نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۹

واکنش منتقدان به فصل اول سریال Dark - تاریک

با اینکه زمان خیلی زیادی از پخش فصل اول سریال تاریک (Dark) گذشته، اما با نمراتی که به دست آورده به نظر می‌رسد که با مجموعه تلویزیونی آلمانی بسیار زیبا و هیجان‌انگیزی روبه‌رو هستیم.

با تماشای فصل دوم سریال Stranger Things (اتفاقات ناآشنا)، فصل اول سریال The Punisher (پانیشر) و البته فصل اول سریال Godless (بی‌خدا) تصور می‌کردیم که شبکه نتفلیکس دیگر دست از سر بینندگان بردارد و دیگر برنامه‌ای برای غافلگیر کردن آنها نداشته باشد. اما حالا با پخش فصل اول مجموعه تلویزیونی جدیدی متوجه شدیم که نه‌تنها Netflix تا پایان سال همچنان برنامه غافلگیر کردن مخاطبانش را دارد، بلکه این بار با مجموعه‌های تلویزیونی آلمانی بازگشته و این بار ترفند و روش خود را تغییر داده است. حال نوبت سریال خیلی خوب دیگری رسیده است. فصل اول سریال Dark یا در زبان فارسی تاریک، یکی از جدیدترین سریال‌های اینترنتی علمی-تخیلی و هیجان‌انگیز ۱۰ قسمتی کمپانی ویدمن اند برگ تلویزیون (Wiedemann & Berg Television) بوده که به‌دست برن بو اودار و جانتجه فریز ساخته شده است. در سریال تاریک، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون سباستین رودولف در نقش مایکل کانوالد، ماها شونه در نقش هانا کانوالد (همسر مایکل و مادر جوناس)، الا لی در نقش ۱۴ سالگی هانا کانوالد، لوئیس هوفمان در نقش جوناس کانوالد (تنها فرزند مایکل و هانا)، آندریاس پیتسچمن در نقش جوناس کانوالد در سال ۲۰۲۵، آنگلا وینکلر در نقش اینس کانوالد (مادربزرگ جوناس)، ان رات پول در نقش اینس کانوالد در سال ۱۹۸۶ و لینا اورزنداوسکی در نقش اینس کانوالد در سال ۱۹۵۳ و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال ۱۰ قسمتی که هر قسمت آن تقریبا یک ساعت به طول می‌انجامد، در تاریخ ۱ دسامبر (۱۰ آذر) سال جاری در شبکه نتفلیکس به طور رسمی پخش شد و تا به امروز امتیاز ۶۱ را از بین ۱۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Dark را سریال خیلی خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان از تماشای آن راضی و خشنود بوده‌اند.

برن بو اودار علاوه بر خلق این سریال، وظیفه تهیه‌کنندگی اجرایی و کارگردانی تمامی قسمت‌های این مجموعه تلویزیونی را هم بر عهده داشته است. او به‌عنوان یک کارگردان بااستعداد و خوب در رزومه کاری و حرفه‌ای خود نتوانسته آثار خیلی زیاد و چشمگیری را لیست کند، اما از میان همان‌ها هم می‌توان فیلم Sleepless (بی‌خواب)، فیلم Who Am I (من چه کسی هستم) و فیلم The Silence (سکوت) را نام برد. برن بو اودار در آثار نام برده، علاوه بر کارگردانی، در فیلم من چه کسی هستم و فیلم سکوت، نقش نویسنده را هم ایفا کرده است. در آن طرف ماجرا هم، جانتجه فریز علاوه بر تولید، عضو اصلی تیم نویسندگی این سریال بوده و در نوشتن فیلمنامه قسمت‌ها نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا کرده است. جانتجه فریز هم همانند برن بو اودار در تیم تهیه‌کنندگان اجرایی این مجموعه تلویزیونی حضور داشته است. فریز در پروژه تولید فیلم Who Am I و در بخش نویسندگی با اودار همکاری داشته است.

از آنجا که تقریبا بیست روزی است که از پخش فصل اول سریال تاریک در شبکه محبوب نتفلیکس می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این سریال منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فصل اول سریال Dark از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این سریال را که توسط کمپانی Wiedemann & Berg Television منتشر شده بخوانید:

ناپدید شدن دو فرزند در یک شهر آلمانی باعث شد تا راز و رمز چهار خانواده آلمانی در این میان رو شود. در این میان، علاوه بر اینکه اسرار این چهار خانواده رو می‌شود، آنها را به یک اتفاق ماورایی و غیرطبیعی که در سال ۱۹۸۶ رخ داده است ربط می‌دهد. داستان فیلمنامه این اثر توسط جانتجه فریز نوشته شده و کارگردانی تمامی قسمت‌های آن بر عهده برن بو اودار بوده است.

Dark

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

مایک هیل | نیویورک تایمز

۸۰ از ۱۰۰

جستجوهای جوناس کانوالد برای پیدا کردن حقایق و پاسخ سوال‌های خود وارد مسیرهایی می‌شود که به طرز جالبی این حس لذت حل کردن پازل را به شما القا می‌کند. اگر حس می‌کنید که درام عمیقی نیست، پس باید چند قسمت دیگر به سریال تاریک فرصت دهید تا ببینید که غرق آن شده‌اید.

استیو گرین | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

حتی درست در زمانی که سریال تاریک سعی دارد بخش‌ها و رشته‌های مختلف داستانش را درهم ببافد و با هم ترکیب کند، باز هم انرژی فوق‌العاده زیاد و باورنکردنی‌ای در طی این مجموعه تلویزیونی وجود دارد که به‌خوبی به مخاطب منتقل می‌شود.

تاد وندر ورف | Vox.com

۷۰ از ۱۰۰

این مجموعه تلویزیونی بسیار زیبا، مرموزانه و کمی دیوانه‌کننده است. شما زمان تماشای آن اصلا نمی‌خواهید حتی یک ثانیه از آن را از دست بدهید؛ حتی اگر یک سریال آلمانی زبان با زیرنویس انگلیسی نبود هم باز این حس را داشتید؛ به این خاطر که هر جنبه و زاویه این مجموعه تلویزیونی مهم است.

مارک ای. پریگارد | بوستون هرالد

۵۸ از ۱۰۰

تیم بازیگری فصل اول سریال Dark خوب و بی‌عیب بود، اما موسیقی‌های متنی که برای آن در نظر گرفته شده بود کمی قابل بحث است. مهم‌تر از همه صحنه‌هایی که سعی دارند از طریق غافلگیر کردن، مخاطب را بترسانند الهام گرفته از آثار دهه ۸۰ است و همین موضوع کمی مخاطب را خسته می‌کند.

Dark

جن چانی | مجله نیویورک (ولچر)

۵۰ از ۱۰۰

اگرچه سریال Dark هم همانند خیلی مجموعه‌های دیگر دارای معماها و داستانی است که بیننده را تشویق به حل آنها می‌کند، اما از طرف دیگر هم مانند خیلی برنامه‌ها، از نظر بازیگری و شخصیت‌ها ضعف دارد و تا حدودی می‌لنگد. با اینکه شخصیت‌های خیلی زیادی در این مجموعه وجود دارند و اگر دقت خیلی زیادی به آنها بکنید متوجه می‌شوید که چقدر هویت آنها و اعمالی که انجام می‌دهند با داستان همخوانی دارد و به فیلمنامه می‌خورد، اما باید به این موضوع هم توجه داشت که زمان و جای خیلی زیادی وجود ندارد تا بیننده بتواند واقعا با آنها آشنا شود و تا سطح عمیقی از شناختن آنها پیش برود. حداقل در ۶ قسمت از ۱۰ قسمتی که من از آن دیدم، شرایط اینگونه پیش می‌رفت.

دن فینبرگ | هالیوود ریپورتر

۵۰ از ۱۰۰

من در ابتدا کمی ناامید شده بودم که چگونه این سریال با قسمت‌های کمی که دارد سعی داشت شخصیت‌ها و داستان خود را به من نشان دهد و من چقدر کم روی آنها سرمایه‌گذاری احساسی کرده بودم. اگرچه در اواسط فصل بود که جریاناتی به وجود آمد و حس همدردی و دلسوزی را در من به‌وجود آورد و متاسفانه من بدون اسپویل کردن نمی‌توانم پیچیدگی داستان و نحوه روند آن را توضیح دهم.

گلن گاروین | Reason.com

۴۸ از ۱۰۰

با اینکه این مجموعه تلویزیونی شباهت خیلی زیادی به سریال Stranger Things (اتفاقات ناآشنا) دارد، اما تفاوت‌هایی هم در آنها موجود است. به طور مثال درست جایی که سریال Stranger Things خیلی خوب و ماهرانه عمل می‌کند، سریال Dark خیلی ناشیانه و بدون مهارت پیش می‌رود؛ درست جایی که سریال اتفاقات ناآشنا به‌خوبی می‌داند که سرعت خود را چگونه حفظ کند و با چه سرعتی پیش رود، سریال Dark همانند سرعت یک کامیون حمل زباله‌ای که در باتلاق گیر کرده و دست و پا می‌زند پیش می‌رود؛ با اینکه در سریال Stranger Things شخصیت‌ها و مخصوصا کاراکترهای کودک خیلی زیبا و بامزه ایفای نقش می‌کنند، اما در سریال Dark اینگونه نیست و همه خیلی عبوس و ترش‌رو هستند.

کن تاکر | یاهو تی وی

۴۰ از ۱۰۰

سریال Dark با تیره و تاریک بودن زیادی که در خود دارد سعی می‌کند هرطور شده اعتماد و توجه بیننده را به خود جذب کند. در طی سه قسمتی که من از این فصل از سریال تماشا کردم، داستان مدام به مرور پیچیده‌تر می‌شد و رها کردن و جلوگیری از پیش‌روی بیشتر آن را خیلی ساده‌تر می‌کرد.

لازم به ذکر است که فصل اول سریال Dark توانسته رتبه بیست و هشتم را در لیست مورد بحث‌ترین مجموعه تلویزیونی‌های سال ۲۰۱۷ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که سریال Dark نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نسبتا خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با سریال نسبتا خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران مجموعه‌های تلویزیونی و بینندگان این اثر از آن راضی خواهند بود. برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان تماشای آن را دوست داشته و نمره بالایی به آن داده‌اند؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این مجموعه مطابق با سلیقه شما است، پس ما حتما تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.
Dark Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده