// جمعه, ۲۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۹

موشکافی اولین تریلر بازی ترسناک OD | اوردوز وحشت با هیدئو کوجیما

در اولین تریلر بازی OD که توسط استودیو کوجیما پروداکشنز پخش شد، سه نفر مشغول بیان یک جمله‌ی عجیب و ظاهرا احمقانه هستند. چرا؟

مدتی قبل ویدیو کوتاه راز ترسناک بازی جدید کوجیما به اسم OD یا اور دوز در کانال یوتیوب زومجی پخش شد. از آن‌جایی که با اثری از هیدئو کوجیما سر و کار داریم، طی همین چند روز هم تئوری‌های بیشتری راجع به بازی ترسناک OD مطرح شده‌اند. چرا که طرفدارهای بازی‌های ترسناک به‌طور مداوم و با دقت زیاد مشغول تماشای این تریلر و بیرون کشیدن جزئیات آن بوده‌اند.

ما سه شخصیت را در اولین تریلر بازی OD می‌بینیم؛ اثری که چند ماه قبل، اطلاعات فاش‌شده نشان دادند اسم کامل آن Overdose است. این کاراکترها با لحن‌های مختلف می‌گویند: «دایناسور بنفش گرسنه، روباه مهربان و پرانرژی، خرچنگ پرخاشگر و نهنگ عصبانی را خورد. سپس شروع به فروشندگی و درآوردن صدای کواک‌کواک کرد». ترجمه‌ی فارسی این جمله و در کل محتوای معنایی آن هیچ اهمیت خاصی در تحلیل تریلر بازی OD ندارد.

یک تصویر از استودیو کوجیما پروداکشنز و یک تصویر از منابع نوری و ساختار شبکه‌ای در چشم های سوفیا لیلیس در تریلر بازی Overdose هیدئو کوجیما

دایناسور بنفش گرسنه اهمیتی ندارد

سایت رسمی استودیو کوجیما پروداکشنز تاکید کرده که این سه نفر، شخصیت‌های اصلی بازی اوردوز هستند. در نتیجه شاید مخاطب فکر کند حرفی که توسط هر سه کاراکتر کلیدی بازی بیان می‌شود، باید حرف مهمی باشد؛ مخصوصا که معنی آن مقداری عجیب به نظر می‌رسد. ولی ماجرا از این قرار است که نباید به مفهوم این جمله اهمیت داد. فقط باید به کارکرد صوتی آن توجه کرد.

جمله‌ی تکرارشونده در تریلر بازی OD، یک پانگرام آوایی در زبان انگلیسی است. خاصیت پانگرام آوایی چیست؟ اینکه وقتی آن را می‌خوانید، تمام صداهای موجود در زبان را تولید می‌کنید. در نتیجه نه فقط برای ساخت تریلر بازی OD، بلکه برای بسیاری از پروژه‌های سینمایی، تلویزیونی و ویدیوگیمی از پانگرام آوایی استفاده می‌شود. برای اینکه موشن کپچرینگ در زمینه‌ی ثبت حرکات لب‌ها به شکل عالی انجام شود، به بازیگرها می‌گویند که یک پانگرام آوایی را چند بار با لحن‌های مختلف بخوانند. این‌گونه تمام اطلاعات گرافیکی لازم برای حرکت لب‌های کاراکتر در زمان بیان جملات مختلف با شرایط احساسی متفاوت، در اختیار انیماتورها قرار می‌گیرد.

پس در برداشت اول می‌توان گفت که کوجیما با تریلر بازی OD بخشی از پروسه‌ی تولید بسیاری بازی‌های ویدیویی را به ما نشان داد. اما می‌توانیم از این هم فراتر برویم.

اگر قرار بر شبیه‌سازی صدای یک نفر در کامپیوتر باشد، کامپیوتر به نحوه‌ی ادای تک‌تک آواهای زبان توسط او با لحن‌های مختلف احتیاج دارد. برای کامل‌تر شدن اطلاعات صوتی و تصویری لازم برای شبیه‌سازی فرد، عجیب نیست که او را مقابل نور فراوان و تعداد زیادی از دوربین‌ها قرار دهند تا یک پانگرام آوایی را با لحن‌های گوناگون مثل شاد (اجرای سوفیا لیلیس)، ناراحت و نگران (اجرای هانتر شیفر) و خشمگین (اجرای اودو کی‌یر) بیان کند. چرا سوفیا لیلیس در اواخر تریلر OD نگران شده است و با باز شدن یک در جیغ می‌کشد؟

سوفیا لیلیس، هانتر شیفر و اودو کی‌یر در بازی اوردوز استودیو Kojima Productions

سه موش آزمایشگاهی

نکته‌ای قابل‌توجه در نقش‌آفرینی اودو کی‌یر وجود دارد که اثبات می‌کند شخصیت‌های بازی Overdose مشغول انجام دستور گروهی از آدم‌ها هستند. برخلاف سوفیا لیلیس و هانتر شیفر که به‌عنوان دو جوان ظاهرا متن را به خاطر سپرده‌اند، پیرمردی که اودو کی‌یر نقش او را بازی می‌کند، در حفظ متن موفق نبوده است. او مدام به نوشته و بعد دوباره به دوربین نگاه می‌کند؛ تا بتواند متن از پیش آماده‌شده را به‌صورت کامل بخواند. ظاهرا پیرمرد توسط عده‌ای به اینجا آورده شده است تا متن را بخواند و آن‌ها بتوانند تمام جزئیات صدا و تصویر او را ضبط کنند. احتمالا دلیل عصبانیت وی هم نارضایتی از حضور در این مکان باشد.

تلاش برای ضبط اطلاعات تصویری و صوتی کامل از سه کاراکتر اصلی که در تریلر بازی OD دیدیم، به بیان جمله توسط آن‌ها محدود نشد. آن‌هایی که این چراغ‌ها را روشن کرده‌اند و کاراکترها را مقابل دوربین‌ها گذاشتند، ترفندهای آزاردهنده‌ای را به کار می‌گیرند. مثلا در همان اوایل تریلر صدای تلاش چند نفر برای شکستن در را می‌شنویم. این کار می‌تواند برای ایجاد نگرانی در فرد انجام شده باشد.

شاید شخصیت هانتر شیفر تحت تاثیر همین روش، انقدر وحشت‌زده و غمگین مشغول بیان جمله شده است. ما نگرانی سوفیا لیلیس را هم در اواخر تریلر می‌بینیم. درنهایت وقتی که در شکسته می‌شود و فردی به داخل می‌آید، او جیغ می‌کشد.

اگر تریلر بازی OD را یک بار دیگر پخش کنید و با تمرکز کامل به تک‌تک اصوات موجود در آن گوش بدهید، متوجه می‌شوید که افراد دیگری هم مشغول خواندن همان پانگرام آوایی هستند. انگار تعداد زیادی از انسان‌ها در اتاق‌های مختلف و نزدیک به هم، به انجام همین کارها مطابق دستور می‌پردازند. آزمایش‌کنندگان هم برای تکمیل نمونه‌گیری صوتی و تصویری خود، آن‌ها را نگران می‌کنند و می‌ترسانند. چرا گروهی از داشنمندها باید بخواهند آزمایشاتی به‌خصوص را روی این افراد انجام دهند؟

جلوه ترسناک در سمت راست بالای تصویر تریلر بازی OD هیدئو کوجیما

یک تصویر از مغز انسان

به سرعت پس از نمایش عبارت A Hideo Kojima Game و در ثانیه ۱۰ اولین تریلر بازی OD، یک اسکرین‌شات از تریلر بگیرید. بعد از آن برای رسیدن به تصویر بالا فقط نیاز به تغییر میزان روشنایی و کنتراست همان اسکرین‌شات دارید.

قبل از اینکه تصویر برای اولین‌بار در تریلر بازی اوردوز روشن شود و چهره‌ی سوفیا لیلیس را ببینیم، او در تاریکی ایستاده است؛ مانند فردی که باید در یک اتاق خاص منتظر آغاز پروسه‌ی آزمایش توسط چند دانشمند باشد.

لیلیس در دل این تاریکی تنها نیست. در اولین ارجاع تریلر بازی OD به تیزر قابل بازی PT از پروژه‌ی کنسل‌شده‌ی سایلنت هیلز می‌توانیم با تغییر روشنایی تصویر، ظاهری از صورت سوفیا لیلیس را ببینیم که بعضی از ما را به یاد چهره‌ی خوفناک لیسا در پی.تی. می‌اندازد. در همین حین در سمت راست و بالای تصویر، نیم‌چهره‌ای دیده می‌شود که گویا بی‌شباهت به تصویر اسکن MRI از مغز انسان نیست. تصویر اسکن MRI از مغز انسان، در منو آغازین P.T هم به چشم می‌خورد؛ در بخش مربوط‌به تنظیم روشنایی تصویر بازی.

قبل از ظاهر شدن این تصویر و طی ثانیه‌های ۷ تا ۹ اولین تریلر بازی OD، عبارت A Hideo Kojima Game چند مرتبه با یک صدای خاص، خاموش و روشن می‌شود. این صدا شباهت بسیار زیادی به صدای شمارشگر گایگر مولر دارد؛ یک ابزار الکتریکی پرکاربرد در صنعت هسته‌ای برای تشخیص و اندازه‌گیری تابش‌ها یا تشعشعات رادیواکتیو. جالب به نظر می‌رسد که یکی از کاربردهای مهم ام‌آر‌آی در علم پزشکی چیزی نیست جز تشخیص آسیب‌های واردشده به مغز توسط تشعشعات.

در ترسناک دمو قابل بازی PT از پروژه کنسل‌شده سایلنت هیلز و در ورود هیدئو کوجیما به استیج مراسم گیم اواردز ۲۰۲۳ برای رونمایی از بازی ترسناک OD (اوردوز)

چرا این در آشنا به نظر می‌رسد؟

آتامی (Atami) اسم یک شهر ساحلی در استان شیزوکا (静岡) کشور ژاپن است. سروکله‌ی ATAMI از کجا پیدا شد؟ از دیده شدن حرف A در ثانیه ۴۰، حرف T در ثانیه ۴۳، حرف A در ثانیه ۴۵، حرف M در ثانیه ۴۷ و حرف I در ثانیه ۵۳ اولین تریلر بازی OD. این حروف در دهان اودو کی‌یر قرار گرفته‌اند.

کوجیما می‌خواهد بالاخره رویای خود برای ساخت یک بازی شدیدا ترسناک را تبدیل به واقعیت کند؛ با اثری که طرفدارها از زمان لغو پروژه سایلنت هیلز منتظر آن هستند.

اشاره به شیزوکا در این تریلر برای طرفدارهایی که از سال‌ها قبل در حسرت تجربه‌ی بازی کنسل‌شده Silent Hills هستند، مهم بود. چون کانجی‌های تشکیل‌دهنده‌ی اسم شیزوکا، در زبان ژاپنی معانی قابل توجهی دارند: 静 به‌معنی سکوت (بخوانید سایلنت) و 岡 به‌معنی تپه (بخوانید هیل).

اصلا نیازی نیست انقدر راه دور برویم. در ورود هیدئو کوجیما و جردن پیل به استیج مراسم گیم اواردز، مثل در بازشده جلوی سوفیا لیلیس، به طرز واضحی ما را به یاد پی.تی (تیزر قابل بازی پروژه‌ی کنسل‌شده‌ی سایلنت هیلز) می‌اندازد.

اما هدف این اشاره‌ها به یک بازی ترسناک کنسل‌شده چیست؟ کوجیما به‌طور واضح در توییت خود از OD به‌عنوان یک IP (مجموعه) جدید یاد کرد. پس هدف ایستراگ‌ها، اشاره به وجود ارتباط مستقیم بین OD و مجموعه‌ی متعلق به شرکت کونامی نیست. کوجیما صرفا دارد روی این نکته تاکید می‌کند که بالاخره زمان ساخت بازی ترسناک موردنظر او رسید. وی سال‌ها می‌گفت که می‌خواهد یک بازی ترسناک خلاقانه و عجیب بسازد که حتی از پی.تی هم ترسناک‌تر شود.

دیگر همه می‌دانند که کوجیما قصد انجام کارهایی عجیب‌وغریب با سایلنت هیلز را داشت. وی حتی به مواردی مثل سیستم ارسال پیامک برای کاربر در زمان‌های به‌خصوص برای ترساندن بیشتر او فکر می‌کرد. حالا به‌لطف همکاری با Xbox Game Studios، کوجیما در بازی OD از فناوری کلاود گیمینگ شرکت Microsoft بهره می‌برد. قدرت سیستم‌های پردازش ابری مایکروسافت به‌عنوان یکی از غول‌های تکنولوژی، مطابق گزارش‌ها اهمیت زیادی برای این پروژه دارد. از کلاود به چه شکلی در بازی OD استفاده خواهد شد؟ هر گیمر تئوری‌های عجیب و خاص خود را دارد.

«برای همه گیمرها و آن‌هایی که جیغ می‌زنند» - هیدئو کوجیما در تریلر بازی ترسناک OD

حتی اگر بازی نمی‌کنی، جیغ بکش

در پایان تریلر بازی OD چند لوگو کلیدی در یک صفحه قرار گرفته‌اند. لوگوهای آنریل انجین، 3Lateral و MetaHuman نشان می‌دهند که استودیو کوجیما پروداکشنز در بازی اوردوز از پیشرفته‌ترین فناوری‌های شرکت اپیک گیمز برای ساخت یک بازی با گرافیک بسیار واقع‌گرایانه بهره می‌برد. رشد گرافیکی بازی‌ها و بهره‌برداری از تکنولوژی روز همیشه اهمیت زیادی برای کوجیما داشته است.

لوگو SSS هم در همان قاب از تریلر دیده می‌شود که طرفدارهای بازی Death Stranding را به یاد هسته‌ی گیم‌پلی آن به اسم Social Strand System می‌اندازد. اسناد ثبت‌شده نشان می‌دهند که کوجیما پروداکشنز در بازی OD از سیستم دیگری به اسم Social Scream System (سیستم جیغ اجتماعی) و همین‌طور Social Stealth (مخفی‌کاری اجتماعی) بهره می‌برد. خود اسامی این مکانیزم‌ها باعث می‌شوند که بفهمیم بازی اوردوز قرار است مثل دث استرندینگ، سیستم‌های آنلاین هم داشته باشد؛ قابلیت‌های به‌خصوص برای تاثیرگذاری گیمرها روی تجربه‌ی هم از بازی.

برای همه‌ی گیمرها و جیغ‌زنندگان

سایت رسمی کوجیما پروداکشنز در معرفی بازی OD می‌نویسد: «ما مشغول همکاری با استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس و فناوری کلاود گیمینگ آن‌ها هستیم؛ تا یک بازی بسیار منحصربه‌فرد و غوطه‌ورکننده با استایل کاملا جدید بسازیم. OD می‌خواهد آستانه‌ی ترسیدن شما را بسنجد و به این موضوع بپردازد که اساسا اوردوز کردن از ترس به چه معنی است. این پروژه، مرزهای بین بازی‌ها و فیلم‌ها را کم‌رنگ می‌کند». این را بگذارید کنار حضور یک کارگردان معروف فیلم‌های ترسناک در تیم اصلی ساخت بازی OD و صحبت کوجیما راجع به قرارگیری Overdose در یک فرم جدید.

هیدئو کوجیما چند سال قبل گفت که دوست دارد بازی بسیار واقع‌گرایانه‌ای را بسازد که هر کسی با هر وسیله‌ای از جمله موبایل بتواند طی چند دقیقه درگیر آن شود. کلاود گیمینگ ایکس باکس به کاربرهای زیادی اجازه می‌دهد که با انواع‌واقسام دستگاه‌ها و با اتصال به اینترنت به تجربه‌ی بازی‌های مختلف بپردازند. از آن سو باتوجه‌به اینکه قرار است چندین و چند فرد خلاق در تیم ساخت بازی اوردوز باشند، شاید بازی با ساختار اپیزودیک منتشر شود؛ قسمت‌هایی که هرکدام از دل ایده‌های ترسناک نویسندگان مختلف بیرون می‌آید.

در هر حالت باید دید که بازی ترسناک OD دقیقا کدام رویاهای کوجیما به‌عنوان یک داستان‌گو را تبدیل به واقعیت می‌کند. در این بین، تاکید بازی‌ساز ژاپنی روی آوانگارد بودن پروژه OD سبب می‌شود که گمانه‌زنی درباره‌ی ماهیت ناشناخته‌ی آن جالب‌تر به نظر بیاید.

آیا عبارت کلیدی «برای همه‌ی بازیکن‌ها و جیغ‌زنندگان» یکی از پایه‌واساس‌های بازی OD را نشان می‌دهد؟ بازی‌ها به‌صورت مستقیم توسط کاربر تجربه می‌شوند و فیلم‌ها مورد تماشا قرار می‌گیرند. اگر این پروژه قرار است مرزهای بین فیلم و بازی را کم‌رنگ کند، امکان دارد بعضی از افراد از تجربه‌ی OD و عده‌ای از دیدن تجربه‌ی دیگران در OD لذت ببرند. شاید ما هم یکی از سوژه‌های آزمایش هستیم و باید در بخشی از تجربه‌ی بازی Overdose، پانگرام آوایی را بخوانیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده