یک سال با پلی استیشن در نسل نهم | از بررسی عملکرد تا بازی‌ها

یک سال با پلی استیشن در نسل نهم | از بررسی عملکرد تا بازی‌ها

دوشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

یک سال از عرضه پلی استیشن 5 گذشته و نگاهی داریم به اتفاقات این مدت و معرفی بهترین بازی‌های حال و آینده کنسول سونی.

یک سال پیش بود که سونی کنسول نسل نهم خود را وارد بازار کرد؛ کنسولی عظیم و سفیدرنگ که توانست از همان زمان معرفی هیاهوی زیادی به پا کرده و بعد از ورود به بازار هم رکوردهای مختلفی را جابه‌جا کند. پلی استیشن 5 در این یک سال انواع و اقسام موفقیت‌ها را برای سونی به‌دنبال داشته و به‌لطف بازی‌های متنوع و جذاب خود، یکی از بهترین آغازهای صنعت بازی‌های ویدیویی را از آن شاهد بوده‌ایم. به مناسبت جشن تولد این کنسول قدرتمند، سری می‌زنیم به اتفاقات این یک سال و نگاهی داریم به بهترین بازی های پلی استیشن 5. همچنین در مورد آینده این کنسول و بازی‌های بعدی آن صحبت می‌کنیم تا مسیر سال‌های بعد پلی استیشن 5 را بهتر بشناسیم. با زومجی همراه باشید.

یک سال با پلی استیشن 5

سونی به‌تازگی به مناسبت یک سالگی پلی استیشن 5، آمار جالبی از بازی‌های این کنسول ارائه داده که نشان می‌دهد از روز ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹) یعنی زمان عرضه کنسول تا روز ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۸ مهر ۱۴۰۰)، بیش از ۳۶۰ بازی مختلف برای آن عرضه شده است. همچنین درکنار صدها بازی متنوعی که در آینده توسط شرکت‌های مختلف برای پلی استیشن 5 منتشر می‌شوند، بیش از ۲۵ اثر هم به وسیله استودیوهای سونی در دست تولید هستند.

یکی از آمارهای جالب هم به میزان ساعات بازی با پلی استیشن 5 در این یک سال مربوط می‌شود که برابر ۴.۶ میلیارد ساعت بوده است. درعین‌حال دارندگان کنسول نسل نهم سونی به اندازه ۲۶ میلیون ساعت ویدیو ازطریق آن به اشتراک گذاشته‌اند.

در ادامه هم سری می‌زنیم به فهرست ۱۰ بازی پلی استیشن 5 که بازیکن‌ها در این مدت بیشترین زمان را با آن‌ها سپری کرده‌اند:

  • Fortnite
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • FIFA 21
  • NBA 2K21
  • Assassin's Creed Valhalla
  • Destiny 2
  • MLB The Show 21
  • Marvel's Spider-Man: Miles Morales
  • Demon's Souls
  • NBA 2K22

پلی استیشن 5 کنار دسته دوال سنس

قابلیت‌های پلی استیشن 5

با شروع هر نسل جدید از کنسول‌ها، طبیعی است که منتظر تجربه بازی‌هایی با گرافیک بالاتر و جزئیات بیشتر باشیم و پلی استیشن 5 نیز به چنین نیازی به خوبی پاسخ می‌دهد. ولی این نسل از جهاتی با نسل‌های قبلی متفاوت بوده و علاوه‌بر بارگذاری‌های به مراتب سریع‌تر در بازی های پلی استیشن 5 و همین‌طور افزایش گرافیک و جذاب‌تر شدن افکت‌های مختلف و مواردی مثل ری تریسینگ، شاهد گزینه‌های بیشتری برای انتخاب نحوه انجام بازی‌های ویدیویی هستیم؛ موضوعی که به شکل محدود با کنسول‌های میان‌نسلی پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس در نسل هشتم شاهد آن بودیم و اکنون به شکل خیلی وسیع‌تری در بازی‌های مختلف می‌بینیم.

یکی از جذابیت‌های سال اول نسل نهم، امکان انتخاب از بین گزینه‌های گرافیکی (رزولوشن/نرخ فریم) در بازی‌های مختلف بوده است

این روزها خیلی از بازی‌های نسل جدید (یا نسخه‌های نسل نهم بازی‌های قدیمی‌تر) با حداقل دو گزینه گرافیکی همراه هستند که حق انتخاب بین کیفیت تصویر و سرعت پردازش آن را به بازیکن‌ها می‌دهد. به این صورت که معمولاً حالتی با رزولوشن بالاتر (4K یا کمی پایین‌تر از آن) درکنار گرافیک بهتر و افکت‌های کامل‌تر در نظر گرفته می‌شود که بازی را در این حالت می‌توان به شکل 30fps تجربه کرد. و حالت دیگری هم بازی را به‌صورت 60fps ارائه می‌دهد، ولی درکنار مواردی مثل رزولوشن کمتر یا جلوه‌های بصری اندکی ضعیف‌تر.

به این ترتیب مخاطب حق انتخاب بین زرق و برق بیشتر یا حس بهتر گیم‌پلی را به‌دست می‌آورد؛ موضوعی که از گذشته در بازی‌های پی سی وجود داشته و به تدریج در حال نفوذ به دنیای کنسول‌ها است.

دسته پلی استیشن 5 دوال سنس

درکنار قدرت سخت‌افزاری بالای پلی استیشن 5، کنترلر آن هم در این یک سال طرفداران زیادی پیدا کرده؛ کنترلری به نام «دوال سنس» (DualSense) که نه‌تنها از نظر شکل و شمایل تفاوت‌هایی نسبت به کنترلرهای قبلی سونی دارد، بلکه قابلیت‌هایی چون تریگرهای تطبیقی و بازخورد لمسی هم باعث می‌شوند حس غرق شدن درون بازی به شکلی کامل‌تر از گذشته به بازیکن منتقل شود.

در روزهای اول این نگرانی وجود داشت که استودیوهای بازی‌سازی خیلی زود از پشتیبانی قابلیت‌های جذاب دوال سنس دست بکشند و مثل صفحه لمسی کنترلر پلی استیشن 4 که بعد از مدتی فراموش شد و در اکثر بازی‌ها تنها حکم یک دکمه ساده را پیدا کرد، این قابلیت‌های کنترلر پلی استیشن 5 هم بعد از مدتی خاک بخورند. ولی خوشبختانه بعد از گذشت یک سال، همچنان نه فقط بازی‌های خود سونی، بلکه خیلی از بازی‌های استودیوهای دیگر نیز در حال استفاده از این ویژگی‌ها هستند. و حتی بازی‌های مختلفی روی پی سی هم از این قابلیت‌های دوال سنس پشتیبانی می‌کنند.

سیاست‌های سونی در مورد پلی استیشن 5 و استودیوهای خود

سونی از همان دوران اولین کنسول پلی استیشن تا امروز، با بازی‌های انحصاری درجه یک خود شناخته می‌شده و این بازی‌ها به جز موارد خیلی استثنایی، همیشه به‌طور کامل در انحصار پلتفرم‌های سونی بوده‌اند. ولی این موضوع در سال‌های اخیر به تدریج در حال تغییر است و همین قضیه باعث شده حواشی زیادی پیرامون برند پلی استیشن شکل بگیرد.

یکی از اولین اتفاقاتی که در این زمینه شاهد بودیم، انتشار سه بازی معروف استودیو کوانتیک دریم (Quantic Dream) برای پی سی بود؛ استودیویی که از دوران پلی استیشن 3 به همکار سونی تبدیل شده و بازی‌های Beyond: Two Souls، Heavy Rain و Detroit: Become Human را به‌طور انحصاری برای کنسول‌های این شرکت تدارک دیده بود. ولی هر سه بازی با وجود اینکه توسط سونی منتشر شده بودند، در سال ۲۰۱۹ به وسیله خود کوانتیک دریم برای پی سی هم عرضه شدند. در همان سال بازی Journey، یکی از متفاوت‌ترین آثار پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 هم به‌دست پی سی گیمرها رسید.

از اتفاقات مهم پیرامون برند پلی استیشن می‌توان به انتشار بعضی از بازی‌های آن برای پی سی اشاره کرد

همین قضیه هم سروصدای زیادی به پا کرد و اوضاع وقتی عجیب‌تر شد که نوبت به انتشار بازی هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) برای پی سی رسید؛ یکی از آثار بزرگ استودیوهای زیرمجموعه سونی که توسط خود این شرکت برای پی سی عرضه شد. این اتفاق با خشم و عصبانیت بخشی از طرفداران قدیمی پلی استیشن مواجه شد و آن‌ها از این گفتند که اگر قرار است بازی‌های پلی استیشن برای پی سی منتشر شوند، چه نیازی به خرید کنسول‌های سونی خواهد بود؟

بعد از آن هم نوبت به بازی Days Gone رسید و سپس Uncharted: Legacy of Thieves Collection (شامل Uncharted 4 و Uncharted: The Lost Legacy) به‌طور هم‌زمان برای پلی استیشن 5 و پی سی معرفی شد (البته نسخه پلی استیشن 5 کمی زودتر عرضه می‌شود). در جدیدترین مورد هم شاهد معرفی پرفروش‌ترین بازی انحصاری پلی استیشن 4 یعنی God of War برای پی سی بوده‌ایم؛ اتفاقاتی که نشان می‌دهند دیگر باید منتظر هر چیزی در این زمینه بود و استثنایی وجود نخواهد داشت (دراین‌میان بازی MLB The Show 21 به‌عنوان اثر پرفروش سونی برای دوست‌داران بیسبال هم برای ایکس باکس منتشر شد که البته این ماجرا علت دیگری داشته و سونی به دلایل حقوقی مجبور به انجام این کار شد).

همچنین در اطلاعاتی که در ارتباط با GeForce Now به بیرون درز کرده هم می‌توان اسامی بازی‌های مختلف پلی استیشن را دید که نام آن‌ها برای پی سی هم به چشم می‌خورد، از جمله آثاری که هنوز برای پلی استیشن 5 منتشر نشده‌اند.

پلی استیشن 5، دوال سنس، هدست و دوربین

شاید بعضی از علاقمندان پلی استیشن به خاطر این مسائل قید خرید پلی استیشن 5 را بزنند، ولی باید این نکته را هم در نظر گرفت که تمام بازی‌هایی که سونی برای پی سی منتشر کرده و می‌کند، حداقل تا امروز با فاصله زمانی نسبتاً زیادی در مقایسه با نسخه‌های پلی استیشن منتشر شده‌اند. اگر این سیاست همچنان به همین شکل دنبال شود، یعنی خبری از عرضه بازی‌های بزرگ بعدی به‌طور هم‌زمان روی پلی استیشن 5 و پی سی نخواهد بود و باید مدت‌ها (حداقل یک سال و شاید هم خیلی بیشتر) صبر کرد تا مثلاً ماجراهای بازی God of War Ragnarok را به‌جای کنسول‌های سونی، روی پی سی دنبال کنیم. و دوست‌داران این بازی‌ها باید از خود بپرسند که آیا تحمل دوری از آثار محبوب خود را برای مدت‌زمانی طولانی دارند؟

گذشته از این سیاست جدید سونی که در یک سال اخیر پررنگ‌تر از قبل شده، در این مدت شاهد اتفاقات جدیدی در استودیوهای این شرکت هم بوده‌ایم. از یک طرف استودیو ژاپن (Japan Studio) به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین زیرمجموعه‌های سونی، بعد از حدود سه دهه به کار خود پایان داد تا از این پس تیم اسوبی (Team Asobi) جای آن را بگیرد. ولی از طرف دیگر چند خرید مهم را در طول یک سال گذشته از طرف سونی شاهد بودیم.

آن‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاهی، ابتدا خبر از خریداری استودیو هاوس مارک (Housemarque)، خالق بازی ریترنال (Returnal) دادند. سپس نوبت به Nixxes رسید؛ استودیویی که بیش از هر چیز با پورت‌ها و نسخه‌هایی که از بازی‌های مختلف آماده کرده، شناخته می‌شود و خیلی‌ها خرید آن توسط سونی را با سیاست‌های جدید این شرکت در ارتباط با پی سی در یک راستا می‌بینند.

بعد هم استودیو فایر اسپرایت (Firesprite) توسط سونی خریداری شد و آخرین مورد هم بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) بوده است؛ استودیویی که پیش از این همکاری‌های مختلفی با سونی داشته و در آخرین مورد هم کار بازسازی بازی دیمنز سولز (Demon's Souls) را برعهده داشت.

لوگوی Bluepoint، Housemarque، Firesprite و Nixxes

بنابراین با وجود تعطیلی استودیو ژاپن، چند زیرمجموعه جدید به جمع استودیوهای پلی استیشن اضافه شده‌اند و البته این به جز همکاری‌های مستقیم سونی با استودیوهای دیگری مثل Haven Entertainment (استودیوی جدید جید ریموند، تهیه‌کننده‌ی Assassin's Creed)، استودیو Firewalk (شرکتی که بعضی از سازندگان بازی‌هایی چون Destiny و Call of Duty تأسیس کرده‌اند) و استودیو Deviation Games (شرکت تأسیس شده توسط دو عضو مهم تیم تولید Call of Duty: Black Ops) در راه تولید بازی‌هایی متنوع برای پلی استیشن 5 است.

محبوبیت و فروش پلی استیشن 5

روز ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹) یکی از آن روزهای به‌یادماندنی صنعت بازی محسوب می‌شود؛ روزی که پلی استیشن 5 وارد بازار شد و از همان ابتدای کار، با استقبال کم‌نظیر علاقمندان مواجه شد. سونی برای قیمت‌گذاری مناسب کنسول خود، به سراغ عرضه آن در دو مدل رفت؛ یکی مدل استاندارد ۵۰۰ دلاری و دیگری مدل دیجیتال و بدون درایو بلوری با قیمت ۴۰۰ دلار. و همین قضیه هم دست علاقمندان را برای انتخاب کنسول موردنظر خود باز می‌گذاشت، البته اگر در شلوغی روزهای اول شانس پیدا کردن کنسول را پیدا می‌کردند.

مدت کوتاهی بعد از عرضه پلی استیشن 5 بود که اخباری در مورد رکوردشکنی این کنسول در نقاط مختلف دنیا منتشر شد و برای مثال در آمریکا، هم شاهد جابه‌جا شدن رکورد فروش ماه اول کنسول‌ها از نظر دلاری بودیم و هم از نظر تعداد کنسول‌های فروخته‌شده در زمان عرضه.

بعدها نیز بارها و بارها رکوردهای بیشتری توسط پلی استیشن 5 شکسته شد و با اینکه سونی از ربع قرن پیش تا امروز توانسته با کنسول‌های مختلف خود به آمارهایی نجومی دست پیدا کند، باز هم پلی استیشن 5 این آمارها را پشت سر گذاشت و بعد از گذشت هفت ماه از ورود آن به بازار، اعلام شد که نسبت به تمام کنسول‌های قبلی سونی در بازه‌ی زمانی مشابه بیشتر فروخته است. اما دراین‌میان مشکلی وجود داشته که جلوی بالاتر رفتن آمار خیره‌کننده پلی استیشن 5 را گرفته است.

پلی استیشن 5

هرچند پلی استیشن 5 فروشی طوفانی داشته، ولی این کنسول می‌توانست حتی از این هم بهتر بفروشد، البته در شرایطی که دنیا مسیر عادی خود را طی می‌کرد. از سال ۲۰۲۰ کم‌کم بحث‌هایی پیرامون کمبود تراشه و قطعات مربوط‌به لوازم الکترونیکی به گوش می‌رسید و اوضاع به جایی رسید که وسایل مختلف به خاطر در دسترس نبودن تراشه‌های موردنیاز، به مشکل خوردند؛ موضوعی که دلایل مختلفی داشته و یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها را می‌توان همه‌گیری ویروس کرونا دانست.

کووید 19 نه‌تنها کاری کرد که درصد زیادی از مردم دنیا خانه‌نشین شده و احساس نیاز به خریدن وسایل سرگرم‌کننده جدیدی پیدا کردند، بلکه از طرف دیگر کارخانجات بزرگ هم با تعطیلی مواجه شدند و همین کمبود عرضه و افزایش تقاضا باعث بروز مشکلات زیادی شد. از طرف دیگر اتفاقاتی مثل نبرد تجاری آمریکا و چین و تحریم‌هایی که نصیب بعضی صنایع چینی مرتبط با این تراشه‌ها شد. از طرف دیگر تایوان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع نیمه‌رسانا، در سال ۲۰۲۱ با بدترین خشکسالی نیم‌قرن اخیر خود مواجه شد و از آنجایی که این صنایع نیاز به مصرف آب بسیار زیادی دارند، اوضاع به هم ریخته و از تولیدات آن‌ها کاسته شد.

با وجود فروش عالی پلی استیشن 5 و رکوردشکنی‌های آن، کمبود تراشه‌های الکترونیکی باعث شده سونی نتواند به بهترین شکل ممکن پاسخ‌گوی نیازهای بازار باشد

این موارد درکنار اتفاقات دیگر دست به‌دست هم دادند تا از موبایل‌ها و کارت‌های گرافیک تا کنسول‌های بازی، با کاهش تولید مواجه شده و کار برای خریداران سخت‌تر شود؛ موضوعی که هنوز هم ادامه دارد و اثرات خود را حتی در زمینه‌هایی مثل خودروسازی هم نشان می‌دهد و کار به جایی رسیده که بعضی از محصولات جدید شرکت «تسلا» بدون درگاه یو اس بی عرضه می‌شوند و بعضی از مدل‌های جدید «ب ام و» هم به خاطر همین قضیه، صفحه‌نمایش لمسی نخواهند داشت.

ما در ایران از سال‌ها قبل با مفهوم دلال‌های خرده‌پا مواجه بوده‌ایم؛ افرادی که نه در مقیاس‌های عظیم، بلکه به شکل محدود به سراغ خریداری چیزهایی مثل ماشین‌ها رفته و سپس آن‌ها را با قیمت بالاتر به خریداران واقعی می‌فروشند. در سالی که گذشت، خریداران واقعی پلی استیشن 5 هم دردسرهای زیادی با این ماجرا داشتند و به علت کمبود کنسول در بازار، هر بار که فروشگاه‌ها اقدام به توزیع آن می‌کردند، افرادی که به آن‌ها لقب Scalper داده شده خیلی زود به سراغ خریداری بخش زیادی از کنسول‌های توزیع‌شده می‌رفتند و سپس آن‌ها را با قیمتی بالاتر از قیمت استاندارد می‌فروختند.

بعد از گذشت یک سال، همچنان خیلی‌ها توانایی خرید پلی استیشن 5 را به‌سادگی ندارند و پیش‌بینی می‌شود که این قضیه حتی تا سال ۲۰۲۳ هم ادامه پیدا کند؛ اتفاقی که هرگز به این شکل در بازار کنسول‌ها شاهد آن نبوده‌ایم و شاید اولین‌بار در تاریخ صنعت بازی باشد که تا مدت‌ها بعد از شروع نسل جدید، همچنان خیلی از علاقمندان امکان تجربه بازی‌های تازه را نداشته باشند.

با تمام این‌ها، سونی تا امروز موفق شده بیش از ۱۳ میلیون پلی استیشن 5 را به‌دست علاقمندان برساند و این آمار در سال‌های آینده با افزایش میزان تولید و از راه رسیدن بازی‌های بزرگ بعدی، بیشتر و بیشتر خواهد شد.

بهترین بازی های پلی استیشن 5

در ادامه سری می‌زنیم به بهترین بازی های پلی استیشن 5. برای این کار فهرستی از جذاب‌ترین آثاری را تدارک دیده‌ایم که روی کنسول رقیب خبری از آن‌ها نیست و به‌نوعی می‌توان آن‌ها را محرکی برای تشویق مردم به خرید کنسول سونی دانست. البته به خاطر اینکه هنوز در ابتدای نسل نهم به سر می‌بریم و بازی‌های کاملاً انحصاری کمی را شاهد هستیم، فهرست را با آثاری تهیه کرده‌ایم که بعضی از آن‌ها برای پی سی هم منتشر شده‌اند و بعضی دیگر نیز نسخه‌ای برای پلی استیشن 4 داشته‌اند، ولی خبری از آن‌ها روی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نبوده است.

همچنین بازی‌هایی مثل The Last of Us 2 و God of War که نسخه رسمی و جداگانه‌ای برای پلی استیشن 5 ندارند و همان نسخه‌های پلی استیشن 4 را با به‌روزرسانی ارتقا داده‌اند، در این فهرست قرار نداده‌ایم.

بررسی بازی Astro's Playroom

Astro's Playroom

  • سازنده: تیم اسوبی
  • ناشر: سونی
  • سبک: پلتفرمر

معمولاً بعد از خرید یک کنسول جدید، باید در قدم اول برای آن یک بازی هم تهیه کنیم. ولی سونی در پلی استیشن 5 به سراغ مسیر دیگری رفت و با قرار دادن بازی Astro's Playroom درون تمام کنسول‌های خود، یک خوش‌آمدگویی اساسی را برای خریداران این پلتفرم ترتیب داد.

با وجود رایگان بودن Astro's Playroom، خیلی‌ها پس از تجربه بازی از این گفتند که یکی از بهترین آثار نسل نهم را به پایان رسانده‌اند؛ بازی خوش آب و رنگ و جذابی که بازیکن‌ها را به دل سرزمینی پُر از ماجراهای جذاب با حضور ربات‌های بامزه می‌برد و بخشی از لذت‌بخش‌ترین لحظات این سال‌های صنعت بازی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

این ساخته‌ی تیم اسوبی بهترین و کامل‌ترین استفاده ممکن را از قابلیت‌های کنترلر دوال سنس کرده و به همین دلیل می‌تواند در همان ابتدای کار با پلی استیشن 5، مخاطب را به بهترین شکل ممکن با قابلیت‌های جذاب دوال سنس آشنا کند. همچنین Astro's Playroom را می‌توان کلکسیونی از ارجاعات مختلف به تاریخچه پلی استیشن دانست و از ابتدا تا انتهای بازی پُر است از اشاراتی به کنسول‌های مختلف سونی و بازی‌های محبوب این شرکت. همین قضیه هم درکنار گیم‌پلی باکیفیت و فضای بامزه و لطیف بازی باعث می‌شود تجربه آن را به این زودی‌ها فراموش نکنید.

کلاه خود قهرمان داستان در Demon's Souls

Demon's Souls

  • سازنده: بلوپوینت گیمز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

سری بازی‌های سولز (با به قول عده‌ای، سولزبورن با احتساب بازی Bloodborne) این روزها نیاز به تعریف ندارند و همه با آن‌ها آشنایی کافی دارند. ولی زمانی‌که این مجموعه کار خود را در سال ۲۰۰۹ با بازی دیمنز سولز شروع کرد، اوضاع متفاوت بود؛ اثری از هیدتاکا میازاکی و استودیو فرام سافتور (FromSoftware) که با وجود کیفیت بالای خود، آن طور که باید و شاید توسط خیلی از گیمرها دیده نشد و بعدها این بازی دارک سولز (Dark Souls) بود که توجه علاقمندان را بیش‌ازپیش به خود جلب کرد. بعد از محبوب‌تر شدن تدریجی سری دارک سولز، طبیعی بود که خیلی‌ها مشتاق تجربه دیمنز سولز به‌عنوان آغازگر این مجموعه باشند، ولی بازی در انحصار پلی استیشن 3 بود و امکان دیدار با آن برای درصد زیادی از عاشقان سولز وجود نداشت.

بالاخره هم‌زمان با عرضه پلی استیشن 5، بازسازی دیمنز سولز هم برای آن منتشر شد تا هم دوست‌داران قدیمی بازی بعد از سال‌ها یک بار دیگر در اتمسفر سنگین آن غرق شده و مبارزات سخت و دردناکش را تجربه کنند، و هم مخاطبان جدید به استقبال آن رفته و اولین شاهکار میازاکی در دنیای سولز را با تغییراتی مثل گرافیک به مراتب بهتر پیش ببرند؛ اثری که استودیو بلوپوینت گیمز روی آن کار کرده و مدتی بعد از تولید یکی از بهترین بازی های پلی استیشن 5 به زیرمجموعه سونی تبدیل شد.

مایلز مورالز در حال تاب خوردن در بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • سازنده: اینسامنیاک گیمز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی

استودیو اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) با تولید بازی اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی، پس از سال‌ها یک بار دیگر ماجراهای «پیتر پارکر» را با کیفیتی بالا تحویل دوست‌داران این ابرقهرمان مارول داد و کاری کرد که صنعت بازی درکنار معدود آثاری مثل سری بتمن: آرکام (Batman: Arkham)، در این سال‌ها بازی‌های کمیکی خوش‌ساخت دیگری هم داشته باشد. استقبال فوق‌العاده از بازی که آن را به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن در تاریخ تبدیل کرد، باعث شده بود همه منتظر تولید نسخه بعدی باشند و این اتفاق هم نه در قالب اسپایدرمن 2، بلکه به شکل یک اثر جانبی در ارتباط با شخصیت «مایلز مورالز» رخ داد.

مایلز مورالز که در این سال‌ها به محبوبیت بالایی در کمیک‌های اسپایدرمن رسیده، بعد از حضور در نسخه اول بازی اسپایدرمن یک بار دیگر به این مجموعه برگشته تا در نقش اصلی، با لباس جذاب و قدرت‌های خاص خود به نبرد با دشمنان بپردازد. درکنار بهبودهایی که در گیم‌پلی شاهد هستیم و تنوع بالایی که در حرکات مایلز می‌بینیم، به‌لطف قدرت سخت‌افزاری پلی استیشن 5 توانسته‌ایم جلوه‌های بصری تماشایی و جذابی را در این اثر ببینیم که روی پلی استیشن 4 شاهد آن‌ها نبوده‌ایم؛ از جمله ری تریسینگ که با انعکاس‌های محیطی باعث می‌شود با اثری پر زرق و برق و دیدنی طرف باشیم.

شخصیت اصلی بازی Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure

  • سازنده: سومو دیجیتال
  • ناشر: سونی
  • سبک: پلتفرمر

«سک بوی» شخصیتی بود که توانست خیلی زود با کمک بازی LittleBigPlanet به محبوبیتی خیره‌کننده برسد؛ موجودی کوچک و بامزه که به یکی از نمادهای پلی استیشن 3 تبدیل شد و بعدها هم شاهد حضور او در نسخه‌های مختلف LittleBigPlanet بودیم. هم‌زمان با عرضه پلی استیشن 5، این شخصیت هم با ماجراجویی جدید خود به سراغ بازیکن‌ها آمد، البته این بار درون بازی متفاوتی در سبک پلتفرمر که در آن خبری از تمرکز روی تولید محتوا به سبک LittleBigPlanet نیست.

بازی سک بوی: یک ماجراجویی بزرگ را استودیو سومو دیجیتال (Sumo Digital) تولید کرده که پیش از این هم با ساختن بازی LittleBigPlanet 3، توانایی‌های خود را در این‌باره نشان داده بود و اکنون اثری را خلق کرده که المان‌های پلتفرمی در آن با کیفیتی به مراتب بالاتر از قبل همراه بوده و لذت‌بخش‌ترین گیم‌پلی مرتبط با بازی‌های سک‌بوی را ارائه می‌دهد. در اینجا دیگر خبری از محدودیت‌های حرکت در دو بُعد نیست و می‌توان به‌راحتی در سه بعد حرکت کرده و با کمک قابلیت‌های قدیمی و جدید سک‌بوی، از ماجراهای بامزه آن لذت برد؛ اثری که گیمرهای کوچک و بزرگ را جذب خود می‌کند و می‌توان به شکل یک تا چهار نفره از آن لذت برد.

شخصیت سلین میان چند لباس فضانوردی خردشده در بازی ریترنال پلی استیشن 5 سونی

Returnal

  • سازنده: هاوس مارک
  • ناشر: سونی
  • سبک: شوتر سوم شخص/روگ لایک

استودیو هاوس مارک با وجود سابقه‌ای بیش از ۲۵ ساله در صنعت بازی و تولید بازی‌های باکیفیت، تا همین چند وقت پیش بیشتر به‌عنوان استودیویی شناخته می‌شد که روی بازی‌های کوچک و جمع‌وجور کار می‌کند. ولی همکاری هاوس‌مارک و سونی بعد از گذشت چند سال درنهایت به بازی ریترنال رسید تا شاهد بزرگ‌ترین پروژه این استودیو باشیم.

مقاله‌ی مرتبط:

بازی ریترنال در سبک روگ لایک طراحی شده؛ سبکی که از چند سال قبل به‌لطف تعدادی از بازی‌های مستقل به محبوبیتی بیشتر از گذشته رسید، ولی بازی‌های بزرگ و کاملاً سه‌بعدی را کمتر در این سبک شاهد بوده‌ایم و اکنون ریترنال توانسته به یکی از موفق‌ترین‌ها در این زمینه تبدیل شود. احتمالاً اولین چیزی که خیلی‌ها در برخورد با ریترنال به آن اشاره می‌کنند، درجه سختی بالای بازی و مرگ‌های پشت‌سرهم در آن است؛ موضوعی که حتی باعث شده عده‌ای از آن به‌عنوان نقطه ضعف بازی یاد کرده و به سایر افراد هم توصیه کنند که سراغ این بازی سخت و اعصاب‌خوردکن نروند! درحالی‌که چنین چیزی را می‌توان جزو ویژگی‌های استاندارد سبک روگ لایک دانست و ریترنال هم به‌عنوان اثری حرفه‌ای در این سبک، به خوبی دنباله‌روی قوانین آن بوده است.

درکنار گیم‌پلی اعتیادآور و افکت‌های بصری جذاب که ریترنال را به یکی از بهترین بازی های پلی استیشن 5 تبدیل می‌کنند، باید از شخصیت اصلی آن هم یاد کنیم که یکی از معدود زنان میانسال دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود و توانسته شخصیتی متفاوت نسبت به اکثر قهرمانان این صنعت به حساب بیاید.

لبخند شخصیت یوفی موقع نگه داشتن گوی سبز در بازی Final Fantasy 7 Remake شرکت اسکوئر انیکس

Final Fantasy VII Remake: Intergrade

  • سازنده: اسکوئر انیکس
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازسازی فاینال فانتزی 7 که سال گذشته برای پلی استیشن 4 منتشر شده بود، توانست به موفقیت‌های زیادی برسد و درعین‌حال با انتقاداتی هم از طرف بعضی از طرفداران متعصب نسخه اصلی همراه شد؛ اثری که ماجراهای «کلاود استرایف» (Cloud Strife) و همراهان او را با کیفیت بالایی بازسازی کرده و البته تغییرات بزرگ و کوچکی هم در داستان آن ایجاد کرده بود که باعث می‌شد با چیزی فراتر از یک بازسازی ساده طرف باشیم. درحالی‌که خیلی‌ها منتظر ارائه نسخه نسل نهمی این بازی بودند، اسکوئر انیکس (Square Enix) نه‌تنها این کار را انجام داد، بلکه بخش‌های جدیدی را هم برای نسخه پلی استیشن 5 در نظر گرفت که خبری از آن‌ها در نسخه پلی استیشن 4 نبوده است.

در این نسخه علاوه‌بر اضافه شدن میان‌پرده‌های جدید به داستان، امکان ایفای نقش «یوفی کیساراگی» (Yuffie Kisaragi) هم به بازیکن داده می‌شود؛ یکی از شخصیت‌های نسخه اصلی فاینال فانتزی 7 که در بازسازی آن امکان حضور پیدا نکرده بود و اکنون با مأموریت‌های مخصوص خود می‌تواند ارزش بیشتری به بازی بدهد و ویژگی‌های جدیدی را به گیم‌پلی این اثر اضافه کند.

درکنار بخش‌های اضافه شده به بازسازی فاینال فانتزی 7، طبیعی بود که ویژگی‌های تکنیکی آن هم ارتقا پیدا کند و نه‌تنها این قضیه را در بخش‌هایی مثل گرافیک بهتر و امکان تجربه بازی به‌صورت 60fps می‌بینیم، بلکه درِ معروفی که در نسخه پلی استیشن 4 با کیفیتی پایین جلب توجه می‌کرد هم این بار با نمونه‌ای مناسب جایگزین شده است!

رچت و کلنک در بازی انحصاری جدید پلی استیشن 5 سونی که دو جهان متفاوت را نشان می‌دهد

Ratchet and Clank: Rift Apart

  • سازنده: اینسامنیاک گیمز
  • ناشر: سونی
  • سبک: پلتفرمر/شوتر سوم شخص

سری بازی‌های رچت و کلنک از زمان آغاز به کار روی پلی استیشن 2، انواع و اقسام نسخه‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند و از سال ۲۰۰۲ تا امروز، تمام کنسول‌های سونی میزبان دو شخصیت محبوب و بامزه این مجموعه بوده‌اند. بنابراین طبیعی بود که اینسامنیاک گیمز برای پلی استیشن 5 هم برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد.

اگر داستان نسخه پلی استیشن 4 را در نظر نگیریم (که نوعی بازسازی از نسخه اول رچت و کلنک بود)، بیش از هفت سال از زمان انتشار Ratchet and Clank: Into the Nexus گذشت تا ماجراهای جدید این دو قهرمان را دنبال کنیم. بازی رچت و کلنک: ریفت اپارت یک بار دیگر به سراغ ماجراجویی لامبکس معروف این سری و ربات دوست‌داشتنی او رفته و درکنار ملاقات دوباره با شخصیت‌هایی مثل «دکتر نفاریوس» (Dr. Nefarious)، ما را با شخصیت جدید «ریوت» (Rivet) هم آشنا می‌کند که مثل رچت، موجودی از نژاد لامبکس است و می‌توان به بازی در نقش او پرداخت.

این مجموعه از همان اولین نسخه با سلاح‌های متنوع و جذاب خود معروف بوده و در رچت و کلنک: ریفت اپارت هم سلاح‌های قدیمی و جدیدی را در اختیار داریم که بلاهای عجیبی سر دشمنان می‌آورند؛ مثل Topiary Sprinkler که محیط را پُر از گل و گیاه کرده و با آب‌پاشی به طرف دشمنان، آن‌ها را به مجسمه‌هایی سبزرنگ و چمنی تبدیل می‌کند! همچنین این بار قدرت بالای پلی استیشن 5 و استفاده از ویژگی‌هایی مثل SSD دست سازندگان بازی را برای انجام کارهای جدید بازتر گذاشته و برای مثال شاهد دروازه‌هایی در محیط‌های بازی هستیم که با عبور از آن‌ها، از دنیایی وارد دنیای دیگر می‌شویم، آن هم بدون هیچ بارگذاری خاصی؛ موضوعی که نشان می‌دهد بازی‌های اختصاصی نسل نهم در صورت استفاده مناسب از قابلیت‌های کنسول‌های جدید می‌توانند چیزهایی فراتر از ارتقای ساده گرافیک را هم به نمایش بگذارند.

پوستر Ghost of Tsushima: Director's Cut

Ghost of Tsushima: Director's Cut

  • سازنده: ساکرپانچ پروداکشنز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی

استودیو ساکرپانچ پروداکشنز (SuckerPunch Productions) پس از چند سال کار روی نسخه‌های مختلف Infamous، سال گذشته با بازی گوست آو سوشیما نشان داد که قابلیت تولید بازی‌هایی جذاب را در دوره‌های زمانی مختلف دارد و می‌تواند با سفر به ژاپنِ قرن‌ها قبل هم اثری به‌یادماندنی خلق کند؛ بازی‌ای با حضور «جین ساکای» (Jin Sakai) در نقش اصلی که ماجراهای حمله نیروهای مغول به جزیره سوشیما را روایت می‌کرد و طرفداران پرشماری به‌دست آورد.

حدود یک سال بعد، نوبت به عرضه بازی برای پلی استیشن 5 رسید و این بار درکنار دارندگان پلی استیشن 4، خریداران کنسول نسل نهم سونی هم می‌توانند از ماجراجویی‌های جین در سوشیما لذت ببرند و درعین‌حال سری هم به جزیره «ایکی» بزنند؛ جایی که جین خاطرات خوبی از آن ندارد ولی چاره‌ای هم جز بازگشت به این جزیره و روبه‌رو شدن با خطرات موجود در آن پیش روی خود نمی‌بیند.

نسخه پلی استیشن 5 گوست آو سوشیما با ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از کنترلر دوال سنس و بهبودهای گرافیکی، نه‌تنها برای خریداران جدید اثری ارزشمند محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند دوست‌داران قبلی بازی را هم با کیفیتی بالاتر از قبل جذب خود کند تا بیش‌ازپیش درون محیط‌های زیبای ژاپنِ قرن سیزدهم غرق شوند.

بازی Deathloop

Deathloop

  • سازنده: آرکین
  • ناشر: بتسدا
  • سبک: شوتر اول شخص

یکی از عجیب‌ترین بازی‌های پلی استیشن 5 را می‌توان دث لوپ نامید و علت آن هم به اتفاقی برمی‌گردد که سال گذشته افتاد، یعنی خریداری شرکت زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) و زیرمجموعه‌های آن از جمله بتسدا (Bethesda) که باعث شد تمام آثار آن‌ها در اختیار مایکروسافت قرار بگیرد. ولی بازی دث لوپ با وجود اینکه توسط استودیو آرکین (Arkane) ساخته شده و بتسدا هم انتشار آن را برعهده داشته، به علت قرارداد بین سونی و بتسدا به مدت یک سال درکنار پی سی، در انحصار پلی استیشن 5 قرار می‌گیرد و خبری از آن روی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نخواهد بود.

مقاله‌ی مرتبط:

این شوتر اول شخص که موفق شد با کیفیت بالای خود باعث تعریف و تمجید منتقدان شود، مخاطب را وارد ماجراهایی عجیب در دل جزیره «بلک‌ریف» می‌کند؛ جایی که درگیر یک لوپ یا چرخه‌ی زمانی بی‌پایان شده و باید از اتفاقات رخ‌داده در آن‌جا سر در بیاورد. هشت هدف مختلف هم در جزیره حضور دارند که باید تمام آن‌ها را از سر راه برداشت، وگرنه مشکلات سر جای خود باقی می‌مانند.

علاوه‌بر تنوع مناسب سلاح‌ها و امکانات زیادی که گیم‌پلی به مخاطب می‌دهد و دست او را برای انجام هرگونه عملی از مخفی‌کاری تا هجوم به دل دشمنان باز می‌گذارد، چرخه‌های زمانی مختلف از صبح و ظهر تا بعد از ظهر و حوالی شب هم باعث می‌شوند تنوع خوبی در محیط‌های بازی احساس شده و اجرای استراتژی‌های متنوع برای نابود کردن دشمنان، هر بار عطر و طعم خاص خود را داشته باشد.

لبخند شخصیت دختر با عصای جادویی مشغول نگاه به موجود بامزه کوچک بازی مستقل Kena Bridge of Spirits پلی استیشن و پی سی

Kena: Bridge of Spirits

  • سازنده: امبر لب
  • ناشر: امبر لب
  • سبک: اکشن ماجراجویی

استودیو امبر لب (Ember Lab) تا مدتی پیش در صنعت بازی حضور نداشت و استودیویی کوچک بود که به ساخت انیمیشن می‌پرداخت. ولی آن‌ها بعد از اینکه علاقه خود را به دنیای بازی‌های ویدیویی با تولید انیمیشن کوتاه «سرنوشت هولناک» (Terrible Fate) در ارتباط با بازی The Legend of Zelda: Majora's Mask نشان دادند، به‌طور جدی وارد این صنعت شده و در اولین قدم هم به موفقیت‌های زیادی رسیدند.

بازی Kena: Bridge of Spirits یکی از زیباترین آثار پلی استیشن 5 در سال اول عرضه این کنسول بوده که مؤسسان امبر لب یعنی برادران گریر در آن به خلق دنیایی رنگارنگ و تماشایی پرداخته‌اند که هر گوشه و کنار آن با ماجراهایی جالب همراه است؛ از موجودات سیاه‌رنگ و بامزه‌ای که کِینا، شخصیت اصلی بازی با آن‌ها روبه‌رو می‌شود تا دشمنانی خشن و تاریک که کینا با قدرت‌های جادویی خود به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد.

در مجموع می‌توان این اثر دوست‌داشتنی را به‌عنوان قدم اول امبر لب در دنیای بازی، محصولی جذاب دانست که مخاطبان خود را به انتظار آثار بعدی استودیو می‌نشاند؛ بازی‌هایی که امبر لب می‌تواند با کسب تجربه از کینا، آن‌ها را حتی از همین هم کامل‌تر و باکیفیت‌تر بسازد.

سم پورتر بریجز همراه BB در بازی Death Stranding: Director's Cut

Death Stranding: Director's Cut

  • سازنده: کوجیما پروداکشنز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی/مخفی‌کاری

هیدئو کوجیما در سال ۲۰۱۹ با ارائه بازی دث استرندینگ یک بار دیگر ثابت کرد که جزو کارگردان‌های صاحب‌سبک صنعت بازی محسوب می‌شود و می‌تواند با هر اثر جدید خود، سروصدای زیادی به پا کند؛ یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های نسل هشتم که کافی بود اهل سبک خاص آن باشید و از گشت‌وگذار و حمل بار در محیط‌های زیبای بازی لذت ببرید تا به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین آثار عمرتان تبدیل شود.

دو سال بعد از انتشار دث استرندینگ برای پلی استیشن 4، مدتی قبل نسخه پلی استیشن 5 هم عرضه شد تا مخاطبان قدیمی و جدید بازی، این بار سفر سخت و پُر ماجرای «سم پورتر بریجز» (نورمن ریداس) را با کیفیتی حتی بالاتر از قبل تجربه کنند و نه‌تنها از حالت 60fps برای بهتر شدن تجربه گیم‌پلی لذت ببرند، بلکه با کمک قابلیت‌های کنترلر دوال سنس، بازی را با شکل و شمایلی جذاب‌تر دنبال کنند.

همچنین در این نسخه امکانات متعددی مثل جت‌پک برای سم در نظر گرفته شده که تنوعی بیشتر از قبل به گیم‌پلی بازی داده و راه‌های حمل بار و حرکت در مسیرهای صعب‌العبور را با استراتژی‌های جدیدی همراه می‌کند. و حتی مینی‌گیم‌هایی مثل رکوردزنی با ماشین هم به بازی اضافه شده‌اند تا همه چیز آماده تجربه‌ای به مراتب کامل‌تر و عظیم‌تر از قبل باشد.

آینده پلی استیشن 5

سونی با پلی استیشن 5 یک سال درخشان و رؤیایی را پشت سر گذاشت؛ سالی که حتی با وجود کمبود عرضه کنسول، باز هم با رکوردشکنی‌های آن همراه بود و بازی‌های متنوع آن هم یک بار دیگر ثابت کردند که خرید کنسول‌های سونی هرگز باعث ناامیدی گیمرها نمی‌شود.

همه‌چیز حکایت از ادامه این مسیر دارد و پیش‌بینی می‌شود پلی استیشن 5 در سال‌های پیش رو هم با موفقیت پیش رفته و روزبه‌روز به جمع کنسول‌های محبوب قبلی سونی نزدیک‌تر شود؛ موضوعی که اگر کمبود کنسول در بازار وجود نداشت، شاید حتی از این هم زودتر اتفاق می‌افتاد و سونی می‌توانست پشت سر گذاشتن رکوردهای بیشتری را جشن بگیرد، ولی این مشکل باعث شده سرعت رشد پلی استیشن 5 کاهش پیدا کند و شاید تا دو سال دیگر هم خبری از برطرف شدن آن نباشد.

درکنار بازی‌های بزرگ و کوچکی که در آینده برای پلی استیشن 5 منتشر خواهند شد، خیلی‌ها منتظر از راه رسیدن مدل جدید پلی استیشن VR هستند؛ هدست واقعیت مجازی سونی که با پلی استیشن 4 به موفقیت‌هایی رسید و اکنون انتظار می‌رود با کمک سخت‌افزار به مراتب قوی‌تر پلی استیشن 5، کارایی هدست جدید هم بالاتر رفته و بازی‌ها را با کیفیت بهتری اجرا کند. این هدست با کنترلر جدیدی نیز همراه خواهد بود که بازیکن‌ها را بهتر از قبل درون دنیای مجازی غرق کرده و حس و حال جالب‌تری به آن‌ها خواهد داد.

دسته های هدست واقعیت مجازی جدید سونی برای کنسول پلی استیشن 5

در ارتباط با آینده پلی استیشن 5، نکته دیگری هم وجود دارد که به پلی استیشن ناو (PlayStation Now) مربوط می‌شود؛ سرویس اشتراک بازی‌های ویدیویی که کار خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و به تدریج امکانات جدیدی به آن اضافه شد، ولی در حال حاضر از نظر کیفیت بازی‌ها فاصله زیادی با ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) دارد. هرچند سونی گاهی اوقات با اضافه کردن بازی‌های بزرگ به این سرویس تلاش می‌کند آن را بر سر زبان‌ها بیندازد، ولی هنوز شاهد تلاش جدی این شرکت برای استفاده از پتانسیل‌های پلی استیشن ناو نبوده‌ایم و باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

آیا سونی همین سرویس را با اعمال تغییراتی به رقیب مستقیم ایکس باکس گیم پس تبدیل خواهد کرد؟ یا سرویس متفاوتی را راه‌اندازی می‌کند که شامل بازی‌های تولید شده توسط استودیوهای پلی استیشن هم خواهد بود؟ هنوز چیزی معلوم نیست، ولی باتوجه‌به افزایش محبوبیت ایکس باکس گیم پس و تمایل گیمرها به حرکت به سمت این نوع سرویس‌های اشتراکی، اصلاً نباید تعجب کرد که سونی هم طی سال‌های بعد تمرکز بیشتری روی چنین سرویس‌هایی بگذارد.

درنهایت هم باید به تصمیمات اخیر سونی در جذب استودیوهای بازی‌سازی اشاره کنیم. هرچند این شرکت از گذشته بارها سراغ خریداری استودیوهای مختلف رفته، ولی کمتر شاهد این بوده‌ایم که پشت سر هم استودیوهای ریز و درشت را تحت مالکیت خود درآورد و طبق صحبت‌های جیم رایان، رئیس پلی استیشن، در آینده هم شاهد ادامه این سیاست خواهیم بود؛ موضوعی که البته سونی ترجیح می‌دهد به قول رایان به شکل ارگانیک آن را پیش ببرد. به این معنی که آن‌ها بیشتر از اینکه دنبال خریداری هر استودیوی معروفی باشد، سراغ مواردی خواهد رفت که از قبل رابطه‌ای با آن‌ها داشته و همکاری‌های مختلفی را درکنار یکدیگر پشت سر گذاشته‌اند، یا استودیوهای نه‌چندان عظیمی که پتانسیل رسیدن به جایگاه بالاتری را زیر نظر سونی دارند.

بازی های آینده پلی استیشن 5

سال اول پلی استیشن 5 را می‌توان یکی از بهترین سال‌های اول کنسول‌ها از نظر کیفیت و کمیت بازی‌های ویدیویی دانست و این شرکت که از همان اولین کنسول خود نشان داده بود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، این بار هم پلتفرمی را ارائه داده که نه‌تنها در ماه‌های اول پذیرای آثار متنوعی بوده، بلکه در سال دوم و پس از آن هم میزبان ده‌ها بازی جذاب خواهد بود؛ بازی‌هایی که در ادامه به بعضی از معروف‌ترین موارد آن اشاره می‌کنیم.

الوی در مقابل ربات پرنده بازی Horizon: Forbidden west

Horizon Forbidden West

  • سازنده: گوریلا گیمز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی

بازی هورایزن زیرو داون با عرضه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که استودیو گوریلا گیمز (Guerrilla Games) توانایی ساخت آثار جذابی به جز کیلزون (Killzone) را هم دارد؛ بازی خوش آب و رنگی که شرایط متفاوت کره زمین را در صدها سال بعد نشان می‌داد و شخصیت اصلی آن یعنی «ایلوی» (Aloy) ماجراهای جالبی را در ارتباط با انسان‌ها و ربات‌ها رقم می‌زد.

تا چند ماه دیگر نوبت به انتشار بازی هورایزن فوربیدن وست می‌رسد تا یک بار دیگر در آن با ماجراهای ایلوی همراه شویم و درکنار ملاقات با ربات‌های جدید و محیط‌هایی تازه و باشکوه، شاهد حرکات و ویژگی‌های جدید قهرمان قصه نیز باشیم که دست بازیکن را برای هرچه روان‌تر بازی کردن هورایزن باز گذاشته و لذت گیم‌پلی را بیشتر از قبل می‌کنند؛ از شنا کردن زیر آب‌های زلال دنیایی که در آن خبری از آلودگی‌های زیست‌محیطی به شکل امروزی نیست، تا حرکت در بخش‌های عمودی محیط به کمک قلاب و سایر موارد که ایلوی را به شکارچی ماهرتری نسبت به قبل تبدیل می‌کنند.

پوستر بازی Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

  • سازنده: پولی فونی دیجیتال
  • ناشر: سونی
  • سبک: ریسینگ

سری گرن توریسمو سال‌ها است که از دوران اوج خود فاصله گرفته، ولی هنوز هم هر نسخه جدید آن پتانسیل این را دارد که علاقمندان ریسینگ، آن هم از نوع شبیه‌ساز را صدها ساعت سرگرم کند. بازی گرن توریسمو اسپرت (Gran Turismo Sport) نیز با وجود انتقاداتی که به آن شده بود، توانست به یکی از پرطرفدارترین ریسینگ‌های نسل هشتم تبدیل شده و مسابقات حرفه‌ای اتومبیل‌رانی را با کیفیتی بالا ارائه دهد.

اکنون کازونوری یامائوچی و تیم او در استودیو پولی فونی دیجیتال (Polyphony Digital) قصد دارند یکی از کامل‌ترین تجربه‌های ریسینگ صنعت بازی را با گرن توریسمو 7 ارائه داده و کمبودهای نسخه قبلی را جبران کنند. این بار درکنار اهمیت دادن به بخش چندنفره بازی، شاهد بخش تک‌نفره کاملی هم خواهیم بود که با پیست‌های قدیمی و جدید درکنار بیش از ۴۰۰ ماشین و مواردی مثل شرایط آب و هوایی مختلف، انواع و اقسام سناریوهای جذاب را برای دوست‌داران ماشین‌های کلاسیک، مدرن، خیابانی و مسابقه‌ای فراهم خواهد کرد و بیش از ۲۵۰۰ لوکیشن مختلف در حالت Scapes هم هدیه‌ای ارزشمند برای عاشقان عکاسی از ماشین‌های معروف خواهد بود.

بازی God of War Ragnarok پلی استیشن سونی با نمایش کریتوس و‌ آترئوس روی یخ

God of War Ragnarok

  • سازنده: سانتا مونیکا
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی

خیلی از طرفداران سری خدای جنگ بعد از پایان نسخه سوم، انتظار داشتند ادامه ماجراهای «کریتوس» (Kratos) را در دنیاها و اساطیر دیگری ببینند، ولی کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این قضیه مشابه نسخه ۲۰۱۸ بازی صورت بگیرد؛ اثری خوش‌ساخت که نه‌تنها ماجراهای کریتوس را با اساطیر نورس پیوند زد، بلکه گیم‌پلی و زاویه دوربین را هم دستخوش تغییرات عظیمی کرد و حتی شخصیت‌پردازی او هم نسبت به قبل متفاوت شده و با پدری مواجه شدیم که از نظر صبر و تحمل، شباهت زیادی به کریتوسِ همیشه عصبانی نسخه‌های قبلی نداشت.

سال آینده قرار است ادامه داستان کریتوس و «آتریوس» (Atreus) را شاهد باشیم که طبق گفته‌های مسئولان استودیو سانتا مونیکا (Santa Monica)، پایان‌بخش اساطیر نورس خواهد بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد یکی از عظیم‌ترین نسخه‌های خدای جنگ در انتظار علاقمندان آن است و از «ثور» (Thor) و «تیر» (Tyr) تا «فریا» (Freya) که به‌شدت از دست کریتوس عصبانی است و شخصیت‌های احتمالی دیگری مثل «اودین» (Odin) را در بازی شاهد خواهیم بود و اشاره به «رگناروک» در عنوان آن هم خبر از اتفاقاتی مهیب در دل داستان می‌دهد. درکنار داستان حماسی بازی، قابلیت‌های جدید کریتوس و آتریوس و مواردی مثل سورتمه‌سواری هم باعث می‌شوند انتظار برای تجربه God of War Ragnarok واقعاً سخت باشد.

فری هالند بر فراز دره در بازی Forspoken

Forspoken

  • سازنده: لومینس پروداکشنز
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

اسکوئر انیکس از سال‌ها قبل همکاری‌های زیادی با سونی داشته و در نسل نهم نیز شاهد ادامه این ماجرا خواهیم بود و یکی از نمونه‌های این همکاری، با Forspoken اتفاق می‌افتد؛ یک IP جدید که توسط استودیو لومینس پروداکشنز (Luminous Productions) تولید می‌شود؛ استودیویی که سال ۲۰۱۸ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از اسکوئر انیکس تأسیس شد و سازندگان بازی فاینال فانتزی 15 در آن فعالیت می‌کنند.

در این بازی اکشن نقش‌آفرینی کنترل شخصیتی به نام «فری هالند» (Frey Holland) را به‌دست می‌گیریم که ناگهان از زندگی معمولی خود در نیویورک وارد دنیای فانتزی Athia می‌شود و مأموریتی بزرگ را برعهده می‌گیرد که باید با کمک قابلیت‌های جدید خود مثل جادوهایی قدرتمند، آن را پشت سر بگذارد. سازندگان بازی تأکید زیادی روی حرکات سریع و روان در محیط‌های بزرگ آن دارند و می‌خواهند با کمک قدرت پلی استیشن 5، اثری را عرضه کنند که به خوبی حس غرق شدن درون دنیایی ناشناخته را به مخاطبان منتقل کند؛ دنیایی که ایمی هنیگ، نویسنده و خالق بازی آنچارتد (Uncharted) هم در شکل‌گیری آن نقش داشته است.

Clive در Final Fantasy 16

Final Fantasy XVI

  • سازنده: اسکوئر انیکس
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

سری فاینال فانتزی بعد از سال‌ها حضور روی کنسول‌های نینتندو، از نسخه هفتم وارد خانواده پلی استیشن شد و تا مدت‌ها هم تمام نسخه‌های اصلی آن برای کنسول‌های سونی عرضه می‌شد، تا اینکه نوبت به نسخه سیزدهم و بعدها پانزدهم رسید و آن‌ها را به‌طور هم‌زمان روی کنسول‌های مایکروسافت هم دیدیم (فاینال فانتزی 14 به‌عنوان یک MMORPG، همچنان در کنسول‌ها در انحصار سونی قرار دارد). ولی بعد از بازسازی فاینال فانتزی 7 که دوباره به شکل انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر شد، اکنون فاینال فانتزی 16 نیز اثری انحصاری برای پلی استیشن 5 خواهد بود، حداقل تا مدتی.

در فاینال فانتزی 16 وارد دنیایی می‌شویم که ۶ قدرت مختلف آن را کنترل می‌کنند و مثل نسخه‌های قبلی پُر است از موجودات عجیب و جادوهای غریب و البته داستانی تاریک که پتانسیل این را دارد که ناامیدی بخشی از طرفداران فاینال فانتزی از نسخه‌های ۱۳ و ۱۵ را جبران کند؛ موضوعی که انتخاب نائوکی یوشیدا به‌عنوان تهیه‌کننده بازی هم باعث می‌شود بیشتر به آن امیدوار شویم؛ بازی‌سازی که جزو تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌های فاینال فانتزی 14 بوده و در آن‌جا خوش درخشیده است.

پیتر پارکر با ابزار عنکبوتی در حال مبارزه در Marvel's Spider-Man 2

Marvel's Spider-Man 2

  • سازنده: اینسامنیاک گیمز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی

موفقیت‌های عظیم دو بازی مرد عنکبوتی اینسامنیاک باعث شد همه منتظر معرفی نسخه جدید آن باشند و این اتفاق بالاخره چند ماه قبل رخ داد؛ آن هم در قالب تریلری که خبر از همکاری پیتر پارکر و مایلز مورالز می‌داد. به نظر می‌رسد بعد از تمرکز بازی اول روی شخصیت پیتر و بازی دوم در ارتباط با مایلز، این بار شاهد حضور پررنگ هر دو خواهیم بود که البته این قضیه به معنای دونفره شدن بازی (Co-op) نیست و بازی مرد عنکبوتی 2 هم مثل قبل به شکل تک‌نفره پیش می‌رود.

بعد از حضور شخصیت‌های خبیث معروف در دو بازی قبلی، این بار نوبت به یکی دیگر از آن‌ها رسیده که علاقمندان کمیک خیلی منتظر روبه‌رو شدن با او هستند، یعنی «کریون شکارچی» (Kraven the Hunter) که احتمالاً بلاهای زیادی سر قهرمانان بازی خواهد آورد. و البته یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این سال‌های دنیای کمیک یعنی «ونوم» (Venom) نیز در بازی حضور پررنگی خواهد داشت و باید دید او تنها نقش دشمن مردان عنکبوتی را ایفا می‌کند یا درنهایت به آن‌ها ملحق می‌شود تا زمینه‌ساز تولید نسخه‌ای منحصر به خود در آینده باشد.

ولورین با کلاه کابوی

Marvel's Wolverine

  • سازنده: اینسامنیاک گیمز
  • ناشر: سونی
  • سبک: اکشن ماجراجویی

هرچقدر که نمایش بازی مرد عنکبوتی 2 از طرف اینسامنیاک قابل پیش‌بینی بود، معرفی بازی ولورین خیلی‌ها را غافلگیر کرد؛ تیزری که هرچند چیز خیلی زیادی از بازی نشان نمی‌داد، ولی همان صحنه خارج شدن چنگک‌های تیز ولورین از دستان او به‌تنهایی کافی بود تا دوست‌داران این شخصیت مارول حسابی ذوق‌زده شوند.

هنوز مدت‌ها تا زمان انتشار بازی ولورین باقی مانده، ولی این را می‌دانیم که با داستانی احساسی مواجه خواهیم شد که کاری از والت دی ویلیامز است؛ نویسنده داستان بازی Spec Ops: The Line که در آن اثر نشان داده بود چه توانایی بالایی در خلق لحظات تأثیرگذار دارد و اکنون همکاری او با افرادی چون درو ماری (یکی از کارگردان‌های بازی Sunset Overdrive) می‌تواند در صورت استفاده مناسب از پتانسیل‌های شخصیت ولورین به خلق داستانی جذاب منجر شود که حال و هوایی تاریک‌تر از بازی‌های مرد عنکبوتی خواهد داشت.

تصویر بازی Knights of the Old Republic Remake

Star Wars: Knights of the Old Republic

  • سازنده: اسپایر
  • ناشر: سونی
  • سبک: نقش‌آفرینی

یکی از جدیدترین بازی‌های معرفی شده برای پلی استیشن 5، بازسازی یکی از بهترین نسخه‌های «جنگ ستارگان» است؛ بازی Star Wars: Knights of the Old Republic محصول استودیو بایوور (BioWare) که سال ۲۰۰۳ برای ایکس باکس و مدتی بعد پی سی منتشر شد و اکنون به‌طور غافلگیرکننده‌ای، بازسازی آن روی کنسول‌ها در انحصار زمانی پلی استیشن 5 خواهد بود.

داستان این بازی نقش‌آفرینی به هزاران سال قبل از امپراتوری کهکشانی برمی‌گردد و به همین دلیل تفاوت‌های زیادی با سری فیلم‌های جنگ ستارگان دارد؛ داستانی بسیار جذاب و درگیرکننده که استودیو اسپایر (Aspyr) وظیفه بازسازی آن را برعهده گرفته است؛ زیرمجموعه‌ای از سیبر اینتراکتیو (Saber Interactive که خود یکی از زیرمجموعه‌های Embracer Group محسوب می‌شود) که بیشتر به خاطر پورت بازی‌های ویدیویی برای پلتفرم‌های مختلف مشهور شده و بازسازی یکی از پرطرفدارترین نسخه‌های جنگ ستارگان در صورت داشتن کیفیت بالا می‌تواند نام و آوازه این استودیو را بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها بیندازد.

پلی استیشن 5 در کنار لوگوهای پلی استیشن

سونی با پلی استیشن 4 دورانی طلایی را سپری کرد و با عرضه کنسولی قدرتمند همراه انواع و اقسام بازی‌های با کیفیت باعث شد برند پلی استیشن یک بار دیگر با قدرت به پیش برود و شاهد فروش بیش از ۱۱۶ میلیون کنسول باشیم؛ رقمی حیرت‌انگیز که باعث می‌شود پلی استیشن 4 بعد از پلی استیشن 2، به دومین محصول محبوب سونی در صنعت بازی تبدیل شود. و البته عمر این کنسول هنوز هم به پایان نرسیده و سال آینده بازی‌های بزرگی مثل Gran Turismo 7، Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok برای آن عرضه خواهند شد.

ولی در سالی که پشت سر گذاشتیم، این پلی استیشن 5 بود که به‌عنوان محصول تازه‌نفس سونی توجهات را به خود جلب کرد. موفقیت‌های سال اول پلی استیشن 5 را می‌توان حاصل دو موضوع دانست؛ یکی همان سابقه فوق‌العاده سونی در ارائه کنسول‌هایی جذاب و قدرتمند، و دیگری تلاشی که سونی در این یک سال برای عرضه انواع و اقسام بازی‌های کوچک و بزرگ در سبک‌های متنوع برای کنسول نسل نهم خود به کار برد؛ موضوعی که در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت و اگر اتفاق خاصی نیفتد، از همین الآن می‌توانیم پلی استیشن 5 را هم یکی دیگر از کنسول‌های محبوب و فراموش‌نشدنی تاریخ بدانیم.

آن هم در نسلی که به نظر می‌رسد رقابت سونی و مایکروسافت نسبت به نسل قبل داغ‌تر شده و باید دید درکنار پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، بالاخره کنسول جدید نینتندو چه زمانی از راه می‌رسد تا نبرد را از این هم مهیج‌تر کند؛ کنسولی که ممکن است همان نینتندو سوییچ پرو باشد که از مدت‌ها قبل شایعه تولید آن وجود داشته و البته با معرفی مدل OLED نینتندو سوییچ زیر سایه رفت، ولی هنوز هم طبق بعضی شنیده‌ها می‌توانیم منتظر معرفی آن در آینده باشیم.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده