نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۹

نویسنده فیلمنامه آثاری چون Seven Samurai در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت

شینوبو هاشیموتو، نویسندهٔ افسانه‌ای سینمای ژاپن که نویسندگی برخی آثار معروف آکیرا کوروساوا را بر عهده داشت، در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

شینوبو هاشیموتو، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ شهیر ژاپنی که سینمادوستان آثار کلاسیک وی را با نویسندگی فیلمنامهٔ برخی آثار معروف آکیرا کوروساوا، کارگردان نام آشنا و قدیمی سینمای ژاپن می‌شناسند، در سن ۱۰۰ سالگی و به علت بیماری ذات‌الریه، در شهر توکیو ژاپن درگذشت.

شینوبو هاشیموتو در طول سال‌های جنگ، نگارش فیلمنامه را تحت نظر مانسوکو ایتامی، نویسندهٔ و فیلمنامه‌نویس ژاپنی و پدر جوزو ایتامی، بازیگر و کارگردان معروف ژاپنی، فراگرفت. فیلمنامهٔ In a Grove (در یک بیشه) شینوبو هاشیموتو که بر اساس داستان کوتاهی از ریونوسوکه آکوتاگاوا نوشته شده بود، مورد توجه آکیرا کوروساوا قرار می‌گیرد و همین فیلمنامه در نهایت تبدیل به شاهکار سینمایی درام و جنایی Rashomon (راشومون)، محصول سال ۱۹۵۰ می‌شود؛ راشومون اولین فیلمی بود که آکیرا کوروساوا و سینمای ژاپن را به مخاطبان غربی شناساند. فیلم Rashomon توانست جایزهٔ شیر طلایی جشنواره ونیز را به دست آورد و همچنین جایزهٔ اسکار افتخاری را در بیست‌و‌چهارمین دورهٔ مراسم سالیانه اسکار از آن خود کند. پس از موفقیت‌های این فیلم، شینوبو هاشیموتو تصمیم گرفت شغل خود را که کارمندی در یک شرکت عادی بود، رها کرده و به‌صورت تمام وقت و حرفه‌ای به فیلمنامه‌نویسی روی آورد.

Shinobu

شینوبو هاشیموتو با آکیرا کوروساوا در فیلم‌های Ikiru (اکیرو)، Seven Samurai (هفت سامورایی)، Throne of Blood (سریر خون) که بر پایه نمایشنامهٔ مکبث اثر شکسپیر بود، همکاری کرد و همچنین در سال ۱۹۷۰، این دو در فیلم درام Dodes’ka-den (دودسکادن) نیز همکاری دوباره‌ای با یکدیگر داشتند. شینوبو هاشیموتو با کارگردانان معروف دیگری چون ماساکی کوبایاشی در فیلم Harakiri (هاراگیری) محصول ۱۹۶۲ و کیهاچی اوکاماتو در فیلم The Sword of Doom (شمشیر محشر)، محصول سال ۱۹۶۶ نیز همکاری داشت.

شینوبو هاشیموتو در سال ۱۹۵۸ نگارش فیلمنامهٔ فیلم درام و پساجنگ جهانی دوم I Want to Be a Shellfish (می‌خواهم سخت‌پوستی باشم) را برای شبکه KRT که اکنون آن را با نام TBS می‌شناسند، انجام داد و در واقع همین فیلمنامه وی را به شهرت فراوانی رساند و مورد استقبال و ستایش منتقدان قرار داد. یک سال بعد نیز وی اولین فیلم خود را کارگردانی کرد که درامی با همین عنوان I Want to Be a Shellfish بود.

این فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده ژاپنی، در سال ۱۹۷۳، کمپانی فیلمسازی خود را با نام هاشیموتو پروداکشن (Hashimoto Production) تأسیس کرد. اولین فیلم ساخته شده توسط این کمپانی، فیلم رازآلود The Castle of Sand (قلعهٔ شنی) بود که در سال ۱۹۷۴ اکران شد و به موفقیت‌های فراوانی دست یافت. شینوبو هاشیموتو بار دیگر به فیلمنامه‌نویسی روی آورد و فیلمنامهٔ فیلم ترسناک و هیجانی Village of Eight Gravestones (روستای هشت سنگ‌ قبری) را نوشت که در سال ۱۹۷۷ اکران شد و در گیشه عملکردی عالی داشت.

شینوبو هاشیموتو در سال ۲۰۰۶ کتابی را با عنوان Compound Cinematics: Akira Kurosawa and I (ترکیب سینماگران: آکیرا کوروساوا و من) را از برای یادبود آکیرا کوروساوا منتشر ساخت و در سال ۲۰۰۸ نیز فیلمنامهٔ I Want to Be a Shellfish را بازنویسی کرد و این آخرین کار دوران حرفه‌ای این نویسندهٔ تکرارنشدنی سینمای ژاپن بود.

 


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده