸. مینی سریال True Detective

مینی سریال کاراگاه حقیقی

  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، وودی هارلسون و میشل موناگن
  • خالق/کارگردان: نیک پیزولاتو
  • سال پخش: ۲۰۱۴
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • میانگین امتیازات True Detective در IMDB: ۸.۹

«انسان بی‌رحم‌ترین حیوان دنیاست.» در سال ۲۰۱۲، کاراگاهان پلیس ایالت لوئیزیانا به نام راست کول و مارتین هارت فراخوانده شدند تا پرونده قتلی را که در سال ۱۹۹۵ کار کرده بودند، مجدد بررسی کنند. تحقیقات این پرونده به واسطه‌ی بازجویی‌های جداگانه در روزگار کنونی ‌باز می‌شود. این دو کاراگاه سابق داستان تحقیقات خود را روایت می‌کنند، زخم‌های التیام نیافته را دوباره باز می‌کنند و این قتل تشریفاتی و عجیب که در سال ۱۹۹۵ رخ داده بود، زیر سؤال می‌برند و به‌صورت فرضی حل می‌کنند. خطوط زمانی در سال ۲۰۱۲ به هم گره می‌خورند و به هم نزدیک می‌شوند؛ به مرور زمان هم هر کدام از آن‌ها به دنیای کشیده می‌شوند که باور داشتند آن را پشت سر گذاشته بودند.

با شناخت بیشتر یکدیگر و قاتل آن‌ها، مشخص می‌شود که در دو سمت مختلف قانون، تاریکی وجود دارد و زندگی می‌کند. در این مورد از فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ، ما فقط با فصل اول سریال کاراگاه حقیقی کار داریم؛ زیرا این مجموعه سبکی آنتولوژی دارد و داستان هر فصل آن با فصل دیگر متفاوت است. داستان این فصل به بررسی موضوعاتی همچون بدبینی فلسفی، مردانگی و مسیحیت می‌پردازد. منتقدان بعد از تماشای این مجموعه، نحوه نمایش زنان، حساسیت مولف آن و تاثیر کتاب‌های کمیک و داستان‌های ترسناک و عجیب روی فیلمنامه را تحلیل کردند. خالق این سریال در ابتدا قصد داشت که آن را به‌عنوان یک رمان ارائه کند اما بعدها به این نتیجه رسید که متریال و داستان آن برای یک مجموعه تلویزیونی مناسب‌تر است.


نوجوانان سیاهپوست در زندان در سریال وقتی آنها ما را میبینند

۷. مینی سریال When They See Us

مینی سریال وقتی آن‌ها ما را می‌بینند

  • بازیگران: آسانته بلک، کالیل هریس و ایتن هریس
  • خالق/کارگردان: ایوا دوورنی
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • میانگین امتیازات When They See Us در IMDB: ۸.۹

در سال ۱۹۸۹ یک دونده در پارک مرکزی نیویورک مورد حمله و تعرض قرار گرفت. بعد از آن، پنج جوان متهم به ارتکاب این جنایت شدند. این گروه که با نام سنترال پارک فایو شناخته می‌شدند، بی‌گناهی خود را حفظ کردند، سال‌ها با این اتهامات مبارزه کردند و امیدوار بودند که تبرئه شوند. این سریال محدود، ۲۵ سال را در برمی‌گیرد؛ از زمانی‌که نوجوانان برای اولین‌بار در بهار سال ۱۹۸۹ مورد بازجویی درباره این حادثه قرار گرفتند تا ماجرای تبرئه‌ی آن‌ها در سال ۲۰۰۲ و درنهایت توافق و سکونت آن‌ها که در سال ۲۰۱۴ در شهر نیویورک انجام شد. تیم بازیگران، پر از هنرمندان نامزد و برنده جایزه امی است، از جمله مایکل کنت ویلیامز، جان لگوئیزامو، فلیسیتی هافمن و بلر آندروود.

از طرف دیگر نگارش فیلمنامه آن برعهده آوا دوورنی، نامزد اسکار و برنده امی، بوده است که نویسندگی و کارگردانی هر ۴ قسمت را برعهده داشت. وقتی آن‌ها را می‌بینند هم یکی دیگر از بهترین مینی سریال های تاریخ است که المان‌های درام و جنایی را درکنار هم دارد. این مجموعه ۴ قسمتی استقبال منتقدان خیلی زیادی را به‌دنبال داشت که اکثر تعریف و تمجیدها هم روی هنرنمایی بازیگران متمرکز بود. به‌دنبال این سریال، یک ویژه برنامه هم با حضور اپرا وینفری برگزار شد که در آن بازیگران، خالق سریال و همچنین پنج جوان متهم‌شده، در آن حضور داشتند و با آن‌ها مصاحبه شد.


مگدلنا سیلکا با لباس راهبگی در مینی سریال Dekalog

۶. مینی سریال Dekalog

مینی سریال ده فرمان

  • بازیگران: آرتور بارچیس، اولگیرد لوکاشویچ و اولاف لوباشنکو
  • خالق/کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • سال پخش: ۱۹۸۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات Dekalog در IMDB: ۹

در این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ، با یک اثر متفاوت روبه‌رو هستیم؛ مجموعه‌ای که از ده فیلم کوتاه تشکیل شده است. این مجموعه با هدف پخش در تلویزیون لهستان ساخته شده است. داستان این مینی سریال تا حدودی براساس «ده فرمان» ساخته شده است؛ فهرستی از دستورهای مذهبی است که بر طبق اعتقادات یهودی و مسیحی و اسلام فرمان‌های یهوه به موسی هستند. دو مورد از قسمت‌های این مجموعه یعنی قسمت ۵ و ۶ برش‌های کوتاه‌تری از دو اثر بلند هستند؛ یعنی فیلم A Short Film About Killing (یک فیلم کوتاه درباره کشتن) و فیلم A Short Film About Love (یک فیلم کوتاه درباره عشق). هر کدام از این فیلم‌های کوتاه به بررسی شخصیت‌هایی می‌پردازد که با یک یا چند معضل اخلاقی یا روحی درگیر هستند؛ آن هم زمانی‌که در یک پروژه مسکن سخت در دهه ۱۹۸۰ در لهستان زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۰۲ گفته شده بود این مینی سریال که تحسین‌شده‌ترین اثر کریشتوف کیشلوفسکی به شمار می‌رود، بهترین اثر دراماتیک تاریخ است که به‌صورت ویژه برای تلویزیون تولید شده بود. این مجموعه جایزه‌های بین‌المللی زیادی را از آنِ خود کرد؛ هرچند که تا اواخر دهه ۱۹۹۰ خارج از اروپا به‌صورت گسترده نمایش داده نشد. مینی سریال ده فرمان یکی از ۱۵ فیلمی محسوب می‌شود که در دسته‌بندی «ارزش‌ها» در فهرست فیلم واتیکان قرار دارد. در سال ۱۹۹۱ بود که استنلی کوبریک فقید فیلمنامه‌ی این اثر را مورد تحسین قرار داد؛ مینی سریالی که به‌صورت کامل در چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد.


تصویر سیاه و سفید سربازان جنگ ویتنام در مینی سریال The Vietnam War

۵. مینی سریال The Vietnam War

مینی سریال جنگ ویتنام

  • بازیگران: پیتر کایوتی، هوی دوک و جیمز ویلبنکس
  • خالق/کارگردان: کن برنز و لین نوویک
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات The Vietnam War در IMDB: ۹.۱

«هیچ حقیقتی در جنگ وجود ندارد.» کن برنز و لین نوویک در این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ، داستان حماسی یکی از مهم‌ترین، تفرقه‌انگیزترین و بحث‌برانگیزترین رویدادها در تاریخ آمریکا را حکایت می‌کنند؛ آن بخشی از تاریخ که پیش از این هرگز در یک فیلم به آن پرداخته نشده بود. این سریال به‌طرز بسیار زیبایی جنبه‌های انسانی جنگ را از صحبت‌های افشاگرانه‌ی نزدیک به ۸۰ شاهد از هر جبهه، به تصویر می‌کشد؛ آمریکایی‌هایی که در جنگ مبارزه کردند و آنهایی که مقابل آن‌ها ایستادند و متقابلا جنگیدند؛ همچنین رزمندگان و غیرنظامیان ویتنام شمالی و جنوبی که به هر نحوی درگیر این جنگ بودند. چیزی حدود ۱۰ سال ساخت این اثر مستند طول کشید و از تصاویر آرشیوی‌ای از سراسر دنیا تشکیل شد که به ندرت دیده یا به‌صورت دیجیتالی بازسازی شده بودند.

تصاویری در این مجموعه وجود دارد که توسط برخی از مشهورترین عکاسان قرن بیستم، برنامه‌های تلویزیونی تاریخی، فیلم‌های خانگی تحسین‌برانگیز و ضبط صوت‌های مخفی گرفته شده است؛ اطلاعاتی که از دولت‌های کندی، جانسون و نیکسون گرفته شده است. جنگ ویتنام که نامزد دریافت ۱۰ جایزه شده بود، توانست نیمی از آن‌ها را دریافت کند؛ جایزه ویژه مؤسسه فیلم آمریکایی، بهترین مستند سریالی از مراسم کلاریون، جایزه مراسم مستند منتخب منتقدان، جایزه مراسم گلدن تریلر و جایزه بخش مستند و اخبار مراسم امی. این مجموعه توسط منتقدان زیادی هم مورد تحسین قرار گرفت؛ کسانی که به این موضوع اشاره کردند که جنگ ویتنام با صبوری، لطافت و تازگی چشمگیری یکی از بخش‌های تاریک تاریخ آمریکا را به تصویر کشیده است.


مایکل جوردن و دنیس رودمن در مستند سریالی The Last Dance

۴. مینی سریال The Last Dance

مینی سریال آخرین رقص

  • بازیگران: مایکل جوردن، اسکاتی پایپن و فیل جکسون
  • خالق/کارگردان: جیسون هیر
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات The Vietnam War در IMDB: ۹.۱

سریال آخرین رقص که مورد بعدی فهرست بهترین مینی سریال های تاریخ است، ظهور شیکاگو بولز را در دهه ۱۹۹۰ به تصویر می‌کشد؛ اتفاقی که توسط مایکل جوردن رهبری شده بود و یکی از برجسته‌ترین سلسله‌های تاریخ ورزش به شمار می‌رفت. داستان حول محور زندگی حرفه‌ای مایکل جوردن می‌چرخد؛ خصوصا آخرین فصلی را که با شیکاگو بولز گذراند. این مجموعه که یک مینی سریال مستندی و ورزشی محسوب می‌شود، محصول مشترک شبکه نتفلیکس و ESPN Films است. تک تک فیلم‌های اختصاصی تهیه شده از اعضای تیم تولید، در ساخت این مجموعه استفاده شده است؛ از جمله مصاحبه‌هایی که با شخصیت‌های مختلف ان‌بی‌ای انجام شده است (برای این مستند با ۹۰ نفر مصاحبه انجام شد). این سریال هم درست مانند موارد دیگر، با استقبال گسترده منتقدان روبه‌رو شد که اکثرا هم سبک کارگردانی و تدوین آن را دوست داشتند.

آخرین رقص موفق شد جایزه بهترین سریال مستندی یا غیرداستانی را در هفتاد و دومین مراسم جوایز امی ساعات پربیننده دریافت کند. همین ساخت عالی و هوشمندانه باعث شد تا آخرین رقص به پربیننده‌ترین مستند تاریخ شبکه ESPN تبدیل شود. طبق گفته‌ی منتقدان، این تصویر جذاب و گسترده از یکی از تیم‌های بزرگ بسکتبال، باری دیگر ثابت کرد که هیچکس شبیه مایک یا تیمی که آن را به سمت پیروزی هدایت کرد، نیست. دیگر منتقدان هم به هوشمندانه بودن آن، جذابیت، بزرگی و فوق‌العاده بودن آن اشاره کردند.


چرنوبیل Chernobyl

۳. مینی سریال Chernobyl

مینی سریال چرنوبیل

  • بازیگران: جرد هریس، استلان اسکاشگورد و پل ریتر
  • خالق/کارگردان: کریگ مزین
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۵
  • میانگین امتیازات Chernobyl در IMDB: ۹.۴

«قیمت دروغ‌ها چیست؟» احتمال اینکه شما حتی اسم این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ را نشنیده باشید، تقریبا صفر است. در ماه آوریل سال ۱۹۸۶، یک انفجار خیلی بزرگ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در شمال اکراین رخ داد. این سریال در حقیقت داستان مردان و زنانی را نقل می‌کند که سعی در مهار این فاجعه‌ی بزرگ داشتند؛ همچنین آنهایی که جان خود را فدا کردند که از فاجعه بعدی جلوگیری کنند و جلوی بدتر شدن شرایط را گرفتند. این سریال به محض اینکه پخش شد، سروصدای زیادی را به پا کرد و جایزه بهترین سریال محدود، بهترین کارگردانی و بهترین نویسندگی را در هفتاد و یکمین جوایز امی ساعات پربیننده دریافت کرد.

در مراسم گلدن گلوب همان سال هم جایزه بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی به این مجموعه و جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد هم به اسکاشوگورد تعلق گرفت. به محض انتشار هر قسمت از سریال، یک پادکست هم درکنار آن منتشر می‌شد که درباره تغییرات و استدلال‌های پشت آن صحبت می‌کردند. منتقدان، کارشناسان و شاهدان، به برخی از اختلافات جزئی تاریخی و واقعی در این مجموعه اشاره کردند؛ این در حالی است که توجه گسترده‌ی سازندگان به جزئیات، حسابی مورد تحسین قرار گرفته بود. کریگ مازین، نویسنده و خالق سریال، در ابتدا قصد داشت که لهجه روسی را به بازیگران یاد بدهد تا آن‌ها با این لهجه صحبت کنند اما خیلی زود این ایده کنار گذاشته شد؛ زیرا به این شکل حواس بازیگران بیشتر به رعایت لهجه پرت می‌شد تا اصل ماجرا.


شخصیت های سریال Band of Brothers در چمن زار

۲. مینی سریال Band of Brothers

مینی سریال جوخه برادران

  • بازیگران: کرک اسودو، ایان بیلی و مایکل کادلیتز
  • خالق/کارگردان: تام هنکس و استیون اسپیلبرگ
  • سال پخش: ۲۰۰۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین امتیازات Band of Brothers در IMDB: ۹.۴

«آن‌ها به یکدیگر تکیه کردند و دنیا هم به آن‌ها تکیه کرده بود.» این سریال داستان «ای» ایزی کامپنی را حکایت می‌کند؛ هنگ ۵۰۶ لشکر ۱۰۱ هوابرد. سریال آموزش اولیه‌ی این جوخه را که از سال ۱۹۴۲ تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت، نشان می‌دهد. آن‌ها در طی این دوران یک اردوگاه کار اجباری را آزاد کردند و اولین کسانی بودند که به عقب نشینی کوهستانی هیتلر در برشتس‌گادن وارد شدند. داستانی جذاب از رفاقت که درنهایت تبدیل به داستانی درباره مردانی معمولی می‌شود که کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. خلق این سریال برعهده تام هنکس و استیون اسپیلبرگ بود و همین دو نفر کافی هستند تا این مجموعه را به یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ تبدیل کنند.

فیلمنامه‌ی این سریال براساس کتابی با همین نام است که توسط استیفن ای. امبروز نوشته شده بود؛ کتابی که از تحقیقات و مصاحبه‌های امبروز با سربازان بازمانده از ایزی کامپنی تشکیل شده است. این مینی سریال جنگی و درام توانست جایزه بهترین مجموعه را در مراسم امی و گلدن گلوب کسب کند. تقریبا تک تک بازیگران اصلی این مجموعه، به خاطر شباهت فیزیکی‌ای که به سربازان واقعی داشتند، انتخاب شدند. این پروژه ابتدا کار خود را با ۱۰۴ میلیون دلار بودجه آغاز کرد و درنهایت این میزان به ۱۲۰ میلیون دلار رسید؛ رقمی که باعث شد این مجموعه به یکی از پرهزینه‌ترین درام‌های تلویزیونی تاریخ تبدیل شود. جالب است بدانید که تام هنکس، استیون اسپیلبرگ و خود استیفن امبروز قسمت‌های مختلف فیلمنامه را به سربازان واقعی ایزی کامپنی نشان دادند تا از صحت آن اطمینان بیشتری حاصل کنند.


کرگدن‌ها در حال غذا خوردن در مینی سریال Planet Earth

۱. بهترین مینی سریال Planet Earth

مینی سریال سیاره زمین

  • راوی: دیوید اتن بورو و سیگورنی ویور
  • سال پخش: ۲۰۰۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۱
  • میانگین امتیازات Planet Earth در IMDB: ۹.۴

این مورد از بهترین مینی سریال های تاریخ، سبکی متفاوت از اکثر موارد این فهرست دارد؛ ژانری مستند درباره طبیعت و سیاره زمین. هر قسمت از این سریال که ۵۰ دقیقه دارد، یک نمای کلی از یک زیستگاه یا محل سکونت متفاوت روی زمین را نشان می‌دهد (قطبی، کوهستانی، غار، صحرا، دشت، آب شیرین، دریاها، اقیانوس و جنگل). بعد از آن هم معمولا یک فیلم ۱۰ دقیقه‌ای پخش می‌شد که پشت صحنه را به تصویر می‌کشید؛ اینکه فیلمبردار برای ضبط این صحنه‌ها چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته بود. سیاره زمین سریالی بود که ۵ سال صرف ساخت آن شد و یکی از پرهزینه‌ترین مستندهای سریالی طبیعت در طول تاریخ است که شرکت بی‌بی‌سی دستور ساخت آن را داده بود.

در این پروژه ۴۰ دوربین استفاده شد که از ۲۰۰ نقطه مختلف دنیا فیلم‌برداری کنند. برای تصاویر هوایی، یک دوربین خاص به همراه لنز ۴۰۰ میلی‌متر استفاده شده بود که می‌تواند از کیلومترها فاصله، روی تک تک حیوانات زوم کند؛ بدون اینکه باعث آزار آن‌ها شود. علاوه‌بر این، اولین مجموعه‌ای هم محسوب می‌شد که با وضوح بالا یا همان HD فیلم‌برداری شد. عوامل این سریال توانستند جایزه‌های متعددی مانند جایزه امی، پیبادی و یک جایزه هم از انجمن سلطنتی تلویزیون دریافت کنند. ۱۰ سال بعد از پخش آن، شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد که قصد دارد یک دنباله شش قسمتی هم با نام Planet Earth II بسازد؛ اولین مجموعه‌ای که با وضوح فوق بالا فیلم‌برداری شده بود. در حال حاضر یک دنباله دیگر هم در دست ساخت است که برای نمایش در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین مینی سریال های جهان کدام‌اند؟

از بهترین مینی سریال های تاریخ می‌توان به سریال Band of Brothers ،سریال Sharp Objects و سریال Devs و سریال گامبی وزیر اشاره کرد.

۲- بهترین مینی سریال های جدید کدام‌اند؟

از میان مینی سریال های جدید می‌توان به سریال Maid 2021 ، سریال The Last Dance 2020 و سریال Mare of Easttown 2021 اشاره کرد.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده