// سه شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۲

گزارش باکس آفیس: بن افلک، مارتین اسکورسیزی و تازه‌اکران‌ها ناکام ماندند

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکایی شمالی و دنیا باشید.

|

خبر خوب این است که بعد از دو هفته کسادی بازار، این هفته با باکس آفیس شلوغی از لحاظ اکران فیلم‌های مختلف طرفیم، اما خبر بد این است که از میان سه تاره‌اکران گسترده‌ی جدید و سه فیلمی که در جریان آخرهفته‌ی تعطیلاتِ مارتین لوتر کینگ با افزایش تعداد سینما مواجه شدند، تقریبا تمامی‌شان ناامیدکننده ظاهر شدند یا یکراست شکست خوردند. برای شروع بگذارید از «بای ‌بای من» (The Bye Bye Man) بگویم که بهتر از بقیه‌ی تازه‌اکران‌ها عمل کرد. این فیلم ترسناک ارزان‌قیمت که فقط با بودجه‌ی ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ساخته شده، در جریان روزهای جمعه تا یکشنبه ۱۳ میلیون و ۳۸۰ هزار دلار کسب کرد. تحلیلگران فکر می‌کنند محصول کمپانی STX افتتاحیه‌ی چهار روزه‌اش را با کسب چیزی دور و اطراف ۱۵ میلیون دلار به اتمام خواهند رساند. چنین رقمی با توجه به بودجه‌ی پایین فیلم کم‌و‌بیش یک موفقیت محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که با توجه به آغاز اکران فیلم‌های ترسناک شناخته‌شده‌تری مثل «شکاف» (Split)، «رزیدنت ایول: آخرین فصل» (Resident Evil: Final Chapter) و «حلقه‌ها» (Rings) در چند هفته‌ی آینده، به نظر نمی‌رسد «بای بای من» فرصت زیادی برای پول درآوردن داشته باشد.

دومین تازه‌اکران پاپ‌کورنی این هفته «کامیون‌های هیولایی» (Monster Trucks) است که در حد و اندازه‌ی همان چیزی که انتظار می‌رفت ظاهر شد. این یعنی با توجه به افتضاحی که از آب درآمده، چندان بد عمل نکرده است. این فیلم لایو اکشن فانتزی که مخاطب اصلی‌اش کودکان هستند، ۱۰ و نیم میلیون دلار در جریان روزهای جمعه تا یکشنبه کسب کرد و تخمین زده می‌شود که افتتاحیه‌ی چهار روزه‌اش را با ۱۴/۱ میلیون دلار به سرانجام برساند. اگر فیلم این‌قدر گران‌قیمت نبود، چنین افتتاحیه‌ای چندان ضعیف نمی‌بود. اما حقیقت این است که استودیو در حرکت اشتباهی یک چک ۱۱۵ میلیون دلاری برای این فیلم نوشته است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

سومین اکران جدید این هفته «بی‌خوابی» (Sleepless) است. این اکشن تریلر که جیمی فاکس و میشل موناهن را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، بازسازی یک فیلم بلژیکی محصول سال ۲۰۱۱ به اسم «شب بی‌خوابی» است. محصول کمپانی اوپن روود که با بودجه‌ی ۳۰ میلیون دلار ساخته شده، در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخت و احتمالا تعطیلات را با کسب ۹ و نیم میلیون دلار به پایان خواهد رساند. این آغاز اگرچه نسبت به افتتاحیه‌ی ۶ میلیون دلاری اکشن «سه‌تا ۹» (Triple 9)، یکی دیگر از فیلم‌های اوپن روود رقم بهتری محسوب می‌شود، اما چیزی از شدت سقوط فیلم کم نمی‌کند.

در میان فیلم‌هایی که با افزایش تعداد سینما روبه‌رو شدند، «روز وطن‌پرستان» (Patriot’s Day) را داریم که اگرچه فیلم خوبی از آب درآمده، اما در گیشه عملکرد نه چندان خوبی را تجربه می‌کند. ساخته‌ی پیتر برگ که مارک والبرگ را به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش دارد درباره‌ی بمب‌گذاری مسابقه‌ی ماراتن بوستون امریکاست. فیلم نزد منتقدان با استقبال روبه‌رو شده، اما تقریبا خبری از آن در میان بحث و گفتگوهای فصل جوایز نیست. تحلیلگران فکر می‌کنند دلیل این اتفاق به خاطر این است که اکثر مردم دوست ندارند سرگرمی سینمایی‌شان را به تماشای بازسازی اتفاقات یک فاجعه‌ی ملی که اتفاقا مربوط به همین اواخر هم می‌شود اختصاص بدهند. «روز وطن‌پرستان» پس از افزایش سینماهایش به سه هزار و ۱۲۰تا سالن، ۱۲ میلیون دلار در جریان روزهای جمعه تا یکشنبه فروخت و احتمالا تعطیلات را با ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار تمام خواهد کرد. این رقم فاجعه‌باری نیست، اما موفقیت بزرگی هم محسوب نمی‌شود.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

در مقایسه باید به «دیپ‌واتر هورایزن» (Deepwater Horizon)، فیلم دیگری که توسط پیتر برگ ساخته شده، شخصیت اصلی‌اش مارک والبرگ است و براساس یک فاجعه‌ی ملی است اشاره کنم که اکتبر گذشته اکرانش را با ۲۰ میلیون دلار آغاز کرد. خبر خوب اما این است که اگر ۱۱۰ میلیون دلار خرج ساخت «دیپ‌واتر هورایزن» شده، «روز وطن‌پرستان» با یک سوم این بودجه (۴۰ میلیون دلار) ساخته شده است. این در حالی است که فیلم موفق به دریافت امتیاز A مثبت از سوی تماشاگرانش شده است و از آخرین فیلم‌های مهم فصل جوایز محسوب می‌شود و یکی از آخرین درام‌های اکشن درجه‌یک این روزهاست. حتی «دیپ‌واتر هورایزن» هم که این‌قدر سروصدا به پا نکرده بود، سه‌ برابر افتتاحیه‌اش فروخت (۶۰ میلیون دلار). «روز وطن‌پرستان» حتی اگر شبیه به «۱۳ ساعت» (13 Hours) هم بفروشد، می‌تواند اکرانش را با درآمد خانگی ۴۰ میلیون دلار تمام کند. فعلا نمی‌توان پرونده‌ی این فیلم را به این زودی بست. یادمان نرود که «ستیغ اره‌ای» (Hacksaw Ridge) هم کارش را با ۱۵ میلیون دلار شروع کرد، اما این افتتاحیه را به ۶۵ میلیون و خورده‌ای درآمد خانگی و ۱۵۷ میلیون دلار فروش جهانی تبدیل کرد. پس باید عملکرد فیلم در طول ماه آینده را زیر نظر گرفت.

فیلم بعدی «در شب زندگی کن» (Live By Night)، ساخته‌ی جدید بن افلک است. این فیلم اگرچه در اکران محدودش با شکست سختی روبه‌رو شد، اما تحلیلگران باور داشتند که فیلم به عنوان یک اکشنِ ستاره‌محور توسط سینماروهای بزرگ‌سال مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما حالا می‌بینیم که چنین چیزی اتفاق نیافتاده است. محصول کمپانی برادران وارنر که با ۶۵ میلیون دلار تهیه شده، این هفته ۵ میلیون و ۴۲۵ هزار دلار کسب کرد و احتمالا مجموع درآمدش را بعد از تعطیلات به ۶ و نیم میلیون دلار می‌رساند. این رقم با افتتاحیه‌ی ۵ و نیم میلیون دلاری «رفته عزیزم رفته» (Gone Baby Gone) در سال ۲۰۰۷ برابری می‌کند. قبل از اکران «در شب زندگی کن» به نظر با یک مدعی اسکار طرف بودیم، اما استقبال نه چندان مثبت منتقدان نشان می‌دهد که این‌طور نیست. بنابراین کارشناسان فکر می‌کنند بهتر بود برادران وارنر فیلم را به جای فصل جوایز، در زمانی که اکشن‌های بزرگ و پرسروصدا بیشتر روی بورس هستند منتشر می‌کرد. ناگفته نماند که «در شب زندگی کن» نه از نقدهای مثبت «شهر» (The Town)، دیگر فیلم گنگستری افلک بهره می‌برد، نه ایده‌ی داستانی جالب‌توجه آن فیلم را دارد و نه از بازیگران جذاب (افلک، ربکا هال، جان هم، جرمی رنر، بلیک لایولی) آن فیلم بهره می‌برد.

Silence

بالاخره به «سکوت» (Silence)، جدیدترین اثر مارتین اسکورسیزی می‌رسیم که به‌طرز قابل‌انتظاری در اکران نیمه‌گسترده‌اش شکست خورد. این درام مذهبی/تاریخی که ۵۰ میلیون دلار خرج ساختش شده، اندرو گارفیلد، آدام درایور و لیام نیسن را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد. این فیلم حدودا سه ساعته با نقدهای بسیار خوبی روبه‌رو شد، اما تقریبا در میان فیلم‌های پرگفتگوی فصل جوایز غایب بود و این بزرگ‌ترین ضربه را به آن زد. این در حالی است که با توجه به فیلم‌های عامه‌پسند‌تر و شاداب‌تری که همین الان روی پرده‌ی سینماها هستند، سینماروهای کژوآل سراغ فستیوال خشونتی مثل «سکوت» نمی‌روند! محصول کمپانی پارامونت یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد و احتمالا با احتساب فروش روز دوشنبه به مجموع درآمد جدید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا می‌کند. این از آن فیلم‌هایی است که پارامونت می‌دانست که در امریکا نخواهد فروخت، اما فقط به این دلیل آن را تهیه کرد که در طولانی‌مدت کاری می‌کند تا آنها خوب به نظر برسند. باید دید فیلم بیرون از امریکا چگونه ظاهر خواهد شد.

از فیلم‌های قدیمی جدول چه خبر؟ خب، شاید «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) هفته‌ی پیش با اختلاف اندکی از «روگ وان» شکست خورد، اما این هفته کار را با اختلاف بزرگی تمام کرد. این کمدی عامه‌پسندِ تحسین‌شده از تعطیلات مارتین لوتر کینگ نهایت استفاده را کرد و با افزایش تعداد سینماهایش به سه هزار و ۲۸۲تا سالن، در دومین هفته‌ی اکرانش رقم معرکه‌ی ۲۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار را به دست آورد. «اشخاص پنهان» با احتساب درآمد دوشنبه به درآمد خانگی ۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دست پیدا خواهد کرد. «اشخاص پنهان» تا حالا بهترین عملکرد ممکن را داشته و هنوز هیچی نشده از دیگر اکران‌های کریسمسی استودیوی فاکس یعنی «فرقه اساسین» (Assassin’s Creed) و «چرا اون؟» (Why Him) بیشتر فروخته است. باید دید آیا «اشخاص پنهان» می‌تواند در کنار فیلم‌هایی مثل «مهتاب»، «لا لا لند» و «منچستر کنار دریا» به چهارمین نامزد حتمی اسکار بهترین فیلم تبدیل شود یا نه. در حال حاضر درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری فیلم تضمین شده‌ است و مهم نیست در اسکار موفق ظاهر خواهد شد یا نه. چون «اشخاص پنهان» همین الانش هم یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود و مثال بارزی از این حقیقت است که فیلم‌هایی مثل این هم می‌توانند یک‌عالمه پول در بیاورند.

دومین فیلم غیربلاک‌باستری جدول که رده‌ی دوم را اشغال کرده، «لا لا لند» (La La Land) است. ساخته‌ی دمین شزل رقم فوق‌العاده‌ی ۱۴ و نیم میلیون دلار را در جریان روزهای جمعه تا یکشنبه به دست آورد. این در حالی است که درآمد ۱۷ و نیم میلیون دلاری فیلم در پایان تعطیلات چهار روزه‌ هم پیش‌بینی می‌شود. این یعنی موزیکال کمپانی لاینزگیت تا حالا ۷۷ میلیون دلار دشت کرده و به نظر می‌رسد کمرش را بسته تا اکرانش را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم لایزنگیت به اتمام برساند. ناگفته نماند که فیلم عاشقانه‌ی اِما استون و رایان گاسلینگ تاکنون ۱۳۲ میلیون دلار در دنیا فروخته که البته هنوز اسکناس‌های زیادی هم در راه هستند. با این شرایط حتی اگر فیلم دست‌ خالی از اسکار مرخص شود هم موفقیت غول‌پیکری برای همه محسوب می‌شود و اگر برنده شود که دیگر هیچی!

La La Land

«آواز بخوان» (Sing)، آخرین انیمیشن استودیوی ایلومینیشن در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر کسب کرد. این رقم مجموع درآمد خانگی این فیلم ۷۵ میلیون دلاری را به ۲۳۶ میلیون دلار می‌رساند و به این ترتیب کاری می‌کند تا «موآنا» را پشت سر بگذارد. تا هفته‌ی بعد همین موقع، «آواز بخوان» با عبور از مجموع ۲۴۱ میلیون دلار، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلمی می‌شود که هیچ‌وقت صدرنشین باکس آفیس نبوده است. «آواز بخوان» در حالی ۴۰۳ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته که هنوز اکرانش در کشورهایی مهمی مثل چین، فرانسه، بریتانیا و روسیه شروع نشده است.

در رد‌ه‌ی چهارم چارت چشممان به «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One) می‌خورد که ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به دست آورد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به رقم ۴۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند. فیلم همین الان‌هاست که از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کند و به هفتمین فیلمی تبدیل شود که تا حالا به چنین رکوردی دست پیدا کرده است. «روگ وان» بعد از ۳۲ روز به ۵۰۰ میلیون دلار رسید که در این زمینه با «آواتار» برابری می کند. این در حالی بود که «روگ وان» این هفته ۲۲ میلیون دلار دیگر هم از کشورهای خارجی به دست آورد و مجموع درآمد خارجی‌اش را به ۴۸۱ میلیون و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۹۸۰ میلیون دلار رساند. پس آره، یک میلیاردی شدن «روگ وان» ردخور ندارد!

درام «حصارها» (Fences) به خاطر شلوغی اکران‌های این فصل یک هزارتا از سالن‌هایش را از دست داد و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کسب کرد تا به مجموع درآمد جدید ۴۶ و نیم میلیون دلار برسد. «شیر» (Lion) تعداد سینماهایش را به ۵۷۵ سالن افزایش داد و ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار فروخت. این فیلم تاکنون ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در بانک دارد. «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Seas)، محصول آمازون و روودساید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخت. مجموع درآمد خانگی‌ این فیلم روی عدد ۳۷ میلیون دلار ایستاده است. «مهتاب» (Moonlight) تا پایان روز دوشنبه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار خواهد داشت و «جکی» (Jackie) هم مجموع درآمدش را به ۱۰/۶ میلیون دلار خواهد رساند. نهایتا «هیولایی صدا می‌زند» (A Monster Calls) در دومین هفته‌ی اکرانش با ۷۵ درصد افت فروش مواجه شد و به کسب ۵۲۱ هزار دلار رضایت داد. مجموع درآمد خانگی این فیلم ۳/۳ میلیون دلار است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Hidden Figures۲۰/۴۵ میلیون دلار
۲La La Land۱۴/۵ میلیون دلار
۳Sing۱۳/۸ میلیون دلار
۴Rogue One: A Star Wars Story۱۳/۷ میلیون دلار
۵The Bye Bye Man۱۳/۳ میلیون دلار
۶Patriots Day۱۲ میلیون دلار
۷Monster Trucks۱۰/۵ میلیون دلار
۸Sleepless۸/۴ میلیون دلار
۹Underworld: Blood Wars۵/۸ میلیون دلار
۱۰Passengers۵/۶ میلیون دلار

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

روز وطن‌پرستان

Patriot’s Day

ظاهرا پیتر برگ می‌خواهد خودش را به عنوان سازنده‌ی اکشن تریلرهای فاجعه‌ای معرفی کند. او بعد از «دیپ‌واتر هورایزن» (که توسط نقد فیلم زومجی هم مورد استقبال مثبت قرار گرفت) حالا باز دوباره سراغ یک رویداد تراژیک واقعی دیگر رفته است و البته باز دوباره مارک والبرگ را به عنوان قهرمان داستانش انتخاب کرده است. والبرگ نقش گروهبان تامی ساندرز را برعهده دارد که یکی از ماموران پلیس تامین امنیت مسابقه‌ی دوی ماراتن بوستون است که در سال ۲۰۱۳ مورد بمب‌گذاری قرار گرفت. حالا ساندرز یکی از کسانی است که باید در هیاهوی اولین انفجار، قبل از اینکه تروریست‌ها فرصت انفجار بمب دوم را پیدا کنند، آنها را پیدا کند. این در حالی است که ما به‌طور موازی داستان مامور ریچارد دیس‌لوریس (کوین بیکن)، کمیسر اِد دیویس (جان گودمن)، گروهبان جفری پوگلیزی (جی.‌کی سیمونز) و پرستار کارول ساندرز (میشل موناهن) را هم در حاشیه‌ی این اتفاق دنبال می‌کنیم.

منتقد سایت پلی‌لیست که خیلی فیلم را دوست دارد می‌آورد: «روش کارگردانی برگ روشن و تاثیرگذار است. او با "روز وطن‌پرستان" فیلم اکشنی ساخته است که گلوی شما را می‌چسبد و رها نمی‌کند. نکته‌ی مهم‌تر این است که روش فیلمسازی او فضای کمی برای آن نوع سانتی‌مانتالیسمی به جا می‌گذارد که می‌تواند چنین فیلمی را خراب کند». نویسنده ورایتی در نقدش می‌نویسد: «این فیلم مولتی‌پلکسی سرگرم‌کننده‌ی نابی است که از تحقیقات وسیع و ستاره‌های سینمایی واقعی بهره می‌برد و با مقدار برابری از حرفه‌ای‌گری و احترام ساخته شده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۹ است.

بای بای من

The Bye Bye Man

هر روز مردم دست به اعمال شرورانه‌ی غیرقابل‌باوری می‌زنند و با وجود تمام تلاش‌هایمان، به جوابی قطعی برای این سوال نرسیده‌ایم که چه چیزی یک نفر را به سمت انجام کار‌‌های آسیب‌رساننده سوق می‌دهد. اما چه می‌شود اگر تمام سوال‌هایی که از خودمان می‌پرسیم اشتباه باشند؟ چه می‌شود اگر ریشه‌ی تمام کارهای شرورانه، نه چه چیزی، بلکه یک نفر باشند؟ سه دوست دانشگاهی با افسانه‌ی موجود ماوراطبیعه‌ای به نام «بای‌بای‌من» آشنا می‌شوند که وقتی وارد ذهن انسان‌ها می‌شود، آنها را به انجام‌های کارهای بد هدایت می‌کند. این سه دوست متوجه می‌شوند که این آقای بای‌بای‌من، افسانه نیست و تنها راه برای فرار از نفرینش، فکر نکردن به او و به زبان نیاوردن اسمش است. اما وقتی بای‌بای‌من وارد ذهن‌تان شود چه؟ آیا راهی برای رهایی وجود دارد؟

اکثر منتقدان باور دارند که نباید انتظار یک فیلم ترسناک واقعی را از «بای‌بای‌من» داشت. که این از آن فیلم‌هایی است که از شدت بد بودن، مفرح و خنده‌دار می‌شود. کیتی والش از لس‌آنجلس‌تایمز که کم و بیش فیلم را دوست دارد می‌آورد: «قبل از هرچیز باید گفت که "بای‌بای‌من" اسم مسخره‌ای برای یک فیلم ترسناک است. با این حال، این نحوه‌ی نام‌گذاری نشان می‌دهد که فیلمسازان هم از شوخی خودشان آگاه هستند. اگر در طول فیلم بخندیم، همراه با فیلم می‌خندیم، نه به آن. مفرح‌ترین فیلم‌های ترسناک آنهایی هستند که خنده‌ها و ترس‌ها را در کنار هم عرضه می‌کنند. استیسی تایتل به عنوان کارگردانی که سه فیلم ترسناک بلند در کارنامه دارد، در طول فیلم روی جوک‌های تصویری تمرکز می‌کند، کارگردانی‌اش بااعتمادبه‌نفس و سیال است و از حرکات دوربین دقیق و تدوین پویا بهره می‌برد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۵ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع Box Office Mojo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده