نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فصل چهارم سریال Black Mirror - آینه سیاه

فصل چهارم سریال آینه سیاه (Black Mirror) به روی آنتن رفت؛ حال زمان آن رسیده تا واکنش و نظرات منتقدان مطرح جهانی را نسبت به فصل جدید این مجموعه تلویزیونی بدانیم.

بعد از تماشای فصل دوم سریال Stranger Things (اتفاقات ناآشنا)، فصل اول سریال The Punisher (پانیشر) و البته فصل اول سریال Godless (بی‌خدا)، حالا نوبت به تماشای مجموعه فوق‌العاده مورد انتظار دیگری از شبکه نتفلیکس رسیده است. البته چندی پیش مجموعه تلویزیونی دیگری یعنی سریال Dark (تاریک) که یکی از جدیدترین سریال‌های اینترنتی علمی-تخیلی و هیجان‌انگیز ۱۰ قسمتی است، به روی آنتن رفته بود که علی رغم نظرات منتقدان، از سمت بینندگان تا حد خیلی زیادی استقبال شده بود و ما حتما تماشای آن و مطالعه واکنش به آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما امروز قرار است به سراغ مجموعه تلویزیونی دیگری برویم که قطعا خیلی از شما کاربران انتظار فصل جدید آن را می‌کشیدید؛ آن هم فصل چهارم سریال Black Mirror است. سریال Black Mirror یا در زبان فارسی آینه سیاه، یک مجموعه تلویزیونی انگلیسی است که توسط کمپانی اندمول شاین یو کی (Endemol Shine UK) تهیه و تولید شده و چارلی بروکر وظیفه ساخت آن را بر عهده داشته است. در فصل چهارم سریال آینه سیاه بازیگران بااستعداد و خوبی از جمله جسی پلمونس، کریستین میلیوتی، جیمی سیمپسون، ماکیلا کوئل، بیلی مگنوسن (بازیگران قسمت اول)، اوون تیگ، رزمری دویت، برنا هاردینگ (بازیگران قسمت دوم)، آنتونی ولش، آندره‌آ ریسبرو، کرن سونیا ساوار، آندرو گوور، کلر راشبروک (بازیگران قسمت سوم)، جورجینا کمپبل، جو کوئل (بازیگران قسمت چهارم)، مکسین پیک (بازیگر قسمت پنجم)، داگلاس هاج و لتیتیا رایت (بازیگران قسمت ششم) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جدیدترین فصل از این مجموعه تلویزیونی ۶ قسمتی که هر قسمت آن تقریبا و به طور میانگین یک ساعت به طول می‌انجامد، در تاریخ ۲۹ دسامبر (۸ دی) سال جاری در شبکه نتفلیکس به طور رسمی پخش شد و تا به امروز امتیاز ۷۳ را از بین ۱۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان فصل چهارم سریال Black Mirror را برنامه تلویزیونی خیلی خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان از تماشای آن راضی و خشنود بوده‌اند. این سریال در ابتدا از شبکه انگلیسی Channel 4 پخش می‌شد. بعد از مدتی، یعنی در سال ۲۰۱۵ نت‌فلیکس درخواست ۱۲ قسمت از این سریال را داد که این ۱۲ قسمت را برای پخش تبدیل به فصل کرد. زمانی که سومین فصل از سریال آینه سیاه در شبکه نت‌فلیکس به روی آنتن رفت، قسمت چهارم آن یعنی قسمت San Junipero تبدیل به یکی از بهترین‌های این سریال شد که تا به امروز هیچ‌کدام از قسمت‌های آن هنوز نتوانستند به این درجه از محبوبیت برسند. 

نویسندگی همه قسمت‌های فصل جدید این مجموعه تلویزیونی را خود چارلی بروکر بر عهده داشته است. او همچنین تهیه‌کنندگی اجرایی این مجموعه تلویزیونی را هم بر عهده دارد. چارلی بروکر علاوه بر نویسندگی فیلمنامه و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی، در زمینه نویسندگی کتاب هم فعالیت‌هایی داشته است. او در طی زندگی کاری و حرفه‌ای خود مجموعه‌ها و آثار تلویزیونی نسبتا زیادی را ساخته و به روی آنتن تلویزیون برده است. از طرف دیگر، افراد مختلفی هم هر کدام از قسمت‌های فصل چهارم سریال آینه سیاه را کارگردانی کرده‌اند که به‌عنوان معرفی می‌توان به توبی هاینس (کارگردان قسمت اول)، جودی فاستر (قسمت دوم)، جان هیلکات (قسمت سوم)، تیم وان پاتن (قسمت چهارم)، دیوید اسلید (قسمت پنجم) و کالم مک کارتی (قسمت ششم) اشاره کرد.

از آنجا که تقریبا دو-سه روزی است که از پخش فصل چهارم سریال Black Mirror در شبکه نتفلیکس می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این سریال منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فصل چهارم سریال آینه سیاه از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Endemol Shine UK منتشر شده هم بخوانید:

سریال Black Mirror یک سریال آنتولوژی است که هر قسمت آن یک داستان در مورد رابطه انسان و تکنولوژی را روایت می‌کند. این سریال کم و بیش مشکلاتی را که مردم قرن ۲۱ دارند به تصویر می‌کشد و هرکدام از قسمت‌های آن به طور مستقل نشان می‌دهد که تکنولوژی در آینده چه شکل وحشتناکی به خود می‌گیرد و چه بر سر بشریت می‌آورد. با اینکه اکثر قریب به اتفاق قسمت‌های سریال Black Mirror به طور غم‌انگیز و ناراحت‌کننده‌ای به پایان می‌رسد، اما سریال به طور علنی نقدی آشکار بر روابط انسانی و تکنولوژی دارد و سعی می‌کند که به بیننده در مورد این شیوه زندگی هشدار دهد.

Black Mirror Season 4

بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

ورنه‌گی | نیوزدی

۱۰۰ از ۱۰۰

هر قسمت از این فصل واقعا گرانبها بوده و خیلی خوب ساخته شده است. از آنجایی که ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که از نظر من کدام قسمت نسبت به بقیه بهتر بود، من قسمت USS Callister را انتخاب می‌کنم. این قسمت از بقیه هوشمندانه‌تر ساخته شده است.

تیم گودمن | هالیوود ریپورتر

۱۰۰ از ۱۰۰

فصل چهارم سریال Black Mirror تمامی ۶ قسمت خود را در همان تاریخ ۲۹ دسامبر به روی آنتن شبکه محبوب نتفلیکس برد و همانطور که مشخص است، درست همان درخشندگی و زیبایی‌ای که در سه فصل گذشته مشهود بود، در این فصل هم کاملا به چشم می‌آید. 

لیز شانون میلر | ایندی وایر

۹۱ از ۱۰۰

ما انتظارات خیلی زیادی از این فصل و اینکه هر قسمت از آن ممکن است چگونه باشد و چه اتفاقاتی درون آن رخ دهد، داشتیم. با اینکه خیلی از آن انتظارات برآورده نشد اما نمی‌توان گفت که تمامی آنها هم بیهوده بوده‌اند. در این فصل حداقل دو قسمت مانند Arkangel و همچنین Crocodile وجود دارند که باعث شدند داستان‌های کلاسیکی که در فصل‌های گذشته سریال آینده سیاه وجود داشت، در این فصل هم حس شود.

مت راوش | مجله تی وی گاید

۹۰ از ۱۰۰

فصل چهارم سریال Black Mirror به‌شدت میخکوب‌کننده و پر هیجان بود و علاوه بر اینکه هوش از سر بیننده می‌پراند، لرزه به اندام او می‌اندازد.

درن فرانیچ | اینترتینمنت ویکلی

۸۰ از ۱۰۰

من فکر نمی‌کنم که این ۶ قسمت پخش‌شده از فصل چهارم سریال آینه سیاه، قابل برابری و مقایسه با معیارهای ابتدایی این مجموعه و درجات عالی ابتدایی که به آن دست پیدا کرده بود، باشد. اما می‌توان گفت که همین ۶ قسمت به نوبه خود، یک مجموعه خیلی خوب و قوی از مفاهیم علمی-تخیلی است. همچنین چارلی بروکر هم سعی کرده رگه‌هایی از زندگی مدرن را که یک موضوع بسیار ضروری است در داستان خود بیشتر به کار ببرد.

ایجا رومانو | Vox.com

۷۰ از ۱۰۰

من فکر می‌کنم زمانی که سریال آینه سیاه قصد دارد رفتار انسانی قدیمی را نسبت به تکنولوژی‌های جدید به تصویر بکشد، تاثیر خیلی بیشتری روی بیننده می‌گذارد. همچنین از طرف دیگر زمانی که سعی می‌کند تکنولوژی‌های جدید را در داستان‌های قدیمی به کار ببرد، آنگونه که باید و شاید نمی‌تواند روی مخاطب خود تاثیری بگذارد.

Black Mirror Season 4

کلی لاولر | یو اس ای تودی

۶۳ از ۱۰۰

به نظر من، فصل چهارم سریال Black Mirror مخلوطی از سطوح مختلف است. برخی اوقات به خودت می‌آیی و می‌بینی که چه بخش‌های زیبا و درخشانی را تماشا کردی، اما از طرف دیگر هم ممکن است به طور ممتد بخش‌های زیادی را دیده باشی و به این فکر کنی که چه صحنه‌های متوسط و معمولی‌ای بوده‌اند.

دانیل داداریو | تایم

۶۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که در فصل چهارم، سریال Black Mirror نه‌تنها نکاتی را به بیننده نشان می‌دهد که چه چیزهایی باعث می‌شود تا یک فرد تبدیل به نسخه بدتری از خود بشود، بلکه مواردی را هم که یک شخص را تبدیل به نسخه بهتری از خود می‌کند به نمایش می‌گذارد. قسمت U.S.S. Callister در این فصل، حس بلند پروازانه و بی حد و حصری را به بیننده و مخاطب القا می‌کند؛ چیزی که در این سریال خیلی کم به چشم می‌خورد و تقریبا نادر به نظر می‌آمد.

سوفیه گیلبرت | آتلانتیک

۵۰ از ۱۰۰

در انتها باید بگویم که به نظر، فصل چهارم این مجموعه تلویزیونی به طرز چشمگیری تکه تکه و ضعیف‌تر از فصل‌های دیگر بود. البته به طور کلی، به نظرم بیشتر از آنکه راضی‌کننده باشد، سرگرم‌کننده و جالب بود. اگرچه لازم به ذکر است که قسمت U.S.S. Callister در این فصل، واقعا اپیزودی برجسته، چشمگیر و جالب توجه بود. از طرف دیگر هم به نظر می‌رسد قسمت Hang the DJ این شانس را دارد تا به آن درجه از محبوبیتی که قسمت San Junipero فصل سوم دست پیدا کرده بود، برسد و حتی شاید این موقعیت را کسب کند که رکورد این محبوبیت را هم از آن خود کند.

سونیا سرایا | ورایتی

۴۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که سه فصل گذشته سریال Black Mirror کمی شلوغ و درهم و برهم بود، اما در این فصل اوضاع خیلی بدتر از فصول گذشته بوده و خیلی بیشتر از قبل به چشم می‌آید. حقیقتی که در این فصل وجود دارد این است که علی رغم داستان‌های پیچیده‌ای که دارد، برخی اوقات تصاویر و صحنه‌های خیلی ساده‌ای برای آنها فیلمبرداری شده که این خود یک مشکل محسوب می‌شود. اما تولیدات و بازی‌های زیبایی که توسط بازیگران بااستعداد این مجموعه ارائه شده باعث می‌شود که روی این مشکل سرپوش گذاشته شود و این مشکل کمتر به چشم بیننده بیاید.

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۴۰ از ۱۰۰

در کل می‌توان گفت که این فصل از مجموعه تلویزیونی آینه سیاه، نسبت به فصول قبلی که از آن به روی آنتن رفته بود، از درجه محبوبیت و راضی‌کنندگی کمی برخوردار است. برخلاف فصل گذشته که حداقل دو قسمت بسیار خوب و چشمگیر مانند Nosedive و San Junipero داشت، در بهترین حالت این فصل به طور واقعی فقط یک قسمت بسیار زیبا و جالب توجه داشت. البته لازم به ذکر است که اینگونه احساس می‌شود که باز هم این قسمت جالب توجه فصل چهارم، محبوبیت کمتری نسبت به تمامی قسمت‌های این مجموعه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که فصل چهارم سریال Black Mirror توانسته رتبه هفتاد و ششم در لیست بهترین فصل مجموعه‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۷ و رتبه هفتاد و دوم در لیست مورد بحث‌ترین فصل سریال‌های سال ۲۰۱۷ را از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فصل چهارم سریال Black Mirror نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فصل نسبتا خوب و زیبایی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار تلویزیونی و بینندگان اینگونه کارها، از آن راضی خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Black Mirror Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده