// دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۷

ایکس باکس گیم پس در ابتدا قرار بود یک سرویس اجاره بازی باشد

ایکس باکس گیم پس ممکن بود یک سرویس اجاره‌ی بازی باشد. اما به‌ دلایلی این اتفاق نیفتاد و این سرویس به‌صورت اشتراکی در اختیار بازیکنان قرار گرفت.

نشریه‌ی GQ به‌تازگی مصاحبه‌ی مفصلی با فیل اسپنسر، تاد هاوارد و چند تن از مدیران دیگر ایکس باکس داشته است. در بخشی از مصاحبه درباره‌ی روزهایی که ایکس باکس گیم پس در حد یک ایده بود، صحبت می‌شود؛ سرویسی که حالا به شکوفایی رسیده است و یکی از پایه‌های استراتژی مایکروسافت در حوزه‌ی گیمینگ محسوب می‌رود. از این مصاحبه متوجه می‌شویم که ایکس باکس از سال ۲۰۱۳ مشغول توسعه‌ی گیم پس بود و این سرویس در ابتدا قرار بود مشابه سرویسی به‌نام Gamefly باشد که بازی اجاره می‌دهد.

بااین‌حال، پس از اینکه دو سرویس اشتراکی اسپاتیفای و نتفلیکس در آن‌ سال‌ها به‌سرعت رشد پیدا کردند، تیم ایکس باکس نیز به این نتیجه رسید که ایده‌ی راه‌اندازی یک سرویس اجاره‌ی بازی را کنار بگذارد و در عوض گیم پس را مانند دو پلتفرم یادشده، به‌صورت اشتراکی عرضه کند. سارا باند، رئیس بخش اکوسیستم‌های گیمینگ ایکس باکس به یاد می‌آورد وقتی ایده‌ی راه‌اندازی سرویس اشتراکی گیم پس را با ناشران بازی مطرح کرد، آن‌ها با آن مخالفت کردند و به این صورت واکنش نشان دادند: «امکان ندارد [ما با چنین سرویسی همکاری کنیم]!» باند می‌گوید ناشران فکر می‌کردند گیم پس باعث می‌شود از ارزش بازی‌ها کاسته شود و گیمرها دیگر برای خرید آن‌ها پول پرداخت نکنند.

چون گیم پس آن زمان هنوز راه‌انداری نشده بود، نمی‌شد این موضوع را بررسی کرد که آیا این سرویس روی فروش بازی‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت یا خیر. البته این بحث تا همین اواخر هم بین ناشران و سازندگان بازی مطرح بود. بااین‌وجود، تعداد بازی‌هایی که در روز اول انتشار به ایکس باکس گیم پس اضافه می‌شوند، در این چندوقت افزایش پیدا کرده است. آثاری چون Descenders و The Ascent نشان داده‌اند که یک بازی می‌تواند از روز اول در اختیار مشترکین گیم پس قرار بگیرد و در عین حال فروش خوبی را تجربه کند.

کاراکترهای معروف بازی‌های ایکس باکس گیم پس

اولین بازی گیم پس Sea of Thieves بود که قبل از تاریخ انتشار رسمی‌اش، به قصد تست روی این سرویس قرار گرفت. کریگ دانکن، رئیس استودیوی Rare آن زمان از فیل اسپنسر پرسیده بود که اگر انتشار Seas of Thieves باعث شود که میزان فروش مستقل بازی کاهش پیدا کند، او مشکلی ندارد؟ درواقع دانکن سؤال خود را به شکل جالبی بیان کرده بود: «اگر تک‌تک بازیکنان Sea of Thieves آن را روی گیم پس تجربه کنند و نتوانیم حتی یک نسخه‌ را از این بازی بفروشیم، تو (خطاب به اسپنسر) مشکلی نداری؟» اسپنسر پاسخ می‌دهد: «قطعا [مشکلی ندارم].»

گفتنی است که Sea of Thieves از زمان انتشار تاکنون به یک بازی موفق و رو‌به‌رشد تبدیل شده و جامعه‌ی بازیکنان آن نیز بسیار بزرگ است. در همین اکتبر گذشته اعلام شد که این بازی اکشن-ماجراجویی آنلاین با محوریت دزدان دریایی، دارای بیش از ۲۵ میلیون بازیکن است.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی این خبر چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده