نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۴

توقف تولید کارت گرافیک GTX 1080 Ti

گزارش شده که تولید کارت‌ گرافیک پرچمدارِ نسلِ قبلی با معماریِ پاسکال به پایانِ راهِ خود رسیده است.

در حالی که سری جدید کارت‌های گرافیک‌ RTX 20 از انویدیا فروشِ خوبی داشته‌اند، برخی هم برای ارتقای ارزان‌تر به سراغِ سری قدیمی‌ترِ GTX 10 رفته‌اند. کارت GTX 1080 Ti تا به حال فروشِ بالایی را تجربه کرده و موردِ استقبال بوده است، اما به نظر می‌رسد که حالا موجودیِ آن رو به اتمام است.

بنا به گزارشِ منابعِ صنعتیِ مختلف که با سایتِ Gamersnexus صحبت کرده‌اند، زنجیره‌ی تامینِ GTX 1080 Ti رو به کاهش گذاشته و سازندگان با تعداد دریافتیِ پایینی از این مدل‌ مواجه هستند. ظاهرا تراشه‌ی گرافیکیِ GTX 1080 Ti دیگر تولید نمی‌شود، بنابراین وقتی که موجودیِ فعلیِ کارت‌ها به پایان برسد، خرده فروشان هم دیگر قادر به موجود کردنِ مجددِ این مدل نخواهند بود.

در حالِ حاضر بزرگ‌ترین رقیبِ RTX 2080  همین GTX 1080 Ti از خودِ انویدیا است، اما تغییرِ پیشِ رو در میزانِ دسترسی این رقابت را دگرگون خواهد ساخت. در انگلستان نیز موجودیِ خرده فروشی رو به کاهش است و مدل‌های کمتری از شرکای تجاری انویدیا قابلِ انتخاب هستند.

GTX 1080 Ti FE

با در نظر گرفتنِ این که GTX 1080 Ti در ابتدا با قیمتِ ۶۹۹ دلار عرضه شد و اکنون کارت گرافیکِ RTX 2080 را نمی‌توان با قیمتی پایین‌تر از ۷۸۹ دلار در سایت‌های آمازون و Newegg پیدا کرد، اتمامِ موجودی یا توقفِ تولیدِ GTX 1080 Ti منطقی به نظر می‌رسد. ۱۸ ماه پس از معرفیِ این کارت، با مدلی از نسلِ جدید مواجه هستیم که راندمانِ کمابیش مشابه‌ای را در بنچمارک‌های مرسومِ بازی نشان می‌دهد. با این تفاوت که مدلِ جدیدِ RTX 2080 از قابلیت‌های Ray Tracing و DLSS هم برخوردار است، ولی هنوز هیچ عنوانی در بازار برای تستِ این فناوری‌ها در دسترس نیست. با همه‌ی این اوصاف RTX 2080 قیمتِ بالاتری دارد و برای خریداران دلسرد کننده است. این موضوع به طرزِ عجیبی باعثِ افزایشِ ناگهانیِ فروشِ GTX 1080 Ti در زمان عرضه‌ی کارت‌های RTX 20 شده بود.

در هر حال اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها کاهشی را در قیمتِ سری کارت‌های RTX 20 شاهد باشیم. آنچه که می‌توانیم به آن امید داشته باشیم این است که بازی‌سازان به استفاده از قابلیت‌های معماری تورینگ در عنوان‌های در دستِ ساخت ادامه دهند تا به ارزشِ واقعی و کارآمدیِ کارت‌های سری RTX 20 در طیِ زمان افزوده شود.


منبع kitguru
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده