نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰

منتظر غول‌های پردازشی AMD با معماری Zen 5 باشید

نخستین اطلاعات درمورد سری ۹۰۰۰ پردازنده‌های رایزن AMD با معماری Zen 5 ازطریق درایور جدید تراشه مادربردهای ایسوس منتشر شد.

AMD اخیرا درایور تراشه جدیدی را با نسخه V6.03.19.217 و ازطریق ایسوس منتشر کرد. این درایورها به‌عنوان یک به‌روزرسانی از نسخه ۵ به ۶ برای مادربرد Asus ROG Crosshair X670E Hero عرضه می‌شوند که هر دو سری پردازنده‌های دسکتاپ و موبایل AMD شامل سری رایزن ۶۰۰۰ و ۷۰۴۰ و ۸۰۰۰ است. جالب اینکه این درایورها به سری ۹۰۰۰ پردازنده‌ها رایزن نیز اشاره دارند که تاکنون هیچ‌یک از مدل‌های آن توسط AMD تأیید یا معرفی نشده است. ظاهرا این تراشه‌ها برای رقابت با مدل‌های رده بالای Intel Core i9 از نسل چهاردهم و پانزدهم اینتل روانه بازار خواهند شد.

درایور AMD PMF که به‌عنوان Platform Management Framework یا چارچوب مدیریت پلتفرم نیز شناخته می‌شوند، با مدیریت عملکرد، توان مصرفی و حرارت تولیدی سیستم، نقش مهمی در کنترل پردازنده‌های AMD دارند. این کار ازطریق آنالیز ورودی‌های سنسورهای سیستم، پیام‌های‌ عملکردی سیستم عامل، نشانگرهای وضعیت پلتفرم و معیارهایی برای بهینه‌سازی پویا عملیات سیستم انجام می‌گیرد. بنابراین انتشار درایورهای PMF برای سری Ryzen 9000 نشان می‌‌دهد که AMD آماده‌ی پشتیبانی از این تراشه‌ها می‌شود.

پردازنده های AMD Ryzen 9000 در درایور جدید AMD

با اینکه تاکنون تأیید نشده است که پردازنده‌های سری Ryzen 9000 برپایه معماری Zen5 ساخته می‌شود، زمان‌بندی تأیید این مجموعه با زمان‌بندی رونمایی از معماری جدید تراشه‌های موبایل و دسکتاپ AMD در سال جاری تطابق دارد؛ بنابراین عرضه‌ی نمونه‌های اولیه و فعال‌سازی پلتفرم‌ها به‌زودی به مرحله‌ی اجرایی خواهد رسید.

اگر سری Ryzen 9000 واقعاً نشان‌دهنده پردازنده‌های Zen5 تیم قرمز باشند، می‌توان گفت که پلتفرم Strix Point احتمالا میزبان تراشه‌هایی نظیر Ryzen 9050H یا نسخه‌ی U آن خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که تراشه‌هایی از قبیل Ryzen 9055HX نیز برای پلتفرم Fire Range در نظر گرفته شده باشند. همچنین باتوجه‌به روند نام‌گذاری تراشه‌های AMD، می‌توان معرفی تراشه‌ی Ryzen 9 9950X(3D) را نیز برای این نسل متصور شد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده