نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱

جعفر پناهی، اصغر فرهادی و عباس کیارستمی در بین بهترین کارگردانان قرن ۲۱

سایت متاکریتیک اخیرا لیستی از بهترین کارگردان‌های قرن ۲۱ منتشر کرده که در بین آن‌ها، چند کارگردان ایرانی نیز حضور دارند. 

در جدید‌ترین اخبار سینما، سایت معتبر متاکریتیک لیستی از برترین کارگردان‌های قرن ۲۱ منتشر کرده است که در بین اسامی منتشر‌شده، نام چند کارگردان ایرانی نیز دیده می‌شود. بر این اساس جعفر پناهی، کارگردان چندین فیلم ایرانی از جمله آفساید، با قرار گرفتن در رتبه پنجم لیست، بهترین جایگاه را در بین کارگردان‌های ایرانی دارد. اصغر فرهادی، کارگردان فیلم‌هایی چون فروشنده، جدایی نادر از سیمین و درباره الی، در رتبه هشتم حضور دارد. همچنین عباس کیارستمی، کارگردان مطرح کشورمان که سال گذشته درگذشت و فیلم‌هایی چون «خانه دوست کجاست؟» و طعم گیلاس را ساخته است، در رتبه بیستم حضور دارد و بهمن قبادی، کارگردان فیلم‌هایی چون «زمانی برای مستی اسب‌ها» هم در جایگاه بیست و پنجم این لیست قرار گرفته است. 

اما از کارگردان‌های ایرانی که بگذریم، بد نیست نگاهی هم به کارگردان‌های دیگر این لیست داشته باشیم. بر این اساس آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی که فیلم‌هایی چون Gravity و هری پاتر و زندانی آزکابان را کارگردانی کرده، به عنوان بهترین کارگردان قرن ۲۱ از دید متاکریتیک انتخاب شده است. در رتبه دوم لیست الکساندر پین، کارگردان فیلم‌هایی چون Sideways دیده می‌شود و رتبه سوم هم در اختیار برادران داردن است که فیلم‌هایی چون Two Days, One Night را ساخته‌اند. همچنین هایائو میازاکی، انیمه‌ساز مطرح ژاپنی که انیمه‌هایی چون قلعه متحرک هاول را ساخته، در جایگاه چهارم لیست دیده می‌شود. 

نظر خود را در مورد لیست متاکریتیک و حضور کارگردان‌های ایرانی در آن، با زومجی به اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده