// سه شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۹

خوب، بد، زشت شماره ۳

با خوب، بد، زشت شماره سوم زومجی همراه باشید تا به خوب‌ترین، بدترین و زشت‌ترین اتفاق آبان ماه امسال در حوزه سرگرمی نگاهی بندازیم.

هر ماه  اخبار مختلفی در دنیای سرگرمی منتشر می‌شوند که هر کدام برای مخاطب‌ها جنبه‌های مختلفی را در بر دارند. برخی از این اخبار گاها خوب هستند و برای خیلی از‌ مخاطبین جنبه مثبتی دارند. موفقیت یک بازی یا فیلم، موفقیت یک سازنده، اخباری که به نفع جمعی از مخاطبین باشد و حتی تایید ساخت یک بازی یا یک فیلم که سال‌ها منتظرش بودیم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برخی دیگر از وقایع سرگرمی را می‌توان در دسته اخبار بد قرار داد. این اخبار نیز ممکن است برای بسیاری از خوانندگان خبری تلخ و ناراحت کننده به شمار بروند. مرگ یک سازنده یا تعطیلی یک استودیو، تاخیر یا کنسل شدن ساخت یک فیلم یا بازی یا حتی اتفاقی که برای جمع کسیری از مخاطبین ناراحت کننده هستند در دسته اخبار بد قرار می‌گیرند. اما دسته آخری هم وجود دارد که ما آن را اخبار زشت می‌نامیم. توهین یک شخص به مخاطبین، ارایه یک فیلم یا بازی که اصلا در حد و اندازه خواسته طرفداران نیست و حتی معرفی محصول یا اعمال سیاست‌های خاصی که مخاطبین را به شدت ناراحت کنند، جزو اخبار زشت قرار خواهند گرفت.

ما در زومجی سعی داریم تا هر ماه، برترین اخبار خوب، بد و زشت را کنار هم قرار دهیم و نگاهی کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

titanfall 2

 تمامی محتواهای بازی Titanfall 2 به صورت رایگان در اختیار طرفداران قرار میگیرد

این روزها، در این دوره و زمان صنعت بازی و گیم، وقتی شصت دلار برای یک بازی می‌پردازیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید خود را آماده عرضه بخش‌ها و بسته‌های اضافی و الحاقی آن اثر از سوی استودیو سازنده کنیم. این بسته‌های الحاقی حال می‌توانند چندین و چند نقشه برای بخش چند نفره باشند، یا یک قسمت داستانی جدید را به بازی اضافه کنند یا حتی اسلحه‌ها، ماشین‌ها و بسیاری از آیتم‌های دیگر را شامل شوند. حتی گاهی با پرداخت پول بیشتری، بعضی از آیتم‌های اضافی می‌توانند شما را کاملا نسبت به دیگر بازیکنان متمایز کند و چیزی جز اعصاب خوردی برای سایرین نداشته باشند!

چند سالی می‌شود که ناشرین و سازندگان از همان ابتدای کار محتوایی به نام Season Pass را برای فروش در نظر می‌گیرند تا با دریافت پولی بیشتر، امکانات و محتویات بیشتری را برای بازیکنان تدارک ببینند. حال آیا این سیزن پس‌ها ارزشش را داشته باشند یا خیر، در طول عرضه بسته‌های الحاقی مشخص خواهد شد و بازیکنان از کیفیت نهایی آن هیچ آگاهی ندارند. شاید این سیزن پس‌ها برای بازی‌هایی که بخش چند نفره بسیار پرطرفداری دارند بیشتر و بیشتر به چشم بیاید. به طور مثال این که بعضی‌ها بتوانند با پول بیشتر، نقشه‌های بیشتری نیز دریافت کنند و دیگران نیز به آن‌ها دسترسی نداشته باشند، به راحتی باعث می‌شود تا بین گیمرهای یک بازی، دو دستگی ایجاد شود. حال این بازی چه بخواهد Battlefiled باشد، چه Call of Duty یا حتی Gears of War. اما خوشبختانه، در این بین سازندگانی هستند که به خوبی طرفداران خود را می‌شناسند و احترام زیادی هم برای آن‌ها قائل هستند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که اگر برای بخش چند نفره خود بسته‌های الحاقی پولی قرار دهند، اگر نقشه‌های مختلف را فقط در ازای پول به بازیکنان‌شان بفروشند، به راحتی بین آن‌ها دودستگی ایجاد می‌کنند.  

خبر خوب، استودیو خوب و بازی خوب این ماه را به Titanfall 2 و استودیو ریسپاون اختصاص دادیم. این استودیو در یک اقدام کاملا مثبت اعلام کرد که قصد دارد محتوای دانلودی بازی را به صورت رایگان عرضه کند. استودیو رسپان در این زمینه گفت:

هدف ما این است که جامعه کاربران بازی یکپارچه باقی بماند و ما قصد نداریم شاهد تفاوتی بین گیمر‌ها باشیم. به همین دلیل هم تمامی محتویات آینده بازی که با نقشه Angel City آغاز می‌شوند، به رایگان در اختیار تمامی کاربران قرار خواهند گرفت. پس می‌توان گفت که شما با خرید بازی، به یک تجربه تک‌نفره کامل و یک بخش چند‌نفره دسترسی خواهید داشت که برای مدت زمان طولانی به صورت رایگان از آن پشتیبانی خواهیم کرد.

قبلا نیز استودیویی مانند 343 اینداستریز چنین اقدام مثبتی را نیز انجام داده و تمامی محتویات Halo 5 را به صورت کاملا رایگان در اختیار بازیکنان قرار داده است. البته بازی‌هایی مانند Halo 5 و Titanfall 2 بخشی با آیتم‌های تزیینی و جذاب را به صورت پرداخت درون برنامه‌ای تدارک دیده‌اند، اما بخش‌هایی مانند نقشه‌ها را نیز کاملا به صورت رایگان در اختیار بازیکنان و طرفداران خود قرار می‌دهند. امیدواریم تا چنین اقدام‌هایی را بیشتر در صنعت گیم مشاهده کنیم.

the elder scrolls

فعلا هیچ خبری از نسخه جدید از سری محبوب The Elder Scrolls نیست!

بازی Elder Scrolls V: Skyrim یکی از بهترین آثار جهان باز تاریخ بود و هست! اتمسفر فوق‌العاده بی‌نظیر آن، ماموریت‌ها و اتفاقات عجیب آن و هر چیز دیگری که در دنیای بازی وجود داشت به یادماندنی و عالی کار شده بودند. نه تنها Skyrim، بلکه نسخه‌های گذشته سری Elder Scrolls، مخصوصا Oblivion همیشه عالی و ماندگار هستند. اما خبر بدی که این ماه در مورد سری Elder Scrolls منتشر شد این بود که استودیو بتسدا هنوز حتی کار ساخت نسخه جدید این بازی را هم آغاز نکرده است!

زمانی که پیت هاینس، مدیر بازاریابی بتسدا خبر عدم ساخت نسخه جدید این بازی را منتشر کرد، خیلی‌ از طرفداران این سری فکر می‌کردند که این حرف‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد، اما زمانی که او دوباره تاکید کرد که هیچ کس مشغول به ساخت این بازی نیست، بسیاری از طرفداران نگران این موضوع شده بودند. این استودیو به تازگی نسخه ریمستر بازی Elder Scrolls V: Skyrim را منتشر کرد، اما با توجه به صحبت‌های اخیر این استودیو، بعید است که حالا حالاها شاهد نسخه ششم سری محبوب Elder Scrolls باشیم. این می‌تواند یکی از بدترین خبرهایی باشد که طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی و جهان باز در چند وقت اخیر شنیده‌اند.

call of duty

 ایجاد دو دستگی بین خریداران نسخه فروشگاه ویندوز و استیم بازی Infinite Warfare

شاید بازی Call of Duty: Infinite Warfare بخش داستانی خوبی داشته باشد، اما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این بازی، یعنی همان بخش چند نفره  Call of Duty Infinite Warfare شاهد افت شدیدی بود که خیلی‌ها را از خود دور کرد. مشکلات این بخش یکی دوتا نیستند، اما یکی از زشت‌ترین اتفاقات این ماه حرکت عجیبی بود که اکتیویژن برای بازیکنان رایانه‌های شخصی اتخاذ کرده بود. این کمپانی سعی کرد تا سرورهای بازی Call of Duty Infinite Warfare را از فروشگاه ویندوز و استیم جدا کند و خریداران این بازی از هر دو فروشگاه نتوانند با یکدیگر بازی کنند.

یکی از سوال‌های مطرح شده در لیست صفحه پرسش‌های متداول (FAQ) سایت اکتیویژن این بود که «آیا می‌توانم نسخه Windows Store دو بازی Call of Duty: Infinite Warfare یا Call of Duty: Modern Warfare Remastered را روی ویندوز 10 با دوستانم که در سایر پلتفرم‌های پی‌سی هستند،‌ بازی کنم؟» اکتیویژن نیز خیلی راحت این‌گونه پاسخ داد:

نه، تنها می‌توانید این بازی‌ها را با سایر کاربران ویندوز 10 برروی Windows Store بازی کنید.

از آن جایی که فروشگاه ویندوز مایکروسافت نه به اندازه استیم بزرگ است و نه هنوز به آن صورت بازیکنان زیادی را به خود می‌بیند، این اقدام اکتیویژن نسبت به خریداران این نسخه کاملا عجیب بود. با وجود این محدودیت به شکل تاثیرگذاری شاهد قطع دسترسی مخاطبینی بودیم که بازی Call of Duty: Infinite Warfare و Modern Warfare Remastered را از طریق فروشگاه ویندوز خریداری کرده‌اند. این افراد اکنون تنها قادر به بازی با سایر دوستان خود از طریق سرورهای فروشگاه ویندوز هستند که این به معنای قطع دسترسی به جامعه‌ای بزرگ است که اکتیویژن از سال ۲۰۰۳ در حال پرورش دادن آن بوده است.

خوبشختانه مایکروسافت بیکار ننشست و پول خریداران بازی Call of Duty Infinite Warfare فروشگاه ویندوز را بازگرداند. مایکروسافت پیش از این قانونی بر منع Cross Platform یا بازی بین پلتفرم‌های مختلف را وضع نکرده بود و بازی‌هایی که در این فروشگاه قرار دارند بدون هیچ محدودیتی می‌توانند به سرور دیگر پلتفرم‌ها نیز متصل شوند. تمام این اتفاقات از جایی شروع شده‌اند که اکتیویژن تصمیم گرفت نسخه پی‌سی بازی را بین این دو فروشگاه بزرگ تقسیم کند و کاربران را در دو زیرشاخه‌ مجزا قرار دهد.  

نظر شما در مورد اتفاقات این ماه دنیای بازی چیست؟


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده