// سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

همه‌چیز در مورد بازی God of War Ragnarok؛ از زمستان طولانی تا خدای جنگ نورس

با پخش تریلر جدید و انتشار اطلاعات رسمی بازی God of War Ragnarok، حالا بسیار بیشتر از قبل آخرین سفر آتریوس و کریتوس در ۹ قلمرو نورس را می‌شناسیم.

بازی God of War Ragnarök سانتا مونیکا به کارگردانی اریک ویلیامز در سال ۲۰۲۲ میلادی برای کنسول PS4 و کنسول PS5 سونی عرضه خواهد شد. سازندگان این قسمت را پایان‌دهنده به داستان‌گویی سری بازی خدای جنگ در نورس به شمار می‌آورند. در نتیجه ظاهرا بازی God of War، محصول سال ۲۰۱۸ میلادی و بازی God of War Ragnarok، محصول سال ۲۰۲۲ میلادی درکنار هم یک دوگانه‌ی داستانی کامل را تشکیل می‌دهند که تبدیل به سه‌گانه نمی‌شود.

وقتی بازی جدید استودیو SIE Santa Monica باید چند خط داستانی مفصل را به سرانجام برساند، احتمالا با تجربه‌ای گسترده و نسبتا طولانی سر و کار داریم. دشمن‌های اصلی کریتوس در بازی God of War Ragnarok کدام شخصیت‌ها هستند؟ در این دنباله به کدام قلمروها خواهیم رفت؟ آیا سیستم مبارزات بازی تغییراتی نسبت به قبل داشته است؟

تماشا در یوتیوب

پس از به پایان رسیدن بازی God of War سال ۲۰۱۸، بسیاری از گیمرها به سرعت مشغول تئوری‌پردازی شدند. عده‌ای به موشکافی قاب به قاب آخرین ثانیه‌های همان قسمت پرداختند و عده‌ای می‌خواستند از صحبت‌های سازندگان، جزئیات مربوط‌به قصه‌ی قسمت دوم را بیرون بکشند. اما همه‌ی آن کارها با این تصور انجام می‌شدند که دنباله‌ی بازی God of War قرار است صرفا روایت را جلو ببرد؛ نه اینکه آن را از بسیاری جهات به جمع‌بندی نهایی برساند.

انگربودا، یکی از معدود جاینت های باقی‌مانده و معشوقه احتمالی لوکی/آتریوس در بازی God of War Ragnarok استودیو سانتا مونیکا

بالاخره نخستین تیزر بازی جدید هم می‌گفت که «رگناروک در حال از راه رسیدن است» و عده‌ای تصور کردند که محصول مورد بحث فقط می‌خواهد برای رسیدن فرجام خدایان نورس زمینه‌چینی کامل کند؛ مثلا به این شکل در آستانه‌ی شروع رگناروک به پایان برسد و سپس خود رگناروک را چند سال بعد در دنباله‌ی آن ببینیم. اما وقتی بازی God of War Ragnarok با نام نهایی و کامل خود معرفی شد، اریک ویلیامز (کارگردان) جمله‌ای کلیدی را به زبان آورد: «شما نمی‌توانید اسم بازی را بدون آن که رگناروک در آن اتفاق بیافتد، God of War Ragnarok بگذارید».

پس مخاطب می‌داند که در بازی God of War Ragnarok با خود رگناروک مواجه خواهد شد. اما اسطوره‌شناسی نورس به ما می‌گوید که اول نشانه‌های رگناروک هویدا می‌شوند و سپس خود آن از راه می‌رسد. ما در تریلر بازی God of War Ragnarok شاهد یکی از همین نشانه‌ها بودیم؛ Fimbulwinter یا زمستان طولانی. در همین حین سه فرزند لوکی (بخوانید آتریوس) و انگربودا (Angrboda) نقش اساسی در رگناروک دارند. هل، فنریر و یورمونگاند.

تریلر بازی God of War Ragnarok عملا معشوقه‌ی آتریوس/لوکی یعنی انگربودا را به تصویر کشید؛ آخرین جاینت نابودنشده پس از نسل‌کشی تور. پس اگر زمستانِ زمستان‌ها همچنان در جریان است و هنوز حداقل مدت قابل توجهی تا تولد سه فرزند مورد بحث باقی مانده، منطق حکم می‌کند که بازی God of War Ragnarok مجبور به پوشش دادن بازه‌ی زمانی بلندی باشد. آیا ما واقعا چند سال را با پرش‌های زمانی در ساخته‌ی جدید سانتا مونیکا خواهیم دید؟ شاید هم به مانند گذشته شاهد ایجاد تغییر در بخش‌هایی از اسطوره‌شناسی مطابق نیازهای داستانی بازی باشیم.

بازی God of War Ragnarok پلی استیشن سونی با نمایش کریتوس و‌ آترئوس روی یخ

جالب این‌جا است که تریلر حتی به یک نشانه‌ی دیگر رگناروک هم اشاره دارد. در ثانیه‌ی ۳۲ نسخه‌ی رسمی تریلر بازی God of War Ragnarok و دقیقا بعد از به نمایش درآمدن لوگو آبی‌رنگ سانتا مونیکا، یک گوی کوچک را در دست آتریوس می‌بینیم. روی آن می‌توان نام هاتی را خواند؛ گرگی به‌دنبال رسیدن به ماه که پیش از رگناروک بالاخره آن را می‌بلعد. گرگ دیگر با نام Skoll هم بالاخره موفق به بلعیدن خورشید خواهد شد. این‌گونه زمین در تاریکی فرو می‌رود تا همه بفهمند که رگناروک نزدیک‌تر از قبل شده است. تازه ما در بازی God of War سال ۲۰۱۸ هم روی کتیبه‌ی چوبی و عظیم دیواری شاهد اشاره به این دو در قالب یک نقاشی چشم‌نواز و پرجزئیات بودیم؛ گرگ‌هایی که فرزندهای فنریر و در نتیجه دو نوه‌ی لوکی هستند.

اریک ویلیامز وجود نشانه‌های رگناروک در جهان بازی God of War Ragnarok را خلاصه‌شده به چند اشاره‌ی کوتاه نمی‌داند. زیرا برای نمونه در بازی خواهیم دید که Fimbulwinter به اشکال مختلف روی هر ۹ قلمرو تاثیر گذاشته است: «تک‌تک قلمروها به‌صورت کامل یخ نزده‌اند. Fimbulwinter در تمامی نقاط با سرما و برف خود را نشان نمی‌دهد. بلکه قلمروهای متفاوت را به مدل‌های مختلف دچار تغییر می‌کند. میدگارد که کانون وقوع فاجعه است، گرفتار یخبندان دائمی شد». در ۸ قلمرو دیگر هم شاهد تاثیرگذاری‌های خاص Fimbulwinter خواهیم بود.

کریتوس تازه به پذیرش حداکثری نقش خود به‌عنوان یک پدر رسیده است و در همین حین آتریوس کنجکاو دیگر به هیچ عنوان نمی‌خواهد پسربچه‌ای آرام‌گرفته در دل امنیت باشد

اگر سانتا مونیکا بسیاری از بخش‌های اسطوره‌شناسی نورس و تاثیرگذاری‌های جدی آن‌ها روی بازی God of War Ragnarok را انقدر جدی می‌گیرد، چند لحظه تصور کنید که چه کارهایی می‌تواند با تاریکی کامل جهان انجام بدهد. خدای جنگ جدید مطابق تایید رسمی استودیو قرار است بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین محیط را بین تمام قسمت‌های سری بازی God of War داشته باشد؛ پرشده از مکان‌های مرموز گوناگون.

این گستردگی را می‌توان به‌سادگی در حرکت داخل محیط‌های آبی بزرگ‌تر با قایق و سورتمه‌سواری به کمک دو سگ روی یخ دید. تنوع سپرهای کریتوس (فقط طی دقایق همین تریلر سپر دایره‌ای، سپر مستطیل‌شکل و سپری شبیه به لوزی در دست‌های او دیده شدند)، افزایش قدرت‌های آتریوس در احضار یارهای کمکی عجیب و بیشتر شدن تنوع دشمن‌های بازی نیز به همین شکل خبر از پیشرفت می‌دهند. ما در بازی God of War به ۶ قلمرو سفر کردیم و در بازی God of War Ragnarok به هر ۹ قلمرو خواهیم رفت؛ از جمله ازگارد (Asgard)، سوارت‌آلفهایم (Svartalfheim) و واناهایم (Vanaheim) که در قسمت قبلی ندیدیم سانتا مونیکا چه تصویری از آن‌ها ارائه می‌دهد.

فراموش نکنید که ۶ قلمرو حاضر در بازی God of War سال ۲۰۱۸ نیز نه‌تنها تغییر داشته‌اند، بلکه این‌جا بزرگ‌تر از قبل هستند و می‌توان به نقاط تازه‌ای از آن‌ها قدم گذاشت. پس از انواع‌واقسام جهات به نظر می‌آید که بازی God of War Ragnarok بزرگ‌تر از بازی God of War است. در صورتی که سازندگان ضمن افزایش کمیت موفق به حفظ کیفیت یا حتی بالاتر بردن آن هم شده باشند، نتیجه می‌تواند گیمرهای زیادی را خوشحال کند. راستی حالا آن شایعه که می‌گفت تجربه‌ی بخش داستانی اصلی بازی حدودا ۴۰ ساعت زمان خواهد برد، بیش‌ازپیش قابل باور به نظر می‌رسد.

پرش تمساح عظیم الجثه با دهان باز به سمت کریتوس در بازی God of War Ragnarok

وقتی خبری از Faye نیست، تور و فریا به‌سادگی لوکی و پدر او را پیدا می‌کنند. این دو آنتاگونیست‌های اصلی بازی God of War Ragnarok هستند

به دور از همه‌ی این شلوغی‌ها، مجددا یک رابطه‌ی پدر و پسرانه را در مرکز قصه‌گویی بازی داریم. در قسمت قبلی شاهد شخصیت‌پردازی قدم به قدم کریتوس و تبدیل شدن او به یک پدر واقعی بودیم. آن‌جا انگار آتریوس می‌خواست در آرامش خانه بماند و غصه بخورد. اما کریتوس او را به چالش می‌کشید تا شکار را بیاموزد؛ تا بقا در جهان بی‌رحم را یاد بگیرد. بازی God of War Ragnarok جلوه‌ی دیگری از ارتباط پدر و فرزندی آن‌ها را به تصویر می‌کشد. در بعضی از ثانیه‌های تریلر به هیچ عنوان شاهد تیغه‌های آشوب نیستیم؛ تا متوجه شویم که کریتوس همچنان می‌خواهد از گذشته‌ی خود فاصله‌ی حداکثری داشته باشد.

در طرف مقابل می‌بینیم که رنگ زرد در لباس آتریوس پررنگ شده است؛ رنگی که به فِی (Faye)، مادر آتریوس و همسر کریتوس اشاره دارد. همان‌قدر که کریتوس از گذشته‌ی خود می‌گریزد، آتریوس آن را در آغوش می‌کشد. همان‌قدر که کریتوس می‌خواهد آرام بگیرد، آتریوس نمی‌تواند یک‌جا بنشیند. کریتوس می‌ترسد که آتریوس سرنوشتی مانند خود او پیدا کند.

نوجوان تیرانداز و ماهر دیگر آن پسربچه‌ی ترسو نیست. چند سال گذشت و درحالی‌که بازی God of War با تلاش کریتوس برای آموختن شکار یک گوزن عادی به او آغاز شد، نخستین ثانیه‌های تریلر نشان می‌دهند که آتریوس به‌تنهایی یک گوزن بزرگ را شکار کرد. تمامی نشانه‌ها اشاره به این دارند که شاید در بازی God of War Ragnarok بارها شاهد رسیدن رابطه‌ی کریتوس و آتریوس به آستانه‌ی فروپاشی باشیم.

نگاه خشمگین کریتوس به آتریوس در بازی گاد آو وار رگناروک

همان ابتدای تریلر می‌بینیم که پدر مشغول ساخت تیرهای بیشتر برای پسر است

ولی هرچه‌قدر که رابطه‌ی احساسی آن‌ها شکرآب به نظر می‌رسد، همکاری پدر و پسر در میدان جنگ بهتر از همیشه شده است. تغییرات جزئی ایجادشده در حملات و انیمیشن‌های حرکتی کریتوس به همراه شلیک شدن تیرهای مختلف توسط آتریوس و افزایش قدرت احضار او کاری کرده‌اند که نبردها جذاب‌تر از همیشه به نظر بیایند. تازه به نظر می‌رسد که اریک ویلیامز بیشتر از کوری بارلوگ علاقه‌مند به آوردن خون به تصویرسازی‌های نبردهای بازی است و از قضا به مراتب کمتر به سمت استفاده از صحنه‌ی آهسته برای نمایش حملات به‌خصوص می‌رود.

به خاطر این تغییرات که شاید در لحظه آن‌چنان بزرگ به نظر نیایند، انواع‌واقسام نبردها در تریلر بازی God of War Ragnarok به‌نوعی شلوغ‌تر و سریع‌تر از قبل جلوه می‌کنند. آتریوس بارها مشغول انجام کاری به درد بخور و قدرتمندانه علیه دشمن‌ها است و کریتوس آن‌ها را با Blades of Chaos بالا و پایین می‌برد.

عده‌ای می‌گویند که وجود تیر (Tyr)، خدای جنگ نورس را می‌توان هم‌معنی با حضور مفصل او در نبردهای مختلف کنار دو پروتاگونیست اصلی دانست. راستش را بخواهید، او دقیقا به خاطر صلح‌طلبی شدید خود گرفتار شد. آیا در بخشی کلیدی از داستان بازی GoW Ragnarok شاهد راضی شدن او توسط کریتوس برای شرکت در جنگ ضروری خواهیم بود؟ شاید. اما او حتی در پوستر رسمی بازی هم شدیدا آرام ظاهر شده است. هرچند از آن‌جایی که تور و اودین او را دشمن خود به شمار می‌آورند، احتمالا وی به سرعت به کریتوس و آتریوس اعتماد می‌کند. زیرا تور و اودین دشمن‌ها آن‌ها هم هستند. شاید تیر، دشمن‌های دشمن‌های خود را به‌عنوان دوست و همکار بپذیرد.

درخشش چشم‌های تیر، خدای جنگ نورس در بازی God of War Ragnarok

اما هرچه‌قدر هم که کریتوس و افراد همراه‌با او قوی‌تر شوند، دشمن‌های آن‌ها نیز ترسناک‌تر از قبل به نظر می‌رسند. از یک سو دشمن‌های مختلف پخش‌شده در نقشه را داریم که بعضا آشنا و بعضا کاملا جدید هستند؛ از دارک الف‌ها که همچنان می‌خواهند انتقام‌جویی کنند تا لایت الف‌ها که وقتی Svartáljǫfurr توسط کریتوس در بازی اول کشته شد، فهمیدیم شاید تبدیل به مبارزهای سرسخت بشوند. Dreki یا نوعی از اژدها که بی‌شباهت به تمساح نیست، Stalkerها که گویا نسخه‌ی نورس از سانتورهای اساطیر یونان هستند، موجوداتی قورباغه‌مانند و چند دشمن شبیه به گلادیاتورها که ناگهان در میدان جنگ فرود می‌آیند. تازه همه‌ی آن‌ها را فقط در نخستین تریلر درست بازی دیدیم.

تور چاق با چکش بزرگ در بازی God of War Ragnarok پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

میان دو دشمن اصلی نیز شخصیتی جدید و شخصیتی آشنا را داریم؛ فریا که نقش قابل توجهی در بازی God of War سال ۲۰۱۸ داشت و تور قدرتمند و قاتل که بالاخره روبه‌روی کریتوس خواهد ایستاد. فریا می‌خواهد انتقام بالدر، فرزند خود را بگیرد. تور هم علاوه‌بر برادر ناتنی، دو فرزند خود را کشته‌شده توسط کریتوس پیدا کرد. هیچ‌کدام از آن‌ها نباید دست‌کم گرفته شوند.

در همین تریلر دیدیم که فریا، ملکه‌ی سابق والکری‌ها و جادوگر قدرتمند می‌تواند سپر مقاوم کریتوس را بشکافد. پس دیگر قدرت برتری نیست که جلوی آسیب زدن جدی او به دیگران را بگیرد. تازه حالا که فریا مثل تور تبدیل به دشمن کریتوس شده است و تور را باید کاملا وفادار و نزدیک به اودین دانست، چه می‌شود اگر ایزد ایزدان بال‌های فریا را به او بازگرداند؟

سپس به تور می‌رسیم؛ خدای آذرخش که میمیر در بازی قبلی به درستی از او با القابی همچون «خرس رعد و برق»، «گونی عرق‌کرده» و «بزرگ‌ترین حرام‌زاده‌ی قاتل کل ۹ قلمرو» یاد می‌کرد. کارگردان هنری بازی God of War Ragnarok در طراحی او به بخش‌های قابل توجهی از اسطوره‌شناسی نورس وفادار بود تا دشمنی ترسناک و متفاوت شکل بگیرد؛ ایزدی آن‌چنان قدرتمند که حتی نیاز خاصی به بر تن کردن زره موقع سلاخی صدها نفر ندارد.

بریده شدن سپر کریتوس از وسط در بازی God of War Ragnarok (خدای جنگ جدید) توسط فریا

تور که تقریبا همه‌ی جاینت‌ها از زیر تیغ گذراند، قطعا پتانسیل تبدیل شدن به یک باس معرکه و به یاد ماندنی را دارد. علاوه‌بر کاراکترهای نام‌برده ما می‌دانیم که سیندری، بروک، درلین، Ratatoskr، چند شخصیت Einherjar (جنگ‌جوهای کشته‌شده در جنگ و رسیده به والهالا) و دو والکری با نام‌های Hrist و Gna هم در بازی God of War Ragnarok حضور دارند. حتی در میان شخصیت‌های بازی جدید سانتا مونیکا هم با چهره‌های آشنا و هم با نام‌های تازه روبه‌رو می‌شویم. این الگو ظاهرا در بخش به بخش طراحی محصص رعایت شده است تا دنباله‌ای گره‌خورده به قسمت قبلی و در عین حال دارای تازگی شکل بگیرد.

معرفی تغییرات همواره با خود سؤال‌های زیادی را به همراه دارد. مثلا اگر اودین در God of War Ragnarok حاضر است، آیا باید دو کلاغ یا زاغ حاضر در تریلر بازی را هاگین و مانین دانست که اخبار جهان را به گوش او می‌رسانند؟ این حقیقت که جاینت‌ها قدرت پیش‌گویی فراوان دارند، باعث می‌شود که انگربودا عملا مدام کریتوس و آتریوس را در مسیر برنامه‌های خود قرار بدهد؟ دو دست تیر تا آخر بازی سالم باقی می‌مانند؟ رابطه‌ی خوب خدای جنگ نورس با جاینت‌ها کاری می‌کند که کریتوس و آتریوس بتوانند انگربودا را بیابند؟ آیا افزایش NPCها در محیط‌های بازی کاری می‌کند که بهتر بتوانیم تاثیرگذاری رویدادهای وحشتناک روی جهان را لمس کنیم؟

ما پاسخ قطعی برای این پرسش‌ها نداریم. حتی نمی‌دانیم که مکانیزم جدید بالا رفتن از سکوها با تیغه‌های آشوب دقیقا چه تاثیراتی روی گیم‌پلی می‌گذارد یا گسترش شدید گروه بازیگرهای بازی چگونه میزان کشش داستان‌گویی آن را دچار تغییر می‌کند. ولی نمی‌توان هیجان‌انگیزی به وجود آمدن پرسش‌ها را انکار کرد. حتی تک‌تک تئوری‌های داستانی جذابی که از دل یک نمایش جدید بیرون می‌آیند، سوالات خاص خود را می‌سازند.

اگر واقعا سه فرزند آتریوس و انگربودا به دنیا می‌آیند و در بازی God of War جدید نقش خود را در رگناروک ایفا می‌کنند، ما Jörmungandr را با سفر در زمان او به گذشته در بازی خدای جنگ سال ۲۰۱۸ دیدیم. پس آیا ممکن است سفر در زمان هم بخشی از بازی God of War Ragnarok باشد؟ راستی جادوی محدودکننده‌ی فریا چگونه از بین رفت؟

کریتوس در بازی God of War جدید و آتریوس موفق در شکار گوزن

بااین‌حال برخی عناصر سازنده‌ی بازی God of War Ragnarok به شکلی دل‌گرم‌کننده مشابه برنده‌ی جایزه‌ی اصلی مراسم TGA 2018 هستند؛ از کوری بارلوگ که این بار در مقام Creative Director استودیو و با مشاوره دادن به اریک ویلیامز در پروسه‌ی تولید نقش دارد تا مک‌کریری که برای خلق آلبوم موسیقی متن اورجینال برگشت. تیم سازنده باور دارد که هنوز با عادات همیشگی خود کار می‌کند.

بازی God of War سال ۲۰۱۸ با یک دوربین دقیقه به دقیقه‌ی تجربه‌ی گیمر را شکل داد و بازی God of War Ragnarok هم این سبک از تصویرسازی و کارگردانی را رها نخواهد کرد. پس فارغ از اینکه چند سال می‌گذرد و چه تغییراتی تجربه را هیجان‌انگیزتر جلوه می‌دهند، حماسه‌ی خدای جنگ در اسطوره‌شناسی شمال بدون برش و پیوسته آغاز شد و بدون برش و پیوسته پایان خواهد یافت؛ با یک برداشت بلند از سانتا مونیکا.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده