// شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

بازی Horizon Forbidden West | سفر به سرزمین ممنوعه

استودیو بازی‌سازی گوریلا گیمز بالاخره به رونمایی از گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست، انحصاری جدید پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 سونی پرداخت تا شاهد خیز بلند تیم هلندی برای پیشرفت در نسل ۹ کنسول‌ها باشیم.

ماه‌ها بعد از رونمایی با تریلر سینماتیک، استودیو گوریلا گیمز به سراغ نمایش گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West رفت؛ با حدودا ۱۴ دقیقه ویدیو از گیم‌پلی ضبط‌شده روی پلی استیشن 5 که ایلوی (Aloy) را به نسخه‌ی پسارستاخیزی شهر سان فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا آمریکا می‌فرستاد. بااین‌حال محتوای پخش‌شده در برنامه State of Play آن‌چنان از لحاظ بصری با نمایش قبلی تفاوت نداشت. چرا که تک‌تک سکانس‌های سینمایی بازی Horizon Forbidden West در لحظه و توسط کنسول خروجی گرفته می‌شوند و به همین دلیل جلوه‌ای یکسان با گیم‌پلی آن دارند.

ماجرا از پیوستگی گرافیک هنری و گرافیک فنی میان گیم‌پلی و کات‌سین‌های بازی هورایزن فوربیدن وست هم فراتر می‌رود. ما در طول نمایش دیدیم که سازندگان چه‌قدر به کمک جابه‌جایی روان بین گیم‌پلی و انیمیشن‌های خارج از کنترل مخاطب، موفق به سینمایی‌تر کردن تجربه می‌شوند. البته که گیمر در نسل ۸ چنین مواردی را مثلا در بازی The Last of Us Part 2 دید. اما پیاده‌سازی این سطح از جزئیات برای دادن جلوه‌ی سینمایی به انواع‌واقسام ثانیه‌های تجربه‌ی گیم‌پلی، معمولا فقط در دستور کار سازندگان تعدادی محدود از بازی‌های AAA خطی قرار دارد.

درکنار تصاویر چشم‌نواز و جذاب، نخستین تریلر گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست موفق به ارائه‌ی تجربه‌ی صوتی قابل‌توجه نیز شده است

کمتر می‌توان یک ویدیوگیم جهان-باز را یافت که چنین سطحی از جزئیات تصویری را در خود جا بدهد. برای نمونه بازی Red Dead Redemption 2 یکی از این آثار انگشت‌شمار است. باید به درگیری ایلوی و دشمن انسانی دارای جثه‌ی بزرگ بنگریم. او با حمله به ایلوی، این دختر را از زمین بلند می‌کند و به زمین می‌اندازد. سپس گیمر با یک حرکت خاص او را پس می‌زند و بعد درحالی‌که میان زمین و هوا معلق شد، به کمک اسلو موشن و با شلیک دقیق، مرد بزرگ را شکست می‌دهد.

این وسط بارها عملا شاهد سینماتیک‌های کوتاه میان تعامل بازیکن با بازی Horizon Forbidden West بوده‌ایم؛ بدون آن که خللی در گیم‌پلی ایجاد شود. در نتیجه افزایش جزئیات مورد بحث و سینمایی‌تر شدن محصول در این لحظات، از ارزش و چالش گیم‌پلی آن نمی‌کاهد. بلکه اجازه می‌دهند تعامل بازیکن با هورایزن فوربیدن وست هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر از قبل به نظر بیاید.

شنا الوی زیر آب کنار موجود مکانیکی بزرگ و خزه ها در بازی هورایزن فوربیدن وست پلی استیشن

چشم‌اندازهای بازی Horizon Forbidden West حتی در دوردست هم دارای جزئیات عالی هستند

قدم بعدی برای غرق کردن بیشتر گیمر در بازی، با توجه بسیار زیاد به جزئیات برداشته می‌شود؛ جزئیات مربوط‌به درگیر شدن عناصر مختلف دنیای هورایزن فوربیدن وست. از افتادن رد شلیک ماموت مکانیکی روی شن تا ایجاد موج روی آب کم‌عمق هنگام قدم زدن انسان‌ها در آن، همگی نشان‌دهنده‌ی اهمیت قائل شدن گوریلا گیمز برای افزایش باورپذیری جهان هورایزن هستند. جنس عبور نور از سطح آب، حیات وحش آبی و تخریب‌پذیری بسیاری از اجسام باعث می‌شوند که بیشتر این جهان را باور کنیم. در عین حال سازندگان به عناصر خیالی سازنده‌ی قصه‌ی خود هم بی‌توجهی نداشته‌اند. در جهان ما نمی‌توان دایناسورهای کوچک‌وبزرگ مکانیکی را یافت. ولی هورایزن فوربیدن وست با جلو رفتن در مسیر پیموده‌شده توسط بازی نخست کاری می‌کند که بگوییم اگر چنین موجوداتی در جهان بودند، قطعا به همین شکل جابه‌جا می‌شدند.

البته بازی Horizon Forbidden West فعلا از این نظر هم جای پیشرفت دارد. زیرا مثلا علف‌ها و گیاهان می‌توانند واکنشی به مراتب طبیعی‌تر به حرکات پای ایلوی داشته باشند و همچنین شدت عبور نور از کورسوها نیز گاهی در تریلر، کمی غیر قابل باور به نظر می‌آید. ولی واضح به نظر می‌رسد که حداقل در نخستین تریلر گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West، نقاط قوت تصویری با اختلاف بر هرگونه کمبود احتمالی غالب شده‌اند و خبر از یک پیشرفت بزرگ نسبت به بازی Horizon Zero Dawn سال ۲۰۱۷ می‌دهند. تازه درگیرکنندگی جزئیات بازی جدید گوریلا گیمز قرار نیست محدود به تصاویر آن شود.

ایلوی در حال نگاه به سمت جلو و چشم انداز دور در بازی Horizon Forbidden West

من و شما موقع تماشای نخستین تریلر گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West در حال تجربه‌ی آن نیستیم؛ نه کنترلر دوال‌سنس پلی استیشن 5 را در دست داریم که متوجه لرزش‌های پرجزئیات یا مقاومت به‌موقع تریگرهای آن بشویم و نه با تماشای ویدیوی آپلودشده در اینترنت، کیفیت واقعی و تمام‌عیار تصاویر هورایزن فوربیدن وست موقع اجرا در کنسول روی یک تلویزیون بزرگ 4K را می‌بینیم. این وسط قطعا تجربه‌ی صوتی نیز نمی‌تواند به مانند شنیدن صداهای بازی از یک هدفون باکیفیت موقع پردازش صدا در تمپست انجین کنسول پلی استیشن 5 باشد.

با همه‌ی این‌ها نمی‌توان جذابیت صوتی بازی را انکار کرد. ترکیب صداگذاری دقیق موجودات غیرانسانی، نقش‌آفرینی بازیگرها، صداهای محیط و موسیقی متن به قدری عالی به نظر می‌رسد که تصور شنیدن نسخه‌ی کاملا سه‌بعدی آن هم هوش از سر گیمر می‌برد. نسل ۹ کنسول‌های بازی‌های ویدیویی صرفا نمی‌خواهد به اجرای بازی‌های باکیفیت با رزولوشن 4K، فریم‌ریت 60 و ری تریسینگ اهمیت بدهد. بلکه حالا قدرت سازندگان در ارائه‌ی تجربه‌ی صوتی ناب هم بیشتر از همیشه به نظر می‌رسد و ظاهرا گوریلا گیمز قصد استفاده از توانایی‌های جدید را دارد. بماند که چه‌قدر سلاح اصلی ایلوی یعنی تیر و کمان با قابلیت‌های دوال‌سنس جور درمی‌آید.

در نسخه‌ی نسل ۹ بازی علاوه‌بر شنوایی و بینایی، شاید حس لامسه هم به خوبی گیمر را بیش‌ازپیش درگیر تجربه‌ی هورایزن فوربیدن وست کند. با اینکه ما تا امروز فقط نسخه‌ی پلی استیشن 5 بازی Horizon Forbidden West را دیده‌ایم، بدون شک گوریلا گیمز موظف به اجرای آن به بهترین شکل ممکن روی کنسول نسل ۹ سونی هم خواهد بود. پس دقیقا جزئیات خاص صوتی، تصویری و لمسی هستند که می‌توانند ارزش واقعی نسخه‌ی نسل ۹ را به رخ بکشند.

بازی هورایزن فوربیدن وست ایلوی در حال سواری روی ساحل کنار آب و خرابه های تمدن در دوردست

از آن‌جایی که حالا ایلوی توانایی کنترل ربات‌های بیشتری را دارد و ماشین‌های وحشی پرنده هم در بازی دیده می‌شوند، آیا ممکن است ساخته‌ی جدید گوریلا گیمز به گیمر فرصت پرواز را بدهد؟

در رابطه با بخش‌های مختلف گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West از حالا نمی‌توان نظر قطعی داشت. بالاخره تنها پس از تجربه‌ی کامل یک بازی ویدیویی می‌توان به بررسی آن پرداخت؛ نه بعد از تماشای ویدیویی ۱۴ دقیقه‌ای. ولی در نگاه اول به نظر می‌رسد که سازندگان در بخش‌های مشخص به ترکیب برنده دست نزده‌اند و در بخش‌های دیگر به خوبی بازی را گسترش دادند. مثلا مکانیزم تیراندازی ایلوی دقیقا در بازی نخست هم دیده شد و از آن سو سیستم مبارزه‌ی نزدیک او پیشرفت محسوسی داشته است. همچنین به نظر می‌آید که بهبود فیزیک بازی نسبت به اولین هورایزن کاری می‌کند که ضربه‌های ایلوی به دشمن و برعکس از وزن بیشتری برخوردار شوند.

افتادن بخشی از بدن ماموت مکانیکی قدرتمند روی زمین و حمله‌ی ایلوی به او با کمک همین سلاح نیز دقیقا در بازی قبلی وجود داشت. اما در هورایزن فوربیدن وست می‌توان سوار ربات‌های متفاوت شد و به شکل پیاده و سواره، مبارزاتی پویاتر را پشت سر گذاشت. درحالی‌که بازی نخست به شما فقط فرصت سواری گرفتن از یک نوع به‌خصوص ربات‌ها را می‌داد.

به همین شکل مهاجم‌ها هم بیش‌ازپیش از ربات‌ها بهره می‌برند و دو چالش قرارگرفته در بازی اول (دشمنان انسانی و ربات‌های خطرناک) این‌جا با یکدیگر ترکیب شده‌اند. دلور، شخصیت زخمی حاضر در تریلر به ایلوی می‌گوید که Clawstriderها در طرف مهاجم‌ها هستند؛ گویا آن افراد موفق به کنترل کامل این نوع خاص از موجودات روباتیک پرقدرت شده‌اند. حتی ایلوی هم از دیدن سوار شدن مهاجم روی این ماشین‌های وحشی تعجب می‌کند.

بازی Horizon Forbidden West و ربات های وحشی در حال پرواز در آسمان مقابل ابرها

راستی افزایش توانایی ایلوی در کنترل مدل‌های مختلفی از ماشین‌ها اصلا به‌معنی کاهش قدرت خود آن‌ها نیست. اتفاقا اولین مواجهه‌ی ایلوی با این موجودات در تریلر گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West نشان می‌دهد که بازیکن‌ها گاهی فقط و فقط باید از دست آن‌ها بگریزند. تازه وقتی که ایلوی در حال دویدن، پیدا کردن مکان مناسب برای بالا رفتن و سپس گریختن است نیز می‌توان تعقیب شدن هوشمندانه‌ی او توسط ربات‌ها را مشاهده کرد. همچنین محیط زیر آب نیز همیشه امن نخواهد بود. زیرا درست است که ایلوی به خاطر داشتن تجهیزات درست مشکلی برای تنفس زیر آب ندارد. ولی در بخش‌هایی از هورایزن فوربیدن وست با ربات‌هایی روبه‌رو خواهیم شد که دقیقا در اعماق شکار می‌کنند.

جهان قرارگرفته در پیش‌روی بازیکن قرار نیست صرفا پرشده از چشم‌اندازهایی زیبا باشد که گیمر هرگز به آن‌ها نمی‌رسد. در بخشی از تریلر گیم‌پلی بازی می‌شنویم که مهاجم‌های هوشمند هم می‌خواهند محیط را به شکلی به هم بریزند که انگار صرفا راهزن‌ها از آن‌جا و هم قصد حرکت به سمت پل قدیمی مخروبه برای پیوستن به اعضای دیگر گروه خود را دارند؛ همان پلی که در دوردست به چشم می‌خورد. این گروه در خدمت فردی به اسم رگالا (Regalla) است. به همین دلیل مهاجم‌ها می‌گویند که قصد هدیه دادن Tremortusk (همان ربات غول‌پیکر ربات‌مانند) و ارند (Erend/دوست به اسارت درآمده‌ی ایلوی) به‌عنوان فردی از قبیله آسرام (Oseram) به رگالا را دارند.

تصاویر مختلف از چهره ایلوی و دلور در بازی هورایزن فوربیدن وست داخل جنگل

خوش‌بختانه ظاهرا تک‌تک دشمن‌های ایلوی نیز صرفا افرادی ناشناس، بدون پیشینه و با لباس‌های عجیب نخواهند بود. مثلا ما همین حالا می‌دانیم که مهاجم‌های قرارگرفته دربرابر ارند و ایلوی در سان فرانسیسکو، در حقیقت متعلق به گروهی از افراد یاغی قبیله Tenakth هستند؛ جنگ‌جویانی چغر و بدبدن که توانایی کنترل ماشین‌ها را دارند. مدل‌های مبارزاتی متفاوت آن‌ها نیز سبب می‌شود که ایلوی گاهی موقع حمله به این افراد، بیشتر سراغ مخفی‌کاری برود. اسکن‌کننده‌ی محیط، قلاب و Shieldwing (چتر هولوگرام‌مانند عجیبی که ایلوی از آن برای فرود امن استفده می‌کند) تنها سه مورد از ابزارهای جدید نسبت به قسمت نخست هستند که در این بازی از آن‌ها بهره می‌بریم.

هر زیست‌بوم بازی Horizon Forbidden West هویت و چالش‌های خود را خواهد داشت. وقتی ایلوی در حال حرکت در زیر آب است، باید به موجودات خاص قرارگرفته در اعماق، سکوهای موجود برای سرعت گرفتن ناگهانی و جریان تند در نقاط مشخص توجه داشته باشد. گوریلا گیمز می‌خواهد به کمک تمامی موارد نام‌برده، کمبوها و آیتم‌های خاص کاری کند که بازی Horizon Forbidden West تبدیل به یک اکشن RPG (نقش‌آفرینی) بهتر نسبت به بازی Horizon Zero Dawn شود. چند ماه بعد و پس از عرضه‌ی هورایزن فوربیدن وست، باید دید که استودیو بازی‌سازی هلندی چه‌قدر در دستیابی کامل به اهداف خود موفق بوده است.

یکی از اهداف اصلی ایلوی در بازی هورایزن فوربیدن وست، یافتن تکنولوژی ویژه‌ی مورد نیاز برای نجات کره زمین است

آن نقشه‌ی هولوگرامی پیداشده توسط ارند، ایلوی را به کدام سو می‌فرستد؟ طوفانی که ایلوی از آن می‌ترسد و رنگ قرمزی که در حال زیر پا گذاشتن این دنیا است، از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ برای گرفتن پاسخ این پرسش‌ها باید با ایلوی در Horizon Forbidden West همراه شویم؛ تا قصه‌ای جریان‌یافته در نزدیک به هزار سال بعد از دوران زندگی خود را بشنویم. ایلوی ساکن زمینی است که مدت‌ها قبل، یک فاجعه‌ی جهانی را پشت سر گذاشت. اما درحالی‌که افراد این جهان با مردم قبیله‌ی خود زندگی می‌کنند و ربات‌های حیوان‌مانند و بعضا شبیه به دایناسورها در اصل تبدیل به حاکم‌های زمین شده‌اند، تهدیدی ترسناک‌تر از راه می‌رسد؛ یک بیماری زیست‌محیطی که انواع‌واقسام گیاهان را به رنگ قرمز درمی‌آورد و قدم به قدم زندگی را در نقطه به نقطه‌ی کره‌ی زمین خفه خواهد کرد.

صفحه‌ی رسمی استودیو بازی‌سازی گوریلا گیمز نیز پس از پخش اولین تریلر بازی هورایزن فوربیدن وست نوشت: «سپاس از این نمایش گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West را دیدید. ما هنوز تاریخ عرضه دقیق بازی را مشخص نکرده‌ایم. ولی پروسه‌ی ساخت مطابق برنامه جلو می‌رود و بسیار زود یک خبر جدید خواهیم داشت. به مانند همیشه از شما به خاطر پشتیبانی ادامه‌دار سپاسگزار هستیم».


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده