بازسازی Demon's Souls درکنار اعمال تغییرات جدید، همچنان به نسخه اصلی وفادار است و توانسته یک تجربه سولزلایک عالی و ارزشمند را دراختیار کاربران قرار دهد.

اکثر کاربران بازی‌های ویدیویی و سری دارک سولز، Demon’s Souls را یک شروع کننده برای سولزلایک و بازی‌های بعدی فرام سافتور (FromSoftware) می‌دانند. بااین‌حال، دیمنز سولز در اوایل، به هیچ‌وجه یک بازی موفق نبود و سونی دید مثبتی به آن نداشت. زمانی‌که پروژه دیمنز سولز در دست توسعه قرار داشت، از مشکلاتی در نظم و روند توسعه رنج می‌برد تا اینکه هیدتاکا میازاکی، هدایت این پروژه را به‌دست گرفت و نسخه امروزی، چیزی است که تیم میازاکی آن را خلق کرده‌اند.

تماشا در یوتیوب

در آن بازه زمانی میازاکی از تیم خود خواسته بود تا درجه سختی و چالش‌برانگیز بودن بازی از سونی دور بماند، زیرا می‌ترسیدند که سونی با آن‌ها شدیدا مخالفت کند، چون Demon’s Souls یک بازی انحصاری بود و شاید مجبور می‌شدند که برای دسترسی بیشتر بازیکنان به آن، درجه سختی را کاهش دهند. در انتها بازخورد به دموی بازی به قدری منفی بود که سونی تصمیم گرفت آن را در خارج از ژاپن عرضه نکند.

میازاکی از تیم خود خواسته بود تا درجه سختی و چالش‌برانگیز بودن بازی از سونی دور بماند

البته به درخواست اتلوس و باندای نامکو، بازی Demon’s Souls در آمریکا و اروپا هم عرضه شد. نکته جالب، این بود که عرضه بازی در غرب برخلاف شرق، با بازخورد و فروش خوبی روبه‌رو شد و توانست به یکی از محبوب‌ترین بازی‌‌های پلی استیشن 3 تبدیل شود. شاید این دلیلی باشد که برای شروع نسل نهم بازی‌های ویدیویی، سونی به‌سراغ یکی از خواسته‌های همیشگی کاربران رفت و آن هم چیزی جز بازسازی Demon’s Souls نبود.

نبرد با اولد هیرو در بازی Demon

بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) به‌همراه استودیو ژاپن سونی توانسته است پایه‌گذار سبک سولزلایک را به بهترین شکل ممکن بازسازی کند و یک تجربه فوق‌العاده با ارزش تکرار بالا را در اختیار کاربران قدیمی و آن دسته از هوادارانی قرار دهد که تابه‌امروز موفق به تجربه‌ی این بازی نشده‌اند.

داستان بازی روایت‌گر سرزمین بولتاریا است؛ جایی‌که به‌واسطه‌ی Soul Art ممنوعه، یک Old One خلق می‌شود و طی پیمان شاه النت (King Allant) با Old One، سرزمین بولتاریا به‌ نابودی کشیده می‌شود. نتیجه‌ی این کار، فرو رفتن سرزمین بولتاریا در یک هاله است و دیمن‌ها در گوشه و کنار این سرزمین مشاهده می‌شوند. حال بولتاریا به سرزمینی تبدیل شده که هیچ شخصی از آن زنده خارج نشده است و با کشته شدن مردم به‌دست دیمن‌ها، روح‌ آن‌ها زندانی می‌شود.

سوختن چوب‌های داخل محیط در بازی Demon

حال شما در نقش قهرمانی هستید که باید جلوی شاه النت را گرفته و Old One را از بین ببرد، اما انجام این کار ساده نیست. باید ازطریق پنج آرچ‌استون (Archstone) وارد محیط‌های مختلف شده و دیمن‌ها یا همان باس‌های اصلی بازی را از بین ببرید. دیمنز سولز نه داستان سرایی خطی را روایت می‌کند و نه قصد دارد داستانی غنی را دراختیار مخاطب قرار دهد، بلکه تمامی محتوای داستانی بازی در اسطوره شناسی آن نهفته است.

باید ازطریق پنج آرچ‌استون وارد محیط‌های مختلف شده و دیمن‌ها یا همان باس‌های اصلی بازی را از بین ببرید

صحبت کردن با NPCها، خواندن توضیحات آیتم‌ها و روح مربوط‌به دیمن‌های بازی، اطلاعات مختلفی را از داستان و جهان بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. بااینکه گفته شد داستان تمرکز اصلی سازنده در بازی‌های سولزلایک نیست، اما نحوه ارائه اسطوره شناسی و اطلاعات ذکر شده، مورد بسیار مهمی است. اگر به‌درستی انجام نشود، حتی اگر گیم‌پلی بازی در بهترین شکل ممکن قرار داشته باشد، نمی‌تواند شما را به‌خوبی برای گشت‌وگذار در جهان بازی متقاعد کند.

میان‌پرده بازی Demon

ساختار سیستم ارتقای شخصیت در بازی به‌گونه‌ای است که می‌توانید کاراکتر خود را باتوجه‌به شیوه بازی کردن خودتان ارتقا دهید

از نظر اسطوره شناسی، دیمنز سولز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و وجود کاراکترهایی که در گوشه‌وکنار جهان بازی گرفتار شده‌اند، موردی است که شما را مجبور می‌کند برای فهمیدن بیشتر اسطوره شناسی تمامی نقاط Demon's Souls را بگردید. از بخش داستانی بازی که خارج شویم، گیم‌پلی مهم‌ترین فاکتور Demon’s Souls به حساب می‌آید. نوع ارائه چالش‌ها، آیتم‌ها و پاداشی که شما کسب می‌کنید، به‌گونه‌ای است که می‌توانید ازطریق آن‌ها به چالش بازی غلبه کنید. ازاین‌رو گشت‌وگذار دقیق در محیط، همیشه مورد ارزشمند و چالش‌برانگیزی خواهد بود.

هرقدر که جهان بازی را بیشتر بگردید و دشمنان را از بین ببرید، می‌توانید خود را قوی‌تر کنید و قوی‌تر شدن در بازی، به‌معنای پشت سر گذاشتن چالش‌ها با درجه سختی کمتری است. با شروع Demon's Souls، می‌توانید شخصیت خود را شخصی‌سازی کرده و در انتها یکی از ۱۰ کلاس درنظر گرفته شده را انتخاب کنید. اینکه کدام کلاس را انتخاب می‌کنید، شاید در ابتدا تاحدی تأثیرگذار باشد و انتخاب‌های متفاوتی را در اختیار شما قرار دهد، اما ساختار سیستم ارتقای شخصیت در بازی به‌گونه‌ای است که می‌توانید کاراکتر خود را باتوجه‌به شیوه بازی کردن خودتان ارتقا دهید.

NPC سامورای بازی Demon

بااین‌حال اگر کلاس شوالیه را انتخاب کنید، انعطاف پذیری خاصی برای استفاده از جادو نخواهید داشت، تا اینکه ارتقاهایی را برای این بخش درنظر بگیرید. درنتیجه زحمت شما برای ارتقای سطح قهرمان داستان بیشتر خواهد شد. ساختار مأموریت‌های هر شخصیت در جهان سری Dark Souls یا حتی Bloodborne بدین شکل است که باید در محیط‌های مختلف با آن‌ها صحبت و خواسته‌شان را برآورده کنید یا اینکه آن‌ها را نجات دهید یا به انتهای مسیر خود برسند، اما در Demon’s Souls بعضی از NPCها رفتار متفاوتی را باتوجه‌به وضعیت جهان شما از خود به‌نمایش می‌گذارند.

در Demon’s Souls بعضی از NPCها رفتار متفاوتی را باتوجه‌به وضعیت جهان شما از خود به‌نمایش می‌گذارند

درواقع دیمنز سولز دارای سیستمی به اسم World Tendency و Character Tendency است. به بیان ساده‌تر، هر اتفاق در یکی از پنج محیط Demon’s Souls، روی World Tendency همان جهان و شخصیت شما تأثیرگذار است. برای مثال، اگر فروشنده یا شخصیت غیرقابل بازی یکی از محیط‌ها را بکشید، تندنسی همان محیط به سمت تاریک مطلق پیش می‌رود. این در حالی است که انجام کارهای دیگر مثل کشتن دارک فانتوم‌ها، باس‌ها یا نجات دادن شخصیت‌های بازی، ورلد تندنسی محیط را به سمت سفید مطلق می‌برد.

سوختن تنه درخت در Demon

همچنین خود قهرمان داستان هم ورلد تندسی مخصوص‌به خود را دارد. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا Demon’s Souls نسبت‌به تمامی ساخته‌های فرام‌سافتور، پیچیده‌تر باشد. عملکرد این سیستم، فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. هرچه جهان شما تاریک‌تر شود، دشمنان و باس‌ها قدرت بیشتری خواهند داشت و با رویدادهایی مواجه می‌شوید که چالش بازی را دوچندان کرده است. حال برای پیشرفت در داستان بعضی از کاراکترها یا پیدا کردن بعضی از آیتم‌های خاص بازی، باید ورلد تندنسی محیط یا خود را به ناچار به سمت تاریکی یا روشنایی سوق دهید.

هرچه جهان شما تاریک‌تر شود، دشمنان و باس‌ها قدرت بیشتری خواهند داشت و با رویدادهایی مواجه می‌شوید که چالش بازی را دوچندان کرده است

طراحی بسیار خوب و ارزشمند این بازی باعث شده تا ارزش تکرار Demon’s Souls نسبت‌به سایر سولزلایک‌ها بالاتر رفته و ازطرفی اگر با جهانی تاریک و سرسخت روبه‌رو شدید، همچنان بتوانید در آن پیشروی داشته و آیتم‌های ارزشمندتری را کسب کنید. همچنین بخش آنلاین بازی هم مکان مناسبی برای فارم کردن و بالاتر بردن سطح خود است تا قدرت بیشتری را کسب کنید. دیمنز سولز دارای یک بخش آنلاین ۶ نفره (بازیکن به همراه دو فانتوم و سه عدد بلک فانتوم) و می‌توانید درکنار دوستان خود، به گشت‌وگذار در محیط‌های بازی بپردازید یا اینکه به سایر جهان‌ها وارد شده و به مابقی بازیکنان کمک کنید.

استفاده از فایربال در Demon

موردی که دراین‌میان باعث شده دیمنز سولز با تمام آشنا بودن خود، تجربه‌ی متفاوتی را دراختیار کاربران قدیمی قرار دهد، جلوه‌های بصری بازی است

نکته‌ی جالب بازی این است که برای کمک گرفتن، حتما نیازی نیست که قبل از کشتن باس آن منطقه، از دوستان خود یا سایر بازیکنان کمک بگیرید، بلکه پس از کشتن باس‌ها هم می‌توانید وارد محیط‌های قدیمی شده و بخش آنلاین دیمنز سولز را تجربه کنید. استودیو بلوپوینت گیمز با کمک استودیو‌ ژاپن سونی گیم‌پلی بازی را دقیقا وفادار و مطابق با نسخه اصلی بازسازی کرده است، اما موردی که دراین‌میان باعث شده دیمنز سولز با تمام آشنا بودن خود، تجربه‌ی متفاوتی را دراختیار کاربران قدیمی قرار دهد، جلوه‌های بصری بازی است.

نسخه اصلی دیمنز سولز، به‌گونه‌ای طراحی شده که شاهد محیط‌های تاریک و غم‌انگیزی هستیم. این در حالی است که بلوپوینت گیمز در نسخه بازسازی شده، به‌سراغ طراحی‌های گاتیک و متفاوت نسبت‌به نسخه اصلی رفته است. ازطرفی دیمنز سولز از نظر طراحی محیط، تاحدی بازیکنان را یاد Bloodborne می‌اندازد. از نظر بصری هم بازیکنان می‌توانند از یک حالت پرفورمنس یا کوالیتی استفاده کنند.

جنازه اژدها کشته شده در Demon

حالت پرفورمنس نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن 1440p را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و حالت کوالیتی، رزولوشن 4K و نرخ فریم ۳۰ برثانیه را به‌نمایش می‌گذارد. Demon’s Souls Remake از نظر بصری به‌قدری زیبا است که حتی روی رزولوشن 1440p هم جذابیت بسیار بالایی دارد و شدیدا چشم‌نواز است. بااین‌حال حالت 4K بیشتر جزئیات دقیق‌تری را از محیط بازی به‌نمایش می‌گذارد. از نظر طراحی هم هر پنج محیط بازی دشمنان و ساختار مخصوص‌به خود را دارد و متنوع طراحی شده‌اند.

Demon’s Souls Remake از نظر بصری به‌قدری زیبا است که حتی روی رزولوشن 1440p هم جذابیت بسیار بالایی دارد

دراین‌میان بهترین بخش طراحی بازی، به طراحی باس‌ها مرتبط می‌شود؛ جایی‌که هرکدام از ۱۶ باس اصلی بازی، طراحی و مکانیسم مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را دارند. ازاین‌رو برای پشت سر گذاشتن باس‌ها باید از ایده و روش‌های جدیدی استفاده کنید. همچنین تیم سازنده‌ به‌واسطه‌ی بازسازی بسیار خوب خود، حس و حال واقع‌گرایانه‌تری را به انیمیشن‌های بازی نظیر انیمیشن حاصل از ضربات دشمنان، انیمیشن ضربات تمام کننده قهرمان بازی و همچنین افکت حاصل از ضربات مثل آتش یا گرفتار شدن در تار عنکبوت داده است.

نبرد با Flamelurker در بازی Demon

با اینکه بلو پوینت گیمز تغییراتی را در ظاهر محیط‌ها یا بعضی از دشمنان و باس‌ها مثل Maneater یا Flamelurker ایجاد کرده، اما این تغییرات به‌گونه‌ای نیستند که حال و هوای بازی را عوض و تجربه‌ی کم ارزش‌تری را ارائه دهند. بلکه، اضافه شدن سلاح، حلقه و لباس جنگی درکنار حالت Fractured World جزو مواردی هستند که نسخه ریمیک را نسبت‌به نسخه اصلی ارزشمندتر کرده است. در حالت Fractured که شما می‌توانید آن را از داخل نکسس فعال کنید، تمام جهان بازی قرینه می‌شود.

حتی این قرینه شدن برای کاراکتر اصلی هم صدق می‌کند. بلوپوینت گیمز موارد جالبی را هم در حالت فرکچرد ورلد قرار داده تا بازیکنان به گشت‌وگذار در آن بپردازند. حتی اگر جزو کاربران قدیمی بازی هم باشید، Fractured World می‌تواند تجربه‌ی جدید و متفاوتی را ارائه دهد و در بعضی از بخش‌ها شما را به چالش بکشد.

شخصیت استرئیا در بازی Demon

از نظر موسیقی هم دیمنز سولز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و تیم سازنده موسیقی‌های بازی را مجددا با یک تیم اورکستر ضبط کرده است و به هنگام نبرد با باس‌ها، باعث می‌شود تا تمام حواس خود را به نبرد مورد نظر جمع کنید. همچنین شاهد وفاداری بسیار زیادی به دیالوگ‌های بازی هستیم و از این حیث دیمنز سولز ریمیک حسابی به نسخه اورجینال خود وفادار مانده است.

معدن بازی Demon

در انتها، بازسازی Demon’s Souls، تجربه‌ای ناب و به یادماندنی از بازی‌ای است که شرایط توسعه خوبی را در ابتدا سپری نکرد و به‌خاطر تازگی‌ای که داشت، شاید در میان مخاطبان شرقی کمتر دیده شد. بااین‌حال، لقب پدر سبک سولزلایک، به‌خوبی برازنده این بازی است و باتجربه‌ی آن متوجه می‌شوید که فرام‌سافتور برای خلق سه‌گانه دارک سولز یا حتی بلادبورن، چقدر از آن الهام گرفته است. اگر از علاقه‌مندان به سبک سولزلایک هستید، به هیچ‌وجه Demon's Souls، بهترین بازی سولزلایک محور را از دست ندهید که ارزش تکرار بسیار بالایی دارد.

بررسی بازی Demon's Souls روی پلی استیشن ۵ انجام شده است


منبع زومجی

Demon's Souls

بازسازی Demon's Souls نه تنها به نسخه اصلی خود وفادار است، بلکه تغییراتی را روی ظاهر بازی اعمال کرده تا کاربران قدیمی با تمام حس و حال آشنای بازی، تجربه‌ی جدیدی را کسب کنند. همچنین گیم‌پلی بازی و مکانیسم World Tendency بازی Demon's Souls نشان می‌دهد که چرا این بازی تجربه‌ای کامل‌تر و پیچیده‌تر نسبت‌به سری Dark Souls به حساب می‌آید و تمامی رفتار شما در بازی، پیامدهای خودش را دارد. از نظر بصری هم Demon's Souls حتی روی رزولوشن 1440p حسابی چشم‌نواز و هیجان‌انگیز است و موسیقی‌های بازی به هنگام نبرد با باس‌ها، باعث می‌شود در نبرد غرق شوید.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + اسطوره شناسی بسیار خوب بازی
  • + مکانیسم Tendency برای جهان و شخصیت بازی
  • + گرافیک چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های هیجان‌انگیز
  • + ارزش تکرار بالا
  • + اضافه شدن محتویات جدید مثل حالت Fractured World

نقاط ضعف

  • - ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده