بازی Kena: Bridge of Spirits اولین ساخته استودیوی امبر لب (Ember Lab) به‌خوبی توانسته استعداد این استودیوی انیمیشن‌سازی را در خلق دنیای شگفت‌انگیز بازی‌های ویدیویی به‌رخ بکشد. با بررسی بازی کِینا بریج اف اسپریتز همراه زومجی باشید.

ساخت اولین بازی توسط استودیویی که پیش از این تنها روی انیمیشن‌سازی فعالیت داشت از همان ابتدا باعث جلب توجه بسیاری از علاقمندان صنعت گیم به سمت بازی Kena: Bridge of Spirits شد. کِینا بریج اف اسپریتز از همه لحاظ یادآور انیمیشن‌های دوست‌ داشتنی پیکسار است و همین موضوع باعث شد تا به شخصه علاقه زیادی به تجربه این بازی در روز عرضه داشته باشم.

بازی Kena: Bridge of Spirits داستان دختری به نام کِینا را روایت می‌کند. کینا رابطی بین دنیای فانی و دنیای مردگان است و مانند پدر خود وظیفه دارد تا راهنمایی برای ارواحی باشد که به دلایلی کار نیمه تمام دارند یا نتوانستند وارد دنیای مردگان شوند. داستان بازی با ورود کینا به روستایی خالی از سکنه آغاز می‌شود؛ جایی که کینا در کنار آشنا شدن با موجودات دوست‌داشتنی به نام رات، خواهر و برادری به نام‌های سایا و بنی را پیدا می‌کند. حالا کینا باید با شنیدن داستان هرکدام از شخصیت‌ها، به کمک ارواحی برود که در چنگال احساس گناه، عشق و تکبر گرفتار شده‌اند.

تماشا در یوتیوب

داستان بازی در هرلحظه شگفت‌‌انگیز، احساسی و بیادماندنی است. هرکدام از شخصیت‌ها با ظرافت در داستان‌سرایی بازیکن را همراه روایت غم‌انگیز خود می‌کنند. کینا با برداشتن ماسک هر یک از شخصیت‌ها که ریشه در به‌خاطر سپردن ارواح دارد، می‌تواند به دنبال ردپایی از آن‌ها برود. هرچند در ابتدا خاطره‌ هرشخصیت به شکلی نامفهموم نمایش داده می‌شود اما به مرور با پیشروی کینا، او هرچه بیشتر می‌تواند با گذشته شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند و در نهایت به اصل ماجرا پی ببرد.

کینا در حالی که در مقابل کوه برفی ایستاده است

داستان بازی علی‌رغم پرداختن به شخصیت‌های فرعی، اهمیت کمی به شخصیت کینا داده است

با این‌حال علی‌رغم پرداخت خوب هرکدام از شخصیت‌ها، نیمه‌ گم‌شده‌ داستان بازی خود کینا است. به دلایلی امبر لب مختصر زمانی را برای نمایش گذشته کینا اختصاص داده و این زمان کم، برای درک احساسات و دلایل تبدیل شدن این دختر جوان به راهنمایی برای ارواح کافی نیست. بازی گوشه‌ پنهان شخصیت کینا و دلیل آرامش درونی این شخصیت دوست‌داشتنی را بازگو نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا سوالات زیادی مانند ریشه‌ قدرت او پاسخ داده نشود؛ گویی که سازنده‌ها از هم‌اکنون به دنبال پیش‌درآمدی برای بازی کینا بوده‌اند تا در یک بازی یا انیمیشن جدا از گذشته کینا صحبت کنند.

داستان شروع، روایت و پایان‌بندی جادویی و زیبایی دارد و وظیفه‌‌اش را برای به‌دنبال خود کشیدن بازیکن به خوبی انجام ‌می‌دهد. هرچند دیالوگ‌ها بخشی از پیش‌روی داستان را برعهده دارند، اما میان‌پرده‌ها و خاطرات شخصیت‌ها که در میان وسایل به‌جا مانده از آن‌ها مخفی شده، به شکل تمثیلی وقایع را بازگو می‌کنند.

گیم پلی کینا بریج اف اسپریتز در مجموع ماجرایی ۱۵ تا ۲۰ ساعتی را با توجه به مهارت و درجه سختی انتخاب شده پیش‌روی بازیکنان می‌گذارد. بازی شامل بخش‌های مختلف است: بخش اصلی گیم‌پلی مبارزه‌ با دشمنان است که در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. اما بخش مهم دیگر شامل پلتفرمینگ‌ها، پیدا کردن رات‌ها، جمع کردن کالکتیبل‌ها و حل پازل‌های مختلف می‌شود. به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات نمایش HUD غیر فعال است در نتیجه در زمان گشت و گذار می‌توانید به راحتی غرق در جهان رنگارنگ و گاهی تاریک و بی‌روح بازی شوید. بازی سعی ندارد تا با راهنمایی‌ خسته کننده مسیر را به بازیکن نشان دهد در نتیجه هر بار برای دیدن هدف باید نقشه را باز کنید یا ماسک را روی صورتتان بگذارید تا محل رسیدن به هدف بعدی نمایش داده شود.

رات طلایی در حال خوردن میوه در Kena: Bridge of Spirits

مهم‌ترین همراه شما بدون شک رات‌ها هستند. شخصیت‌های دوست‌داشتنی رات نه‌تنها جنبه سرگم‌کننده‌ی بازی را به دوش می‌کشند بلکه کمک مهمی برای کینا به حساب می‌آیند. فرضا رات‌ها می‌توانند سنگ‌های بزرگ یا اشیاء مختلف را برای حل پازل‌ها جابه‌جا کنند. کینا به اصطلاح دست به سیاه و سفید نمی‌زند و تنها با دستور دادن به رات‌ها، به آن‌ها می‌گوید که موانع را از میان بردارند. در جهان بازی قطره‌های نورانی به نام Forest Tear پیدا می‌شوند. کینا می‌تواند به رات‌ها دستور بدهد که با ورود به اشک‌ جنگل به فرم اصلی خود در بیاید. فرم اصلی رات‌ها قادر است تا برخی مناطق فاسد شده را دوباره به حالت قبل برگرداند یا در جریان نبرد به دشمنان ضربه‌های سهمگینی وارد کند.

رات ها همینطور می‌توانند باعث رشد گیاهان شوند، حواس دشمنان را پرت و آن‌ها را سرگرم خود کنند یا در زمان استراحت یک رقص جانانه کنند. رات‌ها جایگاه مهمی در ماجراجویی کینا دارند و به مهم‌ترین عامل برای زنده‌ جلوه دادن دنیای بازی تبدیل شده‌اند. تازه می‌توانید با پیدا کردن کلاه‌های مختلف و جمع کردن الماس، برای رات‌ها کلاه‌ یا ماسک‌های جدی، گوگولی و خنده‌دار بخرید. جنبه‌ شخصی سازی تک تک رات‌ها با کلاه‌های جمع‌آوری شده سرگرمی جانبی‌ است که باعث جذاب‌تر شدن کوچولوها شده است.

کینا در سه مسیر مختلف به سراغ سه داستان متفاوت برای کمک به سه روح سردرگم می‌رود. هرکدام از منطقه‌ها ترکیبی از دشمنان جدید،‌ مینی باس‌ها و باس‌های چالش برانگیز هستند. مکانیزم مبارزه بازی از سه فاکتور دفاع کردن به موقع، جاخالی دادن از حمله‌ها و هجوم به سمت دشمن پیروی می‌کند. هرچند مبارزه با دشمن‌های معمولی چندان چالش برانگیز نیست اما حتی روی درجه سختی نورمال هم باس فایت‌های بازی حسابی عرق‌تان را در می‌آورند. مخصوصا با ورود به سومین منطقه با باس‌هایی روبه‌رو می‌شوید که شکست دادنشان اصلا راحت نیست.

مبارزه در بازی Kena: Bridge of Spirits

بازی سعی دارد تا شما را مجبور به خلاق بودن در مبارزه با باس‌ها کند. فرضا اینکه فقط جاخالی بدهید و حمله کنید نمی‌تواند باعث پیروزی شما شود و باید از مهارت‌هایی مثل تیرکمان یا بمب استفاده کنید. از طرفی سطح سلامت کینا در هر مبارزه خیلی محدود است و اگر سطح سلامت کینا کم شود تنها می‌توانید از یک یا دو گلی که در محل مبارزه قرار دارد، آن هم با فدا کردن یکی از کمک ‌های رات‌ها استفاده کنید. با ورود به مبارزه رات‌ها می‌ترسند اما هرچه کینا بیشتر ضربه بزند، نوار پشتیبانی رات‌ها نیز بیشتر پر می‌شود. در نتیجه اگر ضربه کم بزنید و نوار طلایی رنگ را پر نکنید حتی قادر به خوب کردن سلامت خود نخواهید بود.

با تمام کردن بازی همچنین درجه سختی Master نیز آزاد می‌شود. در این درجه سختی دشمنان به شدت عصبی می‌شوند و تعداد حملات و قدرت ضربه آن‌ها نسبت به حالت نورمال خیلی بیشتر می‌شود. متاسفانه حالت نیوگیم پلاس هنوز برای کینا بریج اف اسپریتز در دسترس قرار نگرفته است. در نتیجه برای تجربه حالت مستر باید کل بازی را از ابتدا آغاز کنید. چالش مبارزه‌های بازی دلنشین است هرچند بازی سعی ندارد تا به ازای هر مرگ شما را تنبیه کند. با ورود به مبارزه و نمایش میان‌پرده‌ها پیشرفت شما به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود. ترکیب چالش مبارزات و انتقام جو نبودن سازندگان، باعث شده تا همه بازیکنان بتوانند به‌شیوه خود با انتخاب درجه سختی متفاوت از بازی لذت ببرند. علاوه براین امکان فست ترول نیز در بازی گنجانده شده که با مراجعه به مکان‌های مشخص می‌توانید بین نقاط مختلف جابه‌جا شوید.

قابلیت‌های کنترلر دوال سنس روی کنسول پلی استیشن 5 به‌خوبی تنظیم شده‌اند. به همین‌دلیل هپتیک فیدبک و ادپتیو تریگرها باعث آزار بازیکن نمی‌شوند و بالعکس باعث جذاب‌تر شدن بازی نیز شده‌اند. فرضا تریگرها فشار خوبی را در زمان استفاده از قدرت رات‌ها یا تیرکمان به انگشت بازیکنان وارد می‌کنند یا زمانی که نزدیک محل اختفا رات‌ها می‌شوید، کنترلر مانند ضربان قلب به ‌آرامی به تپش می‌افتد در نتیجه آسان‌تر می‌توانید رات‌ها را پیدا کنید. متاسفانه این ویژگی در نسخه پلی استیشن ۴ بازی حتی زمانی که با کنترلر دوال سنس بازی کنید هم غیر فعال است.

شکلیک با تیرکمان در بازی Kena: Bridge of Spirits

درخت مهارت‌های کینا جمع‌وجور و ساده است و برای داستان ۱۵ تا ۲۰ ساعتی بازی کافی به‌نظر می‌رسد
اما کینا یک درخت مهارت‌های خیلی جمع‌وجور نیز دارد که تنها شامل چند مهارت جدید و استفاده بیشتر از بعضی قدرت‌ها می‌شود. به نظر تجربه‌ی اول سازنده‌ها در ساخت بازی باعث شده تا چندان به‌دنبال ریسک برای شلوغ کردن بازی نباشند که خب با توجه به داستان نه چندان طولانی کافی به نظر می‌آید.

افکت‌های نورانی و رنگارنگ، دنیای سرسبز،‌ مناطق فاسد شده و تاریک و در نهایت سرزمینی که انگار از دل انیمیشن‌های پیکسار بیرون آمده، کینا بریج اف اسپریتز را به یکی از زیباترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ تبدیل کرده است. بازی گرافیک کاملا کارتونی دارد و کیفیت بسیار بالای هرکدام از اجزاء آن باعث شده تا از گشت و گذار در دنیای بازی حسابی لذت ببرید. اما این دنیای شگفت انگیز محدودیت‌های عجیبی نیز برای بازیکنان ایجاد می‌کند؛ اول اینکه شما عملا نمی‌توانید با محیط اطراف از جمله جعبه‌ها هیچ تعاملی داشته باشید. دوم بازی بی‌دلیل از پریدن شما روی بعضی از بخش‌ها ممانعت می‌کند که گاهی اعصاب خردکن می‌شود. فرضا وقتی روی یه صخره صاف می‌پرید به راحتی امکان لیز خوردن و مرگ وجود دارد. هرچند دنیای بازی به نظر اپن ورلد می‌آید ولی عملا با یک بازی خطی و داستان محور طرف هستیم که سازنده‌ها از هیچ تلاشی برای کنترلر بازیکن صرف نظر نکرده‌اند.

فرم اصلی رات ها در بازی کینا بریج اف اسپریتز

بازی همچنین از دو حالت پرفورمنس و کوآلیتی پشتیبانی می‌کند؛ در حالت پرفورمنس روی تجربه ۶۰ فریم در حالت 4K آپ‌اسکیل تمرکز شده، در حالی در حالت کوآلیتی فریم بازی به ۳۰ کاهش می‌یابد اما یک تجربه 4K واقعی را می‌توانید داشته باشید. به‌شخصه بازی را روی حالت پرفورمنس تجربه کردم تا تجربه‌ای ۶۰ فریم در کینا بریج اف اسپریتز داشته باشم.

ولی خب اگر بخواهیم غر نزنیم، دنیای رنگارنگ کینا، میان‌پرده‌های سینمایی فکر شده و تنوع چالش‌‌ها مثل باز کردن صندوق‌های نفرین شده، تیراندازی با تیرکمان یا انجام کار نیمه تمام ارواح با پیدا کردن بسته‌های مختلف، کینا بریج اف اسپریتز را حسابی سرگرم‌کننده کرده است. تازه این‌ها با صداگذاری هماهنگ شخصیت‌ها و موسیقی متنوع بازی همراه شده است. در تمام ماجراجویی کینا موسیقی پخش می‌شود اما زمانی که وارد یه محیط فاسد شده می‌شوید، موزیک نیز به آرامی از تم شاد به تم غمگین سیر می‌کند و سرفه‌های کینا را به همراه دارد. برای تمام بخش‌ها، مبارزه‌ها و گشتن محیط یه تم موسیقی جداگانه‌ای در بازی گنجانده شده، که خب تحسین‌برانگیز است.

کینا در کنار رات‌ها با پس زمینه جنگل

بازی کینا بریج اف اسپریتز با طراحی کارکترهای فوق‌العاده، نورپردازی مثال‌زدنی و باس فایت‌های پرشمار و حسابی چالشی به محصولی تبدیل شده که خریداری آن را به همه توصیه می‌کنم. هرچند برخی محدودیت‌ها در فیزیک بازی یا عدم پرداخت خوب به شخصیت کینا عجیب به نظر می‌رسد ولی تنوع مهارت‌‌ها،‌ استفاده درست از رات‌ها و تنوع فعالیت‌ها باعث شده تا با یکی از بازی‌های خوب سال ۲۰۲۱ روبه‌رو باشیم. درنهایت آیا شما هم آماده‌این تا خودتون را به چالش بکشین؟

بازی Kena: Bridge of Spirits براساس کد ارسال شده توسط ناشر روی پلی‌استیشن 5‌ بررسی شده است.


منبع زومجی

بررسی بازی Kena: Bridge of Spirits

بازی Kena: Bridge of Spirits چه از لحاظ گیم‌پلی و چه از لحاظ دنیای انیمیشن مانندش می‌تواند هربازیکن علاقمند به بازی‌های ماجراجویی را همراه خود کند. بازی هرچند به خوبی به شخصیت‌های فرعی می‌پردازد اما نتوانسته از لحاظ شخصیت‌پردازی نگاه دقیق‌تری به کینا داشته باشد. با این حال هنوزم پترن متفاوت حمله‌ باس‌ها باعث شده تا چالشی دلنشین را در درجه سختی نورمال به بالا تجربه کنیم. امبر لب توانسته با گنجاندن رات‌ها، احساس زنده بودن محیط بازی را به خوبی القا کند. این در حالی است که همچنان شاهد صدای آبشار، پرواز قاصدک‌ها و حرکت جویبار هستیم. به شخصه خرید بازی کینا را به همه پیشنهاد می‌کنم.
میثم خلیل زاده

8

نقاط قوت

  • - باس‌فایت های متنوع و چالشی به ویژه در درجه سختی بالاتر
  • - دنیایی رنگارنگ و زیبا که از قلب انیمیشن بیرون آمده
  • - موسیقی متنوع و هماهنگ با محیط
  • - نقش پررنگ رات‌ها و تنوع فعالیت‌های آن‌ها
  • - داستانی احساسی و شخصیت پردازی خوب اکثر شخصیت‌ها

نقاط ضعف

  • - محدودیت‌های عجیب محیطی مانند جلوگیری از ایستادن روی برخی اشیاء
  • - نپرداختن داستان به شخصیت کینا و ایجاد سوال‌های بدون پاسخ
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده