// شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶

فیلم های اصغر فرهادی | نگاهی به زندگی و آثار فرهادی

زومجی در این مطلب نگاهی به زندگینامه و فیلمهای اصغر فرهادی، کارگردان افتخار آفرین کشور‌مان خواهد داشت.

اصغر فرهادی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در شهر خمینی‌شهر استان اصفهان متولد شد. وی فعالیت‌های هنری خود را در جوانی و در سن ۱۳ سالگی آغاز کرد و پس از پیوستن به انجمن سینمای جوانان اصفهان به ساخت فیلم‌های کوتاه ۱۶ میلی‌متری و ۸ میلی‌متری روی آورد. اما در نهایت این شور و اشتیاق به عالم هنر و نمایش باعث شد که اصغر فرهادی تحصیلات خود در مقطع لیسانس و فوق لیسانس را در رشته تئاتر و به ترتیب در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه دهد. اصغر فرهادی در ابتدای فعالیت‌های نمایشی خود پا به حوزه تلویزیون گذاشته و در طی پنج سال در ساخت هشت سریال تلویزیونی همکاری داشته است که از بین آن‌ها می‌توان به سریال ۲۶ قسمتی «داستان یک شهر» با محوریت گروه جدیدی که مسئولیت تولید برنامه اجتماعی در شهر را به عهده گرفته‌اند و سریال ۱۳ قسمتی «پزشکان» با روایت اتفاقات پیرامون زندگی چندین پزشک اشاره کرد.

عمده فعالیت اصغر فرهادی در این مدت به نگارش فیلم‌نامه خلاصه می‌شود، که این تجربیات در نوع نگاه خاص او در زمینه کارگردانی تاثیرگذار است. پیش از آن‌که در قالب کارگردان استعدادهای خود را بروز دهد، اصغر فرهادی فعالیت‌های سینمایی و حرفه‌ای خود را به عنوان  فیلم‌نامه‌نویس در دوازدهمین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی «ارتفاع پست» آغاز کرد. فیلم‌نامه این فیلم که حاصل همکاری مشترک اصغر فرهادی و ابراهیم حاتمی‌کیا است، روایتگر تلاش‌های شخصیت قاسم در جهت ربودن هواپیمای در حال پرواز به مقصد بندرعباس است. اصغر فرهادی به واسطه نگارش فیلم‌نامه «ارتفاع پست» کاندید لوح زرین بهترین فیلمنامه سال از وب‌سایت ایران اکتور بوده است.

آغاز فعالیت هنری اصغر فرهادی

اصغر فرهادی دوران کارگردانی خود را در کمتر از یک سال پس اکران فیلم «ارتفاع پست» و با فیلم سینمایی ۹۵ دقیقه‌ای «رقص در غبار» آغاز کرد. فیلم سینمایی «رقص در غبار» که لقب اولین فیلم بلند اصغر فرهادی را یدک می‌کشد، توانست با نگاه متفاوت محمدرضا فاضلی و علیرضا بذرافشان به عنوان نویسنده و اصغر فرهادی به عنوان نویسنده و کارگردان به عنصر نامطلوب طلاق و مشکلات زندگی مشترک، نه تنها استقبال عمومی، بلکه نظر مثبت داوران جشنواره‌های خانه سینما، پوسان، فجر، مسکو و آسیا پاسیفیک را جلب کرده و موفق به دریافت جایزه‌های متعددی از جمله بهترین کارگردان از جشنواره آسیا پاسیفیک، بهترین فیلم‌نامه از جشن خانه سینما و بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر را کسب کند. دومین اثر سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان، فیلم سینمایی «شهر زیبا» محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم که داستان خود را از دل جامعه وام گرفته و  درون‌مایه عاشقانه را در لابه‌لای ناملایمات اجتماعی در هم آمیخته است، روایتگر واپسین روزهای زندگی «اکبر» است که به اتهام قتل در انتظار چوپه دار در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا به سر می‌برد.

اما در این بین اعلا، دوست اکبر و فیروزه، خواهر اکبر در جهت تبرئه و رهایی او تلاش می‌کنند. فیلم سینمایی «شهر زیبا» دومین همکاری اصغر فرهادی با فرامرز قریبیان پس از «رقص در غبار» و اولین همکاری ترانه علیدوستی با این کارگردان است. این فیلم که به مانند فیلم سینمایی «رقص در غبار» با نظر مثبت داوران جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد، سه جایزه طاووس طلایی از جشنواره بین‌المللی فیلم هند، جایزه بزرگ از جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو و فیپرشی از جشنواره فیلم اسپلیت جایزه را برای اصغر فرهادی به ارمغان آورد.

اصغر فرهادی مصاحبه

اصغر فرهادی پس از دو سال وقفه، در سال ۱۳۸۴ با فیلم «چهارشنبه‌سوری»، یکی از موفق‌ترین ساخته‌های خود، باری دیگر به پرده نقره‌ای بازمی‌گردد. این فیلم با همکاری مانی حقیقی در مقام نویسنده در کنار اصغر فرهادی و با هنرنمایی ترانه علیدوستی و حمید فرخ‌نژاد، هنرپیشگان فیلم‌های پیشین اصغر فرهادی تولید و اکران شده است. اصغر فرهادی در این فیلم این‌بار به سراغ سوژه‌ای تلخ اما حقیقی به نام خیانت و تن دادن به تغییرات برای ادامه زندگی می‌رود.

فیلم «چهارشنبه‌سوری» داستان روح‌انگیز (با بازی ترانه علیدوستی) کارگری ساده و در شرف ازدواج را روایت می‌کند که در روز چهارشنبه‌سوری برای کار عازم خانه‌ای می‌شود که مژده، زن صاحب‌خانه سعی دارد از رابطه پنهایی همسرش با زن همسایه پرده بردارد. این فیلم جوایز و نامزدی‌های متعددی را کسب کرده است که از بین آن‌ها می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر، برنده قرقاول نقره‌ای جشنواره فیلم کرالا، برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سه قاره نانت، برنده هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و نامزد یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو اشاره کرد. اصغر فرهادی با دومین همکاری‌اش با مانی حقیقی در سال ۱۳۸۶ فیلم سینمایی «کنعان» را بر روی پرده سینماهای ایران اکران کرد.

اصغر فرهادی پس از دو سال وقفه، در سال ۱۳۸۴ با فیلم «چهارشنبه‌سوری»، یکی از موفق‌ترین ساخته‌های خود، باری دیگر به پرده نقره‌ای بازمی‌گردد

تفاوت این فیلم با همکاری پیشین اصغر فرهادی و مانی حقیقی، سکان‌داری مانی حقیقی در فیلم کنعان و نویسندگی اصغر فرهادی است. فیلم سینمایی کنعان که از حضور بازیگران از جمله  محمدرضا فروتن، حسن معجونی، افسانه بایگان و ترانه علیدوستی بهره می‌برد، روایتگر بلندپروازی‌های مینا، همسر و دانشجوی پیشین مرتضی، برای تحصیل در کانادا و جدایی از همسرش است که این موضوع با مخالفت‌های مرتضی و اطلاع مادر بیمارش ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند.

دایره زندگی محصول سال ۱۳۸۷، به عنوان اولین تجربه سینمایی  پریسا بخت‌آور، از ذوق هنری و استعداد نویسندگی اصغر فرهادی در مقام نویسنده بهره می‌برد. دایره زندگی برخلاف فیلم‌نامه‌های گذشته اصغر فرهادی قالب و پوسته طنز را به خود گرفته است، اما این تغییر رویکرد هم نتوانسته است که زیرلایه‌های اجتماعی و رئالیستی اصغر فرهادی را حتی کم‌رنگ کند. فیلم سینمایی «دایره زنگی» که عضو باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران است، طنز را نه با هدف خندان بلکه در جهت تاریک‌تر و سیاه‌تر کردن زشتی‌های جامعه به خدمت خود درآورده است. این فیلم که از هنرنمایی بازیگران باسابقه طنز ایران از جمله مهران مدیری، امین حیایی و محمدرضا شریفی‌نیا بهره می‌برد، داستان  سفر محمد و شیرین به ناشناخته‌های شمال شهر تهران و تلاش‌های این دو برای تامین هزینه صافکاری ماشین پدر شیرین که بدون اجازه از خانه بیرون آورده و تصادف کرده است را روایت می‌کند.

هفتمین تجربه سینمایی اصغر فرهادی، با همکاری مسعود کیمیایی و در قالب فیلم «محاکمه در خیابان» محصول سال ۱۳۸۸ رقم خورده است. این فیلم در چندین اپیزود با مضامین مختلف اجتماعی از جمله انتقام روایت می‌شود و تاثیر اصغر فرهادی در تغییر نگرش مسعود کیمیایی در سبک نگارش فیلم‌نامه و روایت غیرخطی به خوبی مشهود است. فیلم سینمایی «محاکمه در خیابان» شاید برای آن دسته از مخاطبین که مسعود کیمیایی را با فیلم‌های «گوزن‌ها»، «رضا موتوری» و «قیصر‌» می‌شناسد، جذابیت‌های فیلم‌های قبلی این کارگردان را نداشته باشد، اما بدون شک آغازگر راهی است که شخصیت‌ها بیشتر دارای خلق و خوی انسانی و سمبلیک هستند.

گویا مسعود کیمیایی و اصغر فرهادی به جای آنکه اعمال قهرمانانه و سرگرمی را ارائه کنند، تلاش کرده‌اند برگی از دفتر اجتماع را ورق بزنند و در جهت تغییر فرهنگ غلط قضاوت‌ و نتیجه‌گیری لحظه‌ای و بی‌پایه و اساس قدم بردارند. داستان فیلم سینمایی «محاکمه در خیابان» به این شرح است که امیر در روز ازدواجش متوجه روابط گذشته همسرش می‌شود و در پی کشف حقیقت می‌رود. در همین زمان مردی به نام نکویی که کارخانه‌دار ورشکسته است، توسط دوستش که با همسر نکویی روابط پنهانی دارد به قتل می‌رسد. از این مرحله فیلم وارد فعل و انفعلاتی می‌شود که بدون شک مشاهده آن خالی از لطف نیست.

اصغر فرهادی و جایزه

دوران پرافتخار اصغر فرهادی

با این وجود که نمی‌توان از فیلم‌ها و تجربیات پیشین اصغر فرهادی چشم‌پوشی کرد، اما بدون شک فیلم «درباره الی» مهم‌ترین فیلم کارنامه هنری وی است. حتما سوال می‌کنید که از چه جهت؟ از آن جهت که اصغر فرهادی به دلیل برعهده داشتن سمت‌های کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده در نهایت می‌تواند آنطور که باید و شاید سینما و نوع نگاه خاص را ارائه دهد. درست است که در فیلم‌های قبلی کم و بیش با جهانی که اصغر فرهادی ترسیم می‌کند، آشنا شده‌ایم اما یقینا هیچ‌یک نتوانستند این جهان را چنین کامل و جامع ارائه دهند. اصغر فرهادی با مفهومی به نام مبالغه آشنا است و از آن در چینش اتفاقات استفاده می‌کند، اما با محدودیتی که اعمال می‌شود، این عنصر را در جهتی به کار گرفته می‌شود که روایت را هرچه واقعی‌تر و رئالیستی‌تر جلوه می‌دهند. تمام جنبه‌های «درباره الی» از شخصیت‌پردازی، غافلگیری‌های متعدد، جریان داشتن در فضایی قابل لمس و پایان باز، جریانی را آغاز کرده‌اند که اکنون اصغر فرهادی فراتر از مرزهای جغرافیایی حرکت کرده و هنر هرمندان ایرانی را به جایگاه حقیقی خود رسانده است.

«درباره الی» آن آغاز و پایان‌بندی کلیشه‌ای را از یاد برده است و مخاطب را در وسط داستانی رها می‌کند که بیننده هیچ شناختی از حوادث و آدم‌های آن ندارد. همین ویژگی است که باعث می‌شود مخاطب برای غافلگیری آماده باشد و فیلم را درک کند. شاید داستان بازگشت یک ایرانی غربت‌نشین پس از سال‌ها آن هم به قصد ازدواج و کمک دوستانش برای پیدا کردن همسر ایده آل، انقدر در محتواهای نمایشی داخلی تکرار شده باشد، که از الف تا ی آن برای ما قابل حدس باشد. اما این هنر نویسنده است که داستان را در مسیری به پیش ببرد که پیش‌بینی آن به هیچ عنوان امکان‌پذیر نباشد.

تمام جنبه‌های «درباره الی» از شخصیت‌پردازی، غافلگیری‌های متعدد، جریان داشتن در فضایی قابل لمس و پایان باز، جریانی را آغاز کرده‌اند که اکنون اصغر فرهادی فراتر از مرزهای جغرافیایی حرکت کرده و هنر هرمندان ایرانی را به جایگاه حقیقی خود رسانده است

این فیلم علاوه بر استقبال در جشنواره‌های داخلی و کسب جایزه‌هایی از جمله جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم فجر و تندیس بهترین کارگردانی جشن خانه سینما، در جشنواره‌های خارجی نیز درخشید و خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلم ترایبکا و بسیاری دیگر را کسب کرد. منقدین مشهور نیز از این فیلم استقبال کردند و با ابراز جملاتی مانند فرو ریزنده مرزهای جهانی و درک انسان از دنیا (رابرت دنیرو)، درامی که قلب‌ها را شکست (خبرگزاری فرانسه) و آغازگر موج نو در سینمای ایران (دیتر کسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین) به تحسین از این فیلم پرداختند.

در سینمای اصغر فرهادی ویژگی دیده‌ام که وجود آن در ساخته‌های دیگر فیلم‌سازان امری مهم و حیاتی است، و این ویژگی دوری کردن از هرگونه قضاوت و دیکته کردن به مخاطب است. شخصیت‌های داستان‌های اصغر فرهادی به همان اندازه که سفید هستند، به همان اندازه نیمه تاریکی دارند که برحسب زمانه آن را بروز می‌دهند. در فیلم «جدایی نادر از سیمین» محصول سال ۱۳۸۹، دقیقا با چنین شخصیت‌هایی روبه‌رو هستیم. نادر که پدر مبتلا به آلزایمر خود را فراتر از خواسته‌ها می‌داند، برای نجات جانش دروغ می‌گوید، کاری که بدترین گناه است. شخصیت‌هایی برخواسته از دل جامعه در کوچه، خیابان و اطراف خودمان بارها و بارها نمونه آن را دیده‌ایم. شاید فیلم «جدایی نادر از سیمین» را سیاه و خیانت به هنر بدانید، اما نمی‌توان انکار کرد که این فیلم چیزی جز حقیقت را روایت کرده است. همانطور که صمد بهرنگی با داستان‌هایش سعی در تربیت جامعه‌ای آگاه به دغدغه‌های اجتماعی و ناگفته‌های جامعه دارد، اصغر فرهادی همین هدف را در قالب فیلم و سینما دنبال می‌کند.

اصغر فرهادی در اسکار 

اصغر فرهادی در «جدایی نادر از سیمین» گوشه‌ای از زندگی زن و شوهری را به تصویر می‌کشد که پس از جدا شدن مسیرهایشان به اختلاف و تاثیر بر زندگی یک خانواده دیگر منجر می‌شود. اما چه چیز «جدایی نادر از سیمین» را خاص می‌کند؟ پاسخ بدون شک نوع نگارش فیلم‌نامه است. فیلم‌نامه «جدایی» به همان اندازه غافلگیرکننده است که هیچکاک پیش از این بوده است. این فیلم چنان با انتظارات و تصورات شما بازی می‌کند که دست از پیش‌بینی و تعیین مقصر برخواهید داشت. در این داستان هیچکس نه کاملا مجرم است و نه کاملا بی‌گناه. سیمین، همسر فرهاد که سودای مهاجرت در سر دارد به همان اندازه در مرگ جنین مقصر است که حجت، همسر راضیه مستخدم خانه فرهاد در وقوع این اتفاق دردناک دخیل است. فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به دلیل نوع نگاه خاص خود و بهره‌گیری از عناصر رئالیسم علاوه بر کسب لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ایران، توانست ۵۸ جایزه‌ از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کند که بدون شک مهم‌ترین آن‌ها  اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان است.

اصغر فرهادی در اسکار

اصغر فرهادی در جشنواره کن و شروع فعالیت در خارج از کشور

«گذشته» اولین تجربه اصغر فرهادی به زبانی غیر از فارسی است که مخاطبین غیر ایرانی را بیش از پیش با سبک خاص خود در روایت و چینش عناصر داستانی آشنا می‌کند. بسیاری از ما به مانند مارین گذشته‌ای داریم که چندان از آن راضی نیستیم و حتی درصدد فراموشی یا حذف آن قدم برمی‌داریم. اصغر فرهادی در «گذشته» از زبانی استفاده می‌کند که فراتر از شهر پاریس و تفاوت‌های کلامی حرکت می‌کند و داستانی را روایت می‌کند که کم و بیش با آن آشنا هستیم. ممکن است برخی با این گفته مخالف باشند که «برای آغاز رابطه جدیدی، رابطه کهنه باید از هم گسسته شود» اما کافی است کمی گذشته را مرور کنید تا به حقیقت این کلام اعتقاد پیدا کنید. در «گذشته» نیز همین روند برقرار است.

مارین با دو فرزند از همسر اول و به دور از همسر دوم و ایرانی خود وارد رابطه‌ای می‌شود که لازمه ادامه آن از بین بردن روابط گذشته هر دو طرف است. از طرفی مارین باید به رابطه خود با احمد خاتمه دهد و از طرفی سمیر برای ورود به رابطه جدید با مارین باید همسر خود را از زندگی‌اش خارج کند. بازیگران فیلم سینمایی «گذشته» را برنیس بژو، طاهر رحیم و پائولین بورلت تشکیل می‌دهند و این فیلم در جشنواره‌های فیلم اسلو جنوبی، جشنواره فیلم کن و هیئت ملی بازبینی فیلم به ترتیب موفق به دریافت جایزه‌های ویژه تماشگران، جایزه کلیسای جهانی و بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

پس از موفقیت در کشور فرانسه، اصغر فرهادی دوباره به سینمای ایران باز‌گشت و در فرصت یک‌ساله‌اش تا آغاز پروژه‌ای جدید در کشور اسپانیا و همکاری با پنلوپه کروز، اقدام به ساخت فیلم فروشنده کرد. نام ابتدایی این فیلم یعنی برسد به دست آهو، از همان شیوه نام‌گذاری اصغر فرهادی یعنی استفاده از محرک رخداد‌های داستان در نام نشات گرفته که در دو فیلم جدایی نادر از سیمین و در‌باره الی نیز از آن پیروی کرده بود، اما در نهایت نام این اثر به فروشنده تغییر داده شد تا علاوه بر تبعیت از شیوه نام‌گذاری دیگر اصغر فرهادی یعنی استفاده از تم و پس‌زمینه داستانی که در فیلم‌های شهر زیبا و گذشته از آن بهره برده، تناسب بیشتری با داستان نهایی فیلم داشته باشد.

اصغر فرهادی و دومین اسکار

اصغر فرهادی در فیلم سینمایی فروشنده که تحت عنوان مشتری نیز شناخته می‌شود، در راستای پرداختن یه معضلات اجتماعی، این‌بار به موضوع تجاوز و پیامد‌های آن می‌پردازد که به‌واسطه نوع نگاه متفاوت فیلم‌ساز، فیلم‌نامه عمیق و بازی تحسین‌بر‌انگیز بازیگران به خصوص دو بازیگر نقش‌های اصلی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی مورد استقبال مخاطبین و منتقدین قرار گرفت. اصغر فرهادی توانست با این فیلم دومین جایزه اسکارش را به دست بیاورد. این داستان فروشنده از جایی آغاز می‌شود که رعنا و عماد، دو بازیگر تئاتر که مشغول اجرای تمرین و اجرای نمایش‌نامه مرگ فروشنده اثر ماندگار و بی‌نظیر آرتور میلر هستند، به دلیل گود‌برداری غیر‌اصولی و در نتیجه نشست زمین مجبور می‌شوند خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به اصرار همکار و دوست‌شات به خانه‌ای دیگر نقل مکان کنند. ورود این زوج به خانه مذکور و حوادثی که ساکن قبلی در وقوع آن تاثیر‌گذار است، هسته فیلم فروشنده را تشکیل می‌دهند.

اصغر فرهادی

از بین ۱۱ جایزه‌ای که فروشنده در جشنواره‌های مختلف بدست آورده می‌توان به بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن، بهترین فیلم خارجی از انجمن ملی نقد فیلم آمریکا و بهترین فیلم از جشنواره فیلم مونیخ اشاره کرد. فروشنده در بین پنج فیلم برتر غیر‌ انگلیسی‌زبان جشنواره گلدن گلوب ۲۰۱۷ قرار گرفته بود اما در نهایت فیلم فرانسوی او (Elle) که دارای داستانی نسبتا مشابه با این فیلم است، موفق به دریافت جایزه شد. علی‌رغم کثرت بالای جوایز و نامزد‌ی‌های فیلم فروشنده، هیچ‌یک نتوانسته‌اند به اندازه قرار گرفتن در بین پنج نامزد نهایی هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان و واکنش‌های اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی به قانون ممنوعیت ورود شهروندان ایران و ۶ کشور دیگر به خاک آمریکا، مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار بگیرند.

مدتی پیش ترانه علیدوستی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر اعتراض خود نسبت به قانون نژاد‌پرستانه و تبعیض‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را نشان داده و اعلام کرد که در مراسم اسکار ۲۰۱۷ شرکت نخواهد کرد. این تصمیم ترانه علیدوستی در بسیاری از رسانه‌های جهان از جمله سی‌ان‌ان، گاردین، هالیوود ریپورتر، ایندیپندنت، واشنگتن پست و ان‌بی‌سی نیوز مخابره شد و بسیاری آن را با سخنرانی مریل استریپ، هنرمند حامی هیلاری کلینتون در جشنواره گلدن گلاب مقایسه کردند. به فاصله دو روز از توییت ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی که قرار گرفتن نام ایران در جمع کشورهای سازنده بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان را افتخاری بزرگ دانسته و آرزو می‌کند که ای کاش این خبر خوشحال‌کننده را در روز‌هایی می‌شنید که مردم کشورش غرق در اندوه حادثه پلاسکو نبودند، با انتشار بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که او نیز در مراسم اسکار امسال حاضر نخواهد شد.

پس از موفقیت‌های چشمگیر فیلم فروشنده، اصغر فرهادی ساخت هشتمین فیلم بلند خود یعنی فیلم «همه می‌دانند» را شروع کرد. فیلم همه می‌دانند به زبان اسپانیایی ساخته شده است و حضور بازیگرانی برجسته مانند خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز و ریکاردو دارین نشان می‌دهد که با فیلم باکیفیتی روبه‌رو خواهیم بود. فیلم همه می‌دانند تقریبا مانند بیشتر آثار فرهادی با حواشی زیادی مواجه شد. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد و به دومین فیلم اسپانیایی زبان تاریخ تبدیل شد که در این جشنواره به‌عنوان فیلم افتتاحیه اکران می‌شود. یکی از منتقدین سینمایی رسانه A.V. Club درباره همه می‌دانند نوشت: «همه می‌دانند بلاخره طلسم فیلم‌های افتتاحیه جشنواره کن را شکست و این جشنواره با فیلمی بسیار خوب شروع به کار کرد». این فیلم پس از فیلم‌های گذشته و فروشنده سومین همکاری اصغر فرهادی با شرکت ممنتو به‌شمار می‌رود.

موفقیت‌های بین‌المللی فیلم‌های اصغر فرهادی با فیلم همه می‌دانند نیز ادامه پیدا کرد. این فیلم در سایت راتن تومیتوز توانست ۷۷ درصد رضایت منتقدین را از میان ۱۱۳ نقد به‌دست آورد و توانست امتیاز خوب ۶.۲ از ۱۰ را کسب کند. این فیلم توانست در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی درمجموع ۱۲ نامزدی برای کسب جوایز مختلف را به خودش اختصاص دهد و برنده جوایز معتبری مانند بهترین فیلم درام در جشنواره فیلم فروز در اسپانیا، برنده بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فوتوگراماس سیمین در اسپانیا و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم پلاتینو شود. همه می‌دانند همچنین نامزد کسب جایزه نخل طلا در جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ۲۰۱۸ بود که درنهایت نتوانست این جایزه ارزشمند را کسب کند.

اصغر فرهادی برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن 2021

فیلم قهرمان اصغر فرهادی؛ برنده جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۱

آخرین فیلم اصغر فرهادی که به‌تازگی در جشنواره فیلم کن به‌نمایش، فیلم قهرمان به‌شمار می‌رود که موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۱ شد. فیلمی که بار دیگر با همکاری اصغر فرهادی و شرکت ممنتو ساخته شده و بازیگری همچون امیر جدیدی، محسن تنابنده و سارینا فرهادی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. استودیو آمارون حق پخش این فیلم را در آمریکا و شرکت ممنتو پیکچرز وظیفه فروش بین‌المللی آن را برعهده دارند. ساخته جدید اصغر فرهادی توانست بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدین کسب کند و رضایت ۱۰۰ درصدی منتقدین سایت راتن تومیتوز را به‌دست آورد. بسیاری از اهالی سینما فیلم قهرمان را یکی از شانس‌های اصلی کسب جایزه اسکار نه‌تنها در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان که در بخش‌های دیگر همچون بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی می‌دانند.

نظرات افراد مهم سینما درباره اصغر فرهادی

تاثیرگذاری فیلم‌های اصغر فرهادی در سینمای جهان به‌قدری زیاد است که چهره‌های مطرح این مدیوم بزرگ راهی به‌جز تحسین کردن او جلوی خود نمی‌دیدند. نظرات چهره‌های برجسته سینما درباره اصغر فرهادی به‌گونه‌ای است که گویا درباره یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین کارگردان‌های تاریخ سینما صحبت‌ می‌کنند که البته می‌تواند گزاره‌ای کاملا درست و صحیح تلقی شود. برخی از مهمترین نظرات افراد مهم سینما را درباره اصغر فرهادی می‌توانید اینجا بخوانید:

رابرت دنیرو، برنده دو جایزه اسکار و یکی از بهترین بازیگران مرد تاریخ سینما درباره اصغر فرهادی گفت: «اصغر فرهادی فیلم درباره الی را با داستانی تاثیرگذار و مسحورکننده ساخته است. داستان این فیلم باعث می‌شود تا درباره الی مرزهای جهانی را از بین ببرد و درک ما از دنیای اطرافمان و مشکلات مشترکمان را عمیق‌تر کند».

مریل استریپ، برنده سه جایزه اسکار و یکی از بهترین بازیگران زن در تاریخ سینما درباره اصغر فرهادی گفت: «اصغر فرهادی با ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین کاری کرد که بسیاری از هیئت‌های دیپلماتیک و روزنامه‌های بزرگ قادر به انجام آن نیستند. او با این فیلم دوست‌داشتنی به ما اجازه داد تا خودمان را در آیینه زندگی دیگران ببینیم و مشکلات یکدیگر را بهتر درک کنیم؛ مشکلاتی مشترک درباره انسانیت. این اتفاق یک اتفاق بزرگ و سیاست‌مدارانه است. آثار اصغر فرهادی از لحاظ قاب سینمایی نه‌تنها شگفت‌انگیز که بسیار تاثیرگذار هستند».

پنه‌لوپه کروز: «بدون شک اصغر فرهادی درحال‌حاضر یکی از بهترین کارگردان‌های سینما قلمداد می‌شود».

جیک جیلنهال: «عاشق فیلم جدایی نادر از سیمین هستم. اصغر فرهادی نه‌تنها یکی از بهترین که یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های دو دهه اخیر سینما به‌شمار می‌رود».

نظرات مثبت و تحسین‌های زیادی از جانب چهره‌های برجسته سینما درباره اصغر فرهادی وجود دارد که همه ‌آن‌ها به‌طور خلاصه از کیفیت و تاثیرگذاری آثار این کارگردان ایرانی سخن می‌گویند. نظر شما درباره اصغر فرهادی، یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های ایران و جهان چیست؟ شما هم نظر خودتان را درباره او در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.

لیست کامل فیلم‌ها و آثار تلویزیونی اصغر فرهادی را در زیر مشاهده می‌کنید:

فیلم های اصغر فرهادی

سال تولیدنام فیلمسمتجوایز
۱۴۰۰قهرماننویسنده و کارگردان  برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن ۲۰۲۱
۱۳۹۷همه می دانندنویسنده و کارگردان نامزد نخل طلای کن ۲۰۱۸
۱۳۹۴فروشندهنویسنده و کارگردان برنده بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره کن ۲۰۱۶ و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان  ۲۰۱۷
۱۳۹۱گذشتهنویسنده و کارگردانبرنده بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره کن ۲۰۱۳
۱۳۸۹جدایی نادر از سیمیننویسنده و کارگردانبرنده خرس طلایی بهترین فیلم از جشنواره برلین و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال ۲۰۱۲
۱۳۸۷درباره الینویسنده و کارگردانبرنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره برلین ۲۰۰۹
۱۳۸۷محاکمه در خیاباننویسنده
۱۳۸۶دایره زنگینویسنده
۱۳۸۶کنعاننویسنده
۱۳۸۴چهار‌شنبه سوری

نویسنده و کارگردان

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین بازیگر نقش اول زن

از جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۴

۱۳۸۲شهر زیبا

نویسنده و کارگردان 

برنده جایزه هئیت داوران جشنواره فیلم ورشو در سال ۲۰۰۴

۱۳۸۱رقص در غبار

نویسنده و کارگردان

برنده جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۱

۱۳۸۱ارتفاع پست

نویسنده

سریال های تلویزیونی اصغر فرهادی

سال تولیدنام سریالسمت
۱۳۸۰یاد‌داشت‌های کودکی نویسنده
۱۳۸۰داستان یک شهر ۲نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده
۱۳۷۸داستان یک شهرنویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده
۱۳۷۷روزگار جوانینویسنده
۱۳۷۷مجتمع مسکونی فرخ و فرجکارگردان
۱۳۷۷پزشکاننویسنده
۱۳۷۷چشم به راهنویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده
۱۳۷۵ماه مهرباننویسنده

* این مطلب اولین بار بهمن ۱۳۹۵ توسط صادق شجاعی نوشته شده و در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ توسط رضا اسکندری به‌روزرسانی شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده