بازی Deathloop | همه چیز در مورد ساخته جدید آرکین
برای «قتل» مجازاتهای مختلفی درنظر گرفته شده است. اما فرض کنید که شما مرتکب به قتل شدهاید و مجازات شما، تبعید بهجزیرهای است که هر روز، در آن کشته میشوید، دوباره بههوش میآیید و دوباره کشته میشوید؛ بدون اینکه بتوانید از این چرخهی قاتل، فرار بکنید! این شاید سادهترین راه برای توصیف بازی دثلوپ باشد. «دثلوپ» (Deathloop) نام ساختهی جدید استودیو آرکین است که مدتی از معرفی و شروع روال تولید آن میگذرد. آرکین از آن استودیوهای بازیسازی است که با تولید آثار خوشساخت و باکیفیت طی سالیان اخیر، به یکی از آن نامهایی تبدیل شد که هیجانزده نبودن برای ساختههای جدیدش، کاری سخت و نشدنی باشد! دثلوپ هم از این قائده مستثنی نیست و جدا از نام استودیوی آرکین که آن را خودبهخود در جمع ساختههای AAA و مورد انتظار وارد کرده، مولفههایی خاص را در تمامی ارکان ساختارش جای داده که بهسادگی هرچه تمامتر، نگاهها را بهخود خیره میکند.
ساختهی جدید استودیوی آرکین یعنی دثلوپ، که برای مدتی در انحصار پلی استیشن 5 خواهد بود، مثل اکثر بازیهای دیگر این تیم قرار است توسط شرکت «بتسدا» منتشر شود. ابرکمپانی آمریکایی که حالا زیر پرچم مایکروسافت و برای برند ایکسباکس فعالیت میکند و در زمان رسانهای شدن خبر خریداری شدنش توسط مایکروسافت، با دثلوپ بهشدت خبرساز شد. بازی دثلوپ در کل، اثری مرموز بهنظر میرسد که علاوه بر همین جریان نامشخص انحصاری بودن یا نبودنش، از منظر داستان و گیمپلی هم بسیار خاص و مبهم بهنظر میرسد و احتمالا سوالهای بسیار زیادی را برای شما ایجاد کرده است. همراه این مطلب باشید که در جریان آن، با توجه به تازهترین مطلب از نشریهی رسمی پلی استیشن پیرامون این بازی و سایر اطلاعات موجود از دثلوپ، میخواهیم تمامی جنبههای اثر جدید آرکین را زیر ذرهبین ببریم.
هرآنچه باید درمورد دثلوپ بدانید:
جهان و مکانیزم «لوپِ زمان»
بهدست آوردن اطلاعات از هر ۸ هدفی که باید از بین ببریم، کلید موفقیت در دثلوپ است
صحبت از بازی دثلوپ بدون داشتن دانش کافی از مولفههایی که جهان آن را شکل میدهد، واقعا سخت است. داستان بازی، گیمر را در نقش یک قاتل با نام «کلت/Colt» قرار میدهد که در یک چرخهی نامتناهی فضا-زمانی (لوپ) از مرگ و زندگی، گیر افتاده است. کلت در یک چرخهی فضا-زمانی بیپایان گیر افتاده است؛ بهاین شکل که صبح را در ساحل جزیرهی «بلک ریف» شروع میکند و ۲۴ ساعت وقت دارد تا با انجام دادن کارهایی خاص، لوپ زمانی را بشکند. بهنظر این لوپ زمانی و گرفتاری در جزیرهی بلکریف، یک مجازات برای کلت باشد. کلت اگر موفق بهشکست این حلقهی فضا-زمانی نشود، دوباره همهچیز از اول شروع شده و چرخهی نامبرده، از نو آغاز میشود. کلت در هر روز، ۲۴ ساعت وقت دارد تا با بهقتل رساندن هر ۸ Visionary (ویژنری - جهانبین) موجود در این جزیره که تکنولوژی لوپ زمانی را ساختهاند و جزیره را مدیریت میکنند، خودش را از وضعتی که گرفتارش شده، نجات بدهد.
اگر کلت در قتل حتی یکی از این «ویژنری»ها شکست بخورد یا حتی اگر خودش کشته شود، چرخه از اول شروع میشود؛ کولت دوباره به آن ساحل همیشگی پرتاب شده و با همان هدف همیشگی (کشتن هر ۸ هدفش) بیدار میشود و دوباره یک روز دیگر، یک مرگ دیگر! موردی که ماموریت کلت را به یک چالش اساسی تبدیل میکند، تعداد بالای اهداف و محدود بودن زمان است. این قاتل کارکشته که او را با لفظ «کاپیتان» هم میشناسند، حالا باید با تکنیکهایی بهخصوص، هدفهای خودش را کنار یکدیگر بیاورد تا بتواند با کمترین زحمت، بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشد. چالش اصلی اما اینجاست چرا که هر ۸ هدف مدنظر، هر یک در قسمتی از جزیره مشغول انجام کارهای خاص خودشان هستند و نفوذ به برنامهی کاری آنها و کنار هم آوردن هرچه بیشتر از این ۸ ویژنری، نکتهی مهم ماجرا است که تنها از یک قاتل زیرک و حرفهای برمیآید. اینجاست که «پازل قتل» شکل میگیرد.
سازندگان بازی، روال کشتن اهداف و رد کردن مراحل در بازی دثلوپ را با واژهی «پازل قتل» توصیف میکنند. چرا که نفوذ بهبرنامهی کاری اهداف کلت و تغییر دادن این برنامهها بهطوری که برنامهی ۲ هدف با یکدیگر طلاقی پیدا کند و درنتیجهاش، این ۲ شخص بایکدیگر در یک محیط ملاقات کنند و بهدست کلت کشته شوند، یک روال واقعا چالشی و زیرکانه است. انگار میخواهیم با یک سنگ، دو پرنده را شکار کنیم!
جزیرهی بلکریف از ۴ منطقهی بهخصوص تشکیل شده است. ۴ منطقهی بسیار بزرگ (طبق گفتهی سازندگان، بزرگتر از بازی Dishonored 2) که محل برپا شدن هر ۴ مرحلهی بازی هم هستند. بلکریف جایی است که در آن، ۸ شخص بهخصوص با عنوان «ویژنری» بهلطف پیروان خود که با لفظ «ایترنالیست» شناخته میشوند، دست به کاری مهم زدند و یک آنتن عظیم را در جزیره، نصب کردند. این آنتن بسیار بزرگ، جزیرهی بلک ریف را وارد یک چرخهی بیپایانِ فضا-زمانی میکند. شکلگیری چرخهی نامبرده، باعث میشود تا تمامی کارهایی که ساکنان بلک ریف انجام میدهند، حتی مرگ آنها، بدون پیآمد خاصی باشد چرا که در روز بعد و با از نو شروع شدن چرخه، همه چیز از اول شروع میشود. دوباره همه بهسر جای اول خود بازمیگردند؛ تمام اتفاقات لوپ قبلی را فراموش میکنند و همه چیز از نو؛ البته که این قصه برای کلت صادق نیست. او تمامی جزئیات هر لوپ را یاد میگیرد و همهی اطلاعات را در ذهنش دارد.
همین موضوع، باعث شده تا ساکنان بلک ریف بدون اینکه از نتیجهی کارهای خود نگران باشند (کارهایی که اصلا نتیجهای هم ندارد) هر روز و هر روز بهمهمانی گرفتن و خوشگذراندن مشغول شوند. کلت اما بهبلک ریف آمده تا مهمانی ۸ ویژنری و ایترنالیستها را خراب کند. بازیکنان بستهبه انتخاب خود، میتوانند هر ۴ مرحلهی بازی را بهشکلی که دوست دارند، شروع کنند. هر ۴ مرحلهی بازی را میتوان در ۴ حالت مختلف شروع کرد. این ۴ حالت، یک بستر زمانی خاص را برای مرحله ایجاد میکند. اینکه مراحل بازی را در زمان صبح، ظهر، عصر یا شب تجربه کنید، به انتخاب شما بستگی دارد. تجربهی مراحل در هر یک از این شرایط، گیمپلی را کاملا تحت تاثیر قرار میدهد.
قبل از شروع هر مرحله، یکی از ۴ زمان بهخصوص از شبانهروز «صبح/ظهر/عصر/شب» را انتخاب میکنید. هر یک از این حالتها، جریان اتفاقات مرحله را تحت تاثیر قرار میدهد
اینکه چطور قرار است هر ۸ ویژنری حاضر در جزیره را بکشیم، کاملا به برنامهی کاری آنها وابسته است. شروع مراحل در بسترهای زمانی صبح، ظهر، عصر و شب، نهتنها معماری مراحل را تغییر میدهد بلکه برنامهی کاری ویژنریها (و سایر NPCها) را هم دستخوش یکسری تغییر میکند. لازم بهذکر است که انجام تک تک مراحل دثلوپ، بدون محدودیت زمانی است؛ بهاین صورت که قرار نیست یک تایمر برای هر مرحله وجود داشته باشد و شما را محدود کند. گیمر میتواند با خیال راحت هرچقدر که دوست دارد در نقشهی بازی بچرخد و دسترسیهای بهخصوص نقشه برای قتل اهداف را زیر نظر بگیرد. موضوع بعدی اما این است که در جریان گیمپلی، بازیکن نمیتواند روندی که طی کرده را Save بکند. تیم تولید بازی احتمالا برای جلوگیری از بیمعنی شدن مکانیزمهای جهان دثلوپ، دسترسی به Save کردنهای دستی را از گیمر گرفته است. بهجای آن اما، شخصیت کلت بهقدرتی با نام Reprise مجهز شده است.
بهنظر میرسد که «کلت» برای مجازات شدن، بهجزیرهی بلکریف تبعید شده است
قدرت Reprise همان توانایی بهعقب بردن زمان است. کلت در زمان انجام هر مرحله، ۲ بار میتواند از این قابلیت استفاده کند و بهنظر میرسد که قابلیت «ریپرایز» برای پر کردن جای خالی سیستم Save کردنهای دستی، بهبازی اضافه شده است. نکتهی دیگر که در زمان حرکت در نقشهی بازی با آن مواجه خواهیم شد، راهنماییها و جملات خاصی است که در مقابل بازیکن ظاهر میشود؛ جملاتی مثل «شاید بخواهی یک راه دیگر را امتحان کنی!» که برای راهنمایی بازیکن/کلت روی تصویر ظاهر میشوند، مشخص نیست که از سوی چه کسی ارسال میشوند. آیا جزیره به کلت کمک میکند؟ آیا کسی او را زیر نظر دارد؟ هنوز چیزی مشخص نشده است.
در کنار تمامی مراحل اصلی، بازیکنان میتوانند سراغ مراحل جانبی هم بروند. در کل باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که بهنظر، بازی هرگز گشتوگذار کردنهای گیمر در محیط را بیپاداش نمیگذارد؛ از پیدا کردن سرنخهای جدید پیرامون ویژنریها تا شرکت در مراحل جانبی و احتمالا موارد بیشتر، همگی از موقعیتهایی هستند که براثر گشتن محیط و بررسی آنها ایجاد میشوند. در کل، گفته میشود که تجربهی بازی برای اشخاصی که دوست دارند مراحل اصلی را پشتسرهم بهپایان برسانند، حدود ۱۵ ساعت و برای افرادی که دوست دارند مراحل جانبی را هم طی کنند، بیش از ۳۰ ساعت بهطول میانجامد.
شخصیتها
در بازی دثلوپ قرار است در نقش یک قاتل چیرهدست با نام «کلت» مراحل را پشت سر بگذاریم. اینکه چه موردی باعث شده تا کلت از جزیرهی «بلکریف» سر در بیاورد، با استناد بهصحبت تیم نویسندگان بازی، یک رونمایی بزرگ خواهد بود! پس احتمالا تا زمان عرضهی دثلوپ پاسخ این سوال را نخواهیم گرفت. در دنیای دثلوپ، از کلت با عنوان «کاپیتان» هم یاد میشود. آیا او پیشینهای نظامی دارد؟ مشخص نیست. چیزی که مشخص است اما، دشمنی تمامی ساکنان جزیره با کلت است. هنوز معلوم نیست که کلت بهچه علتی تبدیل به دشمن شمارهی یک مردمان جزیره شده است. همین موضوع برای مردم بلکریف کافی است تا بهروی کلت اسلحه بکشند اما، قهرمان سیهچرده و عضلانی قصهی ما پای خودش را فراتر از این موارد میگذارد و با هدف کشتن ۸ رهبر جزیره، تلاش همهجانبهی مردم بلکریف برای زنده نگذاشتنش را توجیه میکند!
فرانک اسپایسر، الکسیس، فیاز براوسکا، هریت مورس، چارلی مانتیگو، دکتر ونجی ایوانز، ایگور سرلینگ و «جولیانا» بهنظر هر ۸ شخص «جهانبین» در جزیرهی بلکریف هستند. هر یک از این ۸ کاراکتر که قرار است محتویات مغزشان را با آجرهای نارنجی دیوار آشنا کنیم، دارای قدرتهایی خاص هستند که حسابی شما (کلت) را بهچالش خواهند کشید. مابین این ۸ شخصیت اما، جولیانا بدون شک مهمترین و موی دماغترین کاراکتر خواهد بود. پربیراه نیست اگر بگوییم جولیانا بعد از کلت، دومین شخصیت مهم در بازی دثلوپ است. بیایید کمی بیشتر با جولیانا آشنا شویم.
جولیانا
در میان جهانبینان جزیرهی بلکریف، جولیانا از همه خاصتر و خطرناکتر است. در واقع، جولیانا «فرشتهی نگهبان» جزیرهی بلکریف است! جولیانا دقیقا در نقطهی مقابل کلت قرار دارد؛ او هم یک قاتل درجهی یک است که تنها با یک روز خودش را شب میکند؛ کشتن کلت! برعکس باقی جهانبینان (ویژنریها) حاضر در جزیره که هریک مشغول انجام کاری خاص (طبق برنامهی روزانهی خود) هستند، جولیانا در طول هر ۲۴ ساعت، تنها یک هدف دارد و آن هم بهقتل رساندن کلت است. بههمین دلیل، در زمان تجربهی دثلوپ، در هر لحظه و در هر مکان، باید منتظر مواجه شدن با جولیانا باشید. جولیانا از قدرتی خاص با نام Masquerade (بالماسکه/تغییر چهره) بهره میبرد که باعث میشود تا در زمان دلخواه، بتواند ظاهر خود را بهظاهر دیگر اشخاص حاضر در نقشه (هر NPC که دلش بخواهد) تغییر بدهد؛ درنتیجه، هر شخصی که در نقشه میبینید، ممکن است جولیانا باشد و تکلیفتان را یکسره بکند!
در بخش چندنفره بازیکنی که کنترل جولیانا را در دست میگیرد، باید از بین کشتن کلت یا کمک به او، یکی را انتخاب کند!
جولیانا با هر بار کشتهشدن بهدست کلت، دوباره به زندگی باز میگردد. باید این مورد را ذکر کرد که جولیانا هرگز از قدرت Reprise (بازگردانی زمان) که کلت از آن بهرهمند است، استفاده نمیکند و هنوز مشخص نیست که بهچه صورتی میتواند خودش را زنده بکند. گیمرها از یک نقطهی خاص قصهی دثلوپ بهبعد، این دسترسی را دارند تا همراه با جولیانا بازی را جلو ببرند. کنترل کردن جولیانا باعث میشود تا بازیکنان بتوانند از طریق بخش چندنفره، به دنیای دیگر بازیکنان حمله کنند و کلتِ جهان دیگر گیمرها را بهچالش بکشند! موردی بهشدت هیجانانگیز که بهواسطهی یکپارچه بودن و اتصال مستقیم روایت داستان و گیمپلی، شکل گرفته است.
حالا نکتهی بسیار جالب ماجرا اینجا خودش را نشان میدهد و آن هم، این است که بازیکنان در نقش جولیانا زمانی که بهدنیای یک گیمر دیگر حمله میکنند، بهجای کشتن کلت میتوانند بهاو کمک کنند تا سایر جهانبینان جزیرهی بلکریف را بهقتل برساند! پیامد این انتخاب فعلا مشخص نیست اما گیمرها قطعا این دسترسی را دارند تا با جولیانا، بهسایر بازیکنان (اشخاص کنترلکننده کلت) کمک کنند تا بههدف خود برسند. کلت در زمان بهقتل رساندن جولیانا میتواند تفنگهای او را برای خود کند. در کل، کلت با کشتن جهانبینان میتواند قدرتهای خاص آنها را بهدست بیاورد. حالا بیاید به قدرتها و سلاحهای کلت نگاهی بیندازیم.
تفنگها و قابلیتها
بازی دثلوپ یک چالش بسیار جالب و هیجانانگیز برای اسپیدرانرها خواهد بود!
بازیکنان در هر مرحله میتوانند تا ۳ تفنگ را بهطور همزمان با خودشان بهمیدان ببرند؛ قبل از شروع هر مرحله، میتوانید این تفنگها را انتخاب کنید. با توجه به موارد دیدهشده در تریلرها و گزارشهای موجود از دثلوپ، گیمرها بهتر است خودشان را برای استفاده از انواع و اقسام تفنگها آماده کنند! از سلاح کمری میخپرتاپکنِ بیصدا و هفتتیرهای سنگین گرفته تا شاتگان، تفنگهای دورزن (اسنایپر) مسلسلهای مختلف (اسالترایفل) و حتی شمشیرها و چاقوهای متنوع، همه برای سوراخ کردن مغز جهانبینانِ جزیرهی بلکریف، بهشما پیشکش میشوند! اینکه بخواهید بازی را کاملا با تکیه بر زد و خوردهای شلوغ جلو ببرید یا اینکه در سایهها بخزید و در لحظهی مناسب شاهرگ دشمن را نشانه بروید، کاملا بهسبک بازی کردن خودتان بستگی دارد. مخصوصا که دثلوپ مثل اکثر بازیهای استودیوی آرکین، یک گیمپلی چندلایه را تعریف میکند و دست شما را باز میگذارد.
علاوه بر سلاحهای سرد و گرم، کلت بهقدرتهای ماورایی هم مجهز شده است. تا بهامروز، قدرتهایی مثل قدرت Reprise (توانایی بازگرداندن زمان توسط کلت)، قدرت Masquerade برای جولیانا و قدرت Shift برای کلت (جابهجایی در فضا طی کسری از ثانیه)، قدرت نامرئی شدن، تلهکنیسیس (جابهجا کردن/پرتاب کردن دشمنان با یک نیروی ضد جاذبه)، قدرت Nexus (مشابه با قدرت Domino در بازی Dishonored 2 که چند دشمن همزمان به یک سرنوشت خاص مثل مرگ یا بیهوشی میرسیدند)، قدرت Havock که بدن کلت را بهیک پوشش سرتاسر آهن مجهز میکند و بیشتر، مواردی هستند که آنها را در تریلرها و گزارشهای دثلوپ دیدهایم و احتمالا در زمان تجربهی بازی، نمونههای مشابه بیشتری را هم خواهیم دید.
شاید برایتان سوال شود که این قابلیتها چطور بهدست کلت رسیدهاند؟ آیا یک شخصیت ماورایی آنها را به کلت بخشیده؟ نه! در جزیرهی بلکریف یهسری آیتم خاص وجود دارد که این قدرتهای خاص را بهدارندهاش اعطا میکند. این آیتمها، همگی به جهانبینانِ جزیرهی بلکریف اختصاص دارند و کلت با قتل هریک از آنها، قدرت ویژهشان را هم برای خودش برمیدارد. مثلا در یکی از تریلرها دیدیم که «الکسیس» با استفاده از قدرت تلهکنیسیس جسد افرادش را بهسمت کلت پرتاب میکرد، زمانی که کلت موفق به کشتن الکسیس شود، قدرت تلهکنیسیس را هم بهدست خواهد آورد. هر کدام از این قدرتها را میتوان تا ۴ مرحله بالاتر، ارتقاء داد.شایان ذکر است که در طول تجربهی دثلوپ، بهآیتمهایی تحت عنوان ترینکت (Trincket) دسترسی خواهید داشت که مثل بونچارم (Bone Charm)های سری Dishonored المانهای نقشآفرینی را بهبازی میآورد و شما را در سبکی که بازی را بهآن روش جلو میبرید، کمک میکند.
در پایان باید گفت که دثلوپ با آوردن مکانیزمهایی خاص از جنس «بازی با زمان» قرار است یک تجربهی خاص و بسیار جذاب از بازیهای قتلمحور را پیشکش گیمرها بکند. اثر نامبرده احتمالا مثل بازیهای اخیر تیم آرکین، یک بازی چندلایه و گسترده خواهد بود که خورههای «طراحی مرحله/گیمدیزاین» را احتمالا تا چندین و چند ماه، با مراحل خود سرگرم بکند. دثلوپ در تاریخ ۲۳ شهریور راهی پلی استیشن 5 و پیسی شده و گیمرها را به فضا-زمان قتل خواهد برد. پس از اتمام زمان انحصار این بازی برای پلفترم سونی، دثلوپ راهی ایکس باکس سری ایکس/اس هم میشود.
«قسمتهای مهمی از این مقاله با محوریت ترجمهی مطلبی که در نشریهی Playstation Official Magazine منتشر شده، بهرشتهی تحریر درآمده است»