نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱

بررسی بازی Hitman 2 از دید سایت‌های معتبر دنیا

Hitman 2 به‌عنوان جدید‌ترین نسخه از ماجراجویی‌ها و آدم‌کشی‌های مامور 47 نمره‌های نسبتا خوبی دریافت کرده که در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. 

هر زمان که صحبت از بازی‌های سبک مخفی‌کاری باشد، باید نامی هم از سری هیتمن ببریم؛ مجموعه‌ای قدیمی و ریشه‌دار که همواره در نسخه‌های مختلفش یک تجربه مخفی‌کاری ناب را تقدیم مخاطبانش کرده و از آن مهم‌تر، توانسته مامور ۴۷ را به‌عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و جذاب‌ترین کاراکتر‌های دنیای بازی خلق و معرفی کند. البته هیتمن هم مثل هر بازی دیگری دوران پر فراز و نشیبی داشته و گاهی مخصوصا با فاصله گرفتن از ریشه‌های سری و تبدیل شدن به اثری با حس و حال اکشن‌تر، نتوانسته طرفداران قدیمی مجموعه را که شیفته مخفی‌کاری موجود در این سری هستند راضی نگه دارد. نسخه پیشین هیتمن که به‌نوعی یک ریبوت هم به‌حساب می‌آمد و Hitman نام داشت، در قالب یک تجربه اپیزودیک منتشر شد که البته این اتفاق خیلی هم نتیجه بدی برای سری نداشت و سازندگان توانستند مشکلات اپیزود‌های اولیه را در اپیزود‌های بعدی تا حدودی رفع کنند و بازی را به سمتی ببرند که باب میل طرفداران باشد. 

حال نسخه جدید این مجموعه یعنی Hitman 2، دوباره به سبک و سیاق انتشار همیشگی سری برگشته و دیگر خبری از یک بازی اپیزودیک نیست و با اثری کامل رو‌به‌رو هستیم؛ اثری که در آن مامور 47 به نقاط مختلف جهان سفر خواهد کرد و دشمنان مختلفی را با روش‌های گوناگون به قتل خواهد رساند. سازندگان بازی در استودیو آی‌اُ اینتراکتیو که این بار برای انتشار بازی با کمپانی خوش‌نام برادران وارنر همکاری دارند، سعی کرده‌اند در نسخه جدید هیتمن دوباره مامور ۴۷ را در قامت یک قاتل خونسرد به‌تصویر بکشند که برای از بین بردن اهدافش انواع و اقسام وسیله‌ها را در اختیار دارد و البته مثل نسخه قبل، می‌تواند از محیط هم به‌عنوان یک سلاح و وسیله‌ای برای کشتن دشمنان استفاده کند. در اصل آزادی‌عمل بازی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است و طبق ادعای سازندگان، هر بازیکن قادر خواهد بود تا به سبک و سیاق منحصر‌به‌فرد خود دشمنان و اهداف مختلف را از پا دربیاورد و لزوما یک مسیر یا روش خاص در بازی تعریف نشده است. 

در نهایت ویژگی‌های محبوبی از نسخه قبل در این قسمت هم حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور Elusive Target‌ها در بازی اشاره کرد که مامور ۴۷ باید در فرصت مشخصی آن‌ها را از بین ببرد و با این کار جوایز ارزشمندی هم به‌دست بیاورد. از جمله Elusive Target‌های بازی می‌توان به شخصیتی اشاره کرد که نقش وی را شان بین ایفا می‌کند. در فاصله چند روز مانده تا انتشار بازی، نقد‌های آن توسط اکثر سایت‌های معتبر دنیا منتشر شده‌اند و ما هم در این مطلب مرور نسبتا مفصلی به نمرات و بررسی‌های بازی خواهیم داشت. پس با زومجی همراه باشید. 

Hitman 2

  • سازنده: آی‌اُ اینتراکتیو
  • ناشر: کمپانی برادران وارنر
  • سبک: مخفی‌کاری
  • تاریخ انتشار: ۲۲ آبان 
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و پی‌سی

Hitman 2

گیمزبیت: ۹۱ از ۱۰۰

در بین نمره‌های بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 نمره کامل و ۱۰ از ۱۰ دیده نمی‌شود اما یکی از سایت‌های معتبری که نمره بالایی به هیتمن 2 داده، سایت گیمزبیت است که آن را لایق نمره ۹۱ از ۱۰۰ دانسته است. گیمزبیت یکی از بهترین ویژگی‌های هیتمن ۲ را تنوع و طراحی عالی محیط‌های بازی می‌داند؛ به طوریکه در مرحله‌ای در حال ورود به خانه‌ای در ساحل هستید که به‌نظر متروکه می‌رسد و در مرحله بعدی وارد محل برگزاری یک مسابقه ماشین‌سواری می‌شوید. همچنین محیط‌های دیگری مثل بمبئی هم در بازی وجود دارند و آی‌اُ اینتراکتیو این تنوع محیطی را با جزییاتی عالی در بازی به‌تصویر کشیده و همین امر باعث شده تا در شروع هر مرحله، زیبایی بصری و غنی بودن جزییات هر محیط بازیکنان را به تجربه مرحله بیش از پیش ترغیب کند. جدا از این، گیمزبیت اعتقاد دارد که سازندگان به‌جای اینکه سعی کنند یک شبیه‌ساز از دنیایی واقعی خلق کنند، یک بازی ویدیویی خلق کرده‌اند؛ بازی‌ای که اصول، قواعد و فرمول‌های خاص لذت‌بخش خودش را دارد و به بازیکنانش این فرصت را می‌دهد تا با استفاده از هوش خود انواع و اقسام زیر و بم‌های آن را یاد بگیرند و با استفاده از آن‌ها، از بازی کردن هیتمن ۲ لذت ببرند. 

جدا از این، هیتمن ۲ در کنار مراحل داستانی‌اش ویژگی‌های دیگری هم دارد که بازیکنان را به گشت و گذار در محیط‌هایش تشویق می‌کند؛ به طوریکه اگر شخصی صرفا تمرکزش را روی تمام کردن مراحل داستانی بازی بگذارد، می‌تواند در چند ساعت آن را به پایان برساند ولی خب بازی آنقدر ویژگی‌های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای دارد که بازیکنان تشویق شوند تا در کنار پشت سر گذاشتن مراحل داستانی، نیم‌نگاهی هم به گشتن در دنیای هیتمن ۲ داشته باشند و انواع و اقسام چالش‌های موجود در هر مرحله را که اصلا هم کم نیستند، پشت سر بگذارند. با این حال گیمزبیت علی‌رغم دادن نمره‌ای بالا به بازی، ایرادی هم از آن گرفته و اصلی‌ترین مشکل بازی را نداشتن حس و حالی جدید می‌داند؛ به طور دقیق‌تر، این سایت بر این باور است که هیتمن ۲ بیش‌تر از اینکه ایده‌های جدیدی داشته باشد، دنباله‌رو چیزی است که در نسخه قبل شروع شده بود و صرفا مکانیزم‌های آن بازی را در محیط‌هایی جدید تقدیم مخاطبش می‌کند. 

در مجموع گیمزبیت اعتقاد دارد که هیتمن ۲، تجربه‌ای است که یک هدف برای شما مشخص می‌کند و ابزار‌های مختلفی برای از بین بردن آن هدف را هم در اختیارتان قرار می‌دهد و در نهایت این خود شما هستید که باید با استفاده از این ابزار‌ها، با آزادی عمل بالا هدف‌تان را به‌شکلی که دوست دارید از پا در بیاورید و این بهترین ویژگی بازی است که باعث می‌شود هیتمن ۲ تجربه‌ای ارزشمند و جذاب باشد. 

Hitman 2

گیم اینفورمر: ۸۰ از ۱۰۰

سایت دیگری که نمره خوبی به هیتمن داده، گیم اینفورمر است. به‌عقیده این سایت هیتمن ۲ دنباله‌رو فرمول همیشگی سری است؛ فرمولی که در آن، بازیکنان وارد یک محیط جدید می‌شوند و باید هدفی را که در آن برای‌شان تعیین شده از پا در بیاورند. با این حال بازی خیلی صرفا برای کشتن اهدف تعیین‌شده در بازی ارزشی قائل نیست و اگر تنها به سراغ هدف بروید و او را با شلیک گلوله از بین ببرید، لذت چندانی از بازی نخواهید برد. لذت اصلی این بازی در این است که بازیکنان بتوانند محیط‌های مختلفش را به‌دقت بگردند، روش‌های خلاقانه‌ای برای کشتن اهداف پیدا کنند و در نهایت کارشان را بدون به‌جا گذاشتن ردی از خود به‌پایان برسانند. برای مثال زمانی که شما می‌توانید هدفی را صرفا با دستکاری کردن ماشینش از بین ببرید، چه نیازی به راه انداختن کشت و کشتار و حمام خون است؟ 

علاوه بر این گیم‌اینفورمر اشاره‌ای هم به طراحی مراحل بازی داشته و بر این باور است که هیتمن 2، برخی از بزرگ‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین مراحل را در بین نسخه‌های مختلف این مجموعه دارد و حتی برخی مراحل بازی به‌شکلی هستند که در آن‌ها شاهد ادغام چند محیط بزرگ با یکدیگر هستیم و این باعث می‌شود تا محیط‌های بازی هرگز تکراری و خسته‌کننده نشوند. البته گیم‌اینفورمر از همه جنبه‌های بازی هم راضی نیست و برای مثال، با اینکه از کلیت داستان بازی و پرداختن آن به پیشینه مامور ۴۷ رضایت دارد اما در عین حال بر این باور است که بازی سبک روایت جالب و جذابی ندارد و به‌جای استفاده از میان پرده‌های رایج صرفا به نمایش دادن یک سری تصاویر بسنده می‌کند که خب جذابیت چندانی ندارند. همچنین منتقد این سایت در عین داشتن رضایت از صداگذاری شخصیت‌های اصلی بازی، اعتقاد دارد که سازندگان در زمینه صداگذاری سایر NPC‌ها عملکرد خیلی خوبی نداشته‌اند. 

در مجموع گیم‌اینفومر هیتمن ۲ را یک تجربه خوب می‌داند که با داشتن ویژگی‌هایی چون گرافیک مناسب، ارزش تکرار بالا و طراحی جالب مراحلش می‌تواند طرفداران سری را راضی نگه دارد. 

Hitman 2

گیم‌اسپات: ۸۰ از ۱۰۰

یکی دیگر از سایت‌های معتبری که بازی را لایق نمره ۸ یا همان ۸۰ از ۱۰۰ دانسته، گیم‌اسپات است. منتقد گیم‌اسپات هم مثل خیلی از منتقدین دیگر، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت هیتمن 2 را طراحی عالی مراحل آن می‌داند؛ مراحلی که طراحی بسیار جالبی دارند و از آن مهم‌تر بسیار پرجزییات و غنی هستند و همین هم باعث می‌شود تا همیشه در حین تجربه بازی، چیز‌های جدیدی برای کشف کردن یا روش‌های تازه‌ای برای کشتن دشمنان پیدا کنید و در نتیجه بازی ارزش تکرار بالایی هم داشته باشد و بتوانید در هر بار تجربه آن با موارد جدیدی آشنا و روبه‌رو شوید. جدا از این هیتمن ۲ یک سری مکانیزم‌های جدید هم دارد که شاید جزئی باشند اما تاثیرشان را روی بازی می‌گذارند؛ از جمله این مکانیزم‌ها می‌توان به امکان مخفی شدن در بین جمعیت و موارد اینچنینی اشاره داشت که تاثیر مثبت‌شان را روی بازی می‌گذارند. 

همچنین گیم‌اسپات از این مورد که سازندگان برای خریداران نسخه قبلی بازی ارزش قائل شده‌اند و مراحل آن را در این نسخه در اختیارشان قرار داده‌اند تمجید کرده و حس و حال و فضاسازی کلی بازی را هم جزو نقاط قوت آن می‌داند. در عین حال، این سایت اصلی‌ترین مشکل بازی را هم یک سری محدودیت‌ها می‌داند؛ محدودیت‌هایی که ناشی از برخی مکانیزم‌های از پیش تعریف‌شده هستند و گاهی می‌توانند در حکم یک مانع برای گیمر عمل کنند و اجازه ندهند تا بازی آن پتانسیل اصلی‌اش را به‌رخ بکشد. در مجموع هیتمن 2 یک تجربه با ویژگی‌های آشنا برای طرفداران همیشگی این مجموعه است که البته این مورد هرگز اتفاق بدی نیست و برعکس، همینکه بازی موفق شده تا حس و حال همیشگی سری را در خود داشته باشد یعنی عملکرد موفقی داشته است. 

Hitman 2

آی‌جی‌ان: ۷۷ از ۱۰۰

در نهایت آخرین سایتی که نگاهی به بررسی آن خواهیم داشت، آی‌جی‌ان است که نمره ۷۷ از ۱۰۰ را برای بازی در نظر گرفته است. نقد آی‌جی‌ان هم تقریبا دنباله‌رو نقد سایت‌های دیگر است؛ به طوریکه آی‌جی‌ان اعتقاد دارد هیتمن ۲ به‌جای اینکه یک دنباله کامل و واقعی برای بازی منتشر‌شده در سال ۲۰۱۶ باشد، شبیه به هیتمن ۱.۵ است و ویژگی‌های مختلف آن بازی را صرفا در قالب مراحل و محیط‌های جدیدی ارائه می‌دهد. البته این موضوع، اتفاق لزوما بدی نیست؛ چرا که نسخه قبلی هیتمن یک تجربه سندباکس و مخفی‌کاری عالی از کشتن اهداف تعیین‌شده بود که در این راه آزادی‌عمل زیادی هم در اختیار بازیکنان قرار می‌داد و حال همه این ویژگی‌های مثبت در هیتمن ۲ هم تکرار شده‌اند و از آن مهم‌تر، یکی دیگر از بهترین جنبه‌های بازی این است که به‌جای داشتن ساختاری اپیزودیک، یک تجربه کامل است و صدالبته با ارائه مراحل نسخه قبلی به افرادی که آن را خریداری کرده‌اند، حتی یک تجربه کامل‌تر هم به‌شمار می‌رود. 

اما آی‌جی‌ان یک ایراد اساسی هم از بازی گرفته است و اعتقاد دارد روایت داستان بازی به معنای واقعی کلمه خسته‌کننده و ضعیف است و تلاش سازندگان برای مرتبط کردن روابط مامور 47 و دایانا به وقایع بازی اصلا و ابدا ساختار خوبی ندارد و نمی‌تواند کمکی به جذابیت بیش‌تر بازی کند. به همین دلیل هم آی‌جی‌ان در مجموع بر این باور است که Hitman 2 یک تجربه ارزشمند و لایق بازی کردن است ولی سازندگان اگر می‌خواهند در نسخه‌های بعدی، این بازی کیفیت بیش‌تری داشته باشد، باید فکری به حال روایت بهتر داستان آن بکنند. 

بازی Hitman 2

در ادامه هم مروری کوتاه بر خلاصه نقد برخی از سایت‌های دیگر خواهیم داشت:

دیستراکتوید: ۸۰ از ۱۰۰

برای اینکه به ادامه بازی کردن هیتمن ۲ ترغیب شوم، نه نیازی به حضور افراد بیش‌تری مثل شان بین دارم و نه حتی حالت‌های جدیدی مثل Ghost Mode که فعلا در حالت بتا است. تنها کافی است سازندگان باز هم نقشه‌های بیش‌تری مثل نقشه‌های عالی فعلی به بازی اضافه کنند تا تجربه این اثر در آینده هم برایم لذت‌بخش باشد. 

هاردکور گیمز: ۸۰ از ۱۰۰

هیتمن ۲ یک تحول و پیشرفت مناسب برای فرمول همیشگی سری هیتمن است. شاید این اثر یک قدم رو به جلوی بزرگ برای کل مجموعه نباشد اما آنقدر ویژگی‌های جدید و درگیر‌کننده دارد که تجربه‌ای گیرا و ارزشمند باشد. 

گیمزرادار: ۷۰ از ۱۰۰

هیتمن ۲ ایراداتی دارد که باعث می‌شوند به‌نظر برسد سازندگان برای تمام کردن بازی وقت کافی نداشته‌اند و به همین دلیل هم یک سری از بخش‌های آن را با عجله به‌پایان رسانده‌اند اما حتی این مساله هم دلیل نمی‌شود ویژگی‌های مثبت بازی چون طراحی عالی مراحلش و آزادی‌عمل بالایی را که در اختیار مخاطبش قرار می‌دهد نادیده بگیریم. 

نمره های هیتمن 2

نمره های هیتمن 2

در مجموع با توجه به یک جمع‌بندی کلی از نظرات منتقدین مختلف، به‌نظر می‌رسد که هیتمن 2 یک دنباله خوب برای این مجموعه قدیمی و دوست‌داشتنی است که قطعا طرفداران همیشگی آن از بازی کردنش راضی خواهند بود و احتمالا بتواند به لطف ویژگی‌هایی چون ساختار مناسب مراحل و آزادی‌عمل بالا، حتی در جذب مخاطبین جدیدی که صرفا به بازی‌های مخفی‌کاری علاقه دارند هم موفق باشد. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده